Sinds gisteren kan je een gratis programma downloaden dat het energieverbruik van je pc tot het strikte minimum herleidt.
Er draaien naar schatting een miljard pc's op deze wereld. Steeds meer bedrijven waken over energieverspilling door onbenutte computers die blijven aanstaan. Maar thuis gaat naar schatting tot de helft van de energie verloren door computers die langdurig ongebruikt aanstaan. Veertig procent van de CO{-2}-uitstoot van alle informaticatoepassingen komt voor rekening van pc's.
Microsoft ontwikkelde samen met de Amerikaanse milieugroep Climate Savers Computing en Verdiem een nieuw programma dat deze verspilling tot een strikt minimum kan herleiden. Verdiem is een jong bedrijf uit Seattle dat gelijkaardige toepassingen verkoopt aan fabrikanten van informaticahardware en aan bedrijven die ze toepassen.
Het unieke aan Edison, zoals het programma voor de thuismarkt heet, is dat het gratis is. Bovendien wordt Edison aangeprezen als bijzonder gebruiksvriendelijk: iedereen kan zelf bepalen wanneer en hoe snel de computer in een diepe slaap gaat, waarna hij hooguit nog 5 procent van zijn gewone stroomverbruik scoort. Volgens de makers bespaar je met Edison 14 tot 65 euro per jaar en per pc. (fds)
http://www.verdiem.com
http://www.microsoft.com/environment
http://www.climatesaverscomputing.org
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GEM1V1RVV
Gratis programma maakt pc zuiniger
En wat precies houdt alle co-2 uitstoot van een vulkaan uitbarsting tegen?Uzzi schreef:Sinds gisteren kan je een gratis programma downloaden dat het energieverbruik van je pc tot het strikte minimum herleidt.
Er draaien naar schatting een miljard pc's op deze wereld. Steeds meer bedrijven waken over energieverspilling door onbenutte computers die blijven aanstaan. Maar thuis gaat naar schatting tot de helft van de energie verloren door computers die langdurig ongebruikt aanstaan. Veertig procent van de CO{-2}-uitstoot van alle informaticatoepassingen komt voor rekening van pc's.
Helemaal geen f***
Denk je zelf naar over die "save the earth" hype of spreek je alleen de propaganda machine na?
Los daarvan hoeveel %punten zou dit uitmaken? en hoeveel in de praktijk? ik denk niet dat je er veel winst uithaald, maar het idee klinkt leuk.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
bij mijn weten kan niets dat momenteel doendbr schreef: En wat precies houdt alle co-2 uitstoot van een vulkaan uitbarsting tegen?
Helemaal geen f***
in het beste geval voorspellen ze dit
voor de rest vele kleintjes maken 1 groot
- Braindamage
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 14 keer
Als het programma alleen maar zorgt dat je pc na een tijdje uitschakeld, dan is het toch niet echt zorgen voor een zuinigere pc hé.
En de meeste mensen die hun pc gewoon laten opstaan als ze er niet mee bezig zijn, die interesseren zich niet in zo'n programma.
Mja ik heb een laptop, die gaat automatisch in slaapstand na een tijdje ongebruikt te zijn. Is vooral handig als de pc nog iets aan het downloaden is wanneer ik al in bed lig
En de meeste mensen die hun pc gewoon laten opstaan als ze er niet mee bezig zijn, die interesseren zich niet in zo'n programma.
Mja ik heb een laptop, die gaat automatisch in slaapstand na een tijdje ongebruikt te zijn. Is vooral handig als de pc nog iets aan het downloaden is wanneer ik al in bed lig

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Ho ho ho !! Ik heb letterlijk overgenomen wat er in dat nieuwsbericht stond zonder mijn mening te geven. Het staat elkeen vrij om een waardeoordeel te vellen. Don't shoot the messenger !dbr schreef:Denk je zelf naar over die "save the earth" hype of spreek je alleen de propaganda machine na?
- Mahimahi
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Ik bedank hier voor.
De nieuwere PC's schakelen automatisch al in een lagere versnelling wanneer de belasting daalt.
Voor de rest ben ik van mening dat wanneer de PC aanstaat hij ook iets moet doen. (Seti, Folding, leechen noem maar op)
De nieuwere PC's schakelen automatisch al in een lagere versnelling wanneer de belasting daalt.
Voor de rest ben ik van mening dat wanneer de PC aanstaat hij ook iets moet doen. (Seti, Folding, leechen noem maar op)

Hoe denkt "the messenger" daarover dan? gezien het programma meewerkt aan die hyp is het relevant daarover te praten.Uzzi schreef:Ho ho ho !! Ik heb letterlijk overgenomen wat er in dat nieuwsbericht stond zonder mijn mening te geven. Het staat elkeen vrij om een waardeoordeel te vellen. Don't shoot the messenger !dbr schreef:Denk je zelf naar over die "save the earth" hype of spreek je alleen de propaganda machine na?
Als de Natuur zoveel vervuild, zou die vervuiling dan misschien wel geen vervuiling zijn? of een groter doel dienen? netzoals schimmels enzo?gertd schreef:bij mijn weten kan niets dat momenteel doendbr schreef: En wat precies houdt alle co-2 uitstoot van een vulkaan uitbarsting tegen?
Helemaal geen f***
in het beste geval voorspellen ze dit
voor de rest vele kleintjes maken 1 groot
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 28 keer
Brol. Je moet je registreren voor het gebruik ervan en het enige dat het lijkt te doen is beeldscherm uitschakelen, harde schijven uitschakelen en de computer in slaapstand zetten. Je kunt een werkprofiel en een non-werk profiel aanmaken en deze schedulen. Het toont ook hoeveel energie, kosten en CO2-uitstoot je bespaart. M.a.w. biedt het niks extra noemenswaardig dan de Windows Energie opties.
- Braindamage
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 14 keer
misschien is dit progje met veel tamtam uitgebracht gewoon om de mensen duidelijk te maken dat dit kan. Want er zijn waarschijlijk veel mensen met gewone pc's die niet weten dat je zo energie instellingen kan doen.
Bij laptop gebruikers is dat iets anders omdat meestal de fabrikanten zelf ook een programma bijvoegen waar je zo vanalles kunt instellen.
Hoeveel CO2 uitstoot je bespaard vind ik nu ook niet echt nuttige informatie, maarja het is tegenwoordig een hot item hé
Bij laptop gebruikers is dat iets anders omdat meestal de fabrikanten zelf ook een programma bijvoegen waar je zo vanalles kunt instellen.
Hoeveel CO2 uitstoot je bespaard vind ik nu ook niet echt nuttige informatie, maarja het is tegenwoordig een hot item hé
dubbele post, negeer a.u.b.
- Bijlagen
-
- localcooling.jpg
- (73.97 KiB) 48 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Drewvt 12 aug 2008, 18:07, in totaal 1 gewijzigd.
Dat denk ik ook. Er zijn al andere sensibiliserende initiatieven in die richting: localcooling.com , bvb. Naast energiebesparende functies aanzetten die eigenlijk al hadden moeten aanstaan, doet LocalCooling tenminste nog wat anders: het kijkt hoeveel elk onderdeel van je computer aan het verbruiken is.Braindamage schreef:misschien is dit progje met veel tamtam uitgebracht gewoon om de mensen duidelijk te maken dat dit kan. Want er zijn waarschijlijk veel mensen met gewone pc's die niet weten dat je zo energie instellingen kan doen.

En dat is op zich wel interessant, dan weet je welke onderdelen de zwakke punten zijn.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Er staat duidelijk "estimated". Dus niet erg nuttig.nonkie schreef:Hoe kan dat programma nu meten hoeveel de randaparaten zoals een scherm verbruiken?

ooh. shiny.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 28 keer
En de estimates zitten er ook een stukje naast.cloink schreef:Er staat duidelijk "estimated". Dus niet erg nuttig.nonkie schreef:Hoe kan dat programma nu meten hoeveel de randaparaten zoals een scherm verbruiken?
Programma geeft aan dat:
Nvidia 8800GTX slechts 6 watt aan het verstoken is. Webreviews leert mij dat het idle verbruik rond de 220W ligt.
Mijn Samsung Syncmaster 226CW zo'n 70W verbruikt. Officiële specificaties melden zo'n 50W.
Verder biedt het ook niks meer dan Edison of de Windows Energiebesparingsopties. Toegegeven, het programma oogt veel mooier.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het programma (of eender welke andere tool) heeft ook geen enkele mogelijkheid om het effectief te meten... het gaat je hardware dus vermoedelijk in een database opzoeken waar de waardes staan per onderdeel.cloink schreef:Er staat duidelijk "estimated". Dus niet erg nuttig.
Uiteraard zijn het maar schattingen op basis van informatie die fabrikanten beschikbaar hebben gesteld over de onderdelen. Dacht je misschien dat een programma in staat is om extra fysieke sensoren in je kast te monteren? Jullie vragen wel heel veel van een stukje software.
Niettemin kan het geen kwaad om te weten te komen dat het theoretische totaal van een ouwe PC-toren gemakkelijk rond de 250 watt kan liggen, en dat bvb. een oud scherm dat aan volle toeren draait zo'n 40% van het totaal kan trekken. Heel wat mensen denken waarschijnlijk nog altijd dat hun PC de ganse dag laten draaien (en lange tijd werd dat zelfs aangeraden, zeker op bedrijven) het electrische equivalent is van het rode lampje te laten branden op hun TV. NIET dus.
Niettemin kan het geen kwaad om te weten te komen dat het theoretische totaal van een ouwe PC-toren gemakkelijk rond de 250 watt kan liggen, en dat bvb. een oud scherm dat aan volle toeren draait zo'n 40% van het totaal kan trekken. Heel wat mensen denken waarschijnlijk nog altijd dat hun PC de ganse dag laten draaien (en lange tijd werd dat zelfs aangeraden, zeker op bedrijven) het electrische equivalent is van het rode lampje te laten branden op hun TV. NIET dus.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Koop je dan gewoon een powermeter... tegenwoordig kan je die vinden voor enkele euro's, en zo weet je meteen de echte waarde ipv. iets theoretisch (dat je gewoon kan aflezen van de fabrikant).Drewvt schreef: Niettemin kan het geen kwaad om te weten te komen dat het theoretische totaal
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
OT, maar dit hele ding doet me aan een nummertje van "Doe Maar" denken. Beetje aangepast.
".... er zit een knop op je PC, die helpt je zo uit de puree, druk 'em in en ga maar mee .... "
".... er zit een knop op je PC, die helpt je zo uit de puree, druk 'em in en ga maar mee .... "

- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Simpele oplossing, kost niks, en is geen download voor nodig:
Uwe PC afzetten als je er niet op aan't werken bent! (sterker nog, geef 10e uit aan een stekkerdoos met schakelaar en je bent van het sluipverbruik ook vanaf)
Idem voor TV/... afzetten die handel, niet in standby. Die 5 seconden die het duurt om op de powerknop te gaan duwen gaan zeker uw leven niet verkorten.
Uwe PC afzetten als je er niet op aan't werken bent! (sterker nog, geef 10e uit aan een stekkerdoos met schakelaar en je bent van het sluipverbruik ook vanaf)
Idem voor TV/... afzetten die handel, niet in standby. Die 5 seconden die het duurt om op de powerknop te gaan duwen gaan zeker uw leven niet verkorten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)