ADSL2+ vraagjes

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Hallo,

had begin dit jaar gehoord, dat in juli Belgacom zijn snel netwerk
moest openstellen voor al de andere providers.

Is dit nu al gebeurd ?
Is dit het zogenaamde adsl2+
Wie biedt er al deze snelle versie aan ?
Gaat gewoon adsl nu verdwijnen ?
Kan je op deze nieuwe technologie gratis upgraden bij je provider ?
Voor mij dan persoonlijk, ik zit op 4 km en nu op 3 mbit zonder problemen.
Kan ik hogere snelheden halen door over te schakelen...
Is dig tv al mogelijk bij alternatieve isp's ?
Graag wat info en of bijzonderheden ?

mvg
Lucdec
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

lucdec schreef:Is dit nu al gebeurd ?

Ja.
lucdec schreef:Is dit het zogenaamde adsl2+

Ja.
lucdec schreef:Wie biedt er al deze snelle versie aan ?

Alle providers die gebruik maken van het Turboline netwerk. Dommel is de bekendste.
lucdec schreef:Gaat gewoon adsl nu verdwijnen ?

Neen, voorlopig niet.
lucdec schreef:Kan je op deze nieuwe technologie gratis upgraden bij je provider ?

Enkel bij Belgacom is dat in bepaalde gevallen mogelijk. Bij de rest kost een upgrade geld (al valt daar ook hier en daar een mouw aan te passen).
lucdec schreef:Voor mij dan persoonlijk, ik zit op 4 km en nu op 3 mbit zonder problemen.
Kan ik hogere snelheden halen door over te schakelen...

De kans is zeer gering.
lucdec schreef:Is dig tv al mogelijk bij alternatieve isp's ?

Ja, maar enkel via Telenet of een tweede koperpaar bij Belgacom.
lucdec schreef:Graag wat info en of bijzonderheden ?

Bij deze?

Ik denk dat uw conclusie gelijk mag staan met de mijne (ook +4km van de centrale en (nog) geen digitale televisie): nog even wachten tot VDSL2 er is en dan hopen dat Belgacom ook dit netwerk moet openstellen. Tegelijkertijd ook hopen dat de digitale TV van Telenet eens volwassen wordt.
ooh. shiny.
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

cloink schreef:
lucdec schreef:Voor mij dan persoonlijk, ik zit op 4 km en nu op 3 mbit zonder problemen.
Kan ik hogere snelheden halen door over te schakelen...

De kans is zeer gering.


Ik zit op 3,4 km van de centrale en heb jaren Scarlet 3,3 Mbit gehad, Ben nu overgeschakeld op Dommel Cityconnect en haal nu 6,6 ... 7,8 Mbit down en 1 Mbit up. Toch wel een merkbare verbetering hoor :)
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

psmammoth schreef:Ik zit op 3,4 km van de centrale en heb jaren Scarlet 3,3 Mbit gehad, Ben nu overgeschakeld op Dommel Cityconnect en haal nu 6,6 ... 7,8 Mbit down en 1 Mbit up. Toch wel een merkbare verbetering hoor :)

De OP zit op 4km, dat is merkelijk verder. En de kans is gewoon gering, niet onbestaande. Ik wou eigenlijk alleen maar aangeven dat het allicht geen 12Mbps ging zijn en misschien toch niet echt de moeite waard. Ikzelf zit op een dikke 4km en haal met netconnect (ADSL) de 4Mbps. Misschien haal ik met ADSL2+ wel 5 of 6, maar dat is elk geval apart te bekijken (kwaliteit van de bekabeling e.d.).

EDIT: nog even snel het gekende grafiekje toevoegen ter verduidelijking...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door cloink 29 jul 2008, 15:38, in totaal 1 gewijzigd.
ooh. shiny.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Cityconnect maakt gebruik van eigen infrastructuur van Dommel in de centrales. En is bovendien ADSL2+ Annex-M, een variant van ADSL2+ die oa een hogere upload mogelijk maakt.

Ge kunt de twee dus niet zomaar vergelijken.
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

Draco888 schreef:Cityconnect maakt gebruik van eigen infrastructuur van Dommel in de centrales. En is bovendien ADSL2+ Annex-M, een variant van ADSL2+ die oa een hogere upload mogelijk maakt.

Ge kunt de twee dus niet zomaar vergelijken.


Annex-M heeft inderdaad hogere upload maar dit ten koste van wat tragere download. Wordt inderdaad ondersteund door Dommel maar ze ondersteunen ook Annex-A (dat ik gebruik).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cloink schreef:[EDIT: nog even snel het gekende grafiekje toevoegen ter verduidelijking...

Misschien voor de volledigheid er best bij vermelden dat het grafiekje alleen opgaat voor analoge aansluitingen (of raw copper), niet voor ISDN lijnen (annex B).
Philippe.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”