no-nonsense laptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member
Provider

Een vriendin zou een laptop willen kopen en vroeg me om tips.
Hij zal mobiel gebruikt worden - dus accuduur is wel 'belangrijk' - en vooral voor 'administratief werk'.

Nu dacht ik aan een Dell Vostro 1000 en er evt xp op te zetten.
Wat zijn jullie bedenkingen?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
320i
Elite Poster
Elite Poster
Provider

afhankelijk van wat het moet kunnen natuurlijk.

ikzelf gebruik toestel van het werk, en dat is een Dell Latitude D830, die batterij gaat op windows xp en voor bureauwerk ruim 6u mee.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer
Provider

In tegenstelling tot wat Microsoft beweert verbruikt Vista naar eigen ervaring meer stroom ... XP is dus al een goeie keuze.

Die XP komt ook handig van pas bij lichtere videokaarten omdat je geen grafisch zware Vista Aero moet draaien.

Als je echt lang mobiel wil werken kijk je best uit naar een portable met een Low Voltage CPU ... een U7xxx bijvoorbeeld. Die zijn nog relatief performant maar toch zuinig. Het kostenplaatje ligt meestal wel hoger bij dergelijke portables.

Wil je echter met een beperkt (klein) budget lang mobiel werken moet je naar 9-cell batterijen gaan en wordt de portable weer een stuk zwaarder ...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

Hier een Dell XPS m1330 13,3" WLED scherm met Vista Ultimate 64bit, works like a charm, en accu duur is hoger met Vista dan met XP bij mij.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:
Provider

Macbook all the way

men eerste mac hier sinds een paar maanden in gebruik en kwa levensduur waaaw , eens dermee weg (snel hoor) missek windows applicaties totaal niet , als office een vereiste is is er ook office 4 mac ....

ik raad het iedereen aan

en bijna vergeten , snel ;)
The eternal and true pessimist :D
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

a3ke schreef:Macbook all the way

men eerste mac hier sinds een paar maanden in gebruik en kwa levensduur waaaw , eens dermee weg (snel hoor) missek windows applicaties totaal niet , als office een vereiste is is er ook office 4 mac ....

ik raad het iedereen aan

en bijna vergeten , snel ;)
Ik kwam ook van een Macbook, als ik me niet vergis had ik 'm bijna aan u verkocht niet? :wink:
Jah, Macbook, eerst nen zwarten gehad die gestolen werd en dan nen witten. Goeie toestellen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:
Provider

Mijn macbook is nu meer dan 2 jaar. En hij gaat nog altijd 2u30 mee. In het begin was dit 4.5u tot 5u. De enigste die beter doet is mijn Asus op 't werk, maar das met extended batterij :)
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:
Provider

MacBook no-nonsense? Euh... :?

De Vostro lijkt me ook geen goede optie, die dingen zijn enorm zwaar en dus niet zo héél geschikt om echt mobiel te gebruiken.

Misschien even wachten op de nieuwe Asus EEE reeks? Dat is écht no-nonsense en vrij ultra-mobiel... ;)
ooh. shiny.
Peterken
Premium Member
Premium Member
Provider

cloink schreef:MacBook no-nonsense? Euh... :?
Dacht net hetzelfde en dan die prijs, zal ook niet mals zijn en ik heb macs al meer problemen zien geven dan mijn xp-pc waar véél meer 'vreemde' software op staat. Maar ik wil hier niet nog eens een apple<->windows<->linux discussie starten.
cloink schreef:De Vostro lijkt me ook geen goede optie, die dingen zijn enorm zwaar en dus niet zo héél geschikt om echt mobiel te gebruiken.

Misschien even wachten op de nieuwe Asus EEE reeks? Dat is écht no-nonsense en vrij ultra-mobiel... ;)
EEE pc heb ik daarstraks voor het eerst in echt gezien/vastgehad en dat mag dan wel een hoog gadgetgehalte hebben; ik zie het toch niet goed zitten om daar op een fatsoenlijke manier office applicaties op te gebruiken.

Het zal iets in de richting met een 14" scherm zijn en tenzij je voor de vrij dure Toshiba/Lenovo/... lichtgewicht toestellen kiest, lijkt een Vostro mij nog niet zo slecht.
Het gewicht ervan is nog aanvaardbaar en de prijs mag niet te hoog zijn.

Is dat algemeen dat xp meer accuduur geeft dan vista? Nu is het wel zo dat ze al had gezegd om vista te behouden en er niets aan wilde wijzigen.
Qua grootte/gewicht/prijs/features scoort die vostro wel hoog als kanshebber maar wilde wat meningen/ervaringen horen.

Zou het (veel) verschil uitmaken of je 1x 2048MB Ram of 2x 1024MB, dus single channel vs dual channel kiest?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
j0lle
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Provider

Peterken schreef:Zou het (veel) verschil uitmaken of je 1x 2048MB Ram of 2x 1024MB, dus single channel vs dual channel kiest?
meh, verwaarloosbaar

van die vostro 1000 heb ik er al een aantal moeten bestellen, zelf wel een tijdje in gebruik genomen, en zijn best goeie toestellen. best wel een 9cell batterij, enja zoveel geheugen als je kan betalen :-)

wat ik wel bij elk exemplaar ondervonden heb, is een merkwaardige crash die zich op willekeurige momenten voordeed. namelijk het beeldscherm dat allerhande verticale gekleurde strepen kreeg. het systeem deed dan ook niks meer.
nu is het wel een tidje geleden, en ik heb op het dell forum nog mensen gehoord met dit probleem, dus hopelijk is het al opgelost.
Rogue
Premium Member
Premium Member
Provider

Peterken schreef: Zou het (veel) verschil uitmaken of je 1x 2048MB Ram of 2x 1024MB, dus single channel vs dual channel kiest?
Hangt een beetje van de chipset af, maar ongeveer 2 tot 5 % in performance.
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member
Provider

Bedankt allemaal voor jullie input!
Als het goed is zou ze de Vostro 1000 al besteld hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”