Een vriendin zou een laptop willen kopen en vroeg me om tips.
Hij zal mobiel gebruikt worden - dus accuduur is wel 'belangrijk' - en vooral voor 'administratief werk'.
Nu dacht ik aan een Dell Vostro 1000 en er evt xp op te zetten.
Wat zijn jullie bedenkingen?
no-nonsense laptop
-
- Elite Poster
- Bedankt: 1 keer
In tegenstelling tot wat Microsoft beweert verbruikt Vista naar eigen ervaring meer stroom ... XP is dus al een goeie keuze.
Die XP komt ook handig van pas bij lichtere videokaarten omdat je geen grafisch zware Vista Aero moet draaien.
Als je echt lang mobiel wil werken kijk je best uit naar een portable met een Low Voltage CPU ... een U7xxx bijvoorbeeld. Die zijn nog relatief performant maar toch zuinig. Het kostenplaatje ligt meestal wel hoger bij dergelijke portables.
Wil je echter met een beperkt (klein) budget lang mobiel werken moet je naar 9-cell batterijen gaan en wordt de portable weer een stuk zwaarder ...
Die XP komt ook handig van pas bij lichtere videokaarten omdat je geen grafisch zware Vista Aero moet draaien.
Als je echt lang mobiel wil werken kijk je best uit naar een portable met een Low Voltage CPU ... een U7xxx bijvoorbeeld. Die zijn nog relatief performant maar toch zuinig. Het kostenplaatje ligt meestal wel hoger bij dergelijke portables.
Wil je echter met een beperkt (klein) budget lang mobiel werken moet je naar 9-cell batterijen gaan en wordt de portable weer een stuk zwaarder ...
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Hier een Dell XPS m1330 13,3" WLED scherm met Vista Ultimate 64bit, works like a charm, en accu duur is hoger met Vista dan met XP bij mij.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
Macbook all the way
men eerste mac hier sinds een paar maanden in gebruik en kwa levensduur waaaw , eens dermee weg (snel hoor) missek windows applicaties totaal niet , als office een vereiste is is er ook office 4 mac ....
ik raad het iedereen aan
en bijna vergeten , snel
men eerste mac hier sinds een paar maanden in gebruik en kwa levensduur waaaw , eens dermee weg (snel hoor) missek windows applicaties totaal niet , als office een vereiste is is er ook office 4 mac ....
ik raad het iedereen aan
en bijna vergeten , snel

The eternal and true pessimist 

- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik kwam ook van een Macbook, als ik me niet vergis had ik 'm bijna aan u verkocht niet?a3ke schreef:Macbook all the way
ik raad het iedereen aan
en bijna vergeten , snel

Jah, Macbook, eerst nen zwarten gehad die gestolen werd en dan nen witten. Goeie toestellen.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
MacBook no-nonsense? Euh...
De Vostro lijkt me ook geen goede optie, die dingen zijn enorm zwaar en dus niet zo héél geschikt om echt mobiel te gebruiken.
Misschien even wachten op de nieuwe Asus EEE reeks? Dat is écht no-nonsense en vrij ultra-mobiel...

De Vostro lijkt me ook geen goede optie, die dingen zijn enorm zwaar en dus niet zo héél geschikt om echt mobiel te gebruiken.
Misschien even wachten op de nieuwe Asus EEE reeks? Dat is écht no-nonsense en vrij ultra-mobiel...

ooh. shiny.
Dacht net hetzelfde en dan die prijs, zal ook niet mals zijn en ik heb macs al meer problemen zien geven dan mijn xp-pc waar véél meer 'vreemde' software op staat. Maar ik wil hier niet nog eens een apple<->windows<->linux discussie starten.cloink schreef:MacBook no-nonsense? Euh...
EEE pc heb ik daarstraks voor het eerst in echt gezien/vastgehad en dat mag dan wel een hoog gadgetgehalte hebben; ik zie het toch niet goed zitten om daar op een fatsoenlijke manier office applicaties op te gebruiken.cloink schreef:De Vostro lijkt me ook geen goede optie, die dingen zijn enorm zwaar en dus niet zo héél geschikt om echt mobiel te gebruiken.
Het zal iets in de richting met een 14" scherm zijn en tenzij je voor de vrij dure Toshiba/Lenovo/... lichtgewicht toestellen kiest, lijkt een Vostro mij nog niet zo slecht.
Het gewicht ervan is nog aanvaardbaar en de prijs mag niet te hoog zijn.
Is dat algemeen dat xp meer accuduur geeft dan vista? Nu is het wel zo dat ze al had gezegd om vista te behouden en er niets aan wilde wijzigen.
Qua grootte/gewicht/prijs/features scoort die vostro wel hoog als kanshebber maar wilde wat meningen/ervaringen horen.
Zou het (veel) verschil uitmaken of je 1x 2048MB Ram of 2x 1024MB, dus single channel vs dual channel kiest?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
meh, verwaarloosbaarPeterken schreef:Zou het (veel) verschil uitmaken of je 1x 2048MB Ram of 2x 1024MB, dus single channel vs dual channel kiest?
van die vostro 1000 heb ik er al een aantal moeten bestellen, zelf wel een tijdje in gebruik genomen, en zijn best goeie toestellen. best wel een 9cell batterij, enja zoveel geheugen als je kan betalen

wat ik wel bij elk exemplaar ondervonden heb, is een merkwaardige crash die zich op willekeurige momenten voordeed. namelijk het beeldscherm dat allerhande verticale gekleurde strepen kreeg. het systeem deed dan ook niks meer.
nu is het wel een tidje geleden, en ik heb op het dell forum nog mensen gehoord met dit probleem, dus hopelijk is het al opgelost.
Bedankt allemaal voor jullie input!
Als het goed is zou ze de Vostro 1000 al besteld hebben.
Als het goed is zou ze de Vostro 1000 al besteld hebben.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"