Belgacom sluit 5.000 klanten E-Leven af
Discussie over wanbetalingen stijgt ten top
Maar liefst vijfduizend klanten van de kleine provider E-Leven zitten sinds vorige week zonder internet. Belgacom, dat het netwerk van de verdeelkasten tot aan de huizen bezit (de zogenaamde last mile), heeft de lijnen stopgezet. Volgens hen heeft E-Leven nog honderdvijftigduizend euro openstaande schuld. E-Leven ontkent dat niet, maar wacht op zijn beurt nog steeds op vierhonderdduizend euro van Belgacom.
Het gaat om klanten die gebruikmaken van het ADSL2+-netwerk van E-Leven. De koperdraden vanaf de straatcabine tot aan de huizen zijn echter in het bezit van Belgacom. "Ze zijn in geen tijd heel het land afgereden om de koperdraden in de cabines af te stoppen", weet Luk Van Daele, hoofd van E-Leven.
Wederzijdse schuld
De afsluiting komt er nadat Belgacom herhaaldelijk heeft geëist dat de kleine provider honderdvijftigduizend euro aan openstaande schulden betaalt. Die eis werd eind april bevestigd door de handelsrechtbank. "We hebben al gezegd dat wij de klanten zouden afsluiten als E-Leven niet zou betalen. En vermits al die dreigingen niets hebben uitgehaald, zijn wij overgegaan tot een afsluiting", legt Belgacom-woordvoerder Jan Margot uit.
E-Leven betwist de schuld niet, maar geeft aan dat Belgacom op zijn beurt ook geld schuldig is aan de provider. Het gaat om 250.000 euro aan retributies. Dat is een schadevergoeding die Belgacom moet betalen wanneer er zich vertragingen of storingen voordoen die de klanten van de kleine provider treffen. Daar komt nog eens 150.000 euro bij door bezwaren op facturen.
Die klachten komen niet uitsluitend van het bedrijf zelf. "In totaal hebben we 250 bevestigingen van klanten", zegt Van Daele. De aard hiervan loopt uiteen. Installateurs van Belgacom zouden bijvoorbeeld de aansluiting vaak tot drie weken uitstellen.
"Zij vinden van alles uit", reageert Margot van Belgacom. "Wat zij naar voren schuiven als klachten, betwisten wij ten stelligste. Zo beweren ze dat er vertraging zou zijn op het netwerk, maar daar is nooit iets van hard gemaakt."
Pieterjan Van Leemputten
14 mei 2008
Bron: ZDNet
Belgacom sluit 5.000 klanten E-Leven af
- Fustigateur
- Pro Member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49
Dat een rechter de toestemming heeft gegeven om derden af te sluiten zonder dat die daar op voorhand over werden ingelicht en tijd kregen om een andere provider te zoeken, zou me zeeeeeer sterk verwonderen. Meer nog, die rechter zou allerhande wetten op de telecom overtreden. Belgacom mag in geen geval derden afsluiten zonder toestemming van het BIPT. En dat heeft ze blijkbaar wel gedaan. Hoe je het draait of keert, ook hier zien we opnieuw de arrogante houding van Belgacom. Tegelijk aanbieder en netwerkbeheerder.
Welkom in communistisch België. Waar alles door de overheid wordt verzorgd. Staatsmedia, -energie, -telecom, -internet, etc ... En dat alles in een zogezegd liberaal Europa waar monopolies en belangenverstrengeling hard worden aangepakt. NOT!
Welkom in communistisch België. Waar alles door de overheid wordt verzorgd. Staatsmedia, -energie, -telecom, -internet, etc ... En dat alles in een zogezegd liberaal Europa waar monopolies en belangenverstrengeling hard worden aangepakt. NOT!
-
- Pro Member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37
Vanuit mijn eigen ervaringen kan ik zeggen dat E-leven waarschijnlijk 200% in zijn recht staat ivm die retributies.
Persoonlijk vind ik dat dit retributie-saldo met 25.000 euro per dag mag worden verhoogd totdat belgacom iedere klant terug aansluit en hun schulden volledig vereffend.
Persoonlijk vind ik dat dit retributie-saldo met 25.000 euro per dag mag worden verhoogd totdat belgacom iedere klant terug aansluit en hun schulden volledig vereffend.
A post without a signature is like a fish without a bike
-
- Pro Member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37
Ik ben met ADSL begonnen bij ADSL2go
Maar het heeft +-3maand geduurd eer er een discovery lijn aanwezig was. Het is zelfs zo erg geweest dat de buren met zelfde huisnr maar met een A erachter tijdelijk ook hun telefoonlijn kwijt waren. Iedere keer aan de lijn zeggen dat er geen bedrading in huis en 4x een technieker langs geweest die na 5min terug buiten was met de vaststelling dat er gegraven moest worden. Uiteindelijk werd er dan een discoverylijn opgeleverd maar eer de ADSL erop geactiveerd was waren we weer een 3tal weken verder. Belgacom heeft eerst met het lijnprofiel zitten spelen voor ze een technieker naar de centrale heeft gestuurd die daar een mankement heeft vastgesteld en kabels heeft gerepatched. En vragen om dan de wijzigingen die ze onnodig aan ons lijnprofiel hebben uitgevoerd ongedaan te maken krijg je gewoon simpel als antwoord dat ze dat niet doen.
Maar het heeft +-3maand geduurd eer er een discovery lijn aanwezig was. Het is zelfs zo erg geweest dat de buren met zelfde huisnr maar met een A erachter tijdelijk ook hun telefoonlijn kwijt waren. Iedere keer aan de lijn zeggen dat er geen bedrading in huis en 4x een technieker langs geweest die na 5min terug buiten was met de vaststelling dat er gegraven moest worden. Uiteindelijk werd er dan een discoverylijn opgeleverd maar eer de ADSL erop geactiveerd was waren we weer een 3tal weken verder. Belgacom heeft eerst met het lijnprofiel zitten spelen voor ze een technieker naar de centrale heeft gestuurd die daar een mankement heeft vastgesteld en kabels heeft gerepatched. En vragen om dan de wijzigingen die ze onnodig aan ons lijnprofiel hebben uitgevoerd ongedaan te maken krijg je gewoon simpel als antwoord dat ze dat niet doen.
A post without a signature is like a fish without a bike
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Mijn lijn werd pas opgeleverd nadat er klacht tegen BGC werd ingediend, en toen slaagden ze erin om op het verkeerde koperpaar te activeren.The_One_be schreef:Ik ben met ADSL begonnen bij ADSL2go
Maar het heeft +-3maand geduurd eer er een discovery lijn aanwezig was. Het is zelfs zo erg geweest dat de buren met zelfde huisnr maar met een A erachter tijdelijk ook hun telefoonlijn kwijt waren. Iedere keer aan de lijn zeggen dat er geen bedrading in huis en 4x een technieker langs geweest die na 5min terug buiten was met de vaststelling dat er gegraven moest worden. Uiteindelijk werd er dan een discoverylijn opgeleverd maar eer de ADSL erop geactiveerd was waren we weer een 3tal weken verder. Belgacom heeft eerst met het lijnprofiel zitten spelen voor ze een technieker naar de centrale heeft gestuurd die daar een mankement heeft vastgesteld en kabels heeft gerepatched. En vragen om dan de wijzigingen die ze onnodig aan ons lijnprofiel hebben uitgevoerd ongedaan te maken krijg je gewoon simpel als antwoord dat ze dat niet doen.
Februari tot juni heeft dat spelletje geduurd, hoeveel zou BGC daarvoor hebben betaald aan mijn provider?