Belgacom TV update's

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
gouranga
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2006, 21:10

Het is deze week al de tweede keer dat de decoder van Belgacom TV een update ontvangt.

Je wil 's avonds naar iets kijken, zet alle benodigde toestellen aan, en lap "...even geduld....update installeren".
De update duurt 20 minuten zodat je het grootste deel van het programma dat je wou zien gemist hebt.

Zou dit een truuc zijn zodat je de on-demand functie uitprobeert :-)

Hoe kan ik dit scenario vermijden?
De decoder staat de hele dag op stand-by, router is ook heel de dag ingeschakkeld.

Kan ik ergens instellen wanneer ik een update wens te ontvangen.

Maandag ontving de decoder een update.Na een korte stroomonderbreking van het toestel (toestel correct uitgezet & stekker uit stopcontact getrokken) moest de update weer eens geïnstalleerd worden.

We zijn allemaal gewend dat je de TV aanzet en dat je direct kan kijken. Ik hoop dat dit ook zo blijft in het digitale TV tijdperk.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als je de stroom hebt uitgetrokken is het heel normaal dat de decoder een update doet bij het terug insteken. (zelfs al is er geen update)
Dus... je modem en decoder een half uurtje van te voren in de stroom steken, en je modem aanzetten natuurlijk.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hoe kan ik dit scenario vermijden?
De decoder staat de hele dag op stand-by, router is ook heel de dag ingeschakkeld.


Hij zegt hier dat ie juist niks uitschakeld dus dit fenomeen kan je idd wel vreemd noemen :roll:

gouranga,.. ik zou hiervoor eens bellen naar de dienst storingen op het nr. 0800/22 312.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 maa 2006, 18:09
Bedankt: 2 keer

Hij zegt ook: "Maandag ontving de decoder een update.Na een korte stroomonderbreking van het toestel (toestel correct uitgezet & stekker uit stopcontact getrokken) moest de update weer eens geïnstalleerd worden. "

Na elke stroomonderbreking is een starttijd van +- 15minuten normaal, en dan komt er ook "software update" op het scherm.

Oplossing, decoder in de stroom laten zitte :)
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ook waar :roll:
Oplossing is idd. alles gewoon in het stopcontact laten zitten.
Het heeft in ieder geval niets te maken met de eventuele truuc die jij insinueerd.
Zou dit een truuc zijn zodat je de on-demand functie uitprobeert .....
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Xplod schreef:Ook waar :roll:
Oplossing is idd. alles gewoon in het stopcontact laten zitten.
[/quote]

Dat is inderdaad de oplossing.

<rant>
Ik vind digitale tv eigenlijk verschikkelijk op gebied van stroom verbruik.
Zowel TN als BGC. Modemrouter die opstaat,
Decoder die opstaat. (eventueel zelfs 2 stuks, als je 2 tv's hebt)
Harde schijf(ven) in de decoders die dag en nacht draaien. Eventueel
een wireless systeem dat opstaat (Ruckus?)

Als ieder apparaatje 10 W verbruikt kom je toch gemakkelijk op
40W dag en nacht uit....

Als iemand dat kan meten met een wattmeter vind 'k dat altijd interessant
om te weten :)

</rant>


Groetjes,
Steven
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

De harde schijf van de BelgacomTV decoder draait bij mij alvast niet dag en nacht ...
Ik hoor die regelmatig stilvallen en opspinnen als hij in standby staat en dit als er dingen naar toe worden gelezen/geschreven vanuit de centrale ..... verder blijft ie muisstil ... in stanby wel te verstaan.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Xplod schreef:De harde schijf van de BelgacomTV decoder draait bij mij alvast niet dag en nacht ...
Ik hoor die regelmatig stilvallen en opspinnen als hij in standby staat en dit als er dingen naar toe worden gelezen/geschreven vanuit de centrale ..... verder blijft ie muisstil ... in stanby wel te verstaan.


Excuseer, ik bedoelde met de harde schijve(en) vooral de Telenet digi-corder.
Tenzij ze het hebben veranderd in hun nieuwere modellen.
Laatst toch eentje tegengekomen, en die zijn harde schijf draaide heel de tijd in stand by (!)

Groetjes,
Steven
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Tja .. vroeger draaide die van de BTV decoders ook 24/24 maar een nieuwe firmware heeft dat opgelost.
gouranga
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2006, 21:10

Allen bedankt voor jullie antwoord.

Ik heb tussen bijna alle elektronische apparaten een aan-uit schakelaar geplaatst om sluimer verbruik tegen te gaan.

Een goed artikel hierover kan je vinden op onderstaande url:
http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.02.02.09/

Conclusie na het lezen van dit artikel is dat sluimer verbruik je toch al gauw wat kan kosten per toestel op jaarbasis.

Met de huidige prijs van elektriciteit is dit een kleine moeite om zuiniger om te springen met energie en het zal ook zorgen voor een lager rekening op het einde van het jaar.

Vasonline schreef:Ik vind digitale tv eigenlijk verschrikkelijk op gebied van stroom verbruik.

Vasonline maakte dezelfde bedenking als ik.

Je kan heel gemakkelijk het aantal Watt meten dat een toestel gebruikt door er een meter tussen te steken. Misschien kan iemand het stand-by verbruik van een Belgacom TV decoder even in kaart brengen.

Ik heb dus 2 mogelijkheden, toepassen wat Vieten schreef (toestel half uur op voorrand inschakelen).
Of ik kan de decoder gewoon altijd aan laten staan.

Weet er iemand wat er technisch gebeurt tijdens het opstarten van een Belgacom TV decoder na het volledig zonder stroom zetten?
Kan het kwartier opstarttijd niet ingekort worden met een toekomstige firmware upgrade?
StB
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 dec 2005, 11:29
Locatie: Regio Leuven

Als ik mijn HD decoder van belgacom tv uit stopcontact trek en opnieuw insteek krijg ik gedurende +- 20 minuten melding software update. Zodra dit voltooid is schakelt de decoder automatisch uit.

Zo zou het misschien wel mogelijk zijn 's nachts met timer decoder volledig zonder spanning te zetten en deze 's morgens terug te laten opstarten.

Vraag is wel of dit gezond is voor decoder en of het electriciteitsverbruik hiermee echt zakt. (Verbruikt decoder misschien meer tijdens booten?!)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”