Computer Crime Unit rolt groep internetpiraten op

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

De Computer Crime Unit (CCU) van de federale gerechtelijke politie Brussel heeft een groep internetpiraten opgerold die illegale films, series en albums van voornamelijk Belgische auteurs en muzikanten op het internet plaatsten. Volgens de Belgian Anti-piracy Federation (BAF is de groep een halt toegeroepen.

De politie viel binnen bij leden van een zogenaamde "release groep", georganiseerde piraten die als doel hebben zo snel mogelijk nieuwe films, series, muziekalbums, games en software te bemachtigen, bij voorkeur vóór de officiële release. Vervolgens worden deze illegale bestanden verdeeld onder hun leden en daarna op het internet verspreid via nieuwsgroepen, peer-to-peer netwerken, websites en fora. Het politie-onderzoek leidde tot meerdere huiszoekingen bij de kopstukken van de organisatie en hun meest actieve uploaders.

De BAF voerde sinds begin 2008 onderzoek naar de interne werking en de voornaamste leden van de groep en diende klacht in bij de politie. Op hun website trof men naast de laatste nieuwe Amerikaanse films, series en albums vooral lokale inhoud aan, zoals albums van Zornik, Regi en dEUS, en films als "Ben X", "Vermist", "Firmin" en "Man zkt Vrouw".

Tevens beschikten piraten volgens de BAF over een aparte server waar de allerlaatste afleveringen van series als "Sara", "Matroesjka's" en "Flikken" konden worden gedownload, soms nog vóór de afleveringen op tv uitgezonden werden. De beelden werden volgens de BAF bekomen via de video on demand-diensten van de Belgische tv-zenders.

"Deze zaak is een belangrijk precedent in onze strijd tegen online piraterij van Belgische films, tv-series en muziek. Dankzij deze actie hebben we de groep in een vroeg stadium een halt toegeroepen. Momenteel waren de leden nog enkel op lokaal vlak actief, maar uit het onderzoek bleek duidelijk dat ze toenadering zochten tot de grotere, internationale groepen", aldus Didier Bailly, voorzitter van de BAF.

Bron: Belga
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Kochanie schreef:Momenteel waren de leden nog enkel op lokaal vlak actief, maar uit het onderzoek bleek duidelijk dat ze toenadering zochten tot de grotere, internationale groepen"
Toch om te gieren gewoon. :twisted:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... mijn gedacht.

Dus eerst "... vooral lokale inhoud" en dan "zochten verbinding met grotere internationale groepen". SUUUUURE, daar zal zeker een grote interesse voor bestaan in de internationale scene. :roll:

't is komkommertijd zeker ?
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef:Toch om te gieren gewoon. :twisted:
Niet echt. De vale gieren zijn al lang vertrokken uit onze regio. De lijken uit de kast van Paars zijn bijna opgeruimd door Leterme dus zijn ze maar vertrokken... :-D

kaween schreef:'t is komkommertijd zeker ?
Wat wil je. De echte boeven zitten op een strand ergens in de Maledieven :wink: De politie moet toch iets om handen hebben ondertussen?
j0lle
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

toch ni jupiler? :(
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Jammer dar er niet meer info bij staat, hebben ze proberen te verkopen op het net?
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
nogChoco
Premium Member
Premium Member

't Zal den deze zijn, zeker? (titel een beetje aangepast om niet te kunnen googlen :P )
Firmin.2007-Redbull
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Zo een heisa voor content die gratis te downloaden valt (waar die "piraatjes" dus geen cent rijker van worden)... en dan nog vnl. voor content waar nu kunstmatig extra inkomsten uit gepompt worden door ze eerst via vod aan te bieden. Ze moesten eerder de makers vervolgen dan de uploaders. Digitale tv ging toch zo fantastisch zijn voor de consument? Ze hebben ze er alleen een extra melkkoe voor hun artificiele "auteursrechten" bij.
Corleone
Plus Member
Plus Member

nogChoco schreef:'t Zal den deze zijn, zeker? (titel een beetje aangepast om niet te kunnen googlen :P )
Firmin.2007-Redbull
Ja lol ,als ge den titel aanpast ist moeillijk om te zeggen of het den diene is hé...Dvdrips van Firmin vind ge op verschillende plaatsen...
Afbeelding
Afbeelding
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Bij de scene heb je maar 1 'winnaar' voor een bepaalde release(-versie), dus de kans is groot dat het die Redbull groep was :wink:
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag me toch af of BAF wel legaal bezig is ? Een vzw die privédetectives inschakeld om te infiltreren. En die dan een vastelling doet van een misdrijf.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Qbe
Plus Member
Plus Member

De polutie euh... politie zou zich beter eens met de echte problemen bezighouden in brussel ect... en in hun eigen diensten...

Ik betaal geen 7-8 euro voor een film te zien in een zaal waar de zetels en grond plakken, en de aanwezige surround chipsgeluid en de spectaculaire gsmverlichting. En Om nog te zwijgen van de mensen die op en af gaan tijdens de film. En waar ze mss je auto nog es onderhanden genomen hebben op de parking of in de omgeving van het complex...

Je betaald een internet abbo. dat hier in Belgie duurder is dan elders.
Ik vind persoonlijk zielig van de flikken (als ze geld ruiken zijn ze er hoor :twisted: )
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Als dat verhaal van die privé-detectives maar geen omwegje van de politie is om op een non-officiële manier toch 'bijzondere afluistertechnieken' te kunnen inzetten?
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

nogChoco schreef:Als dat verhaal van die privé-detectives maar geen omwegje van de politie is om op een non-officiële manier toch 'bijzondere afluistertechnieken' te kunnen inzetten?
You've got it, my friend. Boenk er op!
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Internationale connecties :)

Buiten Nederland denk ik niet dat er 1 land is dat ook maar in de verste verte geïnteresseerd is in afleveringen van Sara hoor :lol:

Volgens mij is het trouwens Stella ...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
bke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 6 keer

Sven.VdS schreef:Internationale connecties :)

Buiten Nederland denk ik niet dat er 1 land is dat ook maar in de verste verte geïnteresseerd is in afleveringen van Sara hoor :lol:

Volgens mij is het trouwens Stella ...
Je hebt ook bijvoorbeeld Zweedse servers, met Belgische/Nederlandse "administrators".. Die "admnistrators" zijn dan geïnteresseerd in Belgische groepen, dus zo komen die Belgische groepen op Zweedse servers en dus komen ze zo ook internationaal in contact... :P
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

De enige reden waarom dutch/flemish releases op Zweedse servers staan is omdat die servers van Belgen/Nederlanders zijn ... het feit dat daar toevallig ook niet-dutch/flemish release groups op zitten heeft geen rechtstreeks verband.

Dat gezegd zijnde, Noren verstaan vrij goed Nederlands dus wie weet zitten er toch nog verstokte Sara fans in Scandinavië 8)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Corleone
Plus Member
Plus Member

Sven.VdS schreef:.

Dat gezegd zijnde, Noren verstaan vrij goed Nederlands

Lol ? Die verstaan er volgens mij geen fluit van , het Noors behoort tot de Noord-Germaanse talen , terwijl Nederlands een West-Germaanse taal is , de enige talen verwant aan het Nederlands is Duits , Afrikaans en het Fries.(ook een beetje aan het Engels)

De Noren verstaan wel grotendeels de Zweden en Denen maar Nederlands ? Dat denk ik ni...in Noorwegen zijn er trouwens 2 redelijke standaardtalen en ontelbare dialecten, het zou me verbazen moesten ze Nederlands verstaan...
Afbeelding
Afbeelding
bke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 6 keer

Sven.VdS schreef:het feit dat daar toevallig ook niet-dutch/flemish release groups op zitten heeft geen rechtstreeks verband.
jawel hé, op die manier komen dutch/flemische groepen in contact met de "internationale" groepen éh... => internationale connecties
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Contacteer:

Corleone schreef:
Sven.VdS schreef:.

Dat gezegd zijnde, Noren verstaan vrij goed Nederlands

Lol ? Die verstaan er volgens mij geen fluit van , het Noors behoort tot de Noord-Germaanse talen , terwijl Nederlands een West-Germaanse taal is , de enige talen verwant aan het Nederlands is Duits , Afrikaans en het Fries.(ook een beetje aan het Engels)

De Noren verstaan wel grotendeels de Zweden en Denen maar Nederlands ? Dat denk ik ni...in Noorwegen zijn er trouwens 2 redelijke standaardtalen en ontelbare dialecten, het zou me verbazen moesten ze Nederlands verstaan...
Toch is het zo. Ik heb een tijdje met een Noor samengewerkt, en hij verstond vrij goed Nederlands; hij kon zonder al te veel problemen een Nederlandstalig artikel lezen en begrijpen (tenminste de essentie hiervan, uiteraard)
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt altijd mensen die het beter weten he :)

Er was eens een Noor bij ons op bezoek tijdens het paasweekend en ik vroeg aan mijn moeder (ongeveer letterlijke quote): Om wat uur komen de mannen morgen paaseieren rapen?

Die kerel had toch mooi verstaan wat ik gevraagd had ... sorry maar als dat geen Nederlands verstaan is weet ik het niet hoor 8)
Afbeelding
Afbeelding
raro11
Starter Plus
Starter Plus

Ik ben net al de andere forums aan het lezen over dit onderwerp.
En velen denken dat de manier waarop de info is vergaard niet wettelijk is.

Ik zou willen dat de mensen die hier ervaring ( advocaten , who knows :D )mee hebben deze replys eens bekijken :

Code: Selecteer alles

http://www.zdnet.be/talkback.cfm?id=87932&eid=71065&tbid=156345&inc=subthread
Een VZW heeft een vermoeden... i.p.v. de politie op de hoogte te brengen... infiltreren ze in de mensen hun privé leven.

Ze verzamelen onwettig privé gegevens van mensen, waarschijnlijk ook van mensen die niks met de zaak te maken hebben. Alle bewijsmateriaal, videobeelden, opgenomen telefoongesprekken, ... zijn sowieso al ongeldig omwille van de wet op de privacy.
Dat is gewoon de wet.

Privacy wetten zijn heilig. Zelfs de gerechtelijke instanties hebben al heeeeeel grondige vermoedens nodig om de naam achter een IP adres te krijgen.

Politie mag ook niet zomaar uw telefoonlijnen aftappen hé ... en dat gebruiken als bewijs.Doen ze dat toch... dan is het bewijs ongeldig en al wat er verder op gebouwd is. Ze mogen wel afluisteren maar dan moet er eerst een enorm complexe procedure worden doorlopen.... en gelukkig maar. Eerst afluisteren en dan de toestemming vragen tot afluisteren kan dus ook niet. Mensen moedwillig achtervolgen, infiltreren is ook verboden (eerst moet zoiets onderzocht worden, en goedgekeurd)

En dit is zelfs niet gebeurd door politieagenten maar door een VZW.

Waarom denk je dat er zo weinig mensen worden veroordeelt voor illegale data... want het is vrij simpel hé. Alles kan worden onderzocht op provider niveau. Gelukkig hebben we een zeer strenge privacy wet.
Internetoplichters kunnen ze moeilijker te pakken krijgen omdat die meestal in het buitenland verblijven. Als de oplichter binnen europa zit is de procedure al een ramp, buiten europa is er geen beginnen aan.

Klacht indienen voor zo'n misdrijf is dus meestal enkel voor de statistieken.

terwijl een downloaderke pakken wel heel makkelijk is. MAAR in deze zaak zijn de persoonlijke gegevens van die mensen op illegale wijze verkregen (door privé detectives)... internet providers mogen zelfs de namen bij een IP nog niet vrijgeven. Veel moeten de daders niet vrezen.
Hebben ze iets te vrezen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”