Homeconnect/Cityconnect max 1Mbps download?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Johan2626
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:00

Woon in Wilsele, deelgemeente van Leuven en heb sinds vorige week Homeconnect. Ik kan dus genieten van het Cityconnect netwerk dat in theorie max 24 Mbps download kan opleveren. Ik zit op 2.1 km van de centrale en volgens mijn Siemens router heb ik nog een download snelheid van 11Mbps en een upload van 1Mbps. Voor mij is dit nog prima. Na een test gisteren blijkt echter dat ik in realiteit maar 1Mbps download heb en 40kbps upload!
De telefoonkabel komt rechtstreeks in de modem toe, er zijn geen andere aftakkingen. Dit is dus ontzettend langzaam en eigenlijk niet werkbaar. Kan dit zo zijn? In dat geval gaat mijn overstap van Telenet naar Dolmen me slecht bevallen....
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Johan2626 schreef:Woon in Wilsele, deelgemeente van Leuven en heb sinds vorige week Homeconnect. Ik kan dus genieten van het Cityconnect netwerk dat in theorie max 24 Mbps download kan opleveren. Ik zit op 2.1 km van de centrale en volgens mijn Siemens router heb ik nog een download snelheid van 11Mbps en een upload van 1Mbps. Voor mij is dit nog prima. Na een test gisteren blijkt echter dat ik in realiteit maar 1Mbps download heb en 40kbps upload!
De telefoonkabel komt rechtstreeks in de modem toe, er zijn geen andere aftakkingen. Dit is dus ontzettend langzaam en eigenlijk niet werkbaar. Kan dit zo zijn? In dat geval gaat mijn overstap van Telenet naar Dolmen me slecht bevallen....


Welke test heb je gebruikt. Heb je dit getest met de speed test van userbase? btw. het is niet Dolmen maar dommel ;)
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Johan2626 schreef:... volgens mijn Siemens router heb ik nog een download snelheid van 11Mbps en een upload van 1Mbps. Voor mij is dit nog prima. Na een test gisteren blijkt echter dat ik in realiteit maar 1Mbps download heb en 40kbps upload!


Dit zijn twee verschillende test-resultaten !
Ik ben eerder geneigd de resultaten van je router te geloven.
Met wat heb je idd die andere test gedaan ?
Johan2626
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:00

Inderdaad, geen Dolmen maar Dommel :-)

Ik heb de 'adslbox speed test' uitgevoerd op www.userbase.be. Tevens de test op http://www.bandwidthplace.com/ die dezelfde resultaten opleverde.

Als ik zelf een grote download opstart, dan merk ik inderdaad op dat de download blijft hangen op +-130kbyte/sec. Als ik daarbuiten nog iets anders wil doen - voorbeeld wat surfen dan duurt het +-30 sec voordat de pagina volledig op mijn scherm komt! Stop ik die grote download, dan is het maar enkele seconden meer.

Kunnen jullie bevestigen dat de up & downloadinfo die je in de router vindt, je ook kan behalen in het echt?
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Johan2626 schreef:Kunnen jullie bevestigen dat de up & downloadinfo die je in de router vindt, je ook kan behalen in het echt?


In theorie wel, bij turboline capped men in het verleden nog tot 4 mbit, terwijl de sync op 4.6 stond. Maar bij cityconnect is dit niet het geval. Hoe connecteer je naar je router, doe je dit via wireless of gebruik je een kabel. Indien wireless, kan je een testen met een kabel (en je wireless uitschakelen). Dit om mogelijke issues met een slecht functionerend wlan te vermijden (storingen door andere netwerken op hetzelfde kanaal bijv.)
Johan2626
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:00

Snelheidstest uitgevoerd via wired connectie, dus niet wireless... Wireless uitschakelen helpt ook niet. Reset van router maakt ook niets uit.

Misschien moet ik de router wel omruilen?

Is er iemand die ook dergelijke lage snelheden heeft met Cityconnect?
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

http://www.bandwidthplace.com/ geeft hier ook wel geen betrouwbaar resultaat.

download gewoon is een linux iso van belnet ofzo :)
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Johan2626 schreef:Snelheidstest uitgevoerd via wired connectie, dus niet wireless... Wireless uitschakelen helpt ook niet. Reset van router maakt ook niets uit.

Misschien moet ik de router wel omruilen?

Is er iemand die ook dergelijke lage snelheden heeft met Cityconnect?


- Heb je ergens nog telefoons zitten ?
- Splitters gestoken ?
- Netwerkkabel is toch ok (geen slechtwerkend exemplaar)
- Andere...

Ik vind het raar dat je router 11 Mbps aangeeft, maar je slechts aan 1 Mbps kan downloaden. Ben je zeker dat je deze waarden correct van je router hebt afgelezen ?

Als niets helpt, zou ik idd die router eens omruilen.
Ofwel moet je eens bellen naar Dommel (voor een lijntest)
tequila
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 jan 2008, 18:10

Kan je dit een downloaden? Bij mij geven de online snelheidsmeters ook nooit een fatsoenlijk resultaat.
Niet volledig afhalen, wacht even tot je merkt dat de max snelheid werd bereikt en dan cancel je gewoon. Vanaf Belnet downloaden is het meest betrouwbaar. ftp://ftp.belnet.be/mirror/pclinuxonlin ... s-2007.iso

De snelheid die je ziet op je modem, ben je zeker dat dit een snelheidstest is en niet gewoon een aanwijzing van het profiel waarop je zit? Dat zou niet veel mogen verschillen, maar kan altijd ...
Gebruikersavatar
Coolrunner
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 aug 2006, 20:42

tequila schreef:Kan je dit een downloaden? Bij mij geven de online snelheidsmeters ook nooit een fatsoenlijk resultaat.
Niet volledig afhalen, wacht even tot je merkt dat de max snelheid werd bereikt en dan cancel je gewoon. Vanaf Belnet downloaden is het meest betrouwbaar. ftp://ftp.belnet.be/mirror/pclinuxonlin ... s-2007.iso

De snelheid die je ziet op je modem, ben je zeker dat dit een snelheidstest is en niet gewoon een aanwijzing van het profiel waarop je zit? Dat zou niet veel mogen verschillen, maar kan altijd ...


precies goeie lijnkwaliteit over here : 487KB/sec (stabiel) .... kzou toch eens moeten telefoneren om te zien hoever ik van de centrale zit :) om eventueel over te stappen op Homeconnect
It ain`t what you say but the way you say it !
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Coolrunner schreef:
precies goeie lijnkwaliteit over here : 487KB/sec (stabiel) .... kzou toch eens moeten telefoneren om te zien hoever ik van de centrale zit :) om eventueel over te stappen op Homeconnect


Wilt ni veel zeggen ze :) .
Ik haal ook stabiel 492KBps en ik kan geen adsl2+ snelheid aan volgens edpnet (ik zit volgens schatting van mijn modem waarde op +-3.1km).
Mss dat ze me wel nog op 9Mbit kunnen zetten met wat gelukt , maar dan wacht ik liever op de speedconnect pakketten en zie ik dan wel.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Sprecies mediumband :? Maar dat gebruiken ze niet bij homeconnect.
Johan2626
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:00

Bedankt allen voor de feedback!
De lijn is een raw copper lijn van Dommel zelf, en is rechtstreeks aangekoppeld aan de modem. Geen splitters, noch andere telefoons aangekoppeld aan deze lijn. Heb zonet een nieuwe test uitgevoerd:

http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 1093 kbit/s or 137 kbyte/s
- Upload speed : 37 kbit/s or 5 kbyte/s
Thu Jul 10 2008 at 21:40:12 UTC+0200

Heb daarnet bovenvermelde iso file proberen te downloaden: dat ging tegen +-130kbyte/sec. Te vergelijken met de userbase meting dus. Ga ik terwijl naar de www.standaard.be dan halveert deze snelheid en duurt het ook nog eens 30 sec vooraleer de homepagina ingeladen is.

Ter volledigheid: ik heb een screendump gemaakt van wat je op de modem kan zien. Is dat veld met upstream snelheid normaal? Wat staat daar bij jullie? Wat is jullie effectieve download vergeleken met wat je op de modem ziet staan?

Bedankt
Bijlagen
modem-internet-status.zip
Modem; status; veld internet
(32.05 KiB) 9 keer gedownload
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Misschien kun je toch een splitter gebruiken?
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

De speedtest van userbase is redelijk correct ( al schommelt het hier met m'n turbo lijn van 10 to 19 mbps ).

http://www.bandwidthplace.com/ is totaal te vermijden .

2.66megabits per second
324.7kilobytes per second

Terwijl ik op m'n eweka account op dit moment 2435 KB/s haal ( 19 mbit ) .

http://www.speedtest.net , en dan testen naar de server in brussel (rack66) dat geeft redelijk betrouwbare resultaten .
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”