Zijn er hier mensen die xml gebruiken als opslagformaat voor een database.
Ik weet dat xml eigenlijk bedoeld als overdrachtsformaat maar tijdens het hoehelen ben ik al paar sites tegen gekomen waar ze het bespreken als opslag van database. Maar dan spreken ze over "geschikt voor kleinere databases" maar ja, wat is klein?
Ik moet nu, in visual basic, een redelijk simpel bestelbon->facturatieprogramma'tje schrijven. Tot nu toe werkte ik altijd met sql-server of met access bestanden. Maar wil eens iets anders proberen
Dus laat de tips maar komen
XML als database opslag
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Hangt er natuurlijk allemaal van af...
Is het de bedoeling dat er bv. gezocht moet kunnen worden? Want dan kan je XML al een beetje afschrijven natuurlijk...
Is het de bedoeling dat er bv. gezocht moet kunnen worden? Want dan kan je XML al een beetje afschrijven natuurlijk...
ooh. shiny.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
Er is XQuery (http://www.w3schools.com/xquery/default.asp)dat ontwikkeld is om xml bestanden te doorzoeken maar ben eigenlijk nog niet veel tegen gekomen hoe efficiënt dit werkt
Heb nu ergens in mijn achterhoofd om het xml iedere keer in te lezen (bij opstarten van het programma) in een dataset en dan zo verder werken.
Maar als het inlezen van 1000 records bijvoorbeeld 10 minuten duurt, vliegt mijn xml-gedachte direct de vuilbak in
Heb nu ergens in mijn achterhoofd om het xml iedere keer in te lezen (bij opstarten van het programma) in een dataset en dan zo verder werken.
Maar als het inlezen van 1000 records bijvoorbeeld 10 minuten duurt, vliegt mijn xml-gedachte direct de vuilbak in
- cloink
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik zou voor zulke toepassing toch echt altijd gaan voor een echte database. Daar kan je indexen leggen en zorgen dat je performante queries kan schrijven (indien nodig). Qua data-opslag en data-uitwisseling is XML best ideaal, maar om nu een database te vervangen...
Je zal allicht de klassieke "gratis" oplossingen wel kennen: MySQL, mSQL, PostgreSQL, SQLite, CSQL, ...
Je zal allicht de klassieke "gratis" oplossingen wel kennen: MySQL, mSQL, PostgreSQL, SQLite, CSQL, ...
ooh. shiny.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
Blijkbaar is de combinatie vb.net en MySQL niet echt goed. Weet niet waar maar dacht dat ik gelezen had dat de connector soms voor problemen kan zorgen.
Ken de rest allemaal van naam (behalve csql) maar wou eigenlijk keer streven naar zo "light" mogelijk.
Toen ik mijn vraag stelde over xml, had ik wel al een vermoeden dat ik het mezelf, zonder database, moeilijk zou maken maar wou toch eens horen of er dat al iemand geprobeerd had.
Ik neig beetje richting PostgreSQL hoewel ik daar niet een reden voor heb.
Ken de rest allemaal van naam (behalve csql) maar wou eigenlijk keer streven naar zo "light" mogelijk.
Toen ik mijn vraag stelde over xml, had ik wel al een vermoeden dat ik het mezelf, zonder database, moeilijk zou maken maar wou toch eens horen of er dat al iemand geprobeerd had.
Ik neig beetje richting PostgreSQL hoewel ik daar niet een reden voor heb.
- cloink
- Elite Poster
- Contacteer:
TBH, geen ervaringen mee. Wanneer ik .NET (C# dan wel, VB is voor prutsers ) gebruik is het gewoon MSSQL en als ik open source gebruik, dan is het MySQL. Die 2 mengen heb ik nog niet gedaan.Kenneth schreef:Blijkbaar is de combinatie vb.net en MySQL niet echt goed. Weet niet waar maar dacht dat ik gelezen had dat de connector soms voor problemen kan zorgen.
Dan zou ik inderdaad eens kijken naar SQLite (de naam is pretty self-explanatory? ).Kenneth schreef:Ken de rest allemaal van naam (behalve csql) maar wou eigenlijk keer streven naar zo "light" mogelijk.
Wel... Waar ik zit hebben we een toepassing die massa's XML's genereert en een andere toepassing die deze parsed. Die tweede - parsende - toepassing, schrijft de benodigde data weg naar MSSQL wegens performantieproblemen bij het real-time verwerken van de XML's, dusja...Kenneth schreef:Toen ik mijn vraag stelde over xml, had ik wel al een vermoeden dat ik het mezelf, zonder database, moeilijk zou maken maar wou toch eens horen of er dat al iemand geprobeerd had.
Afgaan op uw gut-feeling is in de IT niet altijd even goed.Kenneth schreef:Ik neig beetje richting PostgreSQL hoewel ik daar niet een reden voor heb.
ooh. shiny.