België wordt niet alleen een steeds ludieker land, nu maken de luddisten zich ook al op om de zaak helemaal over te nemen. De ene luddist pleit voor het afschaffen van het elektronisch stemmen. De andere luddist wil dat u uw belastingaangifte alleen toevertrouwt aan papier.
Bij het begin van de negentiende eeuw gingen woedende Britse textielarbeiders met hamers en houwelen de oprukkende machines te lijf. De Luddisten vonden de industriële revolutie niet echt een vooruitgang. De Britse overheid maakte er korte metten mee: in 1813 werden zeventien Luddisten opgehangen in York.
Dat hun acties geen succes hadden, ondervindt u vandaag dagdagelijks aan den lijve. Luchtvervuiling en de opwarming van de aarde zijn de prijs die we moeten betalen voor de industrialisering.
Daartegenover staan toch ook wel wat pluspunten, zoals daar zijn een veel langere levensverwachting en een veel hogere levensstandaard dan ooit tevoren. (Zelfs de allerarmsten zijn er in vergelijking met honderd jaar geleden flink op vooruitgegaan, al is dat natuurlijk allemaal erg relatief als je niets te eten hebt en op je dertigste aan aids sterft.)
De informatisering heeft ook heel wat pluspunten. Elektronisch stemmen en het elektronisch invullen van de belastingaangifte vereenvoudigen en veraangenamen het leven van menig burger. Niet echter voor ict-professor Carlos De Backer, die immers vindt dat het elektronisch stemmen moet worden afgeschaft. En al evenmin voor ‘senior writer’ Stefaan Michielsen van De Tijd, die immers vindt dat u uw grootste geheim, namelijk uw belastingsaangifte, beter niet via elektronische weg indient (Netto, 31/05/08 ).
Deze moderne luddisten deden hun uitspraken in de week van de lancering van het nieuwe Belgium.be portaal van de Belgische federale overheid. Het vorige portaal was een voorbeeld van hoe het niet moest. Het huidige is een voorbeeld van hoe het wel moet: vertrekken vanuit de behoeften en de vragen van de burger en daar je informaticasysteem op enten. De websites van heel wat Belgische bedrijven en organisaties mogen overigens een voorbeeld nemen aan die filosofie.
Ik pleit juist voor meer elektronische interactie tussen burger en overheid. Misschien staan de heren De Backer en Michielsen graag in de rij te wachten voor een of ander loket, of is het hun hobby om papieren stembiljetten op de juiste stapeltjes te ordenen. Ik heb wel wat beters te doen en met mij, vermoed ik, de meerderheid van de Belgen. Meer nog, laten we het elektronisch stemmen gewoon integreren in Belgium.be. Met onze slimme identiteitskaarten en dito algoritmes en beveiligingen is dat perfect mogelijk. Dan hoeven we helemaal niet meer buiten te komen om te stemmen en kunnen we bovendien misschien wat vaker onze stem laten horen. Natuurlijk allemaal op voorwaarde dat de lijm van de beveiligingschip op onze intelligente identiteitskaart niet vroegtijdig loskomt.
Bron: DiskIdee
Wordt elektronisch stemmen afgeschaft in België?
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Is wel een egoïstKochanie schreef: Ik pleit juist voor meer elektronische interactie tussen burger en overheid. Misschien staan de heren De Backer en Michielsen graag in de rij te wachten voor een of ander loket, of is het hun hobby om papieren stembiljetten op de juiste stapeltjes te ordenen. Ik heb wel wat beters te doen en met mij, vermoed ik, de meerderheid van de Belgen. Meer nog, laten we het elektronisch stemmen gewoon integreren in Belgium.be. Met onze slimme identiteitskaarten en dito algoritmes en beveiligingen is dat perfect mogelijk. Dan hoeven we helemaal niet meer buiten te komen om te stemmen en kunnen we bovendien misschien wat vaker onze stem laten horen. Natuurlijk allemaal op voorwaarde dat de lijm van de beveiligingschip op onze intelligente identiteitskaart niet vroegtijdig loskomt.
Bron: DiskIdee
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik denk dat er meer bedrog word gepleegd met het elektronisch stemmen, zo staat er toch een filmpje op het net van een universiteit van Amerika waar ze dat hebben aangetoond.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Bij mijn weten is de broncode gebruikt bij onze stemcomputers volledig open-source en kan iedereen die nakijken. Ik denk dat je al een serieuze complottheoreticus moet zijn om te geloven dat 'de overheid' of een andere instantie die computers zou misbruiken om de stemmen te wijzigen. En daarbij, als ik als 'overheid' wil frauderen met papieren stembladen, dan haal ik toch gewoon de koffer met stemformulieren weg en vervang hem door een koffer met aangepaste stemformulieren (+ een beetje smeergeld hier en daar).
Los daarvan, of er nu dene of gene aan de macht is, een boeltje is het toch altijd.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Fustigateur
- Pro Member
Electronisch stemmen deugt niet. Vandaar dat bepaalde partijen heel erg voor electronisch stemmen zijn. 2 keer raden welke ... ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Precies of stemmen op papier deugt ?!
Ooit al eens deelgenomen aan het "tellen der stemmen" ? Ik wel (lang geleden)... en ik kan je verzekeren dat daar met zekerheid wordt geschoemeld.
Ooit al eens deelgenomen aan het "tellen der stemmen" ? Ik wel (lang geleden)... en ik kan je verzekeren dat daar met zekerheid wordt geschoemeld.
If you can't beat them, confuse them.
Ik dien U daar ten stelligste in tegen te spreken. Ik mocht al 3 maal (1 maal te Oostende, 1 maal te Aalst en 1 maal te Gent) deelnemen aan de telling der stemmen en telke male is alles correct verlopen.CueBoy schreef:Precies of stemmen op papier deugt ?!
-
- Elite Poster
Allez dan, Kochanie gaat beweren dat hij meegemaakt heeft wat ik meegemaakt heb... Kun je misschien ook de rest van mijn leven even voorspellen ?
Ik heb ook geteld (in Dendermonde dus, in 1990 want nadien zijn we in Dendermonde meegegaan met onze tijd - als afgevaardigde van een politieke partij - dan mag je eigenlijk niet meetellen, maar toch wordt dat gedaan), en als een biljet (vnl. die met een lijststem) "per ongeluk" op een verkeerde stapel terechtkomt... (vul de rest zelf maar in - met je ervaring moet dat zeker lukken) ... en op het einde klopt het totaal, dan is voor de voorzitter van het telbureau alles "correct" verlopen.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Ik heb ook geteld (in Dendermonde dus, in 1990 want nadien zijn we in Dendermonde meegegaan met onze tijd - als afgevaardigde van een politieke partij - dan mag je eigenlijk niet meetellen, maar toch wordt dat gedaan), en als een biljet (vnl. die met een lijststem) "per ongeluk" op een verkeerde stapel terechtkomt... (vul de rest zelf maar in - met je ervaring moet dat zeker lukken) ... en op het einde klopt het totaal, dan is voor de voorzitter van het telbureau alles "correct" verlopen.
Als dat bij jouw telbureau gebeurde moest je maar klacht neerleggen bij het gerecht. Je hebt dus je burgerplicht net gedaanCueBoy schreef:Allez dan, Kochanie gaat beweren dat hij meegemaakt heeft wat ik meegemaakt heb... Kun je misschien ook de rest van mijn leven even voorspellen ?![]()
-
- Elite Poster
Ach man... mensen die beweren heiliger te zijn als de paus, vertrouw ik sowieso niet.Kochanie schreef:Als dat bij jouw telbureau gebeurde moest je maar klacht neerleggen bij het gerecht. Je hebt dus je burgerplicht niet gedaan
ps. 'k heb je post aangepast... je was een nogal belangrijke letter vergeten.
Bedankt voor de correctie
Maar ik ben niet heiliger dan de Paus. Maar als ik zou merken dat er geknoei bezig is in een telbureau dan leg ik meteen klacht neer. Als democraat mag en kan ik dat niet toestaan. Dat is een heel land in de luren leggen. Dat hoeven we niet te pikken. Maar dit is geen voer voor dit forum maar voor een politieke.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar ik ben niet heiliger dan de Paus. Maar als ik zou merken dat er geknoei bezig is in een telbureau dan leg ik meteen klacht neer. Als democraat mag en kan ik dat niet toestaan. Dat is een heel land in de luren leggen. Dat hoeven we niet te pikken. Maar dit is geen voer voor dit forum maar voor een politieke.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Misschien heeft hij geen klacht ingediend omdat de stembrieven op het - voor hem - goede stapeltje terechtkwamen? ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Het zal wel eerder te maken hebben met het feit dat iedereen na het tellen al tevreden is dat ze naar huis mogen gaan, laat staan dat ze nog al de miserie van een klacht zouden erbij nemen. En ik begrijp dat heel goed!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Elite Poster
Of omdat ik ervan uitga dat de wet van de grote getallen de "onvolkomenheden" uitvlakkenMaglor schreef:Misschien heeft hij geen klacht ingediend omdat de stembrieven op het - voor hem - goede stapeltje terechtkwamen?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ik deed het vrijwillig - maar idd. de mensen rondom mij waren content als ze er vanaf waren... Zoals je weet moet je niet voor het geld gaan zitten/tellenGoztow schreef:Het zal wel eerder te maken hebben met het feit dat iedereen na het tellen al tevreden is dat ze naar huis mogen gaan, laat staan dat ze nog al de miserie van een klacht zouden erbij nemen. En ik begrijp dat heel goed!
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Soit, ik heb dit maar aangehaald als reactie op de stelling dat elektronisch stemmen niet deugt... al de rest was eigenlijk off-topic in deze
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Waarom wil je zoiets vrijwillig doen, heb je niks beters te doen ?CueBoy schreef: Ik deed het vrijwillig - maar idd. de mensen rondom mij waren content als ze er vanaf waren... Zoals je weet moet je niet voor het geld gaan zitten/tellen![]()
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
Zoals gezegd - het was als getuige van een politieke partij... en dat is niet omdat ik politiek actief ben, maar het was wel een vriendendienst.AnD schreef:Waarom wil je zoiets vrijwillig doen, heb je niks beters te doen ?
Jezus. Nog effe en de geheime dienst heeft in alle tv's camera's geplant. Ik zeg niet dat er niet kan gesjoemeld worden, maar door berichten en discussies als dit lopen we steeds dieper in de put der achterdocht. Nog even en we mogen de buur niet meer goeiedag zeggen, want hij zou wel eens iets slecht van plan kunnen zijn.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Het kan niet overal even correct, wat juist het punt is, gaat het papier stemmen dit beter maken !? Een doos is snel vervangen, misschien heb jij de vervangen doos geteld en was er daarom zeker geen nood om de telling anders te laten verlopen omdat men toch al zeker was van de uitkomst.Kochanie schreef:Ik dien U daar ten stelligste in tegen te spreken. Ik mocht al 3 maal (1 maal te Oostende, 1 maal te Aalst en 1 maal te Gent) deelnemen aan de telling der stemmen en telke male is alles correct verlopen.CueBoy schreef:Precies of stemmen op papier deugt ?!