Slechts twee van de elf bekende Belgische e-shops die legaal muziekdownloads aanbieden zijn in orde met de wetgeving op de privacy. iTunes Belgium, wereldwijd marktleider, maakt zelfs grove fouten op het vlak van de privacywetgeving. Voor gebruiksvriendelijkheid scoort iTunes dan weer het best. Dat blijkt uit een onderzoek van Evelyn Vandervieren, studente Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen.
Websites die werden bezocht zijn Belgian Music Online, e-Music, EMI Downloadshop, Extrazone, Fnac, Free Record Shop, iTunes Belgium, MSN Music Club Belgium, Music Minutes, Q-Music Downloadshop en Tune Tribune. Enkel Fnac en MSN Music Club Belgium kregen goede punten in het onderzoek van Vandervieren.
Opmerkelijk was volgens Vandervieren de slechte score van iTunes. "Zij hebben wel een privacy statement op hun site, maar die is niet vanop elke pagina toegankelijk. Het is niet de bedoeling dat de gebruiker zelf op zoek moet gaan naar een privacy statement en dat is bij iTunes wel het geval", aldus de onderzoekster. Op het vlak van gebruiksvriendelijkheid doet iTunes het beter. De marktleider eindigt dan zelfs bovenaan het lijstje, onderaan staat de Q-Music Downloadshop.
De analyse toont aan dat de e-shops nog heel wat verbeteringen kunnen aanbrengen. Zo informeert meer dan de helft van de e-shops de gebruikers niet over de bijdragen aan auteursrechten die de klanten betalen voor hun downloads. Ook op het vlak van de rechten en de plichten van de gebruikers en over de legaliteit van de dienst zijn verbeteringen mogelijk.
De studie besluit dat elke e-shop zijn plus- en minpunten heeft, maar heeft geen verband ontdekt tussen de populariteit van de e-shops en de gebruiksvriendelijkheid.
Bron: HLN