Gewone Camera als Webcam
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Je kan een gewone video camera idd als webcam gebruiken, doch is dat niet altijd even eenvoudig.
Enkele mogelijkheden zijn dat je een S-video/composiet ingang op je pc hebt en je camera daarop aansluit naast de sound, dan kan je die ingang gebruiken als zijnde webcam.
Een andere mogelijkheid is dmv firewire. Er is een programma waarmee je je digitale camera kan omtoveren tot webcam door hem simpel aan te sluiten via firewire. Voorbeeld hiervan is bvb http://www.orangemicro.com/webcamdv.html , maar er zijn er ook anderen.
Enkele mogelijkheden zijn dat je een S-video/composiet ingang op je pc hebt en je camera daarop aansluit naast de sound, dan kan je die ingang gebruiken als zijnde webcam.
Een andere mogelijkheid is dmv firewire. Er is een programma waarmee je je digitale camera kan omtoveren tot webcam door hem simpel aan te sluiten via firewire. Voorbeeld hiervan is bvb http://www.orangemicro.com/webcamdv.html , maar er zijn er ook anderen.
Laatst gewijzigd door NuKeM 31 dec 2003, 14:49, in totaal 1 gewijzigd.
NuKeM
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Dat ligt er aan. Om te beginnen heb je bij gewone camera's de aansluiting. Da's zelden via USB, dus is dat via Composiet, S-Video of IEEE 1394 (firewire). Dus om te beginnen moet je pc die aansluitingen hebben. Dat betekent meestal dat je grafische kaart capture-mogelijkheden moet hebben. Ten tweede heb je de kabels nodig. Tulpstekkers voor composiet, een s-video-kabel of een A->B firewire-aansluiting (iLink). Derde luik is de software-drivers van je capturekaart. Zijn die volledig WDM-compatibel? Zoja, heb je alweer iets meer kans dat het gaat lukken. Zonee heb je pech. Dan moet je kijken over wat soort webcam-functies je wilt gebruiken. Elke minuut een afbeelding uploaden naar webserver? Dat kan je meestal al vergeten. Videoconferencing via Messenger? Dat lijkt me ook al onwaarschijnlijk. Via netmeeting wilt het misschien nog wel lukken. En dan iets dat waarschijnlijk wél zal lukken: capturen via Windows Media Encoder en dat streamen. Maar meestal zal de camera zelf ook roet in het eten gooien door niet passief (dus zonder op te nemen) in standby te blijven staan. De meeste camera's zetten zich namelijk na 10 minuten of zo uit.
Conclusie: het gaat, mits heel wat voorwaarden ...
Conclusie: het gaat, mits heel wat voorwaarden ...
Hey Miles,
ik gebruik mijn Sony Hi8 handycam als webcam en de kwaliteit is zeker
een stuk beter dan bij de meeste webcams. Simpelweg aangesloten op mijn Pinnacle PCTV Pro tv kaartje via een S video kabel. Wanneer hij in gebruik is bij messenger kies je gewoon de S video ingang van je tv kaart als source. Sommige camera's hebben de optie om de powersafe functie uit te schakelen wanneer ze netspanning hebben, doch bij de meeste is dit niet het geval.
In ieder geval het overwegen waard zou ik zeggen.
Ga je toch voor een webcam in de betaalbare klasse is de Logitech 4000 Pro een aardig alternatief.
Greetz Fozz
ik gebruik mijn Sony Hi8 handycam als webcam en de kwaliteit is zeker
een stuk beter dan bij de meeste webcams. Simpelweg aangesloten op mijn Pinnacle PCTV Pro tv kaartje via een S video kabel. Wanneer hij in gebruik is bij messenger kies je gewoon de S video ingang van je tv kaart als source. Sommige camera's hebben de optie om de powersafe functie uit te schakelen wanneer ze netspanning hebben, doch bij de meeste is dit niet het geval.
In ieder geval het overwegen waard zou ik zeggen.
Ga je toch voor een webcam in de betaalbare klasse is de Logitech 4000 Pro een aardig alternatief.
Greetz Fozz
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Fozzy schreef:Ga je toch voor een webcam
Ken de kwaliteit niet, maar een Creative (inclusief nog een optische muis !) gooit men in een grote supermarkt naar je hoofd voor 49 euro.