Hoi,
Herkent iemand van jullie dit probleem ?
Ik heb een Gigabit switch van Linksys. Mijn pc heeft een gigabit netwerkkaart. De laptop van mijn vriendin ook.
Als ik de laptop rechtstreeks met de pc verbindt (via een cross paired netwerkkabel) dan connecteren beide pc's op gigabit snelheid.
Als ik mijn pc aan de gigabit switch hangt, samen met mijn HTPC (die ook een gigabit netwerkkaart heeft), connecteren beide ook aan gigabit snelheid.
Koppel ik echter de laptop aan de switch, samen met mijn pc, dan valt de snelheid van de laptop terug op 100 Mbit.
En dat vind ik raar. Het lijkt wel alsof de netwerkkaart op de laptop de gigabit snelheden van de switch niet goed herkent.
Ik heb de laatste netwerk drivers van broadcom op de laptop geinstalleerd. Helaas kan ik de snelheid niet als gigabit hierop instellen (enkel auto, 100 of 10 Mbit is mogelijk). Met "Auto" ondersteunt de fabricant gigabit snelheden valt op de website te lezen. En dit werkt ook cross paired, maar niet via switch.
Iemand suggesties ?
Gigabit Switch - Geen gigabit snelheid
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
- Bedankt: 118 keer
Iemand ideeën hoe dit verder opgelost kan worden (als dit opgelost kan worden)
Volgens mij zit het probleem in de laptop (en zijn drivers ?)
Laptop - PC1 = Gigabit snelheid
PC1 - PC2 = Gigabit snelheid
PC1 - Switch - PC2 = Gigabit snelheid
Laptop - Switch - PC1 of PC2 = 100 Mpbs snelheid
Als ik de laptop met de switch verbindt, schakelt die dus terug.
Precies alsof die driver dat niet herkent op dat moment.
Of zou het iets in Windows XP zijn...
Volgens mij zit het probleem in de laptop (en zijn drivers ?)
Laptop - PC1 = Gigabit snelheid
PC1 - PC2 = Gigabit snelheid
PC1 - Switch - PC2 = Gigabit snelheid
Laptop - Switch - PC1 of PC2 = 100 Mpbs snelheid
Als ik de laptop met de switch verbindt, schakelt die dus terug.
Precies alsof die driver dat niet herkent op dat moment.
Of zou het iets in Windows XP zijn...
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 97 keer
Gent32m schreef: Ik heb de laatste netwerk drivers van broadcom op de laptop geinstalleerd. Helaas kan ik de snelheid niet als gigabit hierop instellen (enkel auto, 100 of 10 Mbit is mogelijk). Met "Auto" ondersteunt de fabricant gigabit snelheden valt op de website te lezen. En dit werkt ook cross paired, maar niet via switch.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
silentkiller schreef:Gent32m schreef: Ik heb de laatste netwerk drivers van broadcom op de laptop geinstalleerd. Helaas kan ik de snelheid niet als gigabit hierop instellen (enkel auto, 100 of 10 Mbit is mogelijk). Met "Auto" ondersteunt de fabricant gigabit snelheden valt op de website te lezen. En dit werkt ook cross paired, maar niet via switch.

- SniFManS
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
deej schreef:silentkiller schreef:Gent32m schreef: Ik heb de laatste netwerk drivers van broadcom op de laptop geinstalleerd. Helaas kan ik de snelheid niet als gigabit hierop instellen (enkel auto, 100 of 10 Mbit is mogelijk). Met "Auto" ondersteunt de fabricant gigabit snelheden valt op de website te lezen. En dit werkt ook cross paired, maar niet via switch.te rap willen zijn. Raar toch dat dat niet gaat.
En wat staat er in de handleiding van je laptop ? Want ik betwijfel het dat die netwerkkaart GB aan kan .
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 97 keer
Dan zou hij geen gigabit snelheid halen met een cross kabel.... Ik vind het ook een rare situatie en zou echt niet kunnen zeggen aan wat het ligt. Heb je eventueel een andere giga switch die je kan lenen van iemand ? Dan ben je zeker dat het aan je lappie ligt ..Sniffie schreef:deej schreef:silentkiller schreef:Gent32m schreef: Ik heb de laatste netwerk drivers van broadcom op de laptop geinstalleerd. Helaas kan ik de snelheid niet als gigabit hierop instellen (enkel auto, 100 of 10 Mbit is mogelijk). Met "Auto" ondersteunt de fabricant gigabit snelheden valt op de website te lezen. En dit werkt ook cross paired, maar niet via switch.te rap willen zijn. Raar toch dat dat niet gaat.
En wat staat er in de handleiding van je laptop ? Want ik betwijfel het dat die netwerkkaart GB aan kan .
- Gent32m
- Elite Poster
Idd, echter de netwerkkaart in de laptop (merk acer) ondersteunde dit niet. Had ik al eens geprobeerd. Maar toen viel de netwerkconnectie uit. De gigabit snelheid via de laptop kon ik -via de cross kabel- enkel via de optie 'Auto speed' bekomen worden. Het maximum dat ik fixed kon instellen was 100 Mbps.deej schreef:De workaround is gewoon in de drivers van je netwerkkaart de snelheid op 1000Mbit Full Duplex te fixen.
Echter... Heb ik de oplossing ondertussen gevonden.

Deze namiddag op het werk, heb ik nog eens naar de site van de netwerkfabricant Broadcom gesurft. En daar stond een nieuwe driver voor de 5787 chipset. Eventjes snel in het INF bestand gekeken (en daar zag ik bij speed connection, plots wel 1000 Mbps staan)
Deze avond heb ik die nieuwe drivers geïnstalleerd en kwam ik eureka in Windows XP wel plots op 1 Gb uit. (Acer laptop verbonden met switch)
Echter syncte mijn PC nog plots maar op 100 Mbit meer. Dit bleek na wat zoeken aan de kabel te liggen. Was nochtans cat5e kabel (maar misschien storing of slechte kwaliteit). Heb me meteen een Cat 6 kabel gekocht in MediaMarkt Oostakker.
En het probleem is nu opgelost. Ik kan bestanden van de ene PC naar de laptop kopieren (via de switch) aan 30 MB per seconde (oftewel 300 Mbit bij benadering)
Dit is 3x sneller dan ervoor. Een mooie snelheidswinst dus.
P.S. Sneller kan niet, omdat je tegen de limieten van je apparatuur aanloopt (harde schijven enzo). Maar hiermee ben ik wel al heel content...
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Bwoah, zelfs zonder echt veel geld uit te geven moet die 30MB/s toch een heel pak hoger kunnen hoor...Gent32m schreef:...
P.S. Sneller kan niet, omdat je tegen de limieten van je apparatuur aanloopt (harde schijven enzo). Maar hiermee ben ik wel al heel content...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- OpThaCop
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
- Bedankt: 16 keer
Waarom kan ik hier thuis dan tussen de 50MB/sec en 70MB/sec behalen tussen mijn pc en mijn server?Gent32m schreef:...
't zijn zeker de schijven niet, of je moet een ouderwets model hebben

- Gent32m
- Elite Poster
Het zijn allemaal nieuwe pc's (van nog geen paar maanden uit). Dus daar zal het niet aan liggenOpThaCop schreef:Waarom kan ik hier thuis dan tussen de 50MB/sec en 70MB/sec behalen tussen mijn pc en mijn server?Gent32m schreef:...
't zijn zeker de schijven niet, of je moet een ouderwets model hebben

Alles is ook van goede kwaliteit (asus moederbord, gigabyte moederbord, western digital harde schrijven, etc) - de hardware config van de Acer laptop even buiten beschouwing gelaten (want daar heb ik zo geen zicht op)
Wel is het zo dat ik geen netwerkkaart in mijn pc's heb zitten. Het netwerk wordt onboard via de moederbord chip geregeld. En ik heb al gelezen dat (bij gigabyte bv) dit je netwerksnelheid tot 40 / 50% kan laten zakken.
Misschien is dit de oorzaak (van de iets lagere snelheden) ?
De Western Digital harde schijven in de HTPC zijn wel ook van het laatste nieuwste GP model (dus stiller, zuiniger, maar ook iets trager).
De Harde schijf in de desktop pc, is van het snellere type (7200 rpm).
Als de harde schijven de bottelneck niet zijn, is het vermoedelijk de netwerkchip (op het moederbord). Echter ga ik hiervoor niet speciaal een netwerkkaart bijsteken. In het geval van de laptop kan ik dat overigens zowiezo niet

En je synct (in je netwerk) altijd maar zo snel als je "traagste" component.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Heb sinds vandaag ook een huis/tuin/keuken Gigabit switch, en:
Getest met http://www.ars.de/ars/ars.nsf/docs/netio
Code: Selecteer alles
Packet size 1k bytes: 88874 KByte/s Tx, 116000 KByte/s Rx.
Packet size 2k bytes: 120150 KByte/s Tx, 119207 KByte/s Rx.
Packet size 4k bytes: 120530 KByte/s Tx, 119581 KByte/s Rx.
Packet size 8k bytes: 120565 KByte/s Tx, 117879 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes: 120605 KByte/s Tx, 120257 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes: 119473 KByte/s Tx, 120179 KByte/s Rx.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz