Kan mss door een Mod in breedbandnieuws geplaatst worden
http://makr.roularta.be/epaper/ShowVers ... ieCode=123
artikel vandaag in De Zondag verschenen
grtz
"Providers moeten voor politie spelen"
-
- Plus Member
-
- Pro Member
- Bedankt: 9 keer
Inderdaad als je op de link klikt krijg je die 500.b012145214 schreef:als ik op de link klik:
Code: Selecteer alles
500 Internal Server Error
Je dient dus effectief via www.dezondag.be te gaan en dan via doorklikken naar de 3de pagina kan je het artikel vinden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
[url=http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={426B259D-B9BC-4A08-A998-A2182CA63012}]bron[/url]Morgen wordt er in het Europees Parlement gestemd over een nieuw ‘Telecom Package’, dat onder andere piraterij aan banden wil leggen. “Dit telecomdecreet is zeer verontrustend”, aldus Wim Roggeman, voorzitter van ISPA Belgium, de vereniging van Belgische Internet Service Providers (zoals Telenet en Belgacom). “Het wil de isp’s verantwoordelijk maken voor de fouten van hun klanten. Dat is niet correct !” Auteursrechtenvereniging Sabam en de Belgian Entertainment Association (BEA) zien echter geen andere oplossing. “Als internauten illegaal een film of album downloaden, levert dat de isp’s winst op, maar de makers ervan blijven in de kou staan. En dat is ook niet correct”, aldus Olivier Maeterlinck, directeur van BEA.
Sinds jaar en dag wordt in Europa het recht op privacy hoog in het vaandel gedragen. Het voorgestelde ‘Telecom Package’ maakt het echter mogelijk om illegale downloaders persoonlijk aan te pakken, iets waar de contentindustrie al jaren van droomt. Wim Roggeman hoopt dat het telecomdecreet nog gewijzigd wordt voor het wordt goedgekeurd.
“Persoonlijk kan ik me niet inbeelden dat we in Europa naar zo’n schending van privacy gaan.” Sabam is in ieder geval wel voorstander van een Europese regeling inzake internetpiraterij. “Internetpiraterij is een gigantisch probleem. Ik ben tevreden als ze dat probleem op Europees vlak willen aanpakken,” aldus Thierry Dachelet.
Gevaarlijk spel
Volgens Wim Roggeman speelt vooral de muziekindustrie een gevaarlijk spel. Zij willen de isp’s verantwoordelijk maken voor de ‘illegale’ acties van hun klanten.
“Op zich kan ik dit nog begrijpen als het om een zware misdaad gaat. Maar liedjes downloaden, ook al is het verkeerd, kan je bezwaarlijk een zware misdaad noemen. De isp’s zouden hier dan de taak van politieagent moeten opnemen en persoonsgegevens van hun klanten moeten doorspelen. Dat druist in tegen het recht op privacy.
"Het is technologisch quasi onmogelijk en het zou bovendien veel geld kosten om de isp’s het internet te laten filteren. Persoonsgegevens zouden verzameld moeten worden en doorgestuurd naar de bevoegde instantie, die overigens nog niet bestaat. En wie denk je dat dat uiteindelijk mag betalen ? De klant uiteraard!”
Dat het technologisch moeilijk is om zo’n filtering toe te passen en dat zoiets veel geld zal kosten, vindt ook Maeterlinck (BEA). “Maar waarom moet dit a priori uitgesloten worden ? Wie had bijvoorbeeld tien jaar geleden gedacht dat we nu gratis via het internet zouden kunnen telefoneren? Niks is onmogelijk.”
Politieagent
Thierry Dachelet van Sabam vraagt ook dat de isp’s de taak van politieagent op zich nemen. “De isp’s spelen een centrale rol. Zij zijn het best geplaatst om dit soort acties te ondernemen."
"Hun uitvluchten zijn te gemakkelijk. Zij vinden illegaal downloaden misschien geen zware misdaad, maar die duizenden artiesten die hun inkomen zien slinken, zien dat waarschijnlijk anders. De isp’s zijn trouwens al verplicht om bij zware misdaden op internet in te grijpen. Waarom zou dat dan niet lukken voor internetpiraterij?”
Geen begrip
Volgens Wim Roggeman zijn het vooral bedrijven die hun winsten zien slinken, die nu zo fel reageren. “Zeventig jaar lang hebben we veel te veel betaald voor onze muziek en nu probeert de industrie zichzelf op die manier te redden. Het zal toch niet baten : de muziekindustrie vecht een op voorhand verloren oorlog.
”Olivier Maeterlinck repliceert: “Misschien zeggen we over zeventig jaar wel dat we al zolang teveel hebben betaald voor onze internetverbinding. Als je ziet dat slechts één op twintig downloads op het internet legaal is, dan is het toch logisch dat we daar iets aan proberen te doen.”
Downloaden aanmoedigen
In plaats van het internet te omarmen als distributiepartner, heeft de muziekindustrie volgens Wim Roggeman alleen maar aan winst gedacht.
“Downloaden zou aangemoedigd moeten worden, niet afgeraden. De muziekindustrie heeft geen fatsoenlijk online business model ontwikkeld. Financieel is het haalbaar om cd’s tegen een paar euro te koop aan te bieden op internet. Waarom moet de consument nog altijd meer dan dat betalen ? Zo werk je illegaal downloaden in de hand.”
"Klopt niet", vindt Dachelet. “Als je een cd of film gratis kan downloaden, wie gaat er dan zelfs maar 1 euro voor betalen ?” “We moeten het illegale aanbod beperken, net zoals ze in Frankrijk willen doen”, besluit Maeterlinck. “En inderdaad moeten we legaal downloaden, een markt die nu niet aantrekt, stimuleren.”
de koe zegt boe
-
- Plus Member
Staat ook op Tweakers:
http://life.tweakers.net/nieuws/54354/e ... enten.html
http://life.tweakers.net/nieuws/54354/e ... enten.html
Dikke bullshit, je betaalt x aantal euro/maand, of je nu illegaal download of niet, je betaalt hetzelfde. Het abbonementsgeld levert de ISP winst op, niet wat hun klanten download.“Als internauten illegaal een film of album downloaden, levert dat de isp’s winst op, maar de makers ervan blijven in de kou staan. En dat is ook niet correct”
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Omgekeerd zelfs, hoe minder traffiek hoe beter.b012145214 schreef:Dikke bullshit, je betaalt x aantal euro/maand, of je nu illegaal download of niet, je betaalt hetzelfde. Het abbonementsgeld levert de ISP winst op, niet wat hun klanten download.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
“En inderdaad moeten we legaal downloaden, een markt die nu niet aantrekt, stimuleren.”
Dit stoort me nog het meeste in die tekst. Net alsof wij willen persé illegaal downloaden.
Als er een deftige markt is van legaal downloaden, heb ik geen zin om illegaal te gaan downloaden... Maar als ik een filmpje online wil huren bij moviedirect voor 2.5€ en ik moet daar ook nog 5€ blokskes bijkopen.... Dan huur ik natuurlijk gewoon niet. Dan nog liever niet kijken... en zelf illegaal komt het me dan nog te duur uit.
Het zijn die lage limieten die het legaal downloaden blokkeren... (alhoewel ze bij sabam juist denken dat het het illegaal downloaden stopt).
de koe zegt boe
Persoonsgegevens zouden verzameld moeten worden en doorgestuurd naar de bevoegde instantie, die overigens nog niet bestaat.
Voelt er zich niemand geroepen om die instantie mee op te richten ?
Zware inkomsten verzekerd !
Voelt er zich niemand geroepen om die instantie mee op te richten ?
Zware inkomsten verzekerd !
Wie goed doet,goed ontmoet.
Die "De Ombudsman" thread was precies nodig.
Die "De Ombudsman" thread was precies nodig.
moesten ze nu iets maken dat het gemak van illegaal downloaden heeft maar toch legaal is... hmm
legaal kopen doe ik wel als ik in een winkel ben. geen zin om aan mp3s m'n geld te verkwisten aangezien mp3 niet kwalitatief gelijk is aan een cd en het boekje zit er al helemaal niet bij.
legaal downloaden heb ik nog nooit gedaan vind het niet interessant genoeg op dit moment.
ge zijt voorbeeld tijdje bezig met uw collectie legaal te downloaden en dan... whoeeei hdd crash, byebye collectie. Handig zou zijn moesten ze logs bijhouden met welke songs/cd's ge gedownloadt hebt en ge die meermaals moogt downloaden zonder te hoeven bijbetalen. ik hou er niet van om 2 keer te moeten betalen als het niet m'n eigen schuld is.
gaat muziek enzo maken nu nog louter om het geld ofzo? buh gelukkig zijn er nog enkele groepen die het op een andere manier proberen!
zoals Nine inch nails die hun nieuwste album zelf verspreid hebben via torrent e.d. en dan niet enkel mp3'tjes maar dan ook lossless. en nog wat vroeger hadden ze demos van hun nieuwste cd (year zero dachtek) op usbsticks gezet en 'perongeluk' achtergelaten op wc's van plekken waar ze een optreden gaven.
en dan is er ook zoiets als dat illegaal downloaden wel daadwerkelijk de legale markt (gering) stimuleert. Hier neem ik dan vooral anime als voorbeeld. shows die net in japan op tv waren worden in het westen ondertiteld door fans en verspreidt via bt, ftp, irc,... Amerikaanse firmas die anime willen licensieren en hier uitgeven zijn er niet zo happig op. Maar veel japanse bedrijven echter wel want het is vaak zo dat door de populariteit van een bepaalde reeks op het net, er daadwerkelijk meer dvd-boxen gaan verkocht worden.
ik koop vaak iets maar niet zonder eerst 'geproeft' te hebben of het wel echt goed is. want met de beschrijving op een doosje ben je niets, en reviews in een krant zijn nog steeds subjectief
legaal kopen doe ik wel als ik in een winkel ben. geen zin om aan mp3s m'n geld te verkwisten aangezien mp3 niet kwalitatief gelijk is aan een cd en het boekje zit er al helemaal niet bij.
legaal downloaden heb ik nog nooit gedaan vind het niet interessant genoeg op dit moment.
ge zijt voorbeeld tijdje bezig met uw collectie legaal te downloaden en dan... whoeeei hdd crash, byebye collectie. Handig zou zijn moesten ze logs bijhouden met welke songs/cd's ge gedownloadt hebt en ge die meermaals moogt downloaden zonder te hoeven bijbetalen. ik hou er niet van om 2 keer te moeten betalen als het niet m'n eigen schuld is.
gaat muziek enzo maken nu nog louter om het geld ofzo? buh gelukkig zijn er nog enkele groepen die het op een andere manier proberen!
zoals Nine inch nails die hun nieuwste album zelf verspreid hebben via torrent e.d. en dan niet enkel mp3'tjes maar dan ook lossless. en nog wat vroeger hadden ze demos van hun nieuwste cd (year zero dachtek) op usbsticks gezet en 'perongeluk' achtergelaten op wc's van plekken waar ze een optreden gaven.
en dan is er ook zoiets als dat illegaal downloaden wel daadwerkelijk de legale markt (gering) stimuleert. Hier neem ik dan vooral anime als voorbeeld. shows die net in japan op tv waren worden in het westen ondertiteld door fans en verspreidt via bt, ftp, irc,... Amerikaanse firmas die anime willen licensieren en hier uitgeven zijn er niet zo happig op. Maar veel japanse bedrijven echter wel want het is vaak zo dat door de populariteit van een bepaalde reeks op het net, er daadwerkelijk meer dvd-boxen gaan verkocht worden.
ik koop vaak iets maar niet zonder eerst 'geproeft' te hebben of het wel echt goed is. want met de beschrijving op een doosje ben je niets, en reviews in een krant zijn nog steeds subjectief
- Fustigateur
- Pro Member
Kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 politicus is die dergelijke wetgeving zal durven goed te keuren. Tenzij enkele laffe politici.
Ik vraag mij echt af hoe de provider gaat controleren wat je afhaalt als je gebruik maakt van beveiligde (https, nntps,...) verbindingen en/of geëncrypteerde RAR bestanden.
Niet geëncrypteerde P2P verbindingen zijn uiteraard makkelijk te loggen en ik denk dan ook dat ze daar hun pijlen gaan op richten.
Maar dan nog, wie gaat dat controleren dat er auteursrechtelijk beschermd materieel wordt uitgewisseld ?
Ik kan net zogoed de nieuwste CD "fotoalbums.zip" noemen als mijn echte foto's zippen naar "nieuweCD.zip" bij manier van spreken.
In Frankrijk bestaat reeds zo'n controlesysteem voor downloaders dacht ik... iemand enig idee of dat zo is en hoe het precies werkt ?
Niet geëncrypteerde P2P verbindingen zijn uiteraard makkelijk te loggen en ik denk dan ook dat ze daar hun pijlen gaan op richten.
Maar dan nog, wie gaat dat controleren dat er auteursrechtelijk beschermd materieel wordt uitgewisseld ?
Ik kan net zogoed de nieuwste CD "fotoalbums.zip" noemen als mijn echte foto's zippen naar "nieuweCD.zip" bij manier van spreken.
In Frankrijk bestaat reeds zo'n controlesysteem voor downloaders dacht ik... iemand enig idee of dat zo is en hoe het precies werkt ?
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Kunnen ze niet zo slim zijn ze nog niet, het enige wat ze willen is uw privacy schenden, en uw surfgedrag in kaart brengen zodat ze dit commercieel kunnen gaat uitbuiten.
Natuurlijk sabam heeft wat veel tv gekeken, beeld zich al decryptie programma's in zoals je die op tv ziet waar in enkele seconden 128bit gekraakt wordt ..
Natuurlijk sabam heeft wat veel tv gekeken, beeld zich al decryptie programma's in zoals je die op tv ziet waar in enkele seconden 128bit gekraakt wordt ..
Die in België dus .. politici van tegenwoordig hebben geen flauw benul wat privacy eigenlijk is, laat staan wat internet is.Fustigateur schreef:Kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 politicus is die dergelijke wetgeving zal durven goed te keuren. Tenzij enkele laffe politici.
-
- Plus Member
Als ge alle afbeeldingen van een website die inlaadt meetelt, die download ge ook hé, dan komt ge mss op 1/300 downloads da illigaal isRogue schreef:Wat eenAls je ziet dat slechts één op twintig downloads op het internet legaal is
Echt weer blaten om te blaten.
zonder die mee te tellen, één op de twintig legaal? ook dikke bullshit
Dat sabam misschien eerst eens deftig uitkeert ipv veel te innen en in de zakken te steken.... maar die duizenden artiesten die hun inkomen zien slinken, zien dat waarschijnlijk anders.
Van zo'n berichten walg ik dus. Dat dit soort stoten in de USA voorkomt zou me niet verbazen, maar in europa? Komaan zeg, hoe ridicuul is dit.
Het probleem van illegale downloads ligt volledig bij de industrie zelf. Ze hebben het jarenlang vertikt om hun business aan te passen aan het internet en halsstarrig blijven vasthouden aan de casual cd verkoop. En dat terwijl het internet DE grote bron qua mogelijkheden is. En toch vertikken ze het en gooien ze cd's voor om en bij de 20 euro in de rekken (meer zelfs bij verzamel-cd's).
Veel bands zien echter zelf in dat het tij intussen al veel te lang gekeerd is. Kijk maar naar groepen die hun cd's zelf online gooien en de deluxe edities betalend maken ed. Echte fans zullen die wel kopen, daar mag je gerust op zijn.
- trobbelke
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
off topic:Ofloo schreef:Die in België dus .. politici van tegenwoordig hebben geen flauw benul wat privacy eigenlijk is, laat staan wat internet is.Fustigateur schreef:Kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 politicus is die dergelijke wetgeving zal durven goed te keuren. Tenzij enkele laffe politici.
Als politiekers van zichzelf vinden dat ze boven de gewone burger staan, als een soort elite (zoals de adel bvb.), dan hebben ze geen enkele moeite met zulke wetten uit te vinden...
Een regering van het volk, door het volk, voor het volk (A. Lincoln, 19 nov 1863), da's het ideaal, maar iedereen die aan de macht is, moet aan de verleiding weerstaan om de macht te willen behouden (en velen falen). Maar het volk heeft ook een verantwoordelijkheid om in opstand te komen tegen een foute regering.
De uitgangspunten van die "belangen organisaties" kloppen trouwens geheel niet (meer) met de huidige toestand/markt.
Ze gaan er van uit dat:
1) elke gedownloade kopie een verloren verkoop is
<-> mensen downloaden vaak iets om het uit te proberen,
- om te kijken of het het waard zou zijn om het aan te kopen
- "random" downloads, waarbij men gewwon wat zaken download, zonder intentie om te kopen of om het bij te houden. een beetje zoals door de boekjes bladeren in een krantenwinkel. Als ze per toeval iets zien dat hun aanstaat kunnen ze alsnog besluiten om het zich aan te schaffen.
Bepaalde groepen, genres,.. danken hier trouwens hun doorbraak aan (of voor een deel toch), denk maar aan Linkin Park, of Animes.
- Waarschijnlijk een minderheid, download iets wat ze reeds gekocht hebben, als back-up.
2) P2P de schuld heeft aan hun dalende verkoopcijfers (die trouwens enorm betwistbaar zijn)
Men kan de markt voor R&R (rest and relaxation) van vandaag gewoon niet meer vergelijken met die van 10-15 jaar geleden:
Breedband die zaken als Youtube en "The Scene" achtige zaken mogelijk maakt.
Digitale TV met mogelijkheid om zo een film te huren + keuze uit zovele kanalen (k bij ons misschien iets minder ).
Een myriade aan andere ontsnappingsmogelijkheden die toegenomen zijn: korte/goedkopere week-end tripjes, Sauna's, terug meer gezelschapspelletjes, spelcomputers (WII, Xbox, PS3,.. zijn steeds minder het exclusief terrein van kinderen),..
Eigenlijk hebben ze dus gewoon meer concurrentie voor dezelfde klanten, maar dat willen ze niet inzien, raar dat al hun duur betaalde marketingsmannetjes nog nooit van substitutie-goederen gehoord hebben of het substitutie-effect. Waar nog is bijkomt dat hun prijzen niet mee-geëvolueerd zijn met deze veranderde marktsituatie, de basisregels van de economie stellen dan ook dat er in zo een toestand a) een vlucht komt naar andere goederen ook al voldoen deze minder aan de onderliggende behoefte en B) dat er (meer) illegaal geproduceerd zal worden.
Komt nog is bij dat wat er de laatste jaren aan muziek en films op de markt is gekomen voor het merendeel niet bepaald memorabel was. Wat verwacht ge als hun producten het steeds meer moeten hebben van special effects en de capriolen van hun artiesten?
Als ze hun pijlen nu is zouden richten op de fysieke piraterij, daar ben ik het volledig mee eens. Want dat zijn echt verloren inkomsten.
Ze gaan er van uit dat:
1) elke gedownloade kopie een verloren verkoop is
<-> mensen downloaden vaak iets om het uit te proberen,
- om te kijken of het het waard zou zijn om het aan te kopen
- "random" downloads, waarbij men gewwon wat zaken download, zonder intentie om te kopen of om het bij te houden. een beetje zoals door de boekjes bladeren in een krantenwinkel. Als ze per toeval iets zien dat hun aanstaat kunnen ze alsnog besluiten om het zich aan te schaffen.
Bepaalde groepen, genres,.. danken hier trouwens hun doorbraak aan (of voor een deel toch), denk maar aan Linkin Park, of Animes.
- Waarschijnlijk een minderheid, download iets wat ze reeds gekocht hebben, als back-up.
2) P2P de schuld heeft aan hun dalende verkoopcijfers (die trouwens enorm betwistbaar zijn)
Men kan de markt voor R&R (rest and relaxation) van vandaag gewoon niet meer vergelijken met die van 10-15 jaar geleden:
Breedband die zaken als Youtube en "The Scene" achtige zaken mogelijk maakt.
Digitale TV met mogelijkheid om zo een film te huren + keuze uit zovele kanalen (k bij ons misschien iets minder ).
Een myriade aan andere ontsnappingsmogelijkheden die toegenomen zijn: korte/goedkopere week-end tripjes, Sauna's, terug meer gezelschapspelletjes, spelcomputers (WII, Xbox, PS3,.. zijn steeds minder het exclusief terrein van kinderen),..
Eigenlijk hebben ze dus gewoon meer concurrentie voor dezelfde klanten, maar dat willen ze niet inzien, raar dat al hun duur betaalde marketingsmannetjes nog nooit van substitutie-goederen gehoord hebben of het substitutie-effect. Waar nog is bijkomt dat hun prijzen niet mee-geëvolueerd zijn met deze veranderde marktsituatie, de basisregels van de economie stellen dan ook dat er in zo een toestand a) een vlucht komt naar andere goederen ook al voldoen deze minder aan de onderliggende behoefte en B) dat er (meer) illegaal geproduceerd zal worden.
Komt nog is bij dat wat er de laatste jaren aan muziek en films op de markt is gekomen voor het merendeel niet bepaald memorabel was. Wat verwacht ge als hun producten het steeds meer moeten hebben van special effects en de capriolen van hun artiesten?
Als ze hun pijlen nu is zouden richten op de fysieke piraterij, daar ben ik het volledig mee eens. Want dat zijn echt verloren inkomsten.