Advies beste LCD monitoren : welke is jouw monitor

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

We twijfelen tussen die prachtige HP 2207 maar dan wel in 22" formaat
of de Toshiba's, LG, Asus,... er is zo veel keuze...

hp zou te veel speigelen
anderen zijn beter voor te gamen
er is zoveel keus en zo weinig reviews van gebruikers

kom op met de tips ! :-)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... zelf gaan kijken en beslissen op basis van je eigen oordeel. Beeldkwaliteit is voor non-professionals zoals ik (en jij neem ik aan) bij gebrek aan meetbare resultaten een volledig subjectief gebeuren.

Mijn collega heeft bijvoorbeeld een dure Eizo waar hij bij zweert. Wel, ik vind er niks speciaals aan, en dat ding kostte nogthans ongeveer zoveel als mijn Samsung TFT en mijn pc samen, en in alle eerlijkheid zijn de verschillen op zijn zachtst gezegd subtiel te noemen.

Derhalve ....
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik vind de reviews op http://www.prad.de/ goed en objectief.

Ik heb een HP w2207 en ben er heel tevreden van. De reflecties kunnen inderdaad storen en zijn afhankelijk van de lichtinval, belichting,... Ik heb deze goed onder controle maar het is toch soms storend als ik een wit gestreept hemd draag. Dit is echter een probleem van de meeste 22" consumer "glossy LCD´s".

Ik heb ook een Dell 2208WFP maar vind de HP net iets beter. Voordeel van de DELL is de 4poorts USB hub, de HP heeft maar 2 USB poorten. De HP heeft volgens mij een beter beeld, heeft ook een paar kleine luidsprekers en de hoogteverstelling is veel eenvoudiger. De HP kan door de voet niet tegen een muur geplaatst worden.

In ieder geval is een 22" (of groter) een plezier om mee te werken!
Laatst gewijzigd door johan.devos op 06 jul 2008, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
geert
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 dec 2003, 09:43
Locatie: Achel
Bedankt: 1 keer

De goedkoopste is meestal een goede koop. Die dingen komen dikwijls vanuit dezelfde fabriek en alleen een tussenhandelaar plakt er wel eens een ander stikkertje op. En zoals Kaween het zegt
.... zelf gaan kijken en beslissen op basis van je eigen oordeel


Ook de kijkafstand en het formaat van het beeld spelen een rol; Koop zeker niet te groot of je krijgt nekpijn :-)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Hier al een paar jaar 2 x SyncMaster 243T en zeer tevreden.
Schermen kalibreer ik wel regelmatig.
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Ik ga dan weer niet akkoord met het "goedkoopste is beste".. Mijn keuze op't moment zou de Dell 2408WFP zijn. 550 euro bij Qsix..
Goede kleurweergave, goed paneel, topkijkhoek..
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

geert schreef:De goedkoopste is meestal een goede koop. Die dingen komen dikwijls vanuit dezelfde fabriek en alleen een tussenhandelaar plakt er wel eens een ander stikkertje op.

En daar sla je de bal toch ff mis. Er zit vrij veel verschil onderling. Wat de meeste mensen zien zijn de resolutie, de grootte, de snelheid en het contrast. Een scherm is echter veel meer dan dat. Het paneel bijvoorbeeld, is een van de grootste verschillen samen met de kijkhoek ea. Vroeger was enkel het TN paneel snel genoeg om flitsende films en games te tonen. Deze hadden en hebben nog steeds een mindere kleurweergave en slechte kijkhoek. De huidige PVA/MVA/IPS panelen echter zijn snel genoeg voor de meeste films en games en hebben wel een zeer goede kijkhoek en kleurweergave. Het verschil zie je echter meteen in de prijs. Een 24" PVA scherm raakt al gauw de 800euro grens.

Het hangt er imo wat vanaf hoe groot je je scherm wilt. Ik denk dat je voor een 22" nog net goed zit met een TN paneel. De TN schermen hebben tegenwoordig wel allerhande lapmiddels en foefjes voor de kleurweergave te optimaliseren (W reeks van HP) maar de kijkhoek blijft. bij een groot scherm alla 27" en ik vrees ook bij 24" zou het al eens kunnen dat de kijkhoek naar de schermrand toe te scherp wordt waardoor kleurvervorming voorkomt.

Mijn advies: Wil je echt gamen: zoek een goed TN-scherm. die zijn nog steeds de snelste. Wil je een casual-user scherm (office, af en toe filmpje/game) dan zit je ook goed bij TN. Ben je echter veel bezig met fotografie/film en heb je graag echte mooie kleuren en diep zwart, dan kan je best voor PVA/IPS ed gaan.

Het verschil tussen de panelen is vaak gemakkelijk te zien. TN panelen hebben een kijkhoek van 160°, soms iets meer/minder. PVA ed panelen hebben kijkhoeken van 178°. De reactiesnelheid is bij TN panelen lager.

Feit is dat in de range van 22" er bar weinig schermen met niet-TN panelen zijn, vanwege de zware prijzenoorlog.

Enkele links:
http://www.tftcentral.co.uk/ (uitleg over panelen, schermreviews)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/8 (de topics over schermen zijn goud waard op vlak van informatie)


Hopelijk heeft deze brok tekst ietwat geholpen :).
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

Al bijna een jaar trotse bezitter van een Samsung Syncmaster 226cw hier. :-)
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

Samsung Syncmaster 2032BW : mooi scherm met hoog contrast en door de lage omschakeltijd ook prima om te gamen.
Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Syncmaster 225BW 22" widescreen
Syncmaster 930BF 19"

Samsung doet hier zijn best zo te zien,
en van beide schermen heel tevreden.

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

Zelf een Samsung 940BW hier btw. Al heel wat jaren zeer tevreden over. Alleen is het kleurverschil met mijn dell XPS laptopscherm wel vrij zichtbaar, maar gezien ik geen echte degelijke calibratietools heb (zoals die spiders) kan ik niet meteenuitmaken wie er fout zit.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

BenQ FP241WZ 24"

Super content van.
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

SantaSCSI schreef:Zelf een Samsung 940BW hier btw. Al heel wat jaren zeer tevreden over. Alleen is het kleurverschil met mijn dell XPS laptopscherm wel vrij zichtbaar, maar gezien ik geen echte degelijke calibratietools heb (zoals die spiders) kan ik niet meteenuitmaken wie er fout zit.


Laptopschermen zijn meestal TN-panelen. Die Samsung is dat ook. Met beide ga je nooit echt correcte kleuren hebben.. Maar je zou al eens kunnen kijken of ze op dezelfde kleurtemperatuur ingesteld staan. Calibratiepakketjes kosten niet zoveel meer..
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hier een Samsung SyncMaster 206BW
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ondertussen al een paar samsung schermen gehad.

Nadat mijn laatste scherm opeens de geest gaf (blijkbaar niet bestand tegen een val van mijn bureau :oops: ), had ik snel snel een ander scherm nodig. Omdat het maar tijdelijk was, gewoon het goedkoopste gekocht. Was een Acer.

Awel, moet zeggen dat, in mijn ogen, die acer niet moet onderdoen voor het samsung scherm
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt voor de vele reacties !


één van de vele uitschieters is wel Samsung :

Samsung SyncMaster 2053BW - LS20AQWJFV

Prijsvergelijk Samsung SyncMaster 2053BW
35 winkelprijzen van € 218 tot € 269


Partnumber LS20AQWJFV
Formaat 20 inch
Breedbeeld
Pixel pitch 0,258 mm
Helderheid 300 cd/m²
Contrast ratio 8000 :1
Reactiesnelheid 2 ms
Resolutie (max.) 1680 x 1050



geen enkele monitor van ander merk heeft contrast ratio van 8000 : 1, meestal 1000 : 1 of minder


wat die glanzende hp schermen betreft : is het waar als je daar ooit met je vinger op zit, je dat nooit meer proper krijgt ?
b012145214
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 jun 2008, 11:46

Matthias_VL schreef:geen enkele monitor van ander merk heeft contrast ratio van 8000 : 1, meestal 1000 : 1 of minder

laat je niets wijsmaken, die 8000:1 is Dynamisch Contrast wat je totaal niet kan vergelijken met het echte contrast :wink:

dit staat op de website van Samsung:
DC 8000:1 (1000:1) (Typ.)

DC= Dynamic Contrast en die 1000:1 is het echte contrast

ziet er trouwens een leuk beeldschermpje uit :wink:
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

Ze gooien inderdaad graag met grote cijfers op vlak van contrast. en met zeer lage op vlak van response time.

@ Kenneth: das wel pijnlijk. De mijne heeft een omgekeerd accidentje meegemaakt. Een hele boekenplank inclusief boeken/tijdschriften zijn door de warmte een paar jaren geleden beginnen schuiven en zijn frontaal bovenop mijn samsung gevallen.
Resultaat: http://s158.photobucket.com/albums/t118 ... C00105.jpg

Oplossing: http://s158.photobucket.com/albums/t118 ... C00107.jpg

bij deze, samsung heeft dus vrij stevige tft's :p.
Gebruikersavatar
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:47
Locatie: Schoten (Antwerpen)
Bedankt: 2 keer

bij mij hier een samsung syncmaster 172x, al een jaar of 2-3 (?) zeer tevreden over.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Argon schreef:Hier een Samsung SyncMaster 206BW

Idem. Heel erg content van. Ik zit nu al aan mijn 3e Samsung SyncMaster en ik zal ze blijven kopen denk ik.
Ik heb op 't werk een HP widescreen (ik ken het typenummer niet vanbuiten) staan en die weerspiegelt echt wel te hard.
Afbeelding
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Misschien een beetje off topic, waarvoor sorry.
Maar in hoevere zijn pc lcd schermen bruikbaar als tv?
Aangezien er in een tv toch meestal slechte speakers zitten en een tuner die nooit gebruikt wordt dacht ik om eventueel een pc lcd scherm te gebruiken als tv.
die lijken mij een stuk goedkoper te zijn, zeker als je full hd wilt op 24 -26'.
Echer misschien zijn de schermen die ik dan bekijk allemaal TN en moet ik voor mva panelen gaan?
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

EN WEET IEMAND of het waar is dat een TFT schermen 3 keer minder verbruikt dan CRT modellen en wat met de rontgenstraling, magnetische smog en de cellen beschadigd, is er een studie over de veiligste monitoren...
b012145214
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 jun 2008, 11:46

Rubinho schreef:Misschien een beetje off topic, waarvoor sorry.
Maar in hoevere zijn pc lcd schermen bruikbaar als tv?
Aangezien er in een tv toch meestal slechte speakers zitten en een tuner die nooit gebruikt wordt dacht ik om eventueel een pc lcd scherm te gebruiken als tv.
die lijken mij een stuk goedkoper te zijn, zeker als je full hd wilt op 24 -26'.
Echer misschien zijn de schermen die ik dan bekijk allemaal TN en moet ik voor mva panelen gaan?

Dit kan perfect, dan moet je gewoon een TV-kaart in je PC steken en daar dan de coax-kabel op aansluiten (als je satteliet hebt, sorry dan weet ik het niet zal ook wel gaan) en dan de software installeren en je scherm aan de PC aansluiten met DVI of HDMI-kabel, een DVD-speler heb je dan ook al niet meer nodig, want die heb je waarschijnlijk al wel in je PC, wel moet je PC heel de tijd opstaan als je TV wilt kijken, wat meer energie verbruikt als een TV alleen

over de audio, gewoon deftige boxjes aansluiten op je PC, die van de TV zelf zijn inderdaad vaak van kut-kwaliteit
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Voor de snelle beslissers heeft 1DayFly vandaag (zondag 6 juli) de BenQ FP241VW monitor in aanbieding voor 400€.

1DayFly.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”