Raar probleem met Azureus/Vuze

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 13 keer

Sinds lang gebruik ik Azureus/Vuze, o.a. om occasioneel Amerikaanse TV series binnen te halen. Tot hiertoe werkte dat zeer goed, met hoge downloadsnelheden.

Sinds een paar dagen echter kan ik van op mijn 2 PCs amper nog met Azureus werken, omdat de download snelheden enorm traag zijn (een paar KB/s) hoewel de torrents in kwestie honderden seeders hebben.

Mijn specs:

ISP: EDPnet, MAX6 Dyn
PC 1: Windows XP SP 2, McAfee AV, Windows automatic updates aan, Azureus 2.5.0.4
PC 2: Windows XP SP 2, Avira AV, Windows automatic updates aan, Azureus/Vuze 3.1.1.0

Ik heb voor alle zekerheid mijn router gereset, Java opnieuw geïnstalleerd, de firewalls/open poorten nagekeken (alhoewel mijn configuratie al maanden onveranderd is gebleven), maar zonder enig effect.

Ik kan alleen nog maar aan de volgende mogelijkheden denken:
(1) een of andere Windows update heeft iets gewijzigd waardoor Azureus niet meer kan werken.
(2) EDPnet is aan traffic shaping begonnen (mijn problemen zijn toevallig (?) net begonnen als EDPnet zijn download limiet heeft opgetrokken).

Aangezien ik er echt niet uit geraak zou ik jullie hulp fel appreciëren.
nogChoco
Premium Member
Premium Member

-----
Het verwijderen van het Azureus configuratie-bestand ('azureus.config') kan soms wonderen doen (het bestand wordt automatisch weer aangemaakt bij herstarten).

-----
Test of de poorten wel openstaan (iedere computer moet een verschillende open poort hebben):

- Start je Azureus
- doe de ShieldsUp! firewall test op http://grc.com/ door je poortnumber in te tikken en op 'User Specified Custom Port Probe' te drukken.

Als je de "Solicited TCP Packets" test failed, dan staat de poort open (zelfs als er 'closed' staat want dat betekent 'open, maar niet in gebruik'). Als hij "stealth" toont voor die test, dan is de poort dicht.

-----
Je kan encryptie proberen (in de opties van Azureus) indien de poort open staat.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Je zit toevallig niet over je limiet en daarom op smallband? Vrij nutteloze vraag waarschijnlijk, maar toch ter volledigheid..
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Jan_B
Premium Member
Premium Member

@Styno en @nogChoco: hartelijk bedankt voor jullie tips !
Je zit toevallig niet over je limiet en daarom op smallband?
Neen, ik zit nog ver van mijn limiet. De "gewone" traffic (browsing, Youtube, Userbase speed test) gaat ook nog steeds even snel als vroeger. Ik had dit in mijn oorspronkelijke post moeten vermelden.
Het verwijderen van het Azureus configuratie-bestand ('azureus.config') kan soms wonderen doen.
In mijn geval heeft dit niet geholpen.
Test of de poorten wel openstaan (iedere computer moet een verschillende open poort hebben):

- Start je Azureus
- doe de ShieldsUp! firewall test op http://grc.com/ door je poortnumber in te tikken en op 'User Specified Custom Port Probe' te drukken.

Als je de "Solicited TCP Packets" test failed, dan staat de poort open (zelfs als er 'closed' staat want dat betekent 'open, maar niet in gebruik'). Als hij "stealth" toont voor die test, dan is de poort dicht.
Hier zijn de resultaten vrij bizar: als ik via grc de poort naga, dan meldt grc dat deze open staat (zoals ik zou verwachten aangezien ik niets aan mijn configuratie veranderd heb).

Maar: als ik in Azureus/Vuze de NAT/Firewall test doe, dan geeft hij soms aan dat de poort open staat, maar meestal dat hij dicht staat. Daarenboven meldt Azureus/Vuze nu occasioneel dat er een ander proces de bewuste poort al gebruikt en dat er dus een probleem is.

Ik kan enkel nog maar denken aan volgende hypotheses:
1. Ik zit met een virus. Maar: mijn beide PCs zijn goed beveiligd (denk ik), met elk een verschillende configuratie. Zou een virus nu plots beiden geinfecteerd heben ? (ik zal later op de dag een full scan doen)
2. Mijn router kan geen snelle traffic meer aan op niet-standaard poorten. Maar: waarom zou dat nu zo plots zijn ?
3. EDPnet heeft zijn policy veranderd en laat wel trage traffic toe op niet-standaard poorten, maar geen snelle (hetgeen zou verklaren waaron grc wel werkt). Maar: waarom zouden ze dat doen ?

Ik zit een beetje met de handen in het haar: bijkomende tips zijn dus zeker welkom.
Je kan encryptie proberen (in de opties van Azureus) indien de poort open staat.

Dit zal ik ook nog uitproberen: dit zou hypothese 3. kunnen bewijzen/ontkrachten (maar ik moet nu naar het werk).
toettoet
Plus Member
Plus Member

mss een voor de handliggende vraag...
maar heb je al eens geprobeerd met een andere client?

zonder het met andere clients te proberen zou'k niet echt beginnen denken aan traffic shaping.

enfin hier gaan torrents wel nog 'snel' genoeg zit wel niet bij edpnet
maar het zou wel kunnen uitsluiten dat het ligt aan een update van windows, aangezien m'n pc up to date is (denk ik), alhoewel dat weer kan afhangen van pc tot pc
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Azureus (en andere clients) zullen de poort als 'closed' tonen totdat ze binnenkomende connecties zien. Daarom is het best om een aparte poort-test te doen, want in een torrent zijn de eerste connecties meestal uitgaande.

------
Om je snelheid te testen, kan je beter een torrent van een linux-distributie (Ubuntu ofzo) starten, aangezien die door servers ge-seed worden. Bij publieke torrents bestaat de kans dat de hoge peer-count eigenlijk een indicatie is van een 'vergiftigde torrent', en op zulke torrents is het moeilijk om met goeie peers te connecteren (je download zal vele hash-errors tonen totdat je de slechte peers blockt).

------
Wat is de status van de tracker(s)? Als er fouten of timeouts zijn, ga je geen IP-lists krijgen en dus ook niet connecteren.

------
Sluit Azureus af, en kijk dan eens in TaskManager (CTRL+SHIFT+ESC) of er nog een azureus.exe blijven hangen is (of vuze.exe).
Jan_B
Premium Member
Premium Member

Bedankt voor de tips !

Ik heb ondertussen gevonden wat er loos was:

Ondanks mijn voorzichtig surfgedrag en up-to-date anti-virus software had ik last van een Trojaans paard (TR/Agent.cyt.53).

Om een of andere reden hinderde dit virus de Azureus communicatie, maar niet de http traffic enz (toch niet voor zover ik kon nagaan). Ook was de hinder niet continu, aangezien Azureus soms (even) toch werkte.

Mijn eerste virus in meer dan 6 jaar: het moest er waarschijnlijk ooit van komen ...
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”