Of je nou thuis zit of ergens op de camping in Zuid-Frankrijk: het maakt tegenwoordig weinig verschil meer als je even contact wilt met je werk. Maar hoe voorkom je dat je vakantie een verlengstuk wordt van je werk, in deze tijd van mobiel internet en steeds geavanceerdere handhelds?
Van alle beroepsgroepen zijn het vooral de IT-ers die tijdens hun vakantie contact opnemen met het werk. 37% geeft aan minstens één keer contact te willen hebben met het werk. Alleen sales-mensen overtreffen de IT-ers; de helft van de verkopers wil de zaak niet uit het oog verliezen.
De kunst is vakantie en werk te balanceren. Aan de ene kant moet je het gevoel hebben uit te rusten en op te laden, aan de andere kant moet je er nou eenmaal voor zorgen dat ook op het werk de boel blijft draaien. Vandaar: 6 tips voor de IT-er op vakantie.
1: Bereid iedereen voor. Laat collega's en klanten tijdig weten dat je op vakantie gaat, en zorg dat grote en belangrijke projecten zijn afgerond voor je vertrekt.
2: Vind vervanging. Het is niet handig al je verantwoordelijkheden mee te nemen naar de camping. Spreek met collega’s af wie je functie tijdelijk waarneemt. Het zou niet zo moeten zijn dat de hele productiviteit van een afdeling afhangt van één persoon. Bovendien zit je zelf ook een stuk rustiger op het strand, als je weet dat iemand anders zich over je taken ontfermt.
3: Maak een plan voor tegenslagen. Mochten er grote problemen ontstaan terwijl jij net aan de sangria zit, dan is het handig als ze op het werk een calamiteitenplan uit de kast kunnen trekken. Zorg dat er draaiboeken liggen voor als bijvoorbeeld het hele netwerk de geest geeft.
Eric Presley (geen familie van en bovendien is Elvis al lang dood) van Careerbuilder.com deed onderzoek naar het gedrag van vakantiegaande IT-ers. Hij vindt het net zo vanzelfsprekend dat het management zich voorbereidt op vakanties, als dat ze zich voorbereiden op ontslag. "Het kan niet zo zijn dat het hele bedrijf op z'n gat ligt omdat een paar centrale figuren een paar weken weg zijn."
4: Plan zorgvuldig. De woorden 'juli' en 'augustus' geven de P&O-afdeling veel slapeloze nachten. Planning is enorm belangrijk. Het is niet handig als de hele afdeling tegelijk op vakantie gaat, vlak voordat een groot project opgeleverd moet zijn. Wel is het zo dat in vakantieperiodes de verwachtingen qua productiviteit bij iedereen lager zijn.
5: Maak vrienden op de werkvloer. Van bakken op het strand kun je heerlijk rustig worden, maar als thuis een torenhoge berg werk op je ligt te wachten, is de stress snel weer terug. Kijk of je een collega kunt vinden die kleine taken van je overneemt. Op die manier stapelt niet al het werk zich op.
6: Als er contact is, maak het dan 'light'. Als contact onvermijdelijk is, zorg dan dat het blijft bij het afluisteren van je voicemail en een snelle blik op je mailbox. Reageer alleen als het een noodgeval is, anders ben je al snel weer gewoon aan het werk. Het is opmerkelijk hoe snel collega’s je gaan behandelen alsof je in het naastgelegen kantoor zit, als je niet zelf heel duidelijk maakt dat je weg bent.
Stel een automatisch antwoord in op je mailbox, zodat mensen weten dat je niet zo vaak naar je email kijkt als wanneer je thuis zou zijn. Spreek je voicemail opnieuw in, en zeg ook daar duidelijk dat je op vakantie bent.
Vakantie zou echt een break moeten zijn, zegt ook CareerBuilder's Presley: "Ik ga elk jaar de bergen in. Mijn telefoon heeft er geen bereik. Er is niet eens warm water," aldus Presley. "Ik vind dat fantastisch. Zo kan ik er echt even tussenuit."
En onthoud: de havens van de grote badplaatsen liggen vol met de boten van mensen die verantwoordelijk zijn voor duizenden werknemers elk. Onmisbaarheid is een illusie – loslaten is een kunst. Als je dat niet kunt, kom je niet ver. Letterlijk.
Bron: CareerBuilder's
Tips voor de UB-er op vakantie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Wat ik zelf doe als ik op vakantie ga is een betaalkaart kopen voor mijn GSM.
Dat nummer, dat dus ook iedere keer verandert, geef ik aan een zeer beperkte groep mensen en dan wordt ik niet lastiggevallen door mensen die op één of andere manier aan mijn normaal GSM nummer zijn geraakt en niets dringends te vragen hebben.
Dat nummer, dat dus ook iedere keer verandert, geef ik aan een zeer beperkte groep mensen en dan wordt ik niet lastiggevallen door mensen die op één of andere manier aan mijn normaal GSM nummer zijn geraakt en niets dringends te vragen hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Ik heb gewoon 2 GSM's, die van het werk gaat gewoon uit als ik op verlof ben. Ik laat men nummer eigenlijk nooit overdragen naar men werkgeverAstralon schreef:Wat ik zelf doe als ik op vakantie ga is een betaalkaart kopen voor mijn GSM.