Hoeveel verbruikt je pc?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Ik zit aan 69W in idle: dual core E8400 3.6Ghz,4gig ram, p5k epu, geforce 7 le, tv kaart, WD GP 500, enermax 82+, 7 fans(500tr).

Mijn P4 verbruikt bijna het dubbele (wordt soms nog eens gebruikt).
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

en hoeveel kost dat als je PC 24 uren aanstaat,scherem al dan niet meegerekend.... dag en nachttarief
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik heb er schrik van, kan je dat alleen meten met zo'n ... euh ... "meter"? :)

http://weyland.be/wrdprss/index.php/specs/
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Matthias_VL schreef:en hoeveel kost dat als je PC 24 uren aanstaat,scherem al dan niet meegerekend.... dag en nachttarief
Een beetje zelf rekenen kan geen kwaad, maar OK...

0,069KW * 24 * 365 @ 0,17€/kWh (Ecopower) = 102,75€ op jaarbasis. Uw dag- en nachttarief moogt ge zelf berekenen. ;)
Laatst gewijzigd door cloink 02 jul 2008, 18:00, in totaal 1 gewijzigd.
ooh. shiny.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Zit aan een 150watt. Kost me iets van een 8 euro per maand voor 24/7
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

crapiecorn schreef:Zit aan een 150watt. Kost me iets van een 8 euro per maand voor 24/7
Euh? Gij hebt een gigantisch voordelig tarief ofzo?

24 * 365 = 8760 uur per jaar.
8 * 12 = 96€ per jaar

Oftewel een kWh-prijs van 0,073€ ? :eek:
ooh. shiny.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef:
Matthias_VL schreef:en hoeveel kost dat als je PC 24 uren aanstaat,scherem al dan niet meegerekend.... dag en nachttarief
Een beetje zelf rekenen kan geen kwaad, maar OK...

0,069KW * 24 * 365 @ 0,17€/kWh (Ecopower) = 102,75€ op jaarbasis. Uw dag- en nachttarief moogt ge zelf berekenen. ;)
0.17€/kWh :eek:

10,70cent /kWh bij dagtarief.
5,81 cent /kWh bij nachttarief.

(electrabel): http://www.electrabel.be/assets/content ... 6C6D7E.pdf
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

laurens7 schreef:0.17€/kWh :eek:

10,70cent /kWh bij dagtarief.
5,81 cent /kWh bij nachttarief.
Is dat álles inbegrepen (btw, meterkosten, transportkosten, enz...) ???

Ecopower vraagt nl. 0,17€ (recent gestegen van 0,16€) en ik dacht toch echt dat zij de goedkoopsten waren?

EDIT: neen dus, kijk vooral even wat lager in die PDF, ik vrees dat ge toch net wat hoger zult uitkomen dan 10,7c€ per kWh... ;)
ooh. shiny.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Vergeet ook gelijk niet al je 'standby' toestellen mee te rekenen (printers, modems, routers, ...)

M'n 'bureau' verbruikt 40watt terwijl alles afstaat... doe daar nog maar een honderd bij als de pc opstaat, zonder de rest. Vandaar dat ik alles fysiek afzet (stroomplug met schakelaar)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

eigen pc, no idea ... ik gok ergens tussen de 50 en de 150w (dual xeon 2ghz, wel maar simpele graka en 1 hd ), mijn testomgeving weet ik wel, en dat is een 750W constant verbruik, schommelt beetje naargelang cpu load, maar dat is het gemiddelde zowat.

en nee, ik tel niet uit wat da kost op jaarbasis, ik zie dat al paar jaar lang op de afrekening en ben er nog niet aan dood gegaan :P
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef:
crapiecorn schreef:Zit aan een 150watt. Kost me iets van een 8 euro per maand voor 24/7
Euh? Gij hebt een gigantisch voordelig tarief ofzo?

24 * 365 = 8760 uur per jaar.
8 * 12 = 96€ per jaar

Oftewel een kWh-prijs van 0,073€ ? :eek:
Das ongeveer het gemiddelde van gewoon en weekend tarief. Kan wat meer zijn maar niet meer dan 10€/maand
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

crapiecorn schreef:Das ongeveer het gemiddelde van gewoon en weekend tarief. Kan wat meer zijn maar niet meer dan 10€/maand
Hmm? Ik ga even uit van de meest optimale omstandigheden...

1) >20000kWh in de piekuren, dan is het allergunstigste tarief van Electrabel geldig, nl. 10,70c€ in de piekuren en 5,81c€ in de daluren. Hierop krijg je 2% korting indien je een jaar klant blijft. De prijzen worden dus respectievelijk 10,49c€ en 5,69c€.

2) Distributie bij IVEKA zijn de goedkoopste, nl. 6,92c€ voor de piekuren en 4,27c€ voor de daluren. Hierbij komt nog 1,03c€ transportkosten (voor de beiden).

3) Toeslag voor het distrubutiebeheer bedraagt in het Vlaams Gewest vast 0,50c€ (voor beide tarieven)

4) Bijdrage Hernieuwbare Energie: 0,511c€

5) Bijdrage Warmtekrachtkoppeling: 0,162c€

De totale kostprijs voor de beide tarieven is dus als volgt:
- piekuren: 19,61c€
- daluren: 12,16c€

Daluren zijn geldig van 22.00 tot 07.00 + 2 dagen 24/24 in het weekend. Dit maakt 9*5 (week) + 2*24 (weekend) = 93 daluren (55,36%) en bijgevolg 75 piekuren (44,64%).

Gemiddelde kost per kWh (indien iets 24/7 aanstaat): 0,5536*12,28c€ + 0,4464*19,82c€ = 15,49c€

Dan komen we nu tot uw 150W: 0,15kW * 24u * 365d * 15,49c€/kWh = 20353,86c€, oftewel 203,54€. Per maand komt dat neer op 16,96€.

Dat is ten eerste toch wel het dubbele dan je dacht... ;) Ten tweede zit in deze kostprijs nog niet de huur van de meters en de vaste vergoeding van Electrabel. De prijs ligt dus nog een stuk hoger, maar hoeveel dat exact is, hangt af hoe ge de rest van uw energie over deze 2 factoren kunt "afschrijven". ;)

EDIT: paar dingen vergeten, alles herberekend, nu zou het moeten kloppen... :)
ooh. shiny.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Alleen heb ik geen stroom bij electrabel. Is nuon weekend plus
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

AAAAAAAAAAAARGHHH... :P

Soit, ik vermoed dat Nuon niet even de helft goedkoper is? Mijn punt zal nog wel ongeveer overeind blijven I presume...
ooh. shiny.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

cloink schreef:AAAAAAAAAAAARGHHH... :P
En omdat ik niet uit mijn lood te slaan ben (hehe):

1) >35000kWh in de piekuren, dan is het allergunstigste tarief van Nuon Weekend Plus geldig, nl. 10,04c€ in de piekuren en 5,23c€ in de daluren.

2) Distributie bij IVEKA zijn de goedkoopste, nl. 6,53c€ voor de piekuren en 3,88c€ voor de daluren. Hierbij komt nog 1,03c€ transportkosten (voor de beiden).

3) Toeslag voor het distrubutiebeheer bedraagt in het Vlaams Gewest vast 0,52c€ (voor beide tarieven)

4) Bijdrage groene stroom en WKK Vlaanderen: 0,88c€

De totale kostprijs voor de beide tarieven is dus als volgt:
- piekuren: 19,00c€
- daluren: 11,54c€

Daluren zijn geldig van 22.00 tot 07.00 + 2 dagen 24/24 in het weekend. Dit maakt 9*5 (week) + 2*24 (weekend) = 93 daluren (55,36%) en bijgevolg 75 piekuren (44,64%).

Gemiddelde kost per kWh (indien iets 24/7 aanstaat): 0,5536*11,54c€ + 0,4464*19c€ = 14,87c€

Dan komen we nu tot uw 150W: 0,15kW * 24u * 365d * 14,87c€/kWh = 19539,18c€, oftewel 195,39€. Per maand komt dat neer op 16,28€.

Opnieuw geen rekening gehouden met huur meters, vaste jaarlijkse vergoeding, eenmalige kortingen (krijg je van Nuon bij domiciliëring) en gratis kWh's.

(en neen, ik doe dit geen derde keer :P)
ooh. shiny.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Klopt ongeveer ;-) Ik had groene stroom bijdrage geteld maar had een totaal verkeerde waarde voor distributie kosten.
blidi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 29 keer

Ik heb hier zo'n metertje zitten.
Verbruik tussen 120 en 130 watt per uur.
Dit voor pc, scherm en modem.
droopy
Pro Member
Pro Member

:lol2: @ cloink beetje teveel tijd :) maar wel mooie berekening... zalig om lezen
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

droopy schreef::lol2: @ cloink beetje teveel tijd :)
Vriendin was een film aan het volgen dewelke ik al gezien had, dus wat moet ne mens dan zo gans den avond hé... :mrgreen:
ooh. shiny.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

350 Watt voor een OC'd dual quad core xeon met 6 fbdimms en 6 hdd's.
(ow yeah... folding baby!)

ter vergelijking: zelfde machine met 14 disks en extra hd controller gaf 412 Watt.

(powermeterke tss. contact & ups)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Beste manier is inderdaad om met een powermeter te meten. Je kan ook je theoretische verbruik meten op de volgende site. Dit is vooral handig als je een nieuwe PSU zoekt. http://www.extreme.outervision.com/psuc ... orlite.jsp

Tegenwoordig is het vebruik alweer een stukje gedaald voor de mainstream pc's met de komst van de Core reekst van intel en de massas ingebouwde energy efficient functies. Een pc staat voor 90% of meer van zijn tijd toch maar een fractie van zijn power te benutten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Er staan momenteel trouwens powermeters te koop in Carrefour en Gamma voor ongeveer 13 euro.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

droopy schreef::lol2: @ cloink beetje teveel tijd :) maar wel mooie berekening... zalig om lezen
+1 :-D
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

is toch niet zo eenvoudig he :wink:
zijn die meters wel te betrouwen en wat in standby en zo
in feite hebben we genoeg aan het geschatte aantal KW, de omrekening kan ieder voor zichzelf dan maken
droopy
Pro Member
Pro Member

als je naar een eandis klantenkantoor gaat kan je gratis een energiemeter lenen om je verbruik te controleren.

aanvulling: die meters zijn zeker te vertrouwen. Je stopt ze gewoon in het stopcontact en het toestel wat je wil meten stop je de stekker in het toestel en je krijgt het verbruik en als je wil per dag, week ,jaar... heel handig om grote verbruikers op te sporen.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

droopy schreef:aanvulling: die meters zijn zeker te vertrouwen.
extra aanvulling: hangt af van type meter en hoeveelheid verbruik. Sommige meters zijn nl. onnauwkeurig en al vaker wanneer het gaat over zgn. sluip- of druppelverbruik.

Zelf heb ik - na het lezen van heel wat reviews en gebruikerservaringen - eentje van Voltcraft (de Energy Monitor 3000).

PS: die meter verbruikt zelf ook wat hé, dus niet 24/24 aanlaten... ;)
ooh. shiny.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

droopy schreef:als je naar een eandis klantenkantoor gaat kan je gratis een energiemeter lenen om je verbruik te controleren.

aanvulling: die meters zijn zeker te vertrouwen. Je stopt ze gewoon in het stopcontact en het toestel wat je wil meten stop je de stekker in het toestel en je krijgt het verbruik en als je wil per dag, week ,jaar... heel handig om grote verbruikers op te sporen.
haha, ik ben er vandaag zo eentje gaan halen. Toch wel van verschoten:

* Voeding laptop: 40 watt
* Surroundinstallatie (standby, enkel 1 ledlichtje): 30 watt
* Microgolf (uit, enkel een klokje): 10 watt
* Senseo (uit!): 10 watt
* Een staanlamp met dimmer verbruikt nog enorm veel ook als er stevig gedimd wordt.
* Printer (uit!): 9 watt
* Wasmachine (uit!): 7 watt
* Radio (uit, klokje): 16 watt

Ik dacht dat een oplader zonder toestel ook stroom verbruikte. Lijkt hier in ieder geval niet zo (meetbaar) te zijn.

Kan iemand mij uitleggen waarvoor een toestel dat totaal uitstaat (printer, senseo, wasmachine) stroom staat te trekken?

Ik heb alvast een paar stekkers uitgetrokken :P
droopy
Pro Member
Pro Member

Dfrog schreef: * Een staanlamp met dimmer verbruikt nog enorm veel ook als er stevig gedimd wordt.
Als ik me niet vergis en nog iets weet van de elektriciteitslessen maakt het niet veel verschil uit als je dimt. De stroom wordt gewoon door de transfo in warmte omgezet dus evenveel energieverbruik maar minder licht en meer warmte.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

droopy schreef: Als ik me niet vergis en nog iets weet van de elektriciteitslessen maakt het niet veel verschil uit als je dimt. De stroom wordt gewoon door de transfo in warmte omgezet dus evenveel energieverbruik maar minder licht en meer warmte.
errrr - dat type dimmer bestaat gelukkig al jaren (decennia) niet meer (transfogebaseerde dimmers heb ik overigens *nooit* gezien in algemene installaties, hoogstens hier of daar een specifieke toepassing met variabele trafo ...) , tegenwoordig is het allemaal fase aansnijding normaal gezien in dimmers ...
liger
Elite Poster
Elite Poster

Dfrog schreef:
droopy schreef:als je naar een eandis klantenkantoor gaat kan je gratis een energiemeter lenen om je verbruik te controleren.

haha, ik ben er vandaag zo eentje gaan halen. Toch wel van verschoten:

* Voeding laptop: 40 watt
* Surroundinstallatie (standby, enkel 1 ledlichtje): 30 watt
* Microgolf (uit, enkel een klokje): 10 watt
* Senseo (uit!): 10 watt
* Een staanlamp met dimmer verbruikt nog enorm veel ook als er stevig gedimd wordt.
* Printer (uit!): 9 watt
* Wasmachine (uit!): 7 watt
* Radio (uit, klokje): 16 watt

Ik dacht dat een oplader zonder toestel ook stroom verbruikte. Lijkt hier in ieder geval niet zo (meetbaar) te zijn.

Kan iemand mij uitleggen waarvoor een toestel dat totaal uitstaat (printer, senseo, wasmachine) stroom staat te trekken?

Ik heb alvast een paar stekkers uitgetrokken :P
Als in uw PC brol voeding steekt dat trekt die ook vrij veel als hem uit staat.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dfrog schreef:Kan iemand mij uitleggen waarvoor een toestel dat totaal uitstaat (printer, senseo, wasmachine) stroom staat te trekken?
In tegenstelling tot vroeger waarbij een AAN/UIT schakelaar effectief de stroomtoevoer naar het toestel afsneed wordt er tegenwoordig veel meer gerbuik gemaakt van elektronische voedingen en een standby mode.
In die standby mode "kijkt" een stukje electronica of iemand op de AAN/UIT knop heeft gedrukt en schakelt dan de rest van het toestel in of uit.
De electronica die staat te "kijken" is meestal nog voorzien van een bewakings LED of andere visuele indicatie (bvb. klokje) en dat verbruikt ook allemaal stroom.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Yup. Maar een even grote waarheid is dat veel designs doodgewoon slecht of compleet veroudert zijn.

Bijvoorbeeld : mijn kinderen hebben een Aldi TFT TV op hun speelkamer. Op zich niks mis met dat toestel : behoorlijk beeld, makkelijk bedienbaar en op veel gebieden logischer dan de duurdere TFT die in de woonkamer hangt. Maar als je het verbruik van dat toestel meet, maakt het niets uit van hoe het signaal op dat moment binnenkomt. Stuur je signaal via HDMI of via Scart of via interne analoge tuner : maakt geen verschil.

In onze huiskamer hangt een Samsung TFT. Als je daar info via de HDMI poort stuurt valt het verbruik met ongeveer 40 Watt tov hetzelfde gebruik bij ontvangst via de analoge interne Tuner, want die wordt dan gewoon compleet uitgeschakeld. Wat niet werkt, hoeft niets te verbruiken : da's in die twee designs het verschil tussen Aldi en Samsung.

De oudere Neovo 17" TFT die ik op mijn bureau had staan, verbruikte in UIT stand (dus dan brandde er geen enkel ledje meer !) nog altijd 24 Watt. Een nieuwe no-name 22" TFT verbruikt in uitstand (MET brandende sleep status led) minder dan 1 Watt.

Ik heb zelfs eens een laptop voeding geweten die in onbelastte/zonder aangelosten notebook-toestand meer verbruikte dan de combinatie van de orginele lader + laptop wanneer deze de batterij aan het laden was en de laptop aan stond !

Conclusie : good design is everything, en door de mangel genomen (maar niet altijd) betaal je daar inderdaad bij aanschaf net iets meer voor. Helaas geeft een duurder toestel daarom nog niet onmiddelijk de garantie dat je "goed zit", meten is zoals altijd weten.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Dfrog schreef:[

:P
Hangt ervan af of die oplader een "geschakelde" versie is of niet. Een mooi voorbeeld zijn de nokia opladers, de oude opladers (die blokskes) bleven stroom vragen. De nieuwe (platte) zijn geschakelde die springen pas op als er effectief een gsm is aangesloten.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Block schreef:Een mooi voorbeeld zijn de nokia opladers, de oude opladers (die blokskes) bleven stroom vragen.
Nope... mijn Nokia "blokske" geeft 0 Watt aan op m'n meter... zodra ik er een GSM inplug ongeveer 7 Watt.

Op zich is dit niet meer dan logisch ook... je hebt namelijk niet echt een gesloten kring, dus kan er ook weinig verbruik zijn.
cod2k
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

E6550 2 core/2x 8800 gt sli
speed step staat actief (hiermee win ik tot 40 Watt)
ongeveer bij standaard desktop mode een 250W

wat ik wel heb opgemerkt is dat sommige PSU's zelfs al liggen die af (dus met de voeding switch) die nog steeds een beetje stroom trekken.... ik rond af naar een 8 W voor m'n vorige pc met een zahlman 400 W psu....
als ik die powerknop aan leg dat springt dit naar 20W.
(nou ja misschien te maken met de Sx states maar heb ik nog niet gechecked)

zoals gezegd met speedstep scheelt het al heel wat.
waar ik nog geen raad mee weet is myn externe USB HD,
hoe deze disc een spindown uit te laten voeren.

bepaalde externe hd merken hebben blijkbaar een tooltje op hun HD staan die een of ander powerdown uitvoert na een x aantal minuten.
tooslow
Plus Member
Plus Member

Wat ik heb gedaan is een extra knop laten installeren waardoor mijn pc en randapparatuur geen electriciteit meer krijgt als de pc afligt en ik die knop afzet.
Dus al zouden bepaalde apparaten zoals de modem of zelfs mijn pc nog iets willen verbruiken ze kunnen niet meer want de electriciteit naar de pc is afgesloten door die extra knop.

Dit kan een oplossing zijn voor sommigen hier. (Je kan dit ook met de tv, video en stereo doen trouwens om ook daar sluipverbruik naar 0 te herleiden)

Ik denk dat de besparing hierdoor voor de pc zowat 30 euro is aan energie en als je dit voor de tv, video en stereo ook zou doen wellicht nog eens 30 euro per jaar. Het is niet zoveel maar alle beetjes helpen ... .
liger
Elite Poster
Elite Poster

er bestaat ook zoiets waar je uw pc insteekt (master) en alle periferie (slave)
Als master minder stroom trekt dan bv 10W, wordt er geen stroom geleverd ook niet aan slaves
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Juist even wat nieuwe tests gedaan

170watt : idle
208 watt : cpu load
230watt : cpu load + scherm
290watt : 3dmark06 + scherm

Niet de meest zuinige machine dus :p
liger