Hulde aan Bill Gates - Uitspraken

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

Twee van de meest beroemde Bill Gates citaten zijn nooit door hem uitgesproken. In 1981 zou hij hebben gezegd dat "640k zou genoeg moeten zijn voor iedereen". De uitspraak verwijst naar het idee dat een computer niet meer dan 640 kilobytes aan geheugen nodig zou hebben. Ook zijn kritiek dat "Als General Motors zijn technologie net zo snel had ontwikkeld als de computerindustrie, dan zouden we nu rondrijden in auto's die 25 dollar kosten en 1.000 mijl per gallon halen."

Van de laatste is algemeen bekend dat het een mythe is. Van de eerste heeft Gates in interviews gezegd: "Ik heb domme dingen gezegd, maar dat niet. Niemand die met computers werkt zou ooit zeggen dat een bepaalde hoeveelheid geheugen voldoende is voor de eeuwigheid. Ik wordt steeds weer opnieuw met dat stomme citaat geconfronteerd dat ik zou hebben gezegd dat 640k geheugen volstaat. Maar ik heb het nooit gezegd. Het is slechts een gerucht dat eindeloos herhaald wordt", zei hij tegen Bloomberg News in 1996.

"Je moet je beseffen hoe lastig het was voor de pc-sector toen de PC nog over slechts 640K beschikte. Op een gegeven moment zou het 512K worden, en dat hebben we steeds verder gehoogd. Ik heb dat nooit gezegd, juist het tegenovergestelde.

Hieronder staan een aantal citaten die Gates wel heeft gezegd. Ze zijn afkomstig uit het webarchief van Microsoft, het archief van Webwereld-uitgever IDG, en andere online bronnen.

Innovatie

"We overschatten altijd veranderingen die binnen twee zullen jaar optreden, en onderschatten de veranderingen in de daaropvolgende 10 jaar. Laat jezelf daar niet door afleiden." Bill Gates in zijn boek The road ahead uit 1996.

"Ik wou dat ik de kans had om meer te programmeren. Ze laten mijn code niet toe in producten die we naar klanten verschepen. Het is alweer acht jaar geleden dat dat voor het laatst is gebeurd. Als ik nu zeg dat ik tijdens het weekend iets zal programmeren geloven ze me niet meer," toespraak in San Diego op 26 september 1997.

"De pc en het internet zullen fundamenteel zijn. We zijn nog niet zover, maar we liggen op koers om dat te breiken en het zal net zo (revolutionair) zijn als de uitvinding van de auto." Toepsraak tijdens de onthulling van Windows 98 op 25 juni 1998 in San Francisco.
Miljardair en liefdadigheid

"Ik wou dat ik niet de rijkste man ter wereld was. Daar komt niets goeds van." Toespraak in Seattle in 2006.

"Veel mensen kiezen ervoor om het grootste deel van hun vermogen aan hun kinderen te geven, en dat is een legitieme keuze. Maar in mijn geval denk ik dat mijn kinderen en de maatschappij beter af zijn wanneer het grootste deel van mijn vermogen wordt uitgegeven aan belangrijke sociale problemen. Zaken als technologie, onderwijs, medisch onderzoek, sociale diensten." Interview met Charlie Rose van de Amerikaanse publieke omroep PBS op 4 maart 1998.

"We leven in een fantastische tijd. Als we erin slagen om het begin van de 21e eeuw te besteden om een manier te vinden waarop we de armen kunnen helpen op een manier waarmee bedrijven geld en erkenning krijgen, dan hebben we een duurzame manier gevonden om armoede te bestrijden. Die taak zal nooit zijn afgerond, maar een gepassioneerde poging om deze uitdaging aan te gaan zal helpen om de wereld te veranderen. Ik ben blij dat ik daar onderdeel van kan uitmaken." Toespraak op het World Economic Forum in Davos, Zwitserland op 24 januari 2008.

"Totdat we elk kind op een fantastische manier opleiden, totdat we elke achterstandswijk hebben opgeruimd, is er geen gebrek aan dingen die we nog kunnen doen." Interview met Playboy, 1994.

Concurreren en monopolie

"Het is leuk om de underdog te zijn (in de zoekmarkt). We hebben hier meer tijd en moeite in gestoken dan in eerdere producten die mij bijstaan." Toespraak op Advance08 conferentie in Redmond, Washington op 21 mei 2008.

"De software sector is er sexy, dus welke sector zou je liever onderzoeken als je voor het ministerie van justie zou werken? Brood of software? Ons conflict met justitie gaat over de vraag of we onze producten gehandicapt moeten maken of niet. Zij willen dat we eigenschappen van het besturingssysteem scheiden, zoals een browser of een grafische interface die wij hebben ontwikkeld en in het besturingssysteem hebben geïntegreerd. Gebruikers hoeven die onderdelen nu niet los te kopen om een eenvoudige gebruikersinterface te krijgen. Bij Windows 98 zullen we niets veranderen. In het ergste geval, zullen ze ons vragen om naast een goed functionerend product ook een kreupel product aan te bieden. Dat zou jammer zijn. Het zou ons achterhouden, dus we vertrouwen erop dat dat niet gebeurt." Toespraak aan Stanford Univerity in Palo Alto, Californië op 27 januari 1998.

Pensioen

Toen ik Microsoft 30 jaar geleden met Paul Allen oprichtte, hadden we grote dromen over software en over de invloed die het zou hebben. We spraken erover om een computer op elk bureau en in elk huis te plaatsen. Het is fantastisch om te zien hoezeer die droom een realiteit is geworden en zoveel mensen heeft bereikt. Ik had me nooit voorgesteld dat die ideeën van toen tot zo'n belangrijk bedrijf zouden leiden." Persconferentie waar Gates aankondigde dat hij part-time zou gaan werken en zich per juli 2008 full-time met zijn liefdadige instelling zou bezig houden in Redmond, Washington op 15 juni 2006.

Bron: Webwereld
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

dat van 640kb is al langer bekend ma je gaat echt niemand overtuigen dat het een mythe is
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”