Homeconnect : gebruik telefoonnetwerk inhouse

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Wacko Santa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2008, 09:07

Ik start hier een nieuw topic over omdat ik over alle andere topics verspreid overal verschillende antwoorden heb gezien..

Effe situatieschets :
Huis met gelijkvloers en 2 verdiepingen..
Op het gelijkvloers staat 1 PC en 1 telefoon
Eerste verdiep : 1 telefoon
tweede verdieping : 1 PC

Momenteel worden voor elk van de PC's een aparte model gebruikt.

Maar ik lees bij Homeconnect dat alles op de Siemens router moet worden aangesloten.. Nu zit ik dus met het technisch probleempje (meer onwetendheid, maar kom)

Op de plaats waar onze telefoonkabel het huis binnenkomt, wordt die quasi onmiddelijk gesplitst in 2 stuks (een stuk dat naar boven trekt en een deel dat de beneden verdieping coverd)..

Is het gewoon mogelijk om de inkomende kabel in de router te pluggen en dan de beide opsplitsingen ook op de routeruitgangen aan te sluiten zodat het huidige telefoonnetwerk in het huis kan gebruikt worden?

Ik zie het namelijk niet zo zitten om een UTP kabel naar de PC's te trekken..

Zou iemand mij eens mooi kunnen uitleggen hoe het in elkaar zit?
Dus wat kan en wat niet kan met de huidige koperdraden in het huis..
En hoe ik dan eventueel vanuit de klassieke 6pins-aansluitingen mijn PC daarop kan aansluiten als da mogelijk is?

Alvast bedant en ik hoop snel een duidelijk antwoord te mogen verwachten..
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

kun je ons zeggen hoe je het NU hebt?

btw 6pins? utp = 8pins (internet kabel), telefoon is 4pins;..
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Als ik het goed begrepen heb, heb jij nu in huis overal telefoonkabel liggen waar op bepaalde plaatsen een telefoontoestel aan hangt en op andere plaatsen een PC via een ADSL modem (elke PC heeft zijn modem - dus je kan tegelijkertijd maar 1 PC verbinden met je provider?). Overal in huis zit er op de telefoonkabel dus telefoonsignaal en ADSL signaal en op de juiste plaats maak je gebruik van het juiste signaal.

Als dat klopt, dan zal je toch een en ander moeten veranderen. Ten eerste: de telefoonlijn die met HomeConnect zal binnenkomen zal geen telefoonsignaal meer hebben; alleen nog een ADSL signaal.

De Siemens router moet je op die binnenkomende telefoonlijn hangen en vanaf dan verloopt alles via de router.

Gesprekken die je voert met de analoge telefoons die je aan de Siemens router hangt, worden omgezet in data pakketjes die door de router via het ADSL netwerk worden verstuurd. Dat is de reden waarom je je analoge telefoontoestellen moet aansluiten op de router. Daarvoor kan je wel je huidige geïnstalleerde koper gebruiken.

Je PCs moet je aan de router hangen via een klassieke netwerkkabel (UTP). Je PCs via je huidige ADSL modems via je bestaande kopernetwerk aansluiten kan niet omdat er op die lijnen die aan de Siemens router hangen, geen ADSL signaal zit. En die ADSL modems op de binnenkomende telefoonlijn hangen, zal ook problemen geven omdat je Siemens router permanent aan moet staan voor het telefoniegedeelte.

Ik hoop dat dat zo'n beetje duidelijk is...
Wacko Santa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2008, 09:07

Dus ik hang de router aan de binnenkomende kabel, ik sluit de 2 vertrekkende koperdraden aan op de router met zo een telefoonpinnetje, zodat die wel nog werken en dan moet ik nog zorgen dat de PC's verbonden geraken?

Heb ergens gelezen dat bij de router zo een USB-ontvangertje zit.. Dat zou al veel doen, dan zou ik enkel nog 1 ontvanger moeten aanschaffen voor de PC boven.. (of beneden)..

Ik hoopte dat het gewoon mogelijk was om via de router het gehele koperdraadnetwerk te gebruiken.. Zodat ik eigenlijk gen verandering aan infrastructuur moet doen, maar blijkbaar gaat dat niet?..

Nog klein vraagje, kan je met een macbook ook op het draadloze netwerk van je siemens? want ik las op de dommelsite dat enkel de windows OS'en bij de vereisten staan, maar niets over Mac..
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Wacko Santa schreef:Dus ik hang de router aan de binnenkomende kabel, ik sluit de 2 vertrekkende koperdraden aan op de router met zo een telefoonpinnetje, zodat die wel nog werken en dan moet ik nog zorgen dat de PC's verbonden geraken?

Heb ergens gelezen dat bij de router zo een USB-ontvangertje zit.. Dat zou al veel doen, dan zou ik enkel nog 1 ontvanger moeten aanschaffen voor de PC boven.. (of beneden)..

Ik hoopte dat het gewoon mogelijk was om via de router het gehele koperdraadnetwerk te gebruiken.. Zodat ik eigenlijk gen verandering aan infrastructuur moet doen, maar blijkbaar gaat dat niet?..

Nog klein vraagje, kan je met een macbook ook op het draadloze netwerk van je siemens? want ik las op de dommelsite dat enkel de windows OS'en bij de vereisten staan, maar niets over Mac..


er zit geen wireless adapter bij.. een usb wireless adapter kost je 20euro ongeveer (pak 25euro..).
Tenzij je kabels wilt trekken zul je het moeten stellen met wireless.

Misschien is powernet een oplossing voor u? (waar de siemens komt een powerplug en utp doen) en dan bij elke pc ook een powerplug & utp naar de pc.

De macbook kan zonder problemen om de siemens wireless. De compatibiliteit is vooral ivm de activatie software van dommel.
Wacko Santa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2008, 09:07

Powerplug wordt moeilijk, de siemens moet dan op de kast komen naast onze voordeur.. en de dichtstbijzijnde stekker is minstens 4 meter kabel verder :p

En das ook nog redelijk duur toch? die adapters?
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

true het is duur.. maar stabieler.. :)
Wacko Santa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2008, 09:07

En is het mogelijk om op de koperkabels zelf zo een telefoon (POTS) aansluitinkje te plaatsen?.. Zodat deze boven nog steeds gewoon in die 6 pins stekker kan blijven zitten?

En wat met de ADSL-splitters die nu op 2 plaatsen aangesloten zitten?..
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Wacko Santa schreef:En is het mogelijk om op de koperkabels zelf zo een telefoon (POTS) aansluitinkje te plaatsen?.. Zodat deze boven nog steeds gewoon in die 6 pins stekker kan blijven zitten?
Tuurlijk. Zo lang je maar de goeie aansluitingen maakt.
Wacko Santa schreef:En wat met de ADSL-splitters die nu op 2 plaatsen aangesloten zitten?..
Die mogen gewoon blijven zitten.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

FullHD schreef:
Wacko Santa schreef:En is het mogelijk om op de koperkabels zelf zo een telefoon (POTS) aansluitinkje te plaatsen?.. Zodat deze boven nog steeds gewoon in die 6 pins stekker kan blijven zitten?
Tuurlijk. Zo lang je maar de goeie aansluitingen maakt.
Wacko Santa schreef:En wat met de ADSL-splitters die nu op 2 plaatsen aangesloten zitten?..
Die mogen gewoon blijven zitten.



hm ik weet te weinig van uw opstelling op een accuraat beeld te bouwen,

ik ga ff schetsen hoe ik het begrepen hebAfbeelding
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

kan voor een of andere reden niet pmen.. kun je me uw msn doorsturen aub
Wacko Santa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2008, 09:07

Momenteel ziet het er zo uit.. :

Inkomende telefoonlijn -> Splitst zich in 2 kabels
-> Kabel naar 1e verdieping naar zo een wit bakje..
Aangesloten op dat wit kasken :
- ADSL splitter (4-Pins), waar geen kabeltje op zit aangesloten :s
- 4 Pins aansluiting van zo nen draagbaren belgacomtelefoon
Uit dat wit kastje is 1 jaar geleden ongeveer een telefoonkabel
doorgetrokken naar de 2e verdieping waarop 1 stekker zit (4pins)
waar zo mogelijkheid is om 2 telefoonkabeltjes op aan te sluiten
(waarvan dus eentje naar mijn modem leidt){is dit een splitter of
niet?}

-> Kabel die beneden blijft :
Aangesloten op Wit kastje (wegens verzetten bureau is dat gewoon
doorgetrokken)
Op het eindpunt zit aangesloten een ADSL-splitter die leidt naar de
modem en een gewone belgacom telefoon.. (4pins)

Ik was mis met 6 pins, was hier onder bureau nogal donker en had het bovenste en het gaatje van de vijs meegeteld :p, vergeef mij :p

Dus ja, het zou een luxe zijn om het gewoon zo te kunnen behouden, maar ik vrees voor de zaak?? Een stopcontact valt mssn aan te leggen.. Maar is het wireless gedoe echt nog zo instabiel?.. Anders lijkt het mij het best om het hier thuis ook zo makkelijk mogelijk te maken door gewoon 2 USB-adapters ofzo aan te kopen (of PCI-dingen zo)

Ik ben geen noob met computers, maar van telefoonnetwerken ken ik bijzonder weinig :p..

Dus hierbij vroeg ik mij nog steeds af of het mogelijk is om het gehele kopernetwerk te gebruiken, eventueel met kleine wijziging van splitters ofzo.. En zoja, hoe aan te sluiten op de router die dus zou worden aangesloten bij het binnenkomen van de kabel..
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

http://hnboekhouding.be/rss/image2.jpg

3 powerplugs van 85mb per stuk = 95 euro

2 usb sticks = 32euro
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”