Even van de site van Ecopower geplukt.Coop schreef: Het zou me sterk lijken als een bedrijf als ecopower die goedkoper is dan electrabel en bovendien uit alleen maar groene stroom bestaat deze factor inrekent ?
Waarom verandert de prijs bij Ecopower?
Door de specifieke manier van werken - Ecopower levert elektriciteit aan haar eigen coöperanten - hoeven we de prijs niet maandelijks aan te passen. Op lange termijn volgen we wel de marktprijs, om nieuwe investeringen mogelijk te maken. Prijsveranderingen kwamen er tot nu toe op 1 maart 2005 (van 0,14 naar 0,15 euro/kWh) en op 1 december 2007 (van 0,15 naar 0,16 euro/kWh). Tegen het einde van 2008 voorzien we een prijsstijging tot 0,17 euro/kWh. Zo gauw de precieze datum bekend is, wordt die gepubliceerd en actief gecommuniceerd.
De aanpassing naar 0,16 euro/kWH is een verhoging die overeen komt met een indexering. Ze werd aangekondigd in PowerPost van maart 2007, op de website en in de prijsvergelijking van VREG. In augustus 2007 kregen de klanten-coöperanten en de mensen op de wachtlijst hierover ook een afzonderlijke brief.
De redenen waarom we onze prijs de markt laten volgen zijn:
* Ook de subsidies dalen (met enige vertraging) als de marktprijs verhoogt.
* Het is de bedoeling om bijkomende projecten voor hernieuwbare energie te ontwikkelen. Een verhoogde prijs creëert daartoe de nodige kansen, zonder de uitkering van het dividend in het gedrang te brengen.
* Het is niet de bedoeling dat - over een ruime periode gezien - de elektriteitslevering voor Ecopower verlieslatend wordt.
* We kopen een deeltje hernieuwbare elektriciteit aan van kleine projecten. Ook daar willen we de marktprijs kunnen bieden.
* Externe kosten, zoals distributiekosten, stijgen ook. In 2008 stijgen de distributiekosten met meer dan 50%.
Even gekeken op de site van Gaz de france.Coop schreef:Ik weet het niet, in Frankrijk is stroom al goedkoper,hier enkel een kwestie van tijd lijkt me
Gas: 4,875 c€/KWh
Elek: 10,945 c€/KWh
Ik zie hier toch dat elek het dubbel kost van gas.
Ik heb 1 jaar in een elek verwarmd huurappartement gezeten.Coop schreef:Jij hebt ook elektrisch verwarmt ?
Dat was een verschrikking. 's nacht laden die accumulatoren op en tegen dat je 's avonds thuis komt zijn ze al 3/4 van hun warmte kwijt. Wil je het dan toch gezellig warm hebben kan je enkel direct bijverwarmen wat extra kost.
Eén KW gas heeft dezelfde warmte inhoud als 1KW elek.Coop schreef:Zou me sterk lijken dat elec dubbel zo duur is als gas.
Als je dan prijzen vergelijkt is het duidelijk dat elek veel duurder uitvalt.
Elektriciteit heeft maar 1 voordeel in mijn ogen, de lagere installatiekost.
Thats it.