Het Zweedse parlement heeft woensdag met een krappe meerderheid een omstreden nieuwe afluisterwet goedgekeurd. De wet geeft de geheime dienst het recht om zonder machtiging alle grensoverschrijdende communicatie af te luisteren.
Wanneer het radiocommunicatie betreft mag deze onder de huidige wetgeving al afgeluisterd worden zonder machtiging; de nieuwe wet breidt dit uit naar alle grensoverschrijdende communicatie. De inlichtingendienst van het leger zal dan al het telefoon- en internetverkeer dat de grens overgaat kunnen scannen op interessante patronen, zonder dat er vooraf een verdenking hoeft te zijn.
Volgens de regering is de wet noodzakelijk om terroristische aanslagen te voorkomen, maar critici vinden het een onaanvaardbare inbreuk op privacy en burgerrechten. Tegenstanders deelden voor het parlement exemplaren uit van de roman '1984' van George Orwell, om aan te duiden welke kant Zweden volgens hen op gaat, zo bericht persbureau AP.
De linkse oppositie was fel tegen de wet, maar met steun van de regeringspartijen werd deze aangenomen met 143 stemmen voor en 138 tegen bij één onthouding. Om voldoende steun te krijgen had de regering wel enige concessies moeten doen. Zo is bepaald dat onafhankelijke instanties het afluisterprogramma in de gaten gaan houden. Volgens de tegenstanders is dit echter zwaar onvoldoende.
Google en het Zweedse telecombedrijf Teliasonera noemden de nieuwe wet de meest verregaande in Europa en vergeleken deze met het omstreden Amerikaanse afluisterprogramma. Anders Eriksson, het voormalige hoofd van de Zweedse geheime dienst, verklaarde dat de wet de rechten van individuen niet respecteert en daarom fout is, zo meldt de BBC. De wet zal in januari in werking treden.
Bron: http://life.tweakers.net/nieuws/54083/z ... teren.html
Zweden gaat internat. internet- en tel.verkeer afluisteren.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Veel geluk ermee. De hoeveelheid info die via het Internet versluisd wordt is enorm
.
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Ik veronderstel dat je SSL bedoelt?
Ik denk ook aan PGP en familie.
De volgende stap is dat encryptiesoftware verboden wordt.
Ik vraag me af om met deze wet ook IPoAC/PEI mag afgeluisterd worden?
Postduiven met een flash kaartje zijn met hun 2,27 Mbit/s sneller dan sommige ADSL-verbindingen!
Postduiven met een flash kaartje zijn met hun 2,27 Mbit/s sneller dan sommige ADSL-verbindingen!
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
localhost schreef:Ik veronderstel dat je SSL bedoelt?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
PGP zal er ook wel veel meer komen zoals ik lees op Wiki.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Het is toch al zo dat je je versleutelingscodes moet ter beschikking zetten. Je kan dus PGP gebruiken maar moet de overheidde mogelijkheid geven te decoderen.localhost schreef:Ik denk ook aan PGP en familie.
![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Iedere goede Belg doet dat natuurlijk
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Says who?on4bam schreef:Het is toch al zo dat je je versleutelingscodes moet ter beschikking zetten. Je kan dus PGP gebruiken maar moet de overheid de mogelijkheid geven te decoderen.localhost schreef:Ik denk ook aan PGP en familie.
De volgende stap is dat encryptiesoftware verboden wordt.![]()
Verwar je nu niet met Frankrijk, USA, Rusland, China, Iran,... ?
Vziw bestaat die verplichting niet in België.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.