Olieprijs gaat naar 300 dollar per vat
BRUSSEL - De olieprijs is afgelopen jaar al verdubbeld. En het komende decennium zal de prijs gemiddeld met 12 procent per jaar stijgen. Over tien jaar betalen we zowat 300 dollar per vat. Het Westen wacht een collectieve verarming.
Elke druppel olie die we kunnen oppompen wordt momenteel op de markt gegooid, zei hoofdeconoom Peter De Keyzer van ABN Amro België gisteren tijdens een briefing voor journalisten. Maar dat volstaat niet om de prijs te drukken. Vroeger konden de Olieproducerende en Exporterende Landen (Opec) de prijs nog sturen door meer of minder olie op de markt te brengen, maar ook zij hebben geen capaciteit meer op overschot.
'Dit is een klassieke aanbodcrisis', zegt De Keyzer. 'De fenomenale groei in landen als China, India en Rusland eist zijn tol. Van elke honderd vaten olie extra die op de markt komen, gaan er 84 naar de groeilanden. Die springen veel minder efficiënt met olie om dan het Westen. De wereldwijde vraag naar olie stijgt daardoor met ongeveer 4,5 procent per jaar.'
'Voeg daaraan toe dat het aanbod nauwelijks op het huidige peil gehandhaafd kan worden', zegt De Keyzer, 'overgiet het geheel met een flinke scheut inflatie, en je komt aan een prijsstijging van gemiddeld 12 procent per jaar.'
Pogingen om benzine, diesel of stookolie goedkoper te maken door de belastingen te verlagen, of door op grote schaal stookoliecheques uit te delen, kunnen volgens De Keyzer enkel de inflatie aanwakkeren. En inflatie betekent collectieve verarming, dat hebben de jaren zeventig ons pijnlijk duidelijk gemaakt.
'De hoge olieprijs is een signaal, een teken van schaarste, en daar moeten we ons aan aanpassen. Of we dat graag hebben of niet. Het Westen zal de tering naar de nering moeten zetten. Er is al een collectieve verarming bezig. Een steeds groter deel van het gezinsbudget zal naar energieproducten en naar voeding moeten gaan. Dat is geld dat we niet aan andere dingen kunnen besteden.'
'Politiek', geeft De Keyzer toe, 'is mijn boodschap niet evident. Probeer dit maar eens aan de bevolking duidelijk te maken die je over enkele jaren moet herverkiezen.'
Er zal geprobeerd worden om andere energiebronnen aan te boren, we zullen nog efficiënter proberen om te springen met de olie, maar al die inspanningen zullen niet opwegen tegen het tekort op de markt. Ook de groeilanden zullen minder kwistig met olie en andere grondstoffen gaan omspringen, maar dat zal volgens De Keyzer hun groei enkel nog doen toenemen.
'De enige reden dat China en co niet nog sneller groeien is dat ze tegen de fysieke limieten van het olieaanbod botsen. Elke druppel efficiëntie die ze winnen, zal vertaald worden in nog meer groei. Per saldo zal hun vraag dus niet afnemen.'
De opkomst van de derde wereld gaat ten koste van het Westen, daar valt niet aan te ontsnappen.
Bron: De Standaard.be 15 mei 2008
Elke druppel olie die we kunnen oppompen wordt momenteel op de markt gegooid, zei hoofdeconoom Peter De Keyzer van ABN Amro België gisteren tijdens een briefing voor journalisten. Maar dat volstaat niet om de prijs te drukken. Vroeger konden de Olieproducerende en Exporterende Landen (Opec) de prijs nog sturen door meer of minder olie op de markt te brengen, maar ook zij hebben geen capaciteit meer op overschot.
'Dit is een klassieke aanbodcrisis', zegt De Keyzer. 'De fenomenale groei in landen als China, India en Rusland eist zijn tol. Van elke honderd vaten olie extra die op de markt komen, gaan er 84 naar de groeilanden. Die springen veel minder efficiënt met olie om dan het Westen. De wereldwijde vraag naar olie stijgt daardoor met ongeveer 4,5 procent per jaar.'
'Voeg daaraan toe dat het aanbod nauwelijks op het huidige peil gehandhaafd kan worden', zegt De Keyzer, 'overgiet het geheel met een flinke scheut inflatie, en je komt aan een prijsstijging van gemiddeld 12 procent per jaar.'
Pogingen om benzine, diesel of stookolie goedkoper te maken door de belastingen te verlagen, of door op grote schaal stookoliecheques uit te delen, kunnen volgens De Keyzer enkel de inflatie aanwakkeren. En inflatie betekent collectieve verarming, dat hebben de jaren zeventig ons pijnlijk duidelijk gemaakt.
'De hoge olieprijs is een signaal, een teken van schaarste, en daar moeten we ons aan aanpassen. Of we dat graag hebben of niet. Het Westen zal de tering naar de nering moeten zetten. Er is al een collectieve verarming bezig. Een steeds groter deel van het gezinsbudget zal naar energieproducten en naar voeding moeten gaan. Dat is geld dat we niet aan andere dingen kunnen besteden.'
'Politiek', geeft De Keyzer toe, 'is mijn boodschap niet evident. Probeer dit maar eens aan de bevolking duidelijk te maken die je over enkele jaren moet herverkiezen.'
Er zal geprobeerd worden om andere energiebronnen aan te boren, we zullen nog efficiënter proberen om te springen met de olie, maar al die inspanningen zullen niet opwegen tegen het tekort op de markt. Ook de groeilanden zullen minder kwistig met olie en andere grondstoffen gaan omspringen, maar dat zal volgens De Keyzer hun groei enkel nog doen toenemen.
'De enige reden dat China en co niet nog sneller groeien is dat ze tegen de fysieke limieten van het olieaanbod botsen. Elke druppel efficiëntie die ze winnen, zal vertaald worden in nog meer groei. Per saldo zal hun vraag dus niet afnemen.'
De opkomst van de derde wereld gaat ten koste van het Westen, daar valt niet aan te ontsnappen.
Bron: De Standaard.be 15 mei 2008
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
een prijsstijging van 12% vind ik dan nog wel meevallen. Ik had meer verwacht, na juist een prijsstijging van 7% te hebben gezien.
Maar ik heb er niet echt een probleem bij. De vervuiler betaald nog steeds niet genoeg.
Maar ik heb er niet echt een probleem bij. De vervuiler betaald nog steeds niet genoeg.
de koe zegt boe
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Het valt wel op dat dit het laatste jaar zo duidelijk geaccentueerd is (prijs aan de pomp) terwijl de sterke groei van landen als China toch niet iets van enkel het laatste jaar is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- brooklyn
- Elite Poster
- Berichten: 1252
- Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
- Locatie: West-Vlaanderen aan de kust
Het is nog altijd vadertje staat die met het meeste geld wegloopt.
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
- pm
- Premium Member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 7 keer
De staat moet idd niet zagen als vandaag de prijs 1 euro stijgt de liter en morgen terug 1 euro zakt de liter dan betalen we overmorgen nog steeds een halve euro extra per liter aan belastingen terwijl de prijs eigenlijk niet veranderd is.
Dit systeem passen ze al enkele jaren toe... en door dat "mooie" belastings systeem helpen ze de prijs ook niet te drukken...
Nu ma te hopen dat ik opslag krijg want dat is de enige manier om mee te blijven met heel dit boeltje.
Dit systeem passen ze al enkele jaren toe... en door dat "mooie" belastings systeem helpen ze de prijs ook niet te drukken...
Nu ma te hopen dat ik opslag krijg want dat is de enige manier om mee te blijven met heel dit boeltje.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dat is juist het probleem. Als je opslag krijgt, ga je je vraag niet aanpassen (verbruik gaat hetzelfde blijven) en de prijs gaat dus blijven stijgen. Bijgevolg ga je weer opslag willen; enzovoort. De enige oplossing is minder vraag, dus moeten de mensen het in hun zakken voelen.pm schreef: Nu ma te hopen dat ik opslag krijg want dat is de enige manier om mee te blijven met heel dit boeltje.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En denk je dat de prijs gaat zakken als er minder vraag is... de derde wereld vangt dit ruimschoots op, dus veel zakken zal hij niet doen.Goztow schreef:De enige oplossing is minder vraag, dus moeten de mensen het in hun zakken voelen.
Ik stel voor dat we de derde wereld nog wat meer subsidieren, extra vrijstellen van allerhande milieutaksen, extra van jobs voorzien... zo is onze eigen economie nog sneller om zeep en is er helemaal geen vraag meer vanuit de nieuwe derde wereld: Het arme Westen !
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik denk dat 10 jaar nog ruim is... al die schattingen zijn gewoon verkeerd. Ik weet nog dat ze zeiden dat het 1 jaar ging duren voor een van 100 dollar bereikte, 't was na 2 maanden al zover.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Zeer juist,het is al zeer moeilijk om de olieprijs te voorspellen tegen het einde van het jaar,laat staan 10 jaar.
Ik vermoed,mocht het mislopen met Iran,we veel vlugger de 300$ zullen zien dan ons lief is.
Ik vermoed,mocht het mislopen met Iran,we veel vlugger de 300$ zullen zien dan ons lief is.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Niet zakken, minder snel stijgen.r2504 schreef:En denk je dat de prijs gaat zakken als er minder vraag is... de derde wereld vangt dit ruimschoots op, dus veel zakken zal hij niet doen.Goztow schreef:De enige oplossing is minder vraag, dus moeten de mensen het in hun zakken voelen.
Ik stel voor dat we de derde wereld nog wat meer subsidieren, extra vrijstellen van allerhande milieutaksen, extra van jobs voorzien... zo is onze eigen economie nog sneller om zeep en is er helemaal geen vraag meer vanuit de nieuwe derde wereld: Het arme Westen !
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Misschien wel positief dat men nu eindelijk eens gaat zoeken naar een deftig alternatief voor olie.
de amerikanen maken 'van hun oren' omdat hun gemiddelde brandstof-prijs aan hun pomp 4$ per gallon bereikt heeft , als ik dan uitreken hoeveel dat dat per liter in euro is, kom ik tot het (ten opzichte van wat wij hier betalen aan de pomp) 'luttele' bedrag van 0,676 euro per liter !!!!..... ni te verwonderen da ze ginder met 'dikke bakken' blijven rijden.....en hoeveel zit de staat hier in onze zak?
- Teebee
- Elite Poster
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
- Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Code: Selecteer alles
05/12/2007 : Hoe ontstaan de prijzen van de verschillende producten?
Een beetje later dan verwacht duiken we vandaag voor de eerste keer in de duisternis van de petroleumwereld!
Op het einde van deze redactionele reeks zou het voor iedereen duidelijk moeten zijn hoe deze markt functioneert.
Ik zou willen starten met de uitspraak “Benzine en diesel zijn niet duur, maar kosten veel geld”. De komende weken zal dit alles al veel duidelijker worden.
Feit: Eén liter Eurosuper 95 is even duur als één liter Evian mineraalwater (namelijk +/- 0.4 € per liter). Voor Diesel is deze productprijs (de zogenaamde ‘CIF’ - prijs) vandaag 0.49 € per liter.
Ter vergelijking: De officiële prijs voor Eurosuper 95 en voor Diesel bedraagt vandaag respectievelijk 1.439 € per liter en 1.176 € per liter!
Het progamma-akkoord vastgelegd tussen de Petroleum-sector en het Ministerie van Economie, Middenstand en Energie bepaalt de officiële prijs van de motorbrandstoffen.
Niemand mag het product verkopen aan een prijs die hoger is dan deze ‘officiële prijs’.
Om de officiële prijs te berekenen vertrekt men van de kost van het product vanaf raffinaderij. Deze zogenaamde CIF-prijs bekomt men eenvoudig gezegd door de internationale notering ‘FOB Rotterdam’ te verhogen met de transportkosten van Rotterdam naar Antwerpen + verliezen + verzekeringen (zoals exact omschreven in het programma-akkoord.
Deze noteringen worden bepaald door het principe van vraag en aanbod.
De kostprijs van ‘het product’ is voor Eurosuper 95 vandaag 28% en voor Diesel 42% van de prijs die wij als consument uiteindelijk aan de pomp betalen.
Per liter Eurosuper 95 betalen we 0.872 € aan de overheid aan accijnzen en BTW, wat gelijk is aan 60% van de pompprijs! Voor Diesel is dit 0.522 € per liter wat overeenkomt met 44%.
De distributiemarge voor de leveranciers bedraagt ongeveer 0,15 € per liter (ttz +/- 10% van de prijs).
In veel gevallen wordt een deel van deze marge meteen weggegeven in de vorm van pompkorting.
Na aftrek van deze pompkorting (van de distributiemarge) moet de leverancier alle distributie-, tankstation- en uitbaterskosten betalen, wat vandaag voor vele kleine zelfstandige pomphouders een probleem is.
De distributiemarge is aan de index gekoppeld en wordt per 1 april en 1 oktober herzien op basis van een formule die tevens vastgelegd is in het programma-akkoord.
Als verbruiker betaalt u ook de volledige kost verbonden aan de ‘91 dagen strategische stock' die België steeds ter beschikking moet hebben. Dwz dat België steeds voorzien moet zijn van een voorraad van brandstoffen die de verkoop gedurende 'drie' maanden moet kunnen garanderen. Dit alles wordt beheerd door Apetra, een agentschap dat begin dit jaar door de overheid in het leven geroepen is om deze voorraden te beheren. Hiervoor betalen wij in ‘de prijs aan de pomp’ circa 1 euro-cent per liter of ongeveer 25 BEF (BTW incl.) per tankbeurt van 50 liter benzine (voor diesel is dit praktisch hetzelfde).
De pertinente vraag blijft of wij - als gewone verbruiker - in geval van schaarste ooit gebruik zullen kunnen maken van deze strategische stock. Een andere vraag is of deze stock daadwerkelijk beschikbaar is ... dit gaan we proberen te achterhalen in één van onze volgende edities waarin we tevens een beschrijving van de werking van Apetra zullen geven.
Voor ‘BOFAS’ (het fonds dat tussenkomt in de kosten van sanering van tankstations) betalen we per tankbeurt van 50 liter benzine ongeveer 8.5 BEF en van 50 liter diesel ongeveer 5.5 BEF.
Meer info over dit fonds zal in een volgende editie gegeven worden.
Het is merkwaardig dat wij – als gewone gebruiker - BTW betalen op een bijdrage die naar een fonds gaat en eveneens BTW betalen op de kosten voor de aanleg van een strategische stock. Hierbij komt ook nog eens de BTW toegepast op de accijnzen.
Deze merkwaardige vaststelling zal voorgelegd worden aan het bevoegde ministerie. We houden u op de hoogte van hun motivatie.
De officiële prijs wordt gewijzigd wanneer het verschil tussen het voortschrijdend gemiddelde van de zeven laatste aaangepaste CIF-prijzen en de CIF-prijs van de dag gelijk of groter is dan de drempel die voorzien is in het programma-akkoord.
‘Officiële prijs’ = CIF-prijs + distributiemarge + Apetra + BOFAS + accijnzen + BTW
‘Prijs aan pomp’ = ‘officiële prijs’ - pompkorting
Bij deze hopen wij dat u een beter inzicht heeft in de prijs die u bij elke tankbeurt aan de pomp betaalt.
Bron : http://www.brandstofprijzen.be/nieuws.php?nws_id=108
Dat is nu juist de oorzaak van veel fundamentele problemen ginder: de Amerikaanse staat heeft nooit brandstofbelastingen ingevoerd zoals Europa dat over de decennia heen heeft gedaan.henke54 schreef:de amerikanen maken 'van hun oren' omdat hun gemiddelde brandstof-prijs aan hun pomp 4$ per gallon bereikt heeft , als ik dan uitreken hoeveel dat dat per liter in euro is, kom ik tot het (ten opzichte van wat wij hier betalen aan de pomp) 'luttele' bedrag van 0,676 euro per liter !!!!..... ni te verwonderen da ze ginder met 'dikke bakken' blijven rijden.....en hoeveel zit de staat hier in onze zak?
Die belastingen (samen met oliecrises van jaren 70, uiteraard) hebben bij ons geleid tot o.a. de stijging van het dieselverbruik ten koste van gewone benzine, kleinere en efficiëntere wagens, en een efficiënter energieverbruik in het algemeen. Goed voor het milieu en goed voor ons.
In Amerika daarentegen hebben ze dat soort maatregelen altijd tegengegaan om psychologische en culturele redenen: het zou raken aan "the American way of life" om duurdere benzine te gaan opleggen en spaarzamer te worden; goedkope benzine zou een "fundamentaal recht" zijn voor elke Amerikaan, en meer van dat soort denken. Toen de eerste grote oliecrissen voorbij waren en de olieprijs terug daalde, konden ze zichzelf wijsmaken dat ze nu weer voor altijd goedkope benzine hadden. En ze veranderen dus niks aan hun leefwijze noch aan het overheidsbeleid. Maar aan dat verhaal komt nu opeens een permanent en pijnlijk einde.
Europa daarentegen is veel beter voorbereid op de onvermijdelijke olieschaarste van de nabije toekomst, ten dele juist omdat we altijd belastingen en dus hoge prijzen hebben gehad.
Laatst gewijzigd door Drewvt 18 jun 2008, 15:46, in totaal 1 gewijzigd.
- Jan_B
- Premium Member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Mooie analyse.Drewvt schreef:Europa daarentegen is veel beter voorbereid op de onvermijdelijke olieschaarste van de nabije toekomst, ten dele juist omdat we altijd belastingen en dus hoge prijzen hebben gehad.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Jij gaat er dan vanuit dat Europa de dure prijs vanwege de schaarste wil compenseren door lagere belastingen/accijzen ? Het is echter dat wat Europa net niet wil... de belastingen zijn oa. in Belgie hard nodig om de rest te financieren.Drewvt schreef:Europa daarentegen is veel beter voorbereid op de onvermijdelijke olieschaarste van de nabije toekomst, ten dele juist omdat we altijd belastingen en dus hoge prijzen hebben gehad.
Het verschil met de US zal dus enkel groter worden dan het ooit geweest is vanwege die belasting/accijnzen ! We maken met andere woorden onze economie kapot terwijl men in de US nog ademruimte zal hebben.
Zeker niet. Dat is een inderdaad een optie voor Europese beleidsmakers (een optie die Amerikaanse beleidsmakers niet hebben) maar een slechte optie. Het systeem zoals het is werkt goed, de huidige stijgingen moeten we gewoon doorworstelen zonder de taksen te verlagen. Niet enkel omdat die veel opbrengen, maar ook met het milieu in gedachten.r2504 schreef:Jij gaat er dan vanuit dat Europa de dure prijs vanwege de schaarste wil compenseren door lagere belastingen/accijzen ?Drewvt schreef:Europa daarentegen is veel beter voorbereid op de onvermijdelijke olieschaarste van de nabije toekomst, ten dele juist omdat we altijd belastingen en dus hoge prijzen hebben gehad.
Echter, de impact van de stijgingen is anders. In Amerika gaat men eigenlijk van belachelijk lage prijzen naar eerder normale prijzen - wat een echte shock to the system betekent - terwijl wij enkel van dure prijzen naar duurdere prijzen gaan. Voor ons is die nieuwe situatie ongetwijfel een ongemak, voor de Amerikanen eerder een fundamenteel probleem: de aanpassingen zullen pijnlijk zijn, want de overheid (want wie zal het anders doen?) moet geld beginnen pompen in een zo goed als onbestaand nationaal treinnetwerk (om maar één voorbeeld te noemen). In Europa zijn geen radicale aanpassingen op die schaal nodig.Het verschil met de US zal dus enkel groter worden dan het ooit geweest is vanwege die belasting/accijnzen ! We maken met andere woorden onze economie kapot terwijl men in de US nog ademruimte zal hebben.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ook idealist tot in de kist zekerDrewvt schreef:Het systeem zoals het is werkt goed, de huidige stijgingen moeten we gewoon doorworstelen zonder de taksen te verlagen. Niet enkel omdat die veel opbrengen, maar ook met het milieu in gedachten.
Al wat we hier niet opstoken stoken ze in China wel op... als jij gelooft dat we de komende jaren globaal gezien minder olie gaan verbruiken en het milieu er beter van zal worden dan vrees ik nog veel teleurstellingen.
De enige die er beter van zal worden is vadertje staat om z'n verspilzucht nog wat langer verder te zetten.
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Dus al doe je het niet voor het milieu, begin er (zoeken naar en implementeren van alternatieven) dan aan voordat de olieprijs zo hoog staat dat je hem niet meer kan betalen.De enige die er beter van zal worden is vadertje staat om z'n verspilzucht nog wat langer verder te zetten.
Begin maar eens aan een alternatief als al je geld gewoon al opgaat aan het aankopen van olie...
En wat idealisme kan af en toe geen kwaad.
greetz,
Nob
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je mag altijd een voorstel doen voor iemand die iedere dag op de baan is en naar verschillende klanten moet. Zelfs toen ik in het hartje van Brussel zat was het openbaar vervoer amper een optie (niet verwonderlijk dat er zoveel klachten zijn).Nob schreef:begin er (zoeken naar en implementeren van alternatieven) dan aan voordat de olieprijs zo hoog staat dat je hem niet meer kan betalen.
Ik blijf liever realist dan optimist (en een berg teleurstellingen)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
ik denk ook dat bepaalde grootmachten,die nu in volle ontwikkeling zijn,meer en meer olie willen opkopen.China,India,Vietnam,daarbij ook niet vergeten dat er maar 1 land in de Opec is die hun produktie nog kunnen verhogen,de andere zitten al aan het plafont.
Volgens mij zal Rusland hier als grote overwinnaar uitkomen,dit is een van de grootste olie landen,zit niet in de Opec,heeft een goede militaire macht,en is ook het grootste gasland ter wereld.
Wat alternatieven betreft,de intressante staan nog in hun kinderschoenen,ik bedoel deze die geen voedsel gebruiken om brandstoffen of olie mee te maken.
Dynamotive is hier in Belgie wel de bekendste,dit komt omdat het al jarenlang aangeraden word door het beleggersblad'Beurstips',het betereft hier een Canadees bedrijf.
Maar de aandelenkoers is tot nu toe teleurstellend.En de opstart word alsmaar uitgesteld.
Ook Xsunx is hier redelijk bekend,voor het spuiten van een soort folie op een gewoon venster,die dan kan dienst doen als zonnepaneel.
Maar ook dit bedrijf heeft moeilijkheden om zijn opstart te maken.
U ziet,goede alternatieven zullen nog niet voor direkt zijn.
Volgens mij zal Rusland hier als grote overwinnaar uitkomen,dit is een van de grootste olie landen,zit niet in de Opec,heeft een goede militaire macht,en is ook het grootste gasland ter wereld.
Wat alternatieven betreft,de intressante staan nog in hun kinderschoenen,ik bedoel deze die geen voedsel gebruiken om brandstoffen of olie mee te maken.
Dynamotive is hier in Belgie wel de bekendste,dit komt omdat het al jarenlang aangeraden word door het beleggersblad'Beurstips',het betereft hier een Canadees bedrijf.
Maar de aandelenkoers is tot nu toe teleurstellend.En de opstart word alsmaar uitgesteld.
Ook Xsunx is hier redelijk bekend,voor het spuiten van een soort folie op een gewoon venster,die dan kan dienst doen als zonnepaneel.
Maar ook dit bedrijf heeft moeilijkheden om zijn opstart te maken.
U ziet,goede alternatieven zullen nog niet voor direkt zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Kheb bij mijnen velo al zijn banden opgepomptNob schreef:Dus al doe je het niet voor het milieu, begin er (zoeken naar en implementeren van alternatieven) dan aan voordat de olieprijs zo hoog staat dat je hem niet meer kan betalen.De enige die er beter van zal worden is vadertje staat om z'n verspilzucht nog wat langer verder te zetten.
Begin maar eens aan een alternatief als al je geld gewoon al opgaat aan het aankopen van olie...
En wat idealisme kan af en toe geen kwaad.
greetz,
Nob
Ja, maar ze hebben een klein probleempje....henke54 schreef:de amerikanen maken 'van hun oren' omdat hun gemiddelde brandstof-prijs aan hun pomp 4$ per gallon bereikt heeft , als ik dan uitreken hoeveel dat dat per liter in euro is, kom ik tot het (ten opzichte van wat wij hier betalen aan de pomp) 'luttele' bedrag van 0,676 euro per liter !!!!..... ni te verwonderen da ze ginder met 'dikke bakken' blijven rijden.....en hoeveel zit de staat hier in onze zak?
De USA is zo goed als failliet....en blijven lenen is geen oplossing.
Ze gaan daar rap behoorlijk belasting op brandstoffen moeten heffen want hun begrotingstekort is zo enorm daar word je bang van.
Sparen kennen ze niet, ze geven maar uit en uit en uit en uit etc...
Wij kunnen tenminste de belasting nog verlagen als het te erg wordt, de Americanen hebben niks om te verlagen want niemand heeft daar nog reserves op een paar rijken na.
Reken maar dat daar elke verhoging van de brandstof een enorme klap geeft en nog veel erger zal worden.
Ondanks de graaicultuur van onze staat, kunnen ze nog wel ingrijpen....de USA kan dat niet meer....want ze hebben geen geld meer.
Waarom denk je dat Bush nu ineens alles overboord gooit op zoek naar nieuwe bronnen? Alles inclusief natuur en toerisme moet wijken.
Denk daar maar eens over na.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
De VSA doen zoals wij hier in de jaren '60 deden. Wij hebben echter min of meer ons lesje geleerd .
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
Pecies, alleen doen die het nog altijd en geloven ze nog altijd on de consumptie maatschappij.
Consumeren is goed, maar overdadig consumeren zeker als het gedekt is met leningen, loopt altijd verkeerd af.
Kijk maar naar Rusland en de rest van het Oost-blok, daar bleven ze ook consumeren maar na het wegvallen van werkgelegenheid door o.a. het einde van de koude oorlog viel heel de zooi als een kaartenhuis in elkaar.
Misschien dat de USA daarom bij elke president wel een oorlog nodig hebben om door te lenen en productie aan de gang te houden.
Je zou het bijna gaan geloven....toch?
Rusland is er goed uit gekomen, en nu blijken ze ook nog eens te barsten van de olie, en zoveel dat met niet eens durft te schatten.
Mijn gedacht is dat we nog voor honderden jaren olie hebben, maar dat Rusland er nog niet veel werk van maakt het op te pompen, en waarom zouden ze?
(veel landen denk ik zomaar, waaronder Europa, er zit nog een boel onder de noord-zee, vergeet dat niet!)
Consumeren is goed, maar overdadig consumeren zeker als het gedekt is met leningen, loopt altijd verkeerd af.
Kijk maar naar Rusland en de rest van het Oost-blok, daar bleven ze ook consumeren maar na het wegvallen van werkgelegenheid door o.a. het einde van de koude oorlog viel heel de zooi als een kaartenhuis in elkaar.
Misschien dat de USA daarom bij elke president wel een oorlog nodig hebben om door te lenen en productie aan de gang te houden.
Je zou het bijna gaan geloven....toch?
Rusland is er goed uit gekomen, en nu blijken ze ook nog eens te barsten van de olie, en zoveel dat met niet eens durft te schatten.
Mijn gedacht is dat we nog voor honderden jaren olie hebben, maar dat Rusland er nog niet veel werk van maakt het op te pompen, en waarom zouden ze?
(veel landen denk ik zomaar, waaronder Europa, er zit nog een boel onder de noord-zee, vergeet dat niet!)
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
huh? Volgens mij is de dollar de laatste maanden al ferm gecrashet...liger schreef:de USA heeft natuurlijk 1 grote troef die hen boven water houdt en dat is dollar. Niemand wil dollar zien crashen. We gaan zien wat nieuwe president gaat doen
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
Huh? Heb je gezien wat de Dollar aan het doen is?liger schreef:de USA heeft natuurlijk 1 grote troef die hen boven water houdt en dat is dollar. Niemand wil dollar zien crashen. We gaan zien wat nieuwe president gaat doen
Heb je bovendien de signalen van China en de Opec gezien dat ze Dollars massaal aan het dumpen zijn?
Bovendien de Opec die aan het denken is om in Euro's te gaan traden.
Ik denk dat je een nieuwe bril nodig hebt, want de Dollar is voor veel mensen niet veel meer dan Speelgoed-geld.
En waarom zou je de Dollar aanhouden? Op de bank krijg je geen rente of je moet 0,75% veel vinden.
En het ding is zeer koers stabiel, naar beneden om precies te zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
We zullen wel weer van mening verschillen maar de USD is aan het stabiliseren en je zou zelfs kunnen spreken van een lichte stijging.
http://finance.yahoo.com/charts?s=USDEU ... =undefined
http://finance.yahoo.com/charts?s=USDEU ... =undefined
Hahahaha, ja leuk, we pakken je eigen linkje even, maar dan wel even op de juiste manier.
http://finance.yahoo.com/charts?s=USDEU ... =undefined
Je kan precies zien wanneer Bush aan de "macht" kwam en hoe het sindsdien fout gaat, grondig fout om precies te zijn.
Als je die bekijkt zie je meteen dat het op dit moment niet best gaat met de Dollar.
En hoop op verbetering is er niet, hij is nu even stabiel, maar dat is meer vanwege de eventuele komst van Barak Obama.
Die snuiter is de hoop van velen, mocht het anders lopen dan valt de Dollar gewoon verder.
Met Obama is er een kans dat hij blijft waar hij nu is.
http://finance.yahoo.com/charts?s=USDEU ... =undefined
Je kan precies zien wanneer Bush aan de "macht" kwam en hoe het sindsdien fout gaat, grondig fout om precies te zijn.
Als je die bekijkt zie je meteen dat het op dit moment niet best gaat met de Dollar.
En hoop op verbetering is er niet, hij is nu even stabiel, maar dat is meer vanwege de eventuele komst van Barak Obama.
Die snuiter is de hoop van velen, mocht het anders lopen dan valt de Dollar gewoon verder.
Met Obama is er een kans dat hij blijft waar hij nu is.
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
9/11BasMSI schreef:Hahahaha, ja leuk, we pakken je eigen linkje even, maar dan wel even op de juiste manier.
http://finance.yahoo.com/charts?s=USDEU ... =undefined
Je kan precies zien wanneer Bush aan de "macht" kwam en hoe het sindsdien fout gaat, grondig fout om precies te zijn.
Als je die bekijkt zie je meteen dat het op dit moment niet best gaat met de Dollar.
LU pleur op! Je commentaar is niet ter zaken doende en zeker NIET gewenst!Lord Utopia schreef:9/11BasMSI schreef:Hahahaha, ja leuk, we pakken je eigen linkje even, maar dan wel even op de juiste manier.
http://finance.yahoo.com/charts?s=USDEU ... =undefined
Je kan precies zien wanneer Bush aan de "macht" kwam en hoe het sindsdien fout gaat, grondig fout om precies te zijn.
Als je die bekijkt zie je meteen dat het op dit moment niet best gaat met de Dollar.
Even voor jouw ene breincel, 9/11 had GEEN impact op de Dollarprijs enkel op aandelen.
Ook is de dollar grondig gestegen na 9/11, zoek zelf maar op.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ja, ik heb het nog eens geprobeerd maar onze Bas is echt in alles de grote expert.BasMSI schreef:Hahahaha, ja leuk, we pakken je eigen linkje even, maar dan wel even op de juiste manier.
Omdat binnen een paar jaar de USD toch bijna niets meer waard is zal AMD dan ook gemakkelijk Intel kunnen overnemen en kan iedereen profiteren van de beste processoren en hoeven we niet meer te werken met de "brol" van Intel.
Ah, discussiëren kan je niet winnen dus gaan we weer de Bas bashing tour op.Astralon schreef:Ja, ik heb het nog eens geprobeerd maar onze Bas is echt in alles de grote expert.BasMSI schreef:Hahahaha, ja leuk, we pakken je eigen linkje even, maar dan wel even op de juiste manier.
Omdat binnen een paar jaar de USD toch bijna niets meer waard is zal AMD dan ook gemakkelijk Intel kunnen overnemen en kan iedereen profiteren van de beste processoren en hoeven we niet meer te werken met de "brol" van Intel.
Wel, knap jongen, het getuigt van respect voor je medemens als wel je intelligentie.
Proficiat voor je fantastische uitleg over de topic en waarom ik mis zit.