Dual-Boot Windows XP - DOS vanop 2 verschillende schijven

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
tammzak
Member
Member
Contacteer:

hoi
ik heb hier nog een pc staan en daarop is nu 1 harde schijf aangesloten met daarop Windows XP PRo SP2 geinstalleerd. (dus: NTFS - 20gig)

ik heb gisteren er een adnere schijf op aangesloten en daarop DOS 7.10 geinstalleerd om daarmee wat te knoeien. (dus: FAT16 - 500MB)

als er 1 van de twee schijven insteekt werkt alles perfect maar als ik de beide schijven aansluit boot hij alleen dos.

ik zou dus graag de 2 schijven in dual-boot zetten zodat ik kan kiezen welke OS opstart.

Kan iemand mij helpen?

alvast bedankt!
Afbeelding
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je gaat een bootloader op de MBR (master boot record) van die schijf van 20 GB moeten zetten, genre GRUB.
Het goeie nieuws is dat Windows XP zelf ook een bootloader heeft waarvan de configuratie in de boot.ini staat.
In principe is het maar kwestie van daar een regeltje aan toe te voegen om een keuzemenu te krijgen.
Dat de schijf van 500 MB eerder boot dan die van 20 GB zal in het BIOS ingesteld staan, bij de bootvolgorde.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Dit is ook doenbaar indien je een bios hebt met de mogelijkheid om te kiezen van welke schijf je wilt booten.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Peterken schreef:Dit is ook doenbaar indien je een bios hebt met de mogelijkheid om te kiezen van welke schijf je wilt booten.
Yap, zo heb ik dat ook een tijd gedaan. (dat ik na een tijd helemaal niet meer multibootte (?) laten we in het midden. Kijk eens goed naar alle POST meldingen, staat daar nergens een "press F8 for boot device selection" ofzo bij?

Staan de master/slave instellingen ook goed? Waarschijnlijk wel, want anders zou je machine niet opstarten denk ik...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Je kan dat simpel doen door je boot.ini aan te passen....MAAR hou er rekening mee dat DOS eigenlijk altijd van A: of C: wil starten.
Een andere mogelijk is de boot-manager van Partition-Magic te gebruiken of een van de vele varianten.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”