Zelf een router maken mbv linux

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste,

Ik heb onlangs via de site http://microclient.nl/ 2 dergelijke microclients aangeschaft (zie fotos) met elk 64MB ram (kan er ook 128 MB insteken die ik nog liggen heb) en 2 kaartjes van 2GB.

Probleem is echter dat er maar 1 IDE interface op zit! Even een linuxdistributie naar die CF kaart pompen gaat dus niet!

Graag had ik de adsl lijn laten toekomen op de interne NIC, en dan een 4-in-1 nic (D-Link DFE-580TX 10/100 Mbps) in dat bakje gestoken...
Lijn 1 = mijn kamer (naar switch)
Lijn 2 = mijn broer zijn kamer (naar switch)
Lijn 3 = Switch voor pc pa/laptop pa + pc ma
Lijn 4 = de wifi

Kan iemand mij echter zeggen hoe ik de ISO (bvb ip cop ofzo) via winxp op die SD kan krijgen?

Fotos...
http://kris.derocker.name/microclient/DSC00239.JPG
http://kris.derocker.name/microclient/DSC00240.JPG
http://kris.derocker.name/microclient/DSC00241.JPG
http://kris.derocker.name/microclient/DSC00242.JPG
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Booten vanaf een usb stick?

Of, CF-kaartje in usb-card-reader en dan cdrom op IDE...
krisken
userbase crew
userbase crew

BasicQ schreef:Booten vanaf een usb stick?

Of, CF-kaartje in usb-card-reader en dan cdrom op IDE...
CD is maar één enkele keer nodig hé: om de iso te installeren van ipcop op de CF. Ding kan niet booten vanaf een usb poort.

Zou dus ergens met een cardreader alles moeten installeren op de CF en dan gebruiken
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

krisken schreef:Ding kan niet booten vanaf een usb poort.
Zeker van? Lijkt mij raar dat een 'moderne' pc niet kan booten vanaf usb
krisken schreef: Zou dus ergens met een cardreader alles moeten installeren op de CF en dan gebruiken
Lijkt mij inderdaad het eenvoudigste...

Wat ik ook al gedaan heb ooit: CD-rom aan een USB-to-IDE converter en dan maar installeren... maar dan moet ge dus ook kunnen booten vanaf USB.
krisken
userbase crew
userbase crew

Héél zeker, want zijn eigenlijk gewone clients hé, niet echt pc's.

http://microclient.nl/images/stories/Mi ... TTZero.jpg
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

krisken schreef:Héél zeker, want zijn eigenlijk gewone clients hé, niet echt pc's.

http://microclient.nl/images/stories/Mi ... TTZero.jpg
Specificaties basisversie
BIOS: versie 4.00 build 18 (kan booten van USB)
Dat staat op de specificaties van die website ...

Ik weet niet wat jij verstaat onder "client" ( je bedoelt waarschijnlijk Terminal ), maar het zijn wel degelijk pc's.

Edit: het doet zelfs netboot ... mogelijkheden genoeg dus ;)
krisken
userbase crew
userbase crew

Netboot kan inderdaad, doch daar heb ik geen ervaring mee.
Heb dat ook gevonden op de website, maar in de bios vind ik niks?
ruben
Pro Member
Pro Member

Probeer het anders eens met physdiskwrite, dat werkte voor mij toen ik de m0n0wall image op m'n CF card ging zetten voor in m'n embedded router.
krisken
userbase crew
userbase crew

ruben schreef:Probeer het anders eens met physdiskwrite, dat werkte voor mij toen ik de m0n0wall image op m'n CF card ging zetten voor in m'n embedded router.
Dit gaat vanuit windows met een eenvoudige cardreader?
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Ik boot voor zo'n dingen gewoon via usb , je kan ook een netwerkboot doen..
Je moet maar is bij de informatie van die clients zien , staat daar meestal wel ergens uitlgegd wat je kan doen.
krisken
userbase crew
userbase crew

ruben schreef:Probeer het anders eens met physdiskwrite, dat werkte voor mij toen ik de m0n0wall image op m'n CF card ging zetten voor in m'n embedded router.
Ik heb dit even uitgeprobeerd, doch ik denk dat deze de CF kaart niet aanvaard ofzo. De CF kaart is opnieuw geformateerd, dus zou in principe herkenbaar moeten zijn...

Dit zie ik in physdiskwrite:
http://kris.derocker.name/microclient/phsysdrive.gif
tw2007
Plus Member
Plus Member

krisken schreef:
Ik heb dit even uitgeprobeerd, doch ik denk dat deze de CF kaart niet aanvaard ofzo. De CF kaart is opnieuw geformateerd, dus zou in principe herkenbaar moeten zijn...

Met Physdiskwrite moet je wel opletten dat je de juiste schijf selecteert, anders kan je de ganse c schijf overschrijven!

Ik zie 2 drives op die screenshot, drive0 is waarschijnlijk je harde schijf (een Seagate?). Drive1 kan eventueel de CF card zijn, maar misschien ook een ander device dat op je pc aangesloten is (USB stick, andere memorycard,...). Ik raad je dus aan om alle externe devices los te koppelen en alleen je CF card aan te sluiten.

Probeer Physdiskwrite eens zonder je CF card aangesloten, als die drive1 er dan niet meer staat ben je vrij zeker dat deze de CF card is. Als alles goed gaat kan je dan gewoon booten vanop de CF card (lukte bij mij ook perfect in m0n0wall).

Greetz
Tom

EDIT: ik had niet gezien dat er nog 3 drives zijn met problemen. Wordt de card herkend door Windows zelf? Anders misschien eens met een andere CF card proberen, of in andere pc...

EDIT 2: Werk je met Vista of XP om de card te schrijven? Via Vista moet je wel als admin werken (Note to Windows Vista users: physdiskwrite works with Vista, but you must make sure to run it as administrator (simply having admin rights isn't enough), or it won't find any disks. One way to do this is to create a shortcut to cmd.exe, then right-click it and select "run as administrator". Then you can launch physdiskwrite from the command prompt window that appears, and it should work fine.). Er kan ook een probleem zijn dat de kaart te groot is, hoewel hij volgens mij toch wel moet gedetecteerd worden.
gedeco
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 10 keer

Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
krisken
userbase crew
userbase crew

tw2007 schreef:
krisken schreef:

Met Physdiskwrite moet je wel opletten dat je de juiste schijf selecteert, anders kan je de ganse c schijf overschrijven!

Ik zie 2 drives op die screenshot, drive0 is waarschijnlijk je harde schijf (een Seagate?). Drive1 kan eventueel de CF card zijn, maar misschien ook een ander device dat op je pc aangesloten is
(USB stick, andere memorycard,...). Ik raad je dus aan om alle externe devices los te koppelen en alleen je CF card aan te sluiten.

Probeer Physdiskwrite eens zonder je CF card aangesloten, als die drive1 er dan niet meer staat ben je vrij zeker dat deze de CF card is. Als alles goed gaat kan je dan gewoon booten vanop de CF card (lukte bij mij ook perfect in m0n0wall).

Greetz
Tom

EDIT: ik had niet gezien dat er nog 3 drives zijn met problemen. Wordt de card herkend door Windows zelf? Anders misschien eens met een andere CF card proberen, of in andere pc...

EDIT 2: Werk je met Vista of XP om de card te schrijven? Via Vista moet je wel als admin werken (Note to Windows Vista users: physdiskwrite works with Vista, but you must make sure to run it as administrator (simply having admin rights isn't enough), or it won't find any disks. One way to do this is to create a shortcut to cmd.exe, then right-click it and select "run as administrator". Then you can launch physdiskwrite from the command prompt window that appears, and it should work fine.). Er kan ook een probleem zijn dat de kaart te groot is, hoewel hij volgens mij toch wel moet gedetecteerd worden.
De kaart wordt perfect herkend, maar het is een cardreader die van zodra je hem in de usb steekt voor elke kaart een driveletter aanmaakt, ook al is er niets in het slot. Ik vermoed dat de tweede drive die je ziet is vermoedelijk mijn 2e partitie.

Werk met win xp overigens
krisken
userbase crew
userbase crew

Stel je voor : jullie tips hebben enorm geholpen :-) Heb het boeltje eindelijk geïnstalleerd gekregen op een CF kaartje, en kunnen configureren.

Alleen ... krijg ik een foutmelding waar ik kop noch staart aan krijg...
http://kris.derocker.name/microclient/DSC00244_2.JPG
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Zet dit erop: http://www.smeserver.org/

Gaat als een trein op zulke machines en nog eenvoudig te doen ook.
SME is hetzelfde als Clark-Connect maar laat meer toe.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

BasMSI schreef:Zet dit erop: http://www.smeserver.org/

Gaat als een trein op zulke machines en nog eenvoudig te doen ook.
SME is hetzelfde als Clark-Connect maar laat meer toe.
Even kijken wat dit juist is. Momenteel staat er IPCOP op.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

http://www.pfsense.com/ is een heel geavanceerde firewall, je kan er alles op instellen.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

SME is een SOHO server, met firewall, DHCP, DNS, Proxy, NAS etc zaken.
Effe uitgebreider.
Je gaat zo'n mooi doosje toch niet alleen als routertje gebruiken?
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

Een kleine opmerking, ik zou als ik van jou was alle logging en toestanden op je installatie uitschakelen anders is je CF kaart na een maand of 2 om zeep.
tw2007
Plus Member
Plus Member

ditCh schreef:Een kleine opmerking, ik zou als ik van jou was alle logging en toestanden op je installatie uitschakelen anders is je CF kaart na een maand of 2 om zeep.
Tenzij de logs niet op de CF worden opgeslaan. Bij mijn monowall staan er beperkte logging aan maar blijft volgens mij gewoon in het RAM zitten. Indien dat niet het geval is zal ik daar best eens naar kijken...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

tw2007 schreef: Tenzij de logs niet op de CF worden opgeslaan. Bij mijn monowall staan er beperkte logging aan maar blijft volgens mij gewoon in het RAM zitten. Indien dat niet het geval is zal ik daar best eens naar kijken...
Dat kan ook natuurlijk, maar eender hoe, je CF kaart is zo naar de ruk als je daarop je logs blijft wegschrijven.
krisken
userbase crew
userbase crew

ditCh : bedankt voor de opmerking, dit zal idd moeten uitgeschakeld worden in dat geval.

BasMSI: dit kastje gaat (2GB schijfje maar) enkel routing doen, uiteraard inclusief DHCP en DNS. De rest zal gebeuren op een andere bak die hier momenteel staat stof te vangen (P3 1GHz - 2x80GB en 3x128MB ram)
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Memory specifications generally allow 10,000 to 1,000,000 write cycles.

Is niet veel....gebruik gewoon een harddisk, die gaat veel langer mee.

Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

BasMSI schreef:Memory specifications generally allow 10,000 to 1,000,000 write cycles.

Is niet veel....gebruik gewoon een harddisk, die gaat veel langer mee.
Uiteraard, maar dat moe tje er wel nog bij inkrijgen eh in dat bakje :-)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: Uiteraard, maar dat moe tje er wel nog bij inkrijgen eh in dat bakje :-)
Een laptop HD kan der wel in denk ik :)
krisken
userbase crew
userbase crew

ditCh schreef:
krisken schreef: Uiteraard, maar dat moe tje er wel nog bij inkrijgen eh in dat bakje :-)
Een laptop HD kan der wel in denk ik :)
Ik heb dit reeds geprobeerd met een 2.5" schijf van 40GB,doch negatief...
Passen zou perfect lukken, maar je zou een apart frame ervoor moeten hebben. En dat heb ik dus niet...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:apart frame
Duct tape
krisken
userbase crew
userbase crew

ditCh schreef:
krisken schreef:apart frame
Duct tape
Wil dat gerust later overwegen, echter vrees ik dat ik eerst op één of andere manier dit probleem moet zien op te lossen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”