Residential Wind Turbines Blow Away Competition

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Afbeelding
The Air-X is a high tech residential wind turbine that uses a microprocessor to optimize alternator output and slow the blades in high wind conditions to avoid the fluttering noise and inefficient rotation making for a much quieter machine. The carbon reinforced blades also have a modified pitch angle, which helps to cut through the breeze and add more power.

The Air-X residential wind turbines produce 400 Watts of power when it reaches a 28 MPH wind speed and works in winds as low as 7.5 mph. The turbine also provides 38 kW per month in based on an average 12 MPH wind.
bron : http://www.greentechgazette.com/index.p ... mpetition/
prijzen : http://www.northerntool.com/webapp/wcs/ ... _200320201
( http://www.northerntool.com/webapp/wcs/ ... 399+769742 )
Ik heb hier een tijd terug de uitspraak gedaan dat het wel eens tijd werd voor niet al te dure milieuvriendelijke energie, en dit komt wel serieus in de buurt, voor wat zo een air-X kost (en 400W levert) heb je zo ongeveer 80 a 100watt aan zonnepanelen. Pak dat je er 2 zet en de nodige omvormerequipment om terug te leveren aan het net, kom je ergens rond de 1500€ uit (ervanuitgaande dat je de draagbare montagekit er niet bij koopt), voor 800w aan milieuvriendelijke energie (ok, op zen meest optimistisch... ), je mist weliswaar de premies voor zonnepanelen (of gelden die ook op windenergie), maar je bent een pak goedkoper uit...

Alleen ... hoe zit het in ons belgenlandje met montage van een (klein) windgenerator, want er zijn wel kant en klare montagekits van 9M te krijgen, maar ik kan me indenken dat niet alle gemeentes daar blij mee gaan zijn ...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Wat ik m ook afvraag: ik hoor vaak het argument dat zo'n windmolens toch een zekere invloed hebben op je gebouw omdat ze nogal zwaar bewegen en zo. Bijvoorbeeld op het dak van een appartementsgebouw. Hoe zit het daarmee?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

Ah maar diene windmolen plooit zichzelf op éh als er teveel wind is :lol:

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

Goztow schreef:Wat ik m ook afvraag: ik hoor vaak het argument dat zo'n windmolens toch een zekere invloed hebben op je gebouw omdat ze nogal zwaar bewegen en zo. Bijvoorbeeld op het dak van een appartementsgebouw. Hoe zit het daarmee?
het is idd over het algemeen geen goed idee om zoiets op een gebouw te monteren, vermits de trillingen dan worden doorgegeven aan je structuur, en dat op termijn wel nadelige effecten kan hebben ja ...
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

Je kan dit altijd gaan dempen he...
Die trillingen voor een kleinere windmolen zijn meestal wel wat heviger omdat deze op een hoger toerental draait. Nu de kracht die deze trillingen hebben is ook kleiner wegens de kleinere windmolen.

Rechtstreeks op ne paal op m'n dak zou ik het nu ook niet zetten.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

mja, ik woon hier nu zelf redelijk rustig en plattelandsachtig en plek genoeg (kan tot 60 meter van andere huizen afgaan) om zo een ding te plaatsen), maar iets zegt me dat daar wel weer een bouwvergunning voor nodig zal zijn oid ...
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Zoiets wordt nooit een succes. Je krijgt er nooit een bouwvergunning voor en eigenlijk begrijp ik dat ook wel. Ik zou ook niet blij zijn moest mijn gebuur opeens zo een ding in zijn tuin zetten. :roll:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

hellsnake schreef:Zoiets wordt nooit een succes. Je krijgt er nooit een bouwvergunning voor en eigenlijk begrijp ik dat ook wel. Ik zou ook niet blij zijn moest mijn gebuur opeens zo een ding in zijn tuin zetten. :roll:
op zich is dat natuurlijk bullshit te noemen, want geluidsproductie van die dingen is vrijwel nihil , zeker op dit formaat ( je moet dat echt niet gaan vergelijken met een grasmaaier of eender wat), en het is een pakken beter alternatief vergeleken met overpriced zonnepanelen bvb...
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

FlashBlue schreef:op zich is dat natuurlijk bullshit te noemen, want geluidsproductie van die dingen is vrijwel nihil , zeker op dit formaat
Over het geluid maak ik mij geen zorgen. Maar zo'n windmolen moet toch al wat hoger staan dus je ziet hem zeker staan en ik heb geen zin om op zo'n draaiend ding te kijken.
Van grote windmolens in de verte heb ik helemaal geen last, maar op 20 meter van mijn terras wil ik zo'n ding toch niet hebben.
Laatst gewijzigd door hellsnake 15 jun 2008, 17:18, in totaal 2 gewijzigd.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Direct als het mag, maar ik denk echt niet dat de staat zich zal laten naaien door zijn bewoners, ofwel gaan ze de stroom gewoon dubbel zo duur maken.
Never gonna happen.

En nog zo iets, ik woon in een stad/gemeente waar voor +- 19000 inwoners stroom opgewekt wordt dmv windturbines en bioenergy, maar hier thuis is de rekening met 100 euro verhoogd (eergisteren rekening ontvangen) . Ik word er gewoon onnozel van.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

hellsnake schreef: Over het geluid maak ik mij geen zorgen. Maar zo'n windmolen moet toch al wat hoger staan dus je ziet hem zeker staan en ik heb geen zin om op zo'n draaiend ding te kijken.
Van grote windmolens in de verte heb ik helemaal geen last, maar op 20 meter van mijn terras wil ik zo'n ding toch niet hebben.
Dat van zicht, dat begrijp ik, dat dat niet optimaal is, in mijn geval is dat geen probleem, stuk grond is wreed diep, dus buren hebben geen last in principe, in stads of dorpsomgevingen kan dat al een pak lastiger zijn.

En het hangt er ook wel veel vanaf hoe hoog het moet komen, hier staan infeite alleen een pak dennebomen van pakweg 5 a 6 meter, das al iets anders dat dat je ingesloten zit tussen 3 verdiepingshuizen enzo....

Nu eens even een concrete vraag, het montagesysteem van dat ding, is infeite een veredelde draagbare antennemast : http://www.northerntool.com/webapp/wcs/ ... _200320203

Ik vraag me af in hoeverre je voor een semi permanente constrcutie een bouwvergunning nodig hebt ?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer
Provider

voor zover ik het weet is er in deze situatie nog niet veel "positieve wind" geblazen.

http://www.agripress.be/start/artikel/164287/nl

en die situatie is voor zover ik het gehoord heb nog steeds zo. Ik weet allersinds via een familielid die voor de gemeente werkt dat in haar gemeente (Lanaken) het quasi onmogelijk is om voor om het even welk type van windkracht systeem een vergunning te krijgen. Wordt gewoon onmiddelijk afgekeurd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

thx voor de link kaween :)
Lanaken is bij wijzen van spreken een boogscheut hiervandaan, dus kzal hier wel met zelfde gedoe te maken krijgen ...
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

FlashBlue schreef:
The Air-X is a high tech residential wind turbine that uses a microprocessor to optimize alternator output and slow the blades in high wind conditions to avoid the fluttering noise and inefficient rotation making for a much quieter machine. The carbon reinforced blades also have a modified pitch angle, which helps to cut through the breeze and add more power.

The Air-X residential wind turbines produce 400 Watts of power when it reaches a 28 MPH wind speed and works in winds as low as 7.5 mph. The turbine also provides 38 kW per month in based on an average 12 MPH wind.
Ik verwees in http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... highlight= al naar http://www.wind-works.org/, een review website over windenergie. Ze zijn daar heel positief over windenergie, maar heel negatief over "rooftop" windenergie (ttz windturbines op daken).

De Air-X krijgt er vrij negatieve reviews, zo bv. "AirX Fails Power Curve Tests" in http://www.wind-works.org/articles/sm_AirXtest.html.
FlashBlue schreef: [...] het is een pakken beter alternatief vergeleken met overpriced zonnepanelen bvb...
Dat denk ik dus niet (meer): zonnepanelen zijn matuurder qua technologie, halen hun specificaties en gaan langer mee. Jammer, want ik overwoog vroeger ook een Air-X.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

Jan_B schreef:Dat denk ik dus niet (meer): zonnepanelen zijn matuurder qua technologie, halen hun specificaties en gaan langer mee. Jammer, want ik overwoog vroeger ook een Air-X.
en als je langetermijn in rekening neemt ?

Zonnepanelen gaan dan wel lang mee, maar ze kosten ook pakken meer, als ik een beetje veralgemeen, kom ik uit op een factor tien in prijs tussen windmolentjes en zonnepanelen ?
Plus het feit dat windenergie snachts ook rendeert enzo ?

Als je al dat meerekend, kan ik me niet indenken dat zonnepanelen nog de betere keuzen zijn ?
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

Je zit naar het schijnt echt met regels om zot van te worden. Bij ons in het dorp een kleine windmolen gezet. Het staat midden in een industrieterrein en toch was het amper te doen om een bouwvergunning te krijgen. De molen kost 20.000 eur met een rendement van 12.000kw/u

http://www.gva.be/Antwerpen/2960/artike ... 67AD7AC9C3}

Een soort datacenter voor uw eigen windmolen is misschien een idee.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Jan_B schreef:
FlashBlue schreef:

Ik verwees in http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... highlight= al naar http://www.wind-works.org/, een review website over windenergie. Ze zijn daar heel positief over windenergie, maar heel negatief over "rooftop" windenergie (ttz windturbines op daken).

De Air-X krijgt er vrij negatieve reviews, zo bv. "AirX Fails Power Curve Tests" in http://www.wind-works.org/articles/sm_AirXtest.html.
FlashBlue schreef: [...] het is een pakken beter alternatief vergeleken met overpriced zonnepanelen bvb...
Dat denk ik dus niet (meer): zonnepanelen zijn matuurder qua technologie, halen hun specificaties en gaan langer mee. Jammer, want ik overwoog vroeger ook een Air-X.
Ik kan dit volledig bijtreden.
Een vriend heeft zo'n windturbine op zijn dak staan en ze heeft een véél lager rendement dan zijn zonnepanelen.
Op lagere snelheden (dus bij normale wind) komt er gewoonweg niets uit.
De turbine heeft een drempelwaarde die vééél te hoog ligt, iets van om en bij de 600 t/min als ik mij niet vergis.
Onder die drempel levert ze geen stroom, nul, nada, niks.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
misterjo
Premium Member
Premium Member
Provider

Uhmz de technologie achter een windmolen kan niet echt veel beter worden, ze bestaat dan ook al heeeel lang... Wat de cuttin speed is van je windmolen moet je zelf bepalen door eerst metingen te doen in je streek en dan de gepaste molen te zetten (je vriend zal gewoon weg op een domme manier een windmolen aangeschaft hebben).
Windmolens zijn nog altijd betrouwbaar en een goed alternatief maar zijn nu eenmaal niet zo mooi en hebben draaiende onderdelen wat eigenlijk ook een beetje een nadeel is tov zonnepanelen.

Je moet het ook zo bezien: De wind komt uiteindelijk ook maar van de zon he, 't is de warmte van de zonnestralen die zorgen voor wind... dus daar zit je eigenlijk al met een verlies van energie. Nu je moet 1 windmolen niet gaan vergelijken met een hele zonneinstallatie :roll: . Want da moet je het op het geheel doen , kostprijs per kwh , milieu effect , herbruikbaarheid, levensduurte,.. en niet te vergeten dat een windmolen ook een oppervlakte van nut heeft. De opp van de cirkel die de windmolen voorstelt. Zo kan bijvoorbeeld een zonne installatie met 20 x 1 m² natuurlijk veel meer opbrengen als een windmolen met 1m² rotor ... maar vergeet niet als je ineens 2m² rotor zou nemen je energie niet *2 is maar exponentieel vergroot.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Provider

(je vriend zal gewoon weg op een domme manier een windmolen aangeschaft hebben).

Ja, zo eentje als deze hier een paar posts eerder vermeld.
Het nadeel van deze gadgets is dat het snellopers zijn en dan ook maar renderen als ze snel lopen :wink:
Ik denk dat zijn windturbinetje indien geplaatst op een hoogbouw op de zeedijk wel degelijk zou renderen.
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Provider

Waarschijnlijk wel, maar hoe zit dat met corrosie door het zout, al snel wegwerp molen denk ik?

Zo herrinner ik mij dat tv antennes al snel corrosie vertoonden welke kort bij de zee opgesteld waren.
(dat is al jaren geweten)
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Blue-Sky schreef:Waarschijnlijk wel, maar hoe zit dat met corrosie door het zout, al snel wegwerp molen denk ik?

Zo herrinner ik mij dat tv antennes al snel corrosie vertoonden welke kort bij de zee opgesteld waren.
(dat is al jaren geweten)
Blue ge duwt mij weer in de put hé, en ik die zo blij was dat ik een oplossing gevonden had om dat windmolentje te doen renderen :lol:
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Provider

Sorry, 't was niet mijn bedoeling... je in de put te duwen. :-)

Ik deze thread geen windmolen gezien met vertikaal draaiende schoepen?
Was toch al eens gepost een hele tijd geleden.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Provider

uw rotor is meestal niet meer van ijzer ofzo he :p , nu je zal als je aan de zee woont wrs wel extra maatregelen moeten nemen. Maar met degelijk onderhoud eenmaal per jaar zal dit wel meevallen.

Ge hebt windmolens met horizontale en verticale assen , deze hebben ook andere eigenschappen...
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Op de website staat te lezen dat ze verschillende soorten windmolens hebben... Deze voor aan zee of voor op boten is speciaal gemaakt om tegen de corrosie bestand te zijn...
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Provider

FlashBlue schreef:
Jan_B schreef:Dat denk ik dus niet (meer): zonnepanelen zijn matuurder qua technologie, halen hun specificaties en gaan langer mee. Jammer, want ik overwoog vroeger ook een Air-X.
en als je langetermijn in rekening neemt ?

Zonnepanelen gaan dan wel lang mee, maar ze kosten ook pakken meer, als ik een beetje veralgemeen, kom ik uit op een factor tien in prijs tussen windmolentjes en zonnepanelen ?
Plus het feit dat windenergie snachts ook rendeert enzo ?

Als je al dat meerekent, kan ik me niet indenken dat zonnepanelen nog de betere keuzen zijn ?
Hoe kom jij aan een factor 10 ?

Air-X: maximum reeel vermogen: tussen 150 en 200 W (zie http://www.wind-works.org/articles/sm_AirXtest.html, prijs: $599.99 (volgens jouw link). Per Watt = 599.99$/200Watt*0.645EURO/$ = 1.93 EURO/Watt

Zonnepaneel van 150 W: 699 EURO volgens http://www.eco-energy.nl/zon.htm. Dus 699 EURO/150W = 4.66 EURO/Watt

Maw, met deze "quick en dirty" berekening die met een heleboel factoren geen rekening houdt (zoals langere levensduur van de zonnepanelen en het feit dat in de US de BTW lager is dan in Europa) kom ik aan een factor 4.66/1.93 = 2.4 (en dus niet 10).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

en neem dan voor zonnepanelen ook eens het effectief reele vermogen, en nie wat op het etiketje staat, en tel ook eens de tijd dat zonnepanelen in belgie niet renderen enzo ? (buiten dat vind ik 2.4X al een serieus prijsverschil :-) )

Ik blijf nog altijd het gevoel hebbe dat zonnenergie iets enorm, maar dan ook enorm overrated is, zeker voor wat het initieel kost, en wat er de eerste decennia niet uit terugverdiend is ...

en alternatieve energie is niet iets wat ik persoonlijk zou doen om die groentjes wat te helpen, maar puur als besparing op elektriciteitskosten, en dan wel ik wel iets eerder rendement dan over 20 jaar natuurlijk :)
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Provider

FlashBlue schreef:
Ik blijf nog altijd het gevoel hebbe dat zonnenergie iets enorm, maar dan ook enorm overrated is, zeker voor wat het initieel kost, en wat er de eerste decennia niet uit terugverdiend is ...
Dat zeg jij, als de energieprijzen x3 stijgen in 10j tijd zal je er sneller profijt aan hebben.

De technologie staat niet stil, het rendement zal in de toekomst wellicht hoger liggen.
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

Binnen een jaar of 10 zal zonne energie wel rijp zijn. Tot dan zou ik het toch niet doen. Zeker niet nu Electrabel erover nadenkt om de meter niet meer in tegengestelde richting te laten lopen wanneer je meer energie aanmaakt dan verbruikt (je ben namelijk geen erkende energie leverancier)
Zal moeilijk worden om je investering nog terug te verdienen.

Nu Intel en IBM ook op de trein van zonnecellen zitten, zal de ontwikkeling wel iets sneller gaan zeker.
Wimpie
Starter Plus
Starter Plus
Provider

FlashBlue schreef:en neem dan voor zonnepanelen ook eens het effectief reele vermogen, en nie wat op het etiketje staat, en tel ook eens de tijd dat zonnepanelen in belgie niet renderen enzo ? (buiten dat vind ik 2.4X al een serieus prijsverschil :-) )

en alternatieve energie is niet iets wat ik persoonlijk zou doen om die groentjes wat te helpen, maar puur als besparing op elektriciteitskosten, en dan wel ik wel iets eerder rendement dan over 20 jaar natuurlijk :)
Nog nooit gehoord van groenestroom certificaten 450eur/1000kwh (gegarandeerd 20j) dat je op wekt. belastings vermindering van 3440eur en dan nog premies van de gemeente.

Op mijn dak komt er voor ongeveer de helft van mijn verbruik te liggen en dit heb ik eral na ongeveer 7,5j uit.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Provider

FlashBlue schreef:en neem dan voor zonnepanelen ook eens het effectief reele vermogen, en nie wat op het etiketje staat, en tel ook eens de tijd dat zonnepanelen in belgie niet renderen enzo ? (buiten dat vind ik 2.4X al een serieus prijsverschil :-) )
Het probleem met windenergie is dat het kleinschalig eigenlijk niet werkt: je hebt een grote windmolen nodig die hoog genoeg staat om niet in de turbulentie te zitten en om de inefficienties van kleine installaties te kunnen overkomen. Maw je gaat die factor 2.4 nooit halen (en indien je toch een manier zou weten, dan hoor ik dat graag).

Dus eigenlijk pas haalbaar met een paar huizen/een wijk.

Het voordeel van zonneenergie is dat het kleinschalig (per huis) wel werkt. Met subsidies, cerificaten enz erbij lijkt het zelfs puur als investering interessant te zijn (op voorwaarde dat je installatie groot genoeg is, zie bv bovenstaande post van Wimpie).
tooslow
Plus Member
Plus Member
Provider

Ik vrees dat op dit moment stookolie nog steeds het goedkoopst is (of gas als je kan en wil ).

Maar die kleine windmolens gaan de goede richting uit ... . Ik zou zeggen als het rendement nog een keer kan verdubbelen voor een iets lagere prijs dan wordt dit interessant.

Ivm bouwvergunning ... waarom vragen ? Gewoon doen en niemand die wat gaat zeggen.

De gemeente moet zich hier niet mee bemoeien. Uw stukje grond is uw eigendom niet die van de gemeente ! Dat is mijn standpunt.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

Waarom een windmolen vergelijken met stookolie? Je kan wel verwarmen met electriciteit maar ik zou het nooit aanraden.

Zo een investering zonder bouwvergunning, ik zou het ook niet doen als je in een omgeving van 50 meter buren hebt.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

misschien hebben we er binnenkort geen bouwvergunning meer voor nodig... Ze schaffen nu al de vereiste bouwvergunning voor zonnepanelen af... Dus wie weet wordt het ooit veralgemeend voor energievoordelige zaken...
misterjo
Premium Member
Premium Member
Provider

er is wel een groot verschil in veiligheid en uitzicht tss een winmolen en zonnepanelen. En zeker in steden en druk bebouwde gebieden gaan ze dit nooit toelaten denk ik.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Provider

misterjo schreef:er is wel een groot verschil in veiligheid en uitzicht tss een winmolen en zonnepanelen.
En niet te vergeten lawaai.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jan_B schreef:
misterjo schreef:er is wel een groot verschil in veiligheid en uitzicht tss een winmolen en zonnepanelen.
En niet te vergeten lawaai.
Juist, als er op ieder dak zo'n snelloper moest geplaatst worden was het gedaan met de rust.

Bij iets of wat wind is dat molentje bij mijn vriend alles behalve stil, hij woont in een open bebouwing maar het is zeer duidelijk hoorbaar, ook bij de buren.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De gemeente moet zich hier niet mee bemoeien. Uw stukje grond is uw eigendom niet die van de gemeente ! Dat is mijn standpunt.
Ge zoudt dan toch niet naast mij mogen komen wonen hoor :lol:
misterjo
Premium Member
Premium Member
Provider

Er is natuurlijk nog wel altijd zoiets als geluidsnormen en ze kunnen deze eventueel wel nog altijd aanpassen.Dat zou dat probleem al een stukje oplossen.Persoonlijk lijkt me nog altijd het beste op gemeentelijk vlak te investeren in een windfarm/solarfarm(eventueel op huizen) als energiebron.
Nujah windenergie in België is nu niet superrendabel omwille van de trage gemiddelde windsnelheid.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

Daarom is de windenergie op die zeebanken ideaal.
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

Mahimahi schreef:
Ge zoudt dan toch niet naast mij mogen komen wonen hoor :lol:
En gooi uw afval in de tuin, bouw eender welke schuur in de hof en graaf een diepe kuil in tuin voor wat industrieel afval :roll:

Uw stukje grond lijkt misschien van u te zijn, het is in feite nog steeds van vadertje staat. Vind maar eens goud in uw tuin (om een stom voorbeeld te noemen), dat is niet van jouw zene, alles dieper dan 30cm is nog steeds van de staat (of gemeente, ben niet zeker) en het is diezelfde staat (of gemeente) die bepaald wat je met jouw stukje grond mag doen (wel of geen huis, wel of geen landbouw, wel of geen winkel en dus wel of geen windmolen)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”