Essent oplichters : weigering aanpassen facturen en sociaal

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Nathalie88
Starter
Starter

Hallo,

Ik ben vorig jaar klant geworden bij Essent voor electriciteit,zogezegd goedkoper en beter dienstverlening en heb mij contract laten aansmeren.
Ik ben tevens minder-valide en kan dus genieten van de sociale maximumprijzen die wat lager liggen. Vroeger kreeg ik van Electrabel
altijd at sociaal tarief zonder enig probleem.

Midden maart 2008 zijn de meterstanden opgenomen en nu kreeg ik vorige maand een afrekening en moet 1.600 euro opleggen.
Ondanks dat ik attest FOD toestuurde, facturen protesteerde, aangetekende brieven liet schrijven komt er geen reactie van Essent,wel aangetekende ingebrekstellingen en dreigingen met afsluiten energie.
Als ik naar de site van de creg ga en mijn verbruik bereken die ik
kan ingeven via die module zou mijn factuur 40 tot 50% lager moeten liggen ( gezien sociale maximumprijzen ) maar Essent weigert deze toe te passen. Ze reageren niet op mijn brieven, de betaallijnen met allochtonen die amper Nederlands kunnen bieden ook geen oplossing.
Wat valt er tegen deze maffiapraktijken nog te doen ?
Heeft nog iemand ervaring met zulke wantoestanden ?
Er is duidelijk kwaad opzet in het spel !

Ik heb ook mijn contract opgezegd dat eindigde op 31 juli 2008 en nu kreeg ik een brief dat het werd verlengd tot 31 juli 2009... moet ik nu betalen of een rechtszaak afwachten ?
margaaas
Plus Member
Plus Member

Neem contact op met het OCMW van uw woonplaats.
Leg uw geval uit,zij bemiddelen en zullen u helpen.
Wie goed doet,goed ontmoet.
Die "De Ombudsman" thread was precies nodig.
saffie
Pro Member
Pro Member

Nathalie88 schreef:Hallo,

Ik ben vorig jaar klant geworden bij Essent voor electriciteit,zogezegd goedkoper en beter dienstverlening en heb mij contract laten aansmeren.
Ik ben tevens minder-valide en kan dus genieten van de sociale maximumprijzen die wat lager liggen. Vroeger kreeg ik van Electrabel
altijd at sociaal tarief zonder enig probleem.

Midden maart 2008 zijn de meterstanden opgenomen en nu kreeg ik vorige maand een afrekening en moet 1.600 euro opleggen.
Ondanks dat ik attest FOD toestuurde, facturen protesteerde, aangetekende brieven liet schrijven komt er geen reactie van Essent,wel aangetekende ingebrekstellingen en dreigingen met afsluiten energie.
Als ik naar de site van de creg ga en mijn verbruik bereken die ik
kan ingeven via die module zou mijn factuur 40 tot 50% lager moeten liggen ( gezien sociale maximumprijzen ) maar Essent weigert deze toe te passen. Ze reageren niet op mijn brieven, de betaallijnen met allochtonen die amper Nederlands kunnen bieden ook geen oplossing.
Wat valt er tegen deze maffiapraktijken nog te doen ?
Heeft nog iemand ervaring met zulke wantoestanden ?
Er is duidelijk kwaad opzet in het spel !

Ik heb ook mijn contract opgezegd dat eindigde op 31 juli 2008 en nu kreeg ik een brief dat het werd verlengd tot 31 juli 2009... moet ik nu betalen of een rechtszaak afwachten ?
Beste,

Ik ken uw situatie niet, maar als je gelijk hebt, dan zou ik U aanraden dringend testaankoop hierover aan te schrijven (lidmaatschap is wel nodig), alsook essent te verwittigen dat U dit gaat doen.

Ik weet niet of er een ombudsdienst bestaat in de energiemarkt, mocht dit zo zijn, dan zal er hier zeker iemand de gegevens kunnen doorgeven.

Ik vind het prachtig dat U de weg naar dit forum gevonden hebt, nu maar hopen dat U, samen met de nodige instanties uw gelijk kunt halen.

veel succes
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zoals ge weet, België is een apenland.

De postjes zijn dus verdeeld, en voor u klacht hebt ge 2 mogelijkheden:

- FOD voor Energie
- VREG (vlaamse regulator elektriciteit en aardgas) www.vreg.be

Meer informatie vindt ge hier:
http://www.vreg.be/nl/04_prive/09_klachten/01_wat.asp

Onderaan kunt ge u type klacht ingeven. Ge zult zien dat als ge type klacht "beschermde afnemer" kiest, vreg verantwoordelijk is, voor sociaal tarief de FOD.

Ik denk dat dit laatste gaat over klachten dat de FOD u het sociaal tarief weigert. Dus gij hebt een attest, das dus niet echt het probleem.

Vermoedelijk is de VREG in u geval verantwoordelijk: de leverancier, die op vlaams niveau wordt gereguleert, weigert u de juiste tarieven aan te rekenen waar gij, als beschermde afnemer recht op hebt.

Ik zou dus eens naar de VREG gaan klagen.

Meer info voor een klacht dus hier: http://www.vreg.be/nl/04_prive/09_klach ... deling.asp
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
droopy
Pro Member
Pro Member

Nathalie88 schreef:betaallijnen met allochtonen die amper Nederlands kunnen bieden ook geen oplossing.
lol het zijn geen allochtonen hun callcenter is niet eens in België... alles om kosten te besparen :)

In uw geval inderdaad gewoon bij de vreg gaan maar eerst controleren of je meterstanden kloppen, je het correcte attest hebt opgestuurd (de meeste sturen het verkeerde) als het aangetekend is opgestuurd moet u bij de post een bewijs van ontvangst kunnen krijgen en dan een overzichtelijk dossier mailen naar de vreg.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

Tiens
de laatste keer dat ik naar userbase kwam, was het toch echt voor hoogstaande discussies betreffende ISP's.

Eerste bericht en al direct zwaar off topic. slotje?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Mr.T schreef:Tiens
de laatste keer dat ik naar userbase kwam, was het toch echt voor hoogstaande discussies betreffende ISP's.

We zitten in het energie subforum ;)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Een tijdje geleden (waarschijnlijk na de laatste keer dat jij hier kwam) is het subforum 'Energie' - waar dit bericht instaat - geopend. Waarom zou deze post dan off-topic zijn?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik zou ook aanraden om contact met uw OCMW op te nemen. Gaat het snelste en goedkoopste zijn.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

beste is inderdaad via de VREG klacht indienen.
Ondanks alles blijft de standaardleverancier Electrabel de beste leveancier.
Al die promoties is onzin op het einde van de rit.
Ook bij onze dienst is er de meeste ellende met Essent en Luminus.
aanrader is PowerforYou of Lampiris als men Electrabel niet zit zitten.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 64 keer

Matthias_VL schreef: Ondanks alles blijft de standaardleverancier Electrabel de beste leverancier.
Zonet nog een artikel geweest over energielevernaciers: klantenservice Electrabel s**** bigtime. Zelf heb ik ook enkel maar miserie gehad met Electrabel. De facturatie klopte aan geen kanten.
Laatst gewijzigd door lithion 02 jul 2008, 11:08, in totaal 2 gewijzigd.
TurtleTJones
Starter
Starter

droopy schreef: In uw geval inderdaad gewoon bij de vreg gaan maar eerst controleren of je meterstanden kloppen, je het correcte attest hebt opgestuurd (de meeste sturen het verkeerde) als het aangetekend is opgestuurd moet u bij de post een bewijs van ontvangst kunnen krijgen en dan een overzichtelijk dossier mailen naar de vreg.
Ok ,dat van die typische attesten is dus de reinste onzin.
Ik weet nu dat in het koninklijk besluit geen typerend attest vermeld wordt ,enkel dat je moet kunnen bewijzen dat je tot en van de 3 categorien behoort om aanspraak te kunnen maken op het sociaal tarief.

Ik heb hier anderhalve week terug nog ferm in discussie gelegen met Electrabel (uit mijn eindafrekening kon ik opmaken dat ze me het sociaal tarief niet aangerekend hadden ,maar hun gewone) omdat ze mijn bewijs van gewaarborgd minimum pensioen niet wilden aanvaarden omdat zowel zij als de VREG enkel de rijksdienst voor pensioenen erkennen ,welke echter enkel de pensioenen van werknemers uitbetaald.

Gepensioneerde militairen en andere overheidsambtenaren daarentegen worden uitbetaald door de CDVU en deze instantie geeft geen van de typische attesten af ,aangezien het niet enkel letterlijk vermeld staat indien je het minimum gewaarborgd pensioen geniet ,het staat ook nog eens extra vet vermeld.

Ik heb Electrabel dit eerst via het proberen duidelijk te maken (geloof het of niet ,maar hier stuurde dat opgetut net van school zijnde juffertje me naar de mutualiteit voor een bewijsje van het OMNIO-statuut...,1u later trok haar collega dan ook gekke ogen daarover en op de vraag waarom ze dat wel had gedaan ,was het antwoord "ik stuur ze daar altijd achter en stuur dat papierke dan gewoon door ,ze moeten maar wachten tot ze van Electrabel een brief krijgen waarin staat welk voorbeeldattest ze moeten opsturen...duidelijk een ferme klantvriendelijke bediende-trien...). V

Vervolgens via mail en uiteindelijk aangetekend via de post met alle adressen en telefoonnr's van de betreffende overheidsdiensten waar zij me eerst naartoe hadden gestuurd en die niks met mij te zien hadden en de vermelding dat als ze het niet snel in orde brengen ,ik hun incompetentie aanklaag bij de FOD Energie ,Dienst Klachten en Bemiddeling.

Als ik eind deze week geen bevredigend akkoord in de bus heb steken ,doe ik dat ook.
Electrabel wilde me geeneens in contact brengen met de persoon/dienst die voor mijn regio (Antwerpen) verantwoordelijk is hiervoor ,enkel het adres van de postbus heb ik gekregen.
Volgens mij is dit enkel omdat ze anders teveel boze mensen aan hun bureau dienen te ontvangen.

Relaas van het verhaal : het is overal hetzelfde...u dik laten betalen ,dat willen ze allemaal ,dreigen ook ,maar u uw rechten toekennen...dat doen ze echt niet graag.
Respect voor alles en iedereen
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member

Vroeger was dat sociaal tarief verwaarloosbaar, maar nu scheelt het tot
40 à 45% op de factuur, vandaar ze zo moeilijk doen.

De voorzitter van Imewo en aandeelhouder, VLD politicus Christopher Peeters vreest voor nog meer toename van sociaal tarieven.
Waarom , minder winst en uitkering winstdeelnames voor de rijken.
Waarom geen databank en automatische toekenning van sociaal tarief denk je ? :roll: Het personeel krijgt de opdracht om de mensen in zak te zetten.
droopy
Pro Member
Pro Member

@TurtleTJones leveranciers moeten ook kunnen rechtvaardigen tegenover de overheid waarom ze sociaal tarief hebben toegepast. Anders verwerpt de overheid dit en kunnen ze de korting niet recupereren. Dus een leverancier gaat zich aan de vooropgestelde regels houden en geen enkel ander document aanvaarden.

SSt's worden voor heel vlaanderen door dezelfde dienst verwerkt dus er is geen afzonderlijk dienst voor jouw regio. Dit is een administratieve dienst dus daar kunnen klanten niet terecht.

rechten toekennen... als een leverancier zich strikt aan de regels houdt en die toepast kan je hen dat niet kwalijk nemen. Als uw attest ook voor de vreg niet voldoende is dan is het niet de schuld van de leverancier dat ze het niet aanvaarden maar dan moet u bij de overheid zijn die hun criteraia moeten aanpassen. Natuurlijk moet het wel toegepast worden als het attest voldoende is.

@Matthias_VL

Sociaal tarief komt niet uit de zak van de leverancier dus waarom zou er al een opdracht zijn "om de mensen in de zak te zetten"? Bij sommige leveranciers is er een koppeling naar de kruispuntbank en gaat dit al automatisch maar dat is niet evident want je hebt nog altijd iets als het recht op privacy en gegevens raadplegen van anderen ligt vast aan heel stricte regels.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer

@Matthias_VL: kan je mij eens uitleggen wat je bedoeling is van het kiezen van Adolf Hitler als avatar ?

Ik vind het alleszins heel ongepast.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 64 keer

droopy schreef:Sociaal tarief komt niet uit de zak van de leverancier dus waarom zou er al een opdracht zijn "om de mensen in de zak te zetten"? Bij sommige leveranciers is er een koppeling naar de kruispuntbank en gaat dit al automatisch maar dat is niet evident want je hebt nog altijd iets als het recht op privacy en gegevens raadplegen van anderen ligt vast aan heel stricte regels.
Sociaal tarief komt wel voor een deel uit de zak van de leveranciers.
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member

Toevallig weer zo een mooi atirkeltje gevonden waar waar die rotte VLD'ers bij vetrokken zijn, Versnick OCMW voorzitter van Gent,
voorzitter EANDIS ,aandeelhouder Electrabel en één van de bestuurders...
daarom betalen wij zoveel !

Vreemde praktijken bij Eandis

RUSSEL - Een consultant die een openbare aanbesteding begeleidt en het contract laat toewijzen aan een onderneming waarin het belangen heeft.

Bij energiedistributeur Eandis gebeurt het.

De voorbije nacht voerde transporteur KTO uit Izegem voor het eerst ritten uit voor Eandis. Vanuit een centraal opslagcentrum in Lokeren wordt materiaal dat nodig is voor werkzaamheden aan elektriciteits- en gasleidingen naar een 70-tal ophaalpunten verdeeld. KTO haalde het contract - met een waarde van 5 miljoen euro - in februari van dit jaar binnen.

De manier waarop dat gebeurde, roept op zijn zachtst gezegd enkele vragen op. Bij de aanbestedingsprocedure schakelde Eandis het consultantsbureau Phidan uit Herent in.

Phidan stelde onder meer het lastenboek en de gunningscriteria op. Uiteindelijk bleken er twee gegadigden te zijn voor het contract.

Naast KTO, dat het binnenhaalde, gaat het om Postillon Transport uit Lokeren dat de voorbije 7 jaar het nachttransport voor Eandis verzorgde.

Opmerkelijk is dat consultant Phidan banden heeft met transporteur KTO.

Bestuurders van Phidan zitten samen met de eigenaars van KTO in de vennootschap Phitrans.

KTO en Phitrans zijn zelfs op hetzelfde adres gevestigd. 'Pure belangenvermenging', aldus Tom Van de Gracht van Postillon.

'Het is overduidelijk dat de consultant in dit dossier de belangen verdedigde van een transporteur waar hij banden mee heeft.' Het zijn niet de enige omstreden banden in het dossier.

Een van de drie vennoten van Phidan, Philip Van den bosch, is Open VLD-mandataris in Tervuren en lid van het liberale regiobestuur.

Bewijzen dat er contacten zijn geweest tussen Van den bosch en Geert Versnick (die is naast Eandis-voorzitter ook Open VLD-kamerlid is, red.) is moeilijk, klinkt het.

'Maar als dit de manier is waarop opdrachten worden toegewezen, dan hoeft het voor ons niet meer', besluit Van de Gracht.

Bij Phidan was gisteren niemand bereikbaar voor een reactie. Ook Thierry Verstraete, de zaakvoerder van KTO, wil geen commentaar geven over de rol van de consultant in de procedure.

'Wij hebben het contract gekregen omdat we de beste waren. Eandis kiest zelf de consultants met wie het wil werken.'

De woordvoerder van Eandis benadrukt dan weer dat de procedure volledig in overeenstemming met de wet op de overheidsopdrachten is verlopen.

'Wij doen al het mogelijke om de beste contracten af te sluiten en hebben daarbij ook oog voor het ethische aspect.' Volgens de onderneming is er geen sprake van belangenvermenging.

'De band tussen Phidan en KTO is misschien ongelukkig, maar niet verboden. Ons treft in elk geval geen schuld.'

'We leven in een rechtsstaat. Het staat Postillon dan ook vrij naar de rechtbank te trekken', beklemtoont de Eandis-woordvoerder. Dat heeft Postillon ondertussen ook gedaan.

Volgens de transporteur die uit de boot viel, benadrukt Eandis altijd dat het een heel strikte deontologie heeft.

'Leveranciers mogen geen cadeaus geven. Zelfs een uitnodiging voor een etentje kon niet. Maar op de website van Phidan staan foto's van een bedrijfsfeestje waarop mensen van de Eandis-aankoopdienst aanwezig zijn. Dat feestje werd georganiseerd terwijl de procedure liep.'

LDD-kamerlid Jean-Marie Dedecker kwam de vreemde praktijken op het spoor. 'Een derde van de elektriciteitsprijs die de consument betaalt, gaat naar Eandis', klinkt het.

'Maar nu blijkt dat het bedrijf op een dubieuze manier contracten toewijst op kosten van de belastingbetaler.'

Dedecker vraagt zich af wie hier de belangen van de consument verdedigt.

'Versnick zal het niet zijn, want die heeft als voorzitter van Eandis en bestuurder van Electrabel alle belang bij hoge energieprijzen.'

'Het is tijd dat de cultuur van de consultants stopt. Steeds vaker wordt duidelijk dat deze opdrachten alibiconstructies zijn om aan politieke dienstverlening te doen.

Het is een vorm van goed bestuur zoals ze jarenlang in Charleroi hebben toegepast.'

Steven Samyn

Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 0F&ref=rss

Gangsterpraktijken

Ik weet van op werk dat ze kwaadwillig de mensen wat wijs maken,
misleiden,beweren dat ze er geen recht op hebben, het attest niet klopt,
geen gevolg geven aan de aanvraag enz....

Die premie is beperkt en nu zijn de sociale tarieven een doorn in het oog geworden, tot min veertig % en daar knelt het schoentje...
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer

@Matthias_VL: Paris Hilton ipv Adolf: al een stuk beter.
droopy
Pro Member
Pro Member

@ Matthias_VL je post van het artikel is volledig off topic en kan je beter in een afzonderlijke post posten.

eandis is sociale leverancier dus dat wil zeggen dat ze gecontroleerd worden door de creg. In tegenstelling van een commerciële leverancier is het doel zo weinig mogelijk klanten en is er geen winst oogmerk. Het systeem is ook volledig gekoppeld aan de kruispuntbank dus gaat automatisch. Een grove beschuldiging als kwaadwillig mensen wat wijsmaken moet je dan ook kunnen bewijzen voor je zoiets zegt.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Matthias_VL schreef:beste is inderdaad via de VREG klacht indienen.
Ondanks alles blijft de standaardleverancier Electrabel de beste leveancier.
niet echt mee eens. Misschien wel voor toepassing sociale tarieven.
lampiris is voor mij pak goedkoper + groene energie + vaste prijzen (power4you) + goede backoffice!
ecopower ook goedkoper, en ondanks dubbele teller, interessanter als enkelvoudige berekening (en leuker om niet meer naar dag/nacht te hoeven kijken)
idd. essent's telefonische helpdesk is echt miserabel. je moet 3 X een probleem voorleggen (3 X faxen), voor ze het oplossen! en ik ben allesbehalve racistisch, maar er zit daar eentje die zo snel nederlands spreekt met een indisch accent, dat ik er geen bal van begrijp!

essent vliegt per 1/11/08 BUITEN, heb dan contract met ecopower!
ondanks het feit dat ecopower dit doet, ga ik zelf nog aangetekende zending versturen, zodat ik ze nog niet 1 jaar aan mijn been heb.

voor gas heb ik lampiris, en dat is echt een verademing! heb een rechtstreekse contactpersoon, die mij binnen de 48 u. een antwoord geeft, en de problemen OPLOST!
ook groene energie + facturen krijg ik electronisch en was echt een PAK goedkoper in januari 2008 (nog tarieven van december, terwijl electrabel en consoorten al hun tarieven serieus opgeslaan hadden, de bandieten!)
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Mr.T schreef:Tiens

Man, ik begin mij stilaan zwaar te ergeren aan die, te pas en te onpas, om slotjes roepers.

Posts waar je geen boodschap aan hebt lees je toch gewoon niet.

Als je echt enkel "Hoogstaande discuties" wil voeren ben je hier niet op uw plaats tussen de gewone stervelingen.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member

Mensen die om één of andere redenen persoonlijk belang hebben bij één van die bedrijven, zijn niet zo blij met wat kritiek op hun werkgever,bedrijf waar ze aandelen in hebben, zelfstandig agent voor zijn. Kritiek op Dommel wordt hier niet geduld, hoe zou dat nu komen. :roll:
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

satsurfer schreef:... en ik ben allesbehalve racistisch, maar er zit daar eentje die zo snel nederlands spreekt met een indisch accent, dat ik er geen bal van begrijp!...
Hehe, het is een Bulgaars accent dat je hoort. Het callcenter van Essent zit in Sophia. Dit zijn bulgaren die een doorgedreven cursus NL/FR gekregen hebben. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”