Scarlet->Dommel en FUP

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
MI6JB
Starter
Starter

Ik denk eraan om over te schakelen van scarlet one naar dommel homeconnect. Nu is mijn vraag of dat direct mogelijk is aangezien ik geen belgacom lijn meer heb (tot voor een jaar geleden had ik die wel) sinds ik scarlet one heb. Na wat lezen op de dommel site lijkt het dat ik eerst een actieve belgacom lijn nodig heb. Betekent dit dat ik dan eerst een belgacom lijn moet aanvragen en dus ook een abbo moet afsluiten bij belgacom?

Ook had ik een vraag over het afschaffen van de datalimiet bij homeconnect. Ze zullen dus nu gebruik gaan maken van een Fair Use Policy of dergelijke. Weet iemand wat hun policy is want ik vind dit niet op hun site?

Thanks in advance
ThaMan
Plus Member
Plus Member

Als ze 200GB aanbieden (wat over 1 komt met 400GB s'nachts). dan zal er van Fair Use Policy niet veel overblijven neem ik aan.
Wie komt er nu in godsnaam aan 400GB/mnd :eek:
ruben
Pro Member
Pro Member

MI6JB schreef:Na wat lezen op de dommel site lijkt het dat ik eerst een actieve belgacom lijn nodig heb. Betekent dit dat ik dan eerst een belgacom lijn moet aanvragen en dus ook een abbo moet afsluiten bij belgacom?
Ja, een discovery telefoonlijn tenzij je voor homeconnect gaat waar al raw copper bijzit (je kan ook raw copper nemen voor netconnect maar dat is wel ongeveer 2.5x zo duur)
MI6JB schreef: Ook had ik een vraag over het afschaffen van de datalimiet bij homeconnect. Ze zullen dus nu gebruik gaan maken van een Fair Use Policy of dergelijke. Weet iemand wat hun policy is want ik vind dit niet op hun site?
Er is nergens iets over een FUP vrijgegeven, alleen dat de limieten bij homeconnect afgeschaft werden, dat had je met een beetje zoeken toch ook zélf kunnen vinden ? Verder zal het wel blijken hoeveel dit precies zal zijn, ik hoop alleen niet (zoals bij realdsl en andere vorige aanbieders van limietloos) dat er enkele mensen bij gaan zitten die 24/7 gaan downloaden om het zo voor de 'normale' users te gaan verpesten.
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Het word volgens mij ook geen FUP. Ik denk persoonlijk dat het volledig unlimited word.
ruben schreef:ik hoop alleen niet (zoals bij realdsl en andere vorige aanbieders van limietloos) dat er enkele mensen bij gaan zitten die 24/7 gaan downloaden om het zo voor de 'normale' users te gaan verpesten.
Maakt eigenlijk niet uit, dommel heeft een capaciteit die meer dan 10x zo hoog ligt per centrale tegenover Scarlet of Telenet Solutions (waar RealDSL eerst zat). Bekijk Leuven, DE stad waar grote downloaders zitten. Ik denk niet dat al 1 van de Cityconnect gebruikers last heeft op het vlak van capaciteit. Dus je hoeft je geen zorgen te maken ;)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Klopt. Dommel hanteert geen FUP maar doet echt limietloos. Ze hebben 14Gbit transit en elke CityConnect centrale krijgt minstens een 1Gbit lijn die makkelijk uitbreidbaar is naar 2Gbit.

Dus zoals L-Army zei, maak je geen zorgen. Alle leechers zitten al bij Dommel en ze krijgen het netwerk nu niet eens verre van plat ;-).
ruben
Pro Member
Pro Member

Wel interessant om te weten :)

Waar ik eigenlijk meer op doelde :

-Kan de kostprijs per gb dommel geen pijn meer doen voor de netconnect (cityconnect is wat anders lijkt me, omdat daar hun eigen dslams staan?) abbo's, of is deze zodanig laag dat dit te verwaarlozen is ?

-ben je zeker dat 'alle leechers' (in leuven) al gebruik maken van dommel ? :-) contractperiodes , mensen die ze simpelweg nog niet kennen, die te ver zitten om aangesloten te zijn, koten die nog moeten overschakelen...

-de capaciteit per centrale, per hoeveel users (raming) is dit ? als we bv 'maar 100 users nemen die gelijktijdig zouden downloaden (leechscenario) aan 10mbit, dan is de max capaciteit al bereikt, of is dit in praktijk niet realitisch en is 1gbit (overboekingsfactor) 'meer dan genoeg' zoals jullie beweren ?

*edit* en wat bedoel je precies met 14gbit transit ? is dit de totale capaciteit van dommel's dslams momenteel ?
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

Een volle DSLAM, moet je rekenen op een 500-600 klanten. (kan wel verhoogd worden door daisy chaining). Zoals deej zegt heeft Dommel minstens 1 gbit link naar de DSLAM (in Leuven 2gbit dacht ik)
De kans dat er 100 gebruikers gelijktijdig 10mbit verbruiken, is vrij klein. de overboekingsgraad die Dommel gebruikt, is veel lager dan de andere ISP's.

Met 14gbit transit bedoelt deej de volledige capaciteit van het Dommel netwerk. Dus eigenlijk het totaal van hun transit en peering links.

Om eerlijk te zijn maak ik me nog steeds zorgen over de financiële haalbaarheid van het Dommel aanbod. Als je rekent dat de goedkope transit leveranciers nog steeds een prijs hanteren van 6 euro per Mbit 95percentile, weet je het wel. Ik zou graag eens hun traffiek statistieken bekijken en eens weten hoeveel traffiek hun 50 grootste downloaders verbruiken. Ik hoop maar dat ze veel verkeer kwijt kunnen via peering.
kick
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

Ik denk dat de toestroom van heavy leechers nu reeds achter de rug is. Nu zijn volgens mij de mensen aan de beurt die graag wat minder betalen/van de heavy leechers gehoord hebben dat dommel wel ok is...
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Mr.T schreef:Een volle DSLAM, moet je rekenen op een 500-600 klanten. (kan wel verhoogd worden door daisy chaining). Zoals deej zegt heeft Dommel minstens 1 gbit link naar de DSLAM (in Leuven 2gbit dacht ik)
De kans dat er 100 gebruikers gelijktijdig 10mbit verbruiken, is vrij klein. de overboekingsgraad die Dommel gebruikt, is veel lager dan de andere ISP's.

Met 14gbit transit bedoelt deej de volledige capaciteit van het Dommel netwerk. Dus eigenlijk het totaal van hun transit en peering links.
Ik heb geen idee hoe het werkelijk gaat bij dommel maar ik kan me voorstellen dat dommel klanten andere publiek voorstellen dan doorsnee telenet. Daarmee bedoel ik dat dommel ook moet betere overboeking toepassen om te overleven. Tot nu toe hebben ze het trouwens perfect gedaan (geen posts gezien hier ivm lage snelheid). Maar nu natuurlijk zijn het hun eigen dslams die ze moeten afbetalen wat mss kan zorgen dat ze gaan meer mensen proberen aan zelfde dslam te hangen omwille van te kort van kapitaal (ten minste als we artikel mogen geloven waar ze zeggen dat ze geen leningen willen aangaan)

kick schreef:Ik denk dat de toestroom van heavy leechers nu reeds achter de rug is. Nu zijn volgens mij de mensen aan de beurt die graag wat minder betalen/van de heavy leechers gehoord hebben dat dommel wel ok is...
De grootste toestroom gaat juist beginnen met city en unlimited
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Over ander publiek gesproken: een jaar geleden genereerde Dommel met zijn 10 000 klanten een kwart van de traffiek die het miljoen skynet gebruikers genereren.

In ieder geval is het voor Dommel heel rendabel om snel Netconnecters naar CityConnecters te migreren want die eigen DSLAMs maken ze op minder dan 2 jaar rendabel.

Nu om je gerust te stellen: de grote leechers zitten al bij Dommel. Er zijn een heel aantal gebruikers die bv na 3 dagen al op mediumband zitten (!). Met de nieuwe profielen zullen ze er nog sneller op vliegen vrees ik ;-). En als je die leechers naar je CityConnect oplossing krijgt is de grootste kost (namelijk Belgacom) voor een groot deel al verlaagd.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

deej schreef:Over ander publiek gesproken: een jaar geleden genereerde Dommel met zijn 10 000 klanten een kwart van de traffiek die het miljoen skynet gebruikers genereren.

In ieder geval is het voor Dommel heel rendabel om snel Netconnecters naar CityConnecters te migreren want die eigen DSLAMs maken ze op minder dan 2 jaar rendabel.

Nu om je gerust te stellen: de grote leechers zitten al bij Dommel. Er zijn een heel aantal gebruikers die bv na 3 dagen al op mediumband zitten (!). Met de nieuwe profielen zullen ze er nog sneller op vliegen vrees ik ;-). En als je die leechers naar je CityConnect oplossing krijgt is de grootste kost (namelijk Belgacom) voor een groot deel al verlaagd.
ah dat is wat ik mij afvroeg: Of dat op KT eigen dslams duurder of goedkoper uitkomen. Als het echt goedkoper is dan is er helemaal geen probleem. Ik vreesde ervoor dat ze niet snel zullen KUNNEN dslams upgraden gezien initiele kost is veel groter op KT dan dslams huren bij belgacom
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”