pc vervangen in netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb thuis een netwerk (draadloze Belkin modem-router) waarop mijn computer (Windows XP) is aangesloten met een ethernetkabel, en mijn zoon zijn laptop (Windows Vista) draadloos is aangesloten. Tevens wordt er een HP printer geshared (geïnstalleerd op mijn pc).
Nu ben ik van plan om in de toekomst mijn pc te vervangen door een nieuwe met Windows Vista erop. Kan er iemand mij vertellen hoe ik dit op de simpelste manier kan doen? Moet ik dit netwerk opnieuw helemaal configureren of is het mogelijk om de oude pc (in het netwerk) eenvoudig te vervangen door de nieuwe?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het enige dat je gaat moeten doen is de nieuwe pc dezelfde hostname geven als de oude pc, en uiteraard de printer installeren.

DHCP doet de rest wel:-)
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Als je de huidige pc niet manueel een vast ip adres hebt gegeven dan maakt het niets uit . Gewoon vervangen en de router gaat de nieuwe pc een nieuw ip geven . Als je poorten hebt open gezet naar uwe pc dan moet je dit wel in het oog houden dat ze door verwijzen naar het juiste ip adres . Ik weet niet of jouw router een lease time heeft voor je ip's ?

Anders geef eens op wat je gedaan hebt om het netwerk de eerste keer in gebruik te nemen . Dan kunnen we je beter helpen met de overstap .
skipper
Pro Member
Pro Member

Bij de installatie lukte het niet om automatisch een IP-adres toe te wijzen, dus heb ik de computer eigenhandig een IP-adres gegeven. In mijn geval heeft de router 192.168.2.1 en mijn pc 192.168.2.2. De draadloze installatie van mijn zoon zijn laptop ging echter van een fluitje van een cent (192.168.2.3).
Dus als ik het goed begrijp, moet ik mijn oude pc gewoon afkoppelen van het netwerk, de nieuwe eraan hangen, en in het configuratiescherm bij netwerkverbindingen de nieuwe pc gewoon de hostname van de oude geven, IP-adres toewijzen doet hij dan zelf. Ik dacht dat dit in Vista gemakkelijker ging dan in XP.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

krisken schreef:Het enige dat je gaat moeten doen is de nieuwe pc dezelfde hostname geven als de oude pc, en uiteraard de printer installeren.

Dezelfde hostname is niet nodig ;)
krisken
userbase crew
userbase crew

ditCh schreef:
krisken schreef:Het enige dat je gaat moeten doen is de nieuwe pc dezelfde hostname geven als de oude pc, en uiteraard de printer installeren.

Dezelfde hostname is niet nodig ;)
Kan fout zijn, maar op de pc van zijn zoon kan de printer aangegeven worden met de hostname van zijn computer ipv het IP. Kan verkeerd zijn uiteraard...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

krisken schreef: Kan fout zijn, maar op de pc van zijn zoon kan de printer aangegeven worden met de hostname van zijn computer ipv het IP. Kan verkeerd zijn uiteraard...
Dan is dit nog niet noodzakelijk ... je kan de printer ook opnieuw toevoegen op de andere pc ...
krisken
userbase crew
userbase crew

ditCh schreef:
krisken schreef: Kan fout zijn, maar op de pc van zijn zoon kan de printer aangegeven worden met de hostname van zijn computer ipv het IP. Kan verkeerd zijn uiteraard...
Dan is dit nog niet noodzakelijk ... je kan de printer ook opnieuw toevoegen op de andere pc ...
Uiteraard, maar makkelijkheidshalve kan je ook gewoon de hostname gelijk houden hé. Maar zoals jij het zegt lukt het ook : printer installeren en opnieuw toevoegen op de laptop.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Kan dit helpen ?
Erik schreef:Hebbes je moet het root certificaat Belgium2 en Goverment CA 2007 ipv 2008 installerenCA 2007
Dit was echter in een andere thread ! (ging over de eID)
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

skipper schreef:Bij de installatie lukte het niet om automatisch een IP-adres toe te wijzen, dus heb ik de computer eigenhandig een IP-adres gegeven. In mijn geval heeft de router 192.168.2.1 en mijn pc 192.168.2.2. De draadloze installatie van mijn zoon zijn laptop ging echter van een fluitje van een cent (192.168.2.3).
Dus als ik het goed begrijp, moet ik mijn oude pc gewoon afkoppelen van het netwerk, de nieuwe eraan hangen, en in het configuratiescherm bij netwerkverbindingen de nieuwe pc gewoon de hostname van de oude geven, IP-adres toewijzen doet hij dan zelf. Ik dacht dat dit in Vista gemakkelijker ging dan in XP.

Afkoppelen , nieuwe aanhangen en opstarten . Normaal ben je zo verbonden , de router staat in gesteld op dhcp dus die deelt zijn ip's uit . hostnaam speelt geen rol. Voor de printer gewoon installeren en sharen in windows .
skipper
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor de goede raad mannen!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”