eID vraag

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

Ik ben nen tijd terug naar het lokale gemeentehuis moeten gaan mee zo een wit briefke.Daarop stond dat ik in het kader van de vervroegde vernieuwing van de identiteitskaarten verzocht wordt mij aan te melden.Bon zo gezegd zo gedaan en da madammeke daar die zei tegen mij dat ik een brief van de overheid ga ontvangen en één keer ik die brief heb mag ik men eID gaan afhalen.

1) komt da mee de normale post ? (het zou om beveiligde post gaan as ik dat allemaal nalees)
2) hoe lang duurt die handel ? (juist geraden Erik kan weer niet wachten :mrgreen:)

kaartenlezer heb ik al gekocht en wil verdekke wel is weten of dat ding wel werkt.Als ik men sis kaart erinsteek blijft de led branden (dus de lezer functioneert want hij begint te lezen) er bestaat helaas geen software waarmee je uw eigen gegevens die op de siskaart zitten kan zien tenzij met aanschaf van een of andere softwarelicentie (heb ik ergens gelezen)
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
defenderII
Premium Member
Premium Member
Berichten: 488
Lid geworden op: 03 feb 2004, 14:41
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Contacteer:

1) ja die brief komt gewoon per post aan
2) bij mij heeft dat 1,5 week geduurd

en ja hoor er is idd geen software om je eigen sis-kaart te lezen. Maar als ik mij goed heb laten informeren is men daar wel aan het werken.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

defenderII schreef:er is idd geen software om je eigen sis-kaart te lezen. Maar als ik mij goed heb laten informeren is men daar wel aan het werken.


Er bestaat wel degelijk soft om je gegevens van je kaart te lezen. Je moet dan wel over een EID-kaartlezer beschikken, met de bijhorende driver wordt ook soft geleverd om de kaart uit te lezen.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

kan je ook zeggen welke software ? (eventueel link) dit zou zeer handig zijn :)
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

ik heb dat ergens gelezen weet al ni meer waar maar de software zou commercieel zijn (als we beide dezelfde bedoelen natuurlijk) ik heb de zetes smart card reader acr 38 die kan de sis en zelfs bankkaarten lezen een link zou idd handig zijn

Deze site hier beweerd software te hebben
Registered Linux user #286313
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Erik schreef:ik heb dat ergens gelezen weet al ni meer waar maar de software zou commercieel zijn (als we beide dezelfde bedoelen natuurlijk) ik heb de zetes smart card reader acr 38 die kan de sis en zelfs bankkaarten lezen een link zou idd handig zijn

Deze site hier beweerd software te hebben


Sorry, was hiernet een snelle post, zonder veel tijd om op zoek te gaan naar de soft. Ik gebruik op 't werk ook de ACR38U-kaartlezer, en ik geloof dat daar standaard EID-soft bij zit om de kaart uit te lezen (basis-gegevens + foto) naar een GUI.

Wil je echt verder gaan en de RAW-data lezen dan moet je gaan programmeren. Daarvoor heb ik de java-api gebruikt.

De drivers vind je ergens via deze link denk ik:
http://eid.belgium.be/nl/Hoe_installeer_je_de_eID_/
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mja, dat met die foto-dinges voor de eID is gewoon de middleware eh.
Volgens mij vroeg hij ook voor SIS-kaarten uit te kunnen lezen. Als ik me uit een ander topic goed herinner heb je daar 2 gedeeltes in: een publiek gedeelte, en een gedeelte dat je enkel kan lezen als je een geautoriseerde chip hebt in je kaartlezer (een SIM-kaart); dan kan je aan de meer vertrouwelijke gegevens en wordt dus enkel uitgereikt aan dokters, apotheken, ziekenhuizen, ..
was het niet r2504 die hier mee had zitten experimenteren?
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

Hallo,

Ja maar das de eID de sis kaart is iets anders ..... Die kaart van uw ziekenfonds da ge moet geven bij den apotheker en bij bezoek aan ziekenhuizen enzo das de sis kaart
Registered Linux user #286313
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kartouch schreef:De drivers vind je ergens via deze link denk ik:
http://eid.belgium.be/nl/Hoe_installeer_je_de_eID_/


Het is niet enkel de driver maar het bevat eveneens een programma om je e-ID uit te lezen.

Om een SIS-kaart uit te lezen bestaat volgens mij geen freeware... wel commerciele software (API's in C# en Java) die ik reeds gebruikt heb. Van een SIS-kaart kan je trouwens maar beperkte data uitlezen, tenzij je beschikt over een speciale lezer met chip.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Kartouch schreef: Je moet dan wel over een EID-kaartlezer beschikken, met de bijhorende driver wordt ook soft geleverd om de kaart uit te lezen.

Een gewone kaartlezer in een hp laptop werkt ook hoor. Gewoon de E-id runtime installeren en je kan uw E-ID uitlezen of uw belastingen mee aangeven.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

... of dell, of zo goed als alle non-dedicated smartcard readers :)
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:-Om een SIS-kaart uit te lezen bestaat volgens mij geen freeware... wel commerciele software (API's in C# en Java) die ik reeds gebruikt heb. Van een SIS-kaart kan je trouwens maar beperkte data uitlezen, tenzij je beschikt over een speciale lezer met chip.


Een sis-kaart uitlezen heb ik nog niet geprobeerd. Maar ook daarvoor zijn er API's. Ik denk dat je voor meer info daaromtrent eens moet zoeken op de site van de Kruispuntbank.

En om uit de SIS-kaart alle gegevens te lezen dien je te beschikken over een kaartlezer met een bijhorende SAM-kaart.
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

Mijne brief is er toch 14 dagen geduurd bij ons maar wij Landenaren lopen altijd achter :mrgreen:
Registered Linux user #286313
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Erik schreef:Mijne brief is er toch 14 dagen geduurd bij ons maar wij Landenaren lopen altijd achter :mrgreen:

Moet wel zijn : ik heb mijn eID al sinds feb-2005... en buiten de initiële keer NOOIT meer mijn PINcode hoeven te gebruiken. Met als resultaat dat ik die natuurlijk ook niet ken.
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

CueBoy schreef:
Erik schreef:Mijne brief is er toch 14 dagen geduurd bij ons maar wij Landenaren lopen altijd achter :mrgreen:

Moet wel zijn : ik heb mijn eID al sinds feb-2005... en buiten de initiële keer NOOIT meer mijn PINcode hoeven te gebruiken. Met als resultaat dat ik die natuurlijk ook niet ken.


as ge geen gebruik maakt maakt van de authenticatie + digitale handtekening mogelijkheden maakt da ni veel uit anders ..... asde die brief kwijt zijt => nieuwe kaart + betalen + wachttijd er is geen enkele mogelijkheid om die codes te resetten zonder uw puk code
Registered Linux user #286313
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Ik was denk ik de eerste in Haacht die daar kwam om zijn kaart te deblokkeren :)

Iets te veel gespeeld met het PIN testen etc :)

De ACR 38U is trouwens een standard smartcard reader, je kan er dus elke smartcard met lezen niet enkel SIS/eID.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Erik schreef:as ge geen gebruik maakt maakt van de authenticatie + digitale handtekening mogelijkheden maakt da ni veel uit anders ..... asde die brief kwijt zijt => nieuwe kaart + betalen + wachttijd er is geen enkele mogelijkheid om die codes te resetten zonder uw puk code

Het was niet mijn keuze om zo'n eID te krijgen :lol:
Neen, ik heb die brief met PIN- en andere codes nog ergens...
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

heeft er hier nog iemand last mee het raadplegen (van eigen) gegevens op de eID toepassing van het rijksregister(https://mijndossier.rrn.fgov.be/) internet explorer zegt mij dat het beveiliginscertificaat dat door de website gebruikt wordt niet vertouwd wordt :?
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

Dat moet toch een probleem zijn met die website hoor.Die verbinding is niet versleuteld(dat slotje verschijnt niet in mijn explorer adresbalk aan de rechterkant) ook krijg ik geen waarschuwing "u hebt beveiligde paginas opgevraagd" (en ja dit staat wel degelijk ingeschakeld) nu zal ik moeten wachten tot ze dat ginder doorhebben dat er iets mis is en dat herstellen zeker :???: :roll: ok zal binnen een maand of zes nog is proberen tegen dan zullen die koffiezuipers wel wakker zijn
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Is wél versleuteld, alleen de verantwoordelijke CA staat niet in jouw (en mijn) known CA's.
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

meon schreef:Is wél versleuteld, alleen de verantwoordelijke CA staat niet in jouw (en mijn) known CA's.


http://repository.eid.belgium.be/NL/Index.htm de vraag is nu hoe krijgde da certificaat aan de praat
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

De juiste CA staat er precies niet tussen. Hij heet 'Government CA', maar meer details ontbreken. Lijkt een beetje op een self-signed certificaat?
Nu, op zich kan je gewoon die fout en rode adresbalk negeren, de verbinding is wel degelijk beveiligd. Het enige dat ontbreekt is dus een gekende, vertrouwde CA dat het gebruikte certificaat uitgegeven heeft. (waarom doen die trouwens allemaal zo moeilijk, ipv een Globalsign-certificaat te willen gebruiken. Wie heeft nu default die eGov-CA's in z'n lijst staan?).
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

hmmz met een self signed certificaat gaat uwe eID nie correct willen inloggen http://repository.eid.belgium.be/NL/GovernmentCA.htm maare eeeuh zulke procedures zouden moeten gebeuren zonder tussenkomst van ons burgers ...
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

Hebbes je moet het root certificaat Belgium2 en Goverment CA 2007 ipv 2008 installeren natuurlijk kan het geen kwaad asde ze allemaal hebt nu is die ambetante SSL foutmelding weg :lol:
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nice Erik, dan toch nog gevonden, zo kunnen andere users het ook gebruiken :thumbs:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”