EDPnet bouwt nieuw datacentrum (GVA regionaal)
04/06 EDPnet bouwt nieuw datacentrum
De onafhankelijke internetprovider EDPnet kocht in Sint-Niklaas nabij zijn hoofdzetel aan de Van Landeghemstraat een bedrijfsterrein. Het nieuwe datacentrum dat daar gebouwd wordt, belooft een pareltje te worden door de combinatie van technologie met milieuvriendelijke toepassingen.
“We hebben al een groot datacenter in Sint-Niklaas, maar sinds enkele jaren groeien we spectaculair en om een goede service te kunnen blijven bieden, hebben we steeds meer nood aan datacenter capaciteit”, legt CEO Wil Deutz uit. EDPnet wil snel starten met de bouw van een gloednieuw datacenter op het terrein dat het in Sint-Niklaas kocht. In het voorjaar van 2009 zou een deel al operationeel moeten zijn.
“Het wordt een technisch hoogstandje met de nieuwste servertechnologie en supersnelle verbindingen. Zo kunnen we vanuit ons hoofdkantoor alle mogelijke internetdiensten aanbieden. Ook onze sector moet groen gaan denken. Door bijvoorbeeld zonne-energie kunnen ook wij veel kosten sparen”, stelt Deutz.
Vacatures
Volgens EDPnet zal het nieuwe datacenter ook positieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. Momenteel zijn er al enkele openstaande vacatures voor onder andere klantendienstmedewerkers, account managers en webdesigners. Hoeveel jobs erbij zullen komen, kan EDPnet nog niet inschatten. “Ook indirect kan het nieuwe datacenter werkgelegenheid opleveren. Bovendien kunnen bepaalde bedrijven de aanwezigheid van een groot datacenter doorslaggevend vinden om hier investeringen te doen.”
De onafhankelijke internetprovider EDPnet kocht in Sint-Niklaas nabij zijn hoofdzetel aan de Van Landeghemstraat een bedrijfsterrein. Het nieuwe datacentrum dat daar gebouwd wordt, belooft een pareltje te worden door de combinatie van technologie met milieuvriendelijke toepassingen.
“We hebben al een groot datacenter in Sint-Niklaas, maar sinds enkele jaren groeien we spectaculair en om een goede service te kunnen blijven bieden, hebben we steeds meer nood aan datacenter capaciteit”, legt CEO Wil Deutz uit. EDPnet wil snel starten met de bouw van een gloednieuw datacenter op het terrein dat het in Sint-Niklaas kocht. In het voorjaar van 2009 zou een deel al operationeel moeten zijn.
“Het wordt een technisch hoogstandje met de nieuwste servertechnologie en supersnelle verbindingen. Zo kunnen we vanuit ons hoofdkantoor alle mogelijke internetdiensten aanbieden. Ook onze sector moet groen gaan denken. Door bijvoorbeeld zonne-energie kunnen ook wij veel kosten sparen”, stelt Deutz.
Vacatures
Volgens EDPnet zal het nieuwe datacenter ook positieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. Momenteel zijn er al enkele openstaande vacatures voor onder andere klantendienstmedewerkers, account managers en webdesigners. Hoeveel jobs erbij zullen komen, kan EDPnet nog niet inschatten. “Ook indirect kan het nieuwe datacenter werkgelegenheid opleveren. Bovendien kunnen bepaalde bedrijven de aanwezigheid van een groot datacenter doorslaggevend vinden om hier investeringen te doen.”
Laatst gewijzigd door Wimpie 05 jun 2008, 08:10, in totaal 1 gewijzigd.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Mja, nu lees ik "EDPnet bouwt het nieuw datacentrum voor de Gazet van Antwerpen". Wat namelijk gek nieuws zou zijn, aangezien wij op het werk de servers van de RUG hosten ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
HOE groot is edpnet?sander19 schreef:Ik heb er toch mijn vraagtekens bij. ZOOO groot is edpnet nu ook weer niet om even een datacenter neer te zetten.
Toen ik de titel zag dacht ik eerder aan een stal in een koeienwei
Ik zie bv dat ze aanwezig zijn in frankrijk, duitsland, VK en rusland
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Bij mijn weten zijn ze enkel aanwezig in Nederland, België en Rusland, die laatste enkel voor diap-up dacht ik.LoSeR schreef:HOE groot is edpnet?sander19 schreef:Ik heb er toch mijn vraagtekens bij. ZOOO groot is edpnet nu ook weer niet om even een datacenter neer te zetten.
Ik zie bv dat ze aanwezig zijn in frankrijk, duitsland, VK en rusland
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
En zo groot is hun DC onder hun hoofdzetel nu ook niet...
Of hebben ze die uitgebreidt tot onder de weg en tot aan de kelder van hun buren?
Of hebben ze die uitgebreidt tot onder de weg en tot aan de kelder van hun buren?
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Waarom GVA in de titel staat geen idee...meon schreef:Mja, nu lees ik "EDPnet bouwt het nieuw datacentrum voor de Gazet van Antwerpen". Wat namelijk gek nieuws zou zijn, aangezien wij op het werk de servers van de RUG hosten ...
Heb even op hun site nagekeken...daar is te lezen >>>
Groei
EDPnet kent als onafhankelijk Internet Service Provider reeds enkele jaren een sterke groei. Om de huidige en nieuwe klanten blijvend de best mogelijke service te kunnen aanbieden, heeft EDPnet een groeiende behoefte aan meer ‘datacenter capaciteit’. Het bedrijf beschikt inmiddels over een groot datacenter in Sint-Niklaas (B) en is verder aanwezig in datacenters te België (Zaventem, Diegem, Antwerpen), Nederland (Amsterdam), Duitsland (Frankfurt), Frankrijk (Parijs), Groot-Brittanië (London) en Rusland (Sint-Petersburg).
@ Lord Utopia
En ja, daar staat ook Duitsland bij.
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
als ze willen blijven groeien zullen ze toch nog eens iets moeten doen aan hun aanbod.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
says who ? groeien wil nie zeggen dat ze zich noodzakelijkerwijs moeten richten op de immer zagende en klagende users die alleen maar meer volume willenxenne schreef:als ze willen blijven groeien zullen ze toch nog eens iets moeten doen aan hun aanbod.
bwa, ze hadden een redelijke infrastructuur al, ik kan me indenken dat nu met inticonet erbij, er genoeg reden is om wat extra ruimte te voorzien door een nieuw gebouw neer te zetten ...sander19 schreef:Ik heb er toch mijn vraagtekens bij. ZOOO groot is edpnet nu ook weer niet om even een datacenter neer te zetten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Ze moeten gewoon mee evolueren met de markt. Momenteel staan ze stil en dat is in deze snel evoluerende wereld hetzelfde als achteruitgang. Dat heeft weinig te maken met klagende en zagende klanten, dat is gewoon de harde realiteit.
Ik geloof niet echt dat het klantenbestand (particulieren althans toch) de laatste maanden gegroeid is (eerder achteruitgegaan). De reden hiervoor is het gebrek aan innovatie. Ik heb momenteel geen klagen bij Edpnet (stabiele verbinding geen issues, relatief snel antwoord op vragen, ...), maar toch begint voor mij het gras aan de andere kant van de haag wel heel erg groen te zien. Daar is er vooruitgang, hier is er stilstand.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen (is al door meerdere mensen hier gezegd) dat Edpnet de particulier niet meer als prioriteit ziet. Ik zou dat jammer vinden, maar als het zo is, moeten ze er openlijk voor uitkomen.
Ik geloof niet echt dat het klantenbestand (particulieren althans toch) de laatste maanden gegroeid is (eerder achteruitgegaan). De reden hiervoor is het gebrek aan innovatie. Ik heb momenteel geen klagen bij Edpnet (stabiele verbinding geen issues, relatief snel antwoord op vragen, ...), maar toch begint voor mij het gras aan de andere kant van de haag wel heel erg groen te zien. Daar is er vooruitgang, hier is er stilstand.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen (is al door meerdere mensen hier gezegd) dat Edpnet de particulier niet meer als prioriteit ziet. Ik zou dat jammer vinden, maar als het zo is, moeten ze er openlijk voor uitkomen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
telenet heeft nochtans al deze jaren gegroeid zonder te "innoveren"Uzzi schreef:Ze moeten gewoon mee evolueren met de markt. Momenteel staan ze stil en dat is in deze snel evoluerende wereld hetzelfde als achteruitgang. Dat heeft weinig te maken met klagende en zagende klanten, dat is gewoon de harde realiteit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Ze hebben misschien niet geinnoveerd op basis van hun producten, maar wel op vlak van 'productverpakking' : de zogenaamde packs. Ik denk dat het effect van deze packs op het succes van TN niet te onderschatten is.
Daarbuiten zijn hebben ze een duidelijke streep voor op Edpnet (en anderen) : zij hebben het monopolie op de kabel. Dit monopolie zorgt er automatisch voor dat er klanten naar jou vloeien (degenen die te ver van de centrale zitten, ...). Om het cru uit te drukken, ze zitten in een dusdanige bevoordeelde situatie dat zelfs indien ze enkel tamtam zouden aanbieden qua telefonie of internet dat ze nog een heleboel klanten zouden hebben/houden. De vergelijking tussen TN (1 van de 2 monopolies) en Edpnet (kleinere speler afhankelijk van anderen) gaat dus niet echt op. Een vergelijking tussen Dommel en Edpnet zou een stuk eerlijker zijn.
Daarbuiten zijn hebben ze een duidelijke streep voor op Edpnet (en anderen) : zij hebben het monopolie op de kabel. Dit monopolie zorgt er automatisch voor dat er klanten naar jou vloeien (degenen die te ver van de centrale zitten, ...). Om het cru uit te drukken, ze zitten in een dusdanige bevoordeelde situatie dat zelfs indien ze enkel tamtam zouden aanbieden qua telefonie of internet dat ze nog een heleboel klanten zouden hebben/houden. De vergelijking tussen TN (1 van de 2 monopolies) en Edpnet (kleinere speler afhankelijk van anderen) gaat dus niet echt op. Een vergelijking tussen Dommel en Edpnet zou een stuk eerlijker zijn.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Te ver van de centrale zitten... alsof mensen die het internet voor het eerst ontdekken, daarmee inzitten. Ze kennen amper de term ADSL, ohja, ADSL is toch iets van Belgacom? ADSL... Go ofzoiet
-
- Premium Member
De winst is te halen op de groeiende markt van hosting, niet op de adsl markt in België met de erg lage marges.
Heeft kortom niets met adsl producten te maken, maar puur met edpnet als bedrijf. Puur economische beslissing.
Heeft kortom niets met adsl producten te maken, maar puur met edpnet als bedrijf. Puur economische beslissing.
De markt van webhosting is anders ook goed verzadigd.Praetorian schreef:De winst is te halen op de groeiende markt van hosting, niet op de adsl markt in België met de erg lage marges.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Het gaat hier niet over webhosting maar colocationhellsnake schreef: De markt van webhosting is anders ook goed verzadigd.
-
- Premium Member
en die is volgens een m8 in het wereldje nog erg competitief. Een datacenter bouw je niet voor shared webservices only he.ditCh schreef:Het gaat hier niet over webhosting maar colocationhellsnake schreef: De markt van webhosting is anders ook goed verzadigd.
-
- Erelid
gratis ? hou er dan wel even rekening mee dat die panelen zichzelf pas over tientallen jaren hebben terugbetaald, en dus infeite eerder een grote investering zijn op dit moment, als ik jouw theorie toepas moet je net mèèr gaan betalen, omdat ze in zonnepanelen investeren ...Toppy schreef:Gratis zonne-energie, maar aan de prijs voor de consument zal je het, zoals gewoonlijk, niet merken.
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Dat geldt voor een gezinswoning of gewoon bedrijf omdat de energiebehoefte daar in mindere mate aanwezig is. In een datacenter maken zonnepanelen om energie te voorzien wel degelijk een enorm verschil in het kostenplaatje. Elke bijkomende investering ten behoefte van zelf geproduceerde lokale energie, drukt de totale vaste kosten met een veelvoud.gratis ? hou er dan wel even rekening mee dat die panelen zichzelf pas over tientallen jaren hebben terugbetaald, en dus infeite eerder een grote investering zijn op dit moment, als ik jouw theorie toepas moet je net mèèr gaan betalen, omdat ze in zonnepanelen investeren ...
-
- Erelid
en toch blijft mijn punt geldig ... zelfs een gewoon gezin haalt geen 100%energievoorziening met zonnepalen, bij een datacenter ligt de energiebehoefte per m³ pakken hoger, waardoor je procentueel gezien minder invloed gaat zien van zonnepanelen, waardoor je veel grotere aantallen moet gaan plaatsen, met als gevolg dat je investeringskost verschillende veelvouden stijgt, waardoor de termijn vooraleer het gaat renderen ook weer gaat stijgen ...Goendi schreef: Dat geldt voor een gezinswoning of gewoon bedrijf omdat de energiebehoefte daar in mindere mate aanwezig is. In een datacenter maken zonnepanelen om energie te voorzien wel degelijk een enorm verschil in het kostenplaatje. Elke bijkomende investering ten behoefte van zelf geproduceerde lokale energie, drukt de totale vaste kosten met een veelvoud.
zonne energie is niet zaligmakend ... het is leuk om te hebben, om te laten zien dat je "groen" bent enz, maar om er geld uit te halen moet je eerst enorme langetermijninvesteringen gaan doen ...
Dat is ook niet waar. Als je meer panelen plaatst produceren ze meer energie en is de termijn waarin je ze terugverdient even groot.FlashBlue schreef:waardoor je procentueel gezien minder invloed gaat zien van zonnepanelen, waardoor je veel grotere aantallen moet gaan plaatsen, met als gevolg dat je investeringskost verschillende veelvouden stijgt, waardoor de termijn vooraleer het gaat renderen ook weer gaat stijgen ...
Daarnaast zal je een grotere korting kunnen krijgen wanneer je grote aantallen koopt en ook bij de plaatsing zal je korting krijgen.
Dus eigenlijk doe je meer voordeel wanneer je installatie groter wordt.
-
- Erelid
Waar tegenover staat dat er voor bedrijven andere subsidieringsregels gelden dan voor particulier, en die meestal ook een lagere kwh prijs dokken dan particulieren, en dus ook minder refund krijgen voor eventuele teruggeleverde energie naar het net (niet dat ik verwacht dat een datacenter uberhaupt energie gaat terugleveren met de huidige stand van efficiency van zonnecellen...hellsnake schreef: Dat is ook niet waar. Als je meer panelen plaatst produceren ze meer energie en is de termijn waarin je ze terugverdient even groot.
Daarnaast zal je een grotere korting kunnen krijgen wanneer je grote aantallen koopt en ook bij de plaatsing zal je korting krijgen.
Dus eigenlijk doe je meer voordeel wanneer je installatie groter wordt.
en wat het uiteindelijk punt van mijn eerste post hieromtrend was blijft nog steeds geldig, namelijk dat het plaatsen van zonnepanelen geen reden is voor :
Toppy schreef:Gratis zonne-energie, maar aan de prijs voor de consument zal je het, zoals gewoonlijk, niet merken.
Ik wil hier toch effe inpikken op zonne energie. Ik zelf ga zo een installatie plaatsen genoeg om ongeveer de helft van mijn behoefte te voorzien ( ongeveer 2000kwh ) doormiddel van de groene stroomcertificaten 20 jaar vast per 1000kwh opgewekte stroom krijg ik 450eur, belastings vermindering en premie van de gemeente is mijn installatie op ongeveer 7,5jaar afbetaald. Dus zonne energie is op zich zelf niet echt rendabel maar wel dank zij de premie's en ik spreek dan voor particulieren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Mag ik zo onbeleefd zijn te vragen wie je installateur is? Ben zelf ook aan het rondshoppen voor een installatieWimpie schreef:Ik wil hier toch effe inpikken op zonne energie. Ik zelf ga zo een installatie plaatsen genoeg om ongeveer de helft van mijn behoefte te voorzien ( ongeveer 2000kwh ) doormiddel van de groene stroomcertificaten 20 jaar vast per 1000kwh opgewekte stroom krijg ik 450eur, belastings vermindering en premie van de gemeente is mijn installatie op ongeveer 7,5jaar afbetaald. Dus zonne energie is op zich zelf niet echt rendabel maar wel dank zij de premie's en ik spreek dan voor particulieren.