Studenten bouwen auto op gas om tot waterstofauto
Johan Van den Broeck en Michiel Thielemans, twee studenten van de Karel de Grotehogeschool in Antwerpen, hebben samen met hun docenten een wagen op aardgas omgebouwd zodat die ook op waterstof kan rijden. Een Europese primeur, noemen ze het.
De auto, een Opel Combo, rijdt alleen op waterstof of op aardgas, niet op een mengeling van beide. Hij haalt maximaal 120 kilometer per uur en heeft een actieradius van negentig kilometer.
De volgende uitdaging voor de hogeschool is die snelheid en actieradius verhogen en vooral ervoor zorgen dat hun wagen een combinatie van gas en waterstof aanvaardt. (lej)
Bron: De Standaard.be3/6/2008
De auto, een Opel Combo, rijdt alleen op waterstof of op aardgas, niet op een mengeling van beide. Hij haalt maximaal 120 kilometer per uur en heeft een actieradius van negentig kilometer.
De volgende uitdaging voor de hogeschool is die snelheid en actieradius verhogen en vooral ervoor zorgen dat hun wagen een combinatie van gas en waterstof aanvaardt. (lej)
Bron: De Standaard.be3/6/2008
BRUSSEL - Langs de E19 in Ruisbroek (richting Parijs) is dinsdag het allereerste waterstofstation aan een autosnelweg in Europa geopend. Het gaat om een proefproject van Total en BMW. Voorlopig zullen enkel BMW's van de serie 7 H2 er tanken. Daarvan bestaan er in België momenteel vier demonstratiemodellen, die alle in handen zijn van de Europese instellingen.
De opening van het waterstofstation gebeurde in aanwezigheid van onder anderen de Vlaamse minister van Economie en Innovatie, Patricia Ceysens (Open VLD) en de topmannen Philippe Dehennin (BWM Group) en Miguel del Marmol (Total Belgium).
'Hier zal vloeibare waterstof worden gedistribueerd die bij -253 graden Celcius opgeslagen zit in een bovengrondse tank. De installatie werd zo ontworpen dat ze in toekomst ook gasvormige waterstof zou kunnen verdelen voor andere voertuigen, bijvoorbeeld voor bussen', legde del Marmol uit.
Volgens Philippe Dehennin van BMW is waterstof een van de meest veelbelovende brandstoffen voor de toekomst. 'De verbranding ervan produceert energie zonder uitstoot van vervuilende stoffen of CO2. Waterstof kan geproduceerd worden uit duurzame bronnen zoals zonne- of windenergie, of uit niet-hernieuwbare grondstoffen.'
Andere merken
Het station in Ruisbroek (Vlaams-Brabant) is het eerste waterstofstation in Europa dat langs een autosnelweg ligt. In Berlijn en München bestaan gelijkaardige stations, maar deze liggen niet langs een autosnelweg. In de toekomst kunnen ook andere autoconstructeurs in het nieuwe tankstation terecht, waaronder Ford, Opel-GM, Mercedes en Volkswagen.
Proefproject
BMW en Total benadrukken dat het station in Ruisbroek een proefproject is, dat niet als bedoeling heeft onmiddellijk te gaan renderen. Ministers Ceysens, die de verontschuldigde federale minister van Klimaat en Energie, Paul Magnette (PS), verving, is alvast enthousiast. 'Het blijft de taak van de overheid om te investeren in innovatieve projecten als deze', aldus Ceysens. dsl
De opening van het waterstofstation gebeurde in aanwezigheid van onder anderen de Vlaamse minister van Economie en Innovatie, Patricia Ceysens (Open VLD) en de topmannen Philippe Dehennin (BWM Group) en Miguel del Marmol (Total Belgium).
'Hier zal vloeibare waterstof worden gedistribueerd die bij -253 graden Celcius opgeslagen zit in een bovengrondse tank. De installatie werd zo ontworpen dat ze in toekomst ook gasvormige waterstof zou kunnen verdelen voor andere voertuigen, bijvoorbeeld voor bussen', legde del Marmol uit.
Volgens Philippe Dehennin van BMW is waterstof een van de meest veelbelovende brandstoffen voor de toekomst. 'De verbranding ervan produceert energie zonder uitstoot van vervuilende stoffen of CO2. Waterstof kan geproduceerd worden uit duurzame bronnen zoals zonne- of windenergie, of uit niet-hernieuwbare grondstoffen.'
Andere merken
Het station in Ruisbroek (Vlaams-Brabant) is het eerste waterstofstation in Europa dat langs een autosnelweg ligt. In Berlijn en München bestaan gelijkaardige stations, maar deze liggen niet langs een autosnelweg. In de toekomst kunnen ook andere autoconstructeurs in het nieuwe tankstation terecht, waaronder Ford, Opel-GM, Mercedes en Volkswagen.
Proefproject
BMW en Total benadrukken dat het station in Ruisbroek een proefproject is, dat niet als bedoeling heeft onmiddellijk te gaan renderen. Ministers Ceysens, die de verontschuldigde federale minister van Klimaat en Energie, Paul Magnette (PS), verving, is alvast enthousiast. 'Het blijft de taak van de overheid om te investeren in innovatieve projecten als deze', aldus Ceysens. dsl
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Erg spijtige zaak. Iedere serieuze wetenschapper weet dat een verbrandingsmotor laten rijden op waterstof eigenlijk totaal niet milieuvriendelijk is (je verspilt meer energie dan iets anders).
Ter vergelijking enkele (optimistische) well-to-wheel rendementen:
- ICEV (verbrandingsmotor) 13 %
- BEV (batterij elektrisch voertuig) 28 %
- FCV (waterstof fuel cell voertuig) 10 %
- ICEV-H2 (waterstof verbrandingsmotor) 3%
Ik ken de mensen ginder en vind het spijtig dat ze dit niet inzien of meegaven aan de pers (zijn nochtans knappe koppen).
Ter vergelijking enkele (optimistische) well-to-wheel rendementen:
- ICEV (verbrandingsmotor) 13 %
- BEV (batterij elektrisch voertuig) 28 %
- FCV (waterstof fuel cell voertuig) 10 %
- ICEV-H2 (waterstof verbrandingsmotor) 3%
Ik ken de mensen ginder en vind het spijtig dat ze dit niet inzien of meegaven aan de pers (zijn nochtans knappe koppen).
- Dfrog
- Elite Poster
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
- Locatie: Beerse
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Je kent er precies wat van. Wat is (summier) het verschil tussen FCV en ICEV-H2 (mensentaal aubNuKeM schreef:Erg spijtige zaak. Iedere serieuze wetenschapper weet dat een verbrandingsmotor laten rijden op waterstof eigenlijk totaal niet milieuvriendelijk is (je verspilt meer energie dan iets anders).
Ter vergelijking enkele (optimistische) well-to-wheel rendementen:
- ICEV (verbrandingsmotor) 13 %
- BEV (batterij elektrisch voertuig) 28 %
- FCV (waterstof fuel cell voertuig) 10 %
- ICEV-H2 (waterstof verbrandingsmotor) 3%
Ik ken de mensen ginder en vind het spijtig dat ze dit niet inzien of meegaven aan de pers (zijn nochtans knappe koppen).

-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
De ene is een brandstofcel en de andere een verbrandingsmotor. De cel produceert stroom die dan een elektrische motor kan aandrijven. De verbrandingsmotor verbrandt de H² zoals nu bij Diesel wagens gebeurt.Dfrog schreef:Je kent er precies wat van. Wat is (summier) het verschil tussen FCV en ICEV-H2 (mensentaal aub)
Zo'n spijtige zaak is het ook niet. Sowieso zal er een overgangsperiode zijn als de olie op geraakt om wagens via een andere energiebron te laten rijden. Deze toepassing zal dan ook maar een tijdelijke oplossing bieden.
??ljd schreef:Met Kernfusie zou de productie van waterstof wel mogelijk zijn.
Kernfusie : het samenvoegen van 2 atomen tot een nieuw atoom
VB H + H =>He
van twee waterstofatomen 1 Helium atoom maken
Hierbij komt energievrij vermits 2 waterstofatomen meer wegen dan 1 Helium atoom
en E=mc^2
Hoe krijg je hier waterstof uit?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Met de energie verkregen door kernfusie kan het proces onderhouden worden om H20 te splitsen in H2 en O2. En kernfusie is veel 'properder' dan olie.
Dat is wat hij bedoelt, denk ik.
Dat is wat hij bedoelt, denk ik.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
als je waterstof volledig milieuvriendelijk gewonnen is ,dan gaat je statement niet op.... (zoals deze Mike Strizki uitlegt vanaf tijdstip 6:20 op dit youtube-filmpje ) :NuKeM schreef:Erg spijtige zaak. Iedere serieuze wetenschapper weet dat een verbrandingsmotor laten rijden op waterstof eigenlijk totaal niet milieuvriendelijk is (je verspilt meer energie dan iets anders).
http://www.youtube.com/watch?v=tt1uN38E ... re=related

hier heeft hij zijn hele huis onafhankelijk gemaakt :
http://www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw
-
- Elite Poster
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Correct. Het is ook mogelijk om H20 te splitsen met overschot van energie van Natuurlijke bronnen. Maar dat kan dan enkel snachts. Want nu is zeker geen overschotMaglor schreef:Met de energie verkregen door kernfusie kan het proces onderhouden worden om H20 te splitsen in H2 en O2. En kernfusie is veel 'properder' dan olie.
Dat is wat hij bedoelt, denk ik.

- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
@henke54
Toch wel, want de energie die je dan milieuvriendelijk zou aanmaken kan je dan beter gebruiken om bv. een batterij elektrisch voertuig te gaan aandrijven. Je zou, grof gezegd en op basis van mijn eerdere cijfers, bv. 9 keer minder windmolens moeten plaatsen om je batterij elektrisch voertuig te laten rondrijden i.v.m. waterstof aan te maken en het dan in en verbrandingsmotor te 'verspillen'. Of nog anders, i.p.v. één H2-ICE wagen kan je 9 batterij elektrische voertuigen laten rondrijden.
Of zoals ik al in een andere topic zei (dan wel over fuel cells):
De conclusie in die journalpaper:
Toch wel, want de energie die je dan milieuvriendelijk zou aanmaken kan je dan beter gebruiken om bv. een batterij elektrisch voertuig te gaan aandrijven. Je zou, grof gezegd en op basis van mijn eerdere cijfers, bv. 9 keer minder windmolens moeten plaatsen om je batterij elektrisch voertuig te laten rondrijden i.v.m. waterstof aan te maken en het dan in en verbrandingsmotor te 'verspillen'. Of nog anders, i.p.v. één H2-ICE wagen kan je 9 batterij elektrische voertuigen laten rondrijden.
Of zoals ik al in een andere topic zei (dan wel over fuel cells):
En kijk, ook hier kloppen mijn cijfers van hierboven weer redelijk goed 79 * 28/10 = 221 (~ 202).Ter vergelijking:
Om 60kWh energie aan de wielen te voorzien moet een hernieuwbare energiebron bij een batterij elektrisch voertuig zo'n 79kWh energie produceren en bij een fuel cell voertuig 202kWh!
Bron:
Journal of Power Sources
Volume 130, Issues 1-2, 3 May 2004, Pages 208-212
http://linkinghub.elsevier.com/retrieve ... 5303012175 of http://www.metricmind.com/data/bevs_vs_fcvs.pdf (indien de eerste link niet werkt)
De conclusie in die journalpaper:
Je filmpjes zal ik later bekijken, zit nu op het werkWe find that government studies indicate that it would be far cheaper, in terms of production and refueling costs, to develop a BEV, even if we do not consider the substantial cost of building and maintaining the hydrogen infrastructure on which the FCV would depend. Specifically, the results show that in an economy based on renewable energy, the FCV requires production of between 2.4 and 2.6 times more energy than a comparable BEV. The FCV propulsion system weighs 43% more, consumes nearly three-times more space onboard the vehicle for the same power output, and costs approximately 46% more than the BEV system. Further, the refueling cost of a FCV is nearly threetimes greater. Finally, when we relax the renewable energy assumption, the BEV is still more efficient, cleaner, and vastly less expensive in terms of manufacturing, refueling, and infrastructure investment.

ok....want je hebt ook gelijk wat betreft electrisch/waterstof... deze Mike Strizki zegt ook in dat filmpje, dat het enkel een 'haalbare kaart' zou zijn met hybride 'toestanden'(waterstof/electriciteit) wat vervoer betreft...NuKeM schreef:@henke54
Je filmpjes zal ik later bekijken, zit nu op het werk

-
- Premium Member
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
- Locatie: leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 16 keer
bwa extra energie?! als iedereen zonnepanelen op hun dak legt en als er overproduktie is gewoon waterstof gaat aanmaken... Of met windmolens of dergelijke.. of er zijn nog veel duurzamen groene oplossingen , dan is er toch niet echt een probleem. Beschouw die waterstof dan als een batterij
ja kan die engergie later nog verbruiken. Alleen het rendement kan mss wat tegenvallen dat weet ik niet zo direct.

-
- Elite Poster
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
De vervuilingskost van deze batterijen is natuurlijk ook wel groot.NuKeM schreef:@henke54
Toch wel, want de energie die je dan milieuvriendelijk zou aanmaken kan je dan beter gebruiken om bv. een batterij elektrisch voertuig te gaan aandrijven. Je zou, grof gezegd en op basis van mijn eerdere cijfers, bv. 9 keer minder windmolens moeten plaatsen om je batterij elektrisch voertuig te laten rondrijden i.v.m. waterstof aan te maken en het dan in en verbrandingsmotor te 'verspillen'. Of nog anders, i.p.v. één H2-ICE wagen kan je 9 batterij elektrische voertuigen laten rondrijden.
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ik weet het nog niet ze als alle auto's waterdamp gaan uitstoten gaan we dan niet meer regen produceren ? En welke gevolgen heeft dat dan weer .. ? overstromingen, afkoeling van de aarde, .. zonnepanelen niet meer rendabel meer .. ik denk dat elektrische auto's nog altijd het beste alternatief zijn, zodat de vervuilende grondstof in de centrale kan opgevangen worden, daar heeft men plaats om zulke processen op te stellen en trouwens dit is goedkoper voor de eind consument, wat ook wil zeggen dat men altijd kan veranderen of overstappen op andere bronnen zonder dat hiervoor andere wagens in de plaats moeten komen. Dus de investering is op langere termijn voordeliger.
Laatst gewijzigd door Ofloo 04 jun 2008, 16:43, in totaal 1 gewijzigd.
waterstof wordt niet echt verbrand. Waterstof is zeer reactief en als het in contact komt met zuurstof ontploft het met de vorming van waterdamp.Nob schreef:Een verbrandingsmotor op waterstof stoot die geen CO2 uit (bij elke verbranding toch dacht ik) en zijn we dan niet terug bij af?
greetz,
Nob
- Pi R²
- Elite Poster
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
Over een afkoeling van de aarde hoeft ge u geen zorgen te maken. Als er één broeikasgas is waar iedereen altijd overkijkt met de CO2 hypocrisie, dan ist uitgerekend H2OOfloo schreef:ik weet het nog niet ze als alle auto's waterdamp gaan uitstoten gaan we dan niet meer regen produceren ? En welke gevolgen heeft dat dan weer .. ? overstromingen, afkoeling van de aarde, .. zonnepanelen niet meer rendabel meer ..


Een tweede punt, ik veronderstel wel minder regen, waarom? Gene smog van de auto's = minder condensatiekernen = minder regen. Smog reflecteerd trouwens warmte, dus als dat wegvalt, nog meer warmte

En das dan weer voor de aanwezige techniekers: kunnen ze die waterdamp niet gedeeltelijk in een condensatievat opvangen?
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
He, ja. En er direct een kraantje aanhangen. Gratis water in je wagen.Pi R² schreef:
En das dan weer voor de aanwezige techniekers: kunnen ze die waterdamp niet gedeeltelijk in een condensatievat opvangen?

There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Pi R²
- Elite Poster
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
en in de winter zout indoen en pekel strooien bij vriesweer, dan kunnen ze bij de overheid besparen op de strooidiensten
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
En al de plantjes langs de baan gaan er van dood.Pi R² schreef:en in de winter zout indoen en pekel strooien bij vriesweer, dan kunnen ze bij de overheid besparen op de strooidiensten
-
- Pro Member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37
Er ook al eens aan gedacht aan wat een energiekost er nodig is om al die zonnepanelen te maken ? Als je groener wilt bezig zijn moet je steeds naar het totaalplaatje kijken en dus ook naar productiekosten/vervuiling van je groene oplossing.misterjo schreef:bwa extra energie?! als iedereen zonnepanelen op hun dak legt en als er overproduktie is gewoon waterstof gaat aanmaken... Of met windmolens of dergelijke.. of er zijn nog veel duurzamen groene oplossingen , dan is er toch niet echt een probleem. Beschouw die waterstof dan als een batterijja kan die engergie later nog verbruiken. Alleen het rendement kan mss wat tegenvallen dat weet ik niet zo direct.
A post without a signature is like a fish without a bike






-
- Elite Poster
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
De oplossing is met een hele gemeente, wijk een windmolen laten bouwen.The_One_be schreef:Er ook al eens aan gedacht aan wat een energiekost er nodig is om al die zonnepanelen te maken ? Als je groener wilt bezig zijn moet je steeds naar het totaalplaatje kijken en dus ook naar productiekosten/vervuiling van je groene oplossing.misterjo schreef:bwa extra energie?! als iedereen zonnepanelen op hun dak legt en als er overproduktie is gewoon waterstof gaat aanmaken... Of met windmolens of dergelijke.. of er zijn nog veel duurzamen groene oplossingen , dan is er toch niet echt een probleem. Beschouw die waterstof dan als een batterijja kan die engergie later nog verbruiken. Alleen het rendement kan mss wat tegenvallen dat weet ik niet zo direct.
en wat als er geen wind isljd schreef: De oplossing is met een hele gemeente, wijk een windmolen laten bouwen.
De meeste groene erergie vormen zijn leuk maar je hebt veelal een
fossiel of nucleair alternatief nodig voor als de natuur niet wee wil
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13624
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Maakt niet uit, gertd, er zal altijd een zekere hoeveelheid klassieke energie moeten aanwezig zijn. Tenzij we met getijdencentrale werken
. Dan zitten we helemaal goed
.


Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Elite Poster
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Ik zeg niet dat je volledig overschakelt op groene energie. Het is dan een beetje het systeem zoals Ecopower. Het teveel zal gewoon terugvloeien naar Electrabel(of anderen) en zo wordt uiteindelijk het verschil betaald.gertd schreef:en wat als er geen wind isljd schreef: De oplossing is met een hele gemeente, wijk een windmolen laten bouwen.
De meeste groene energie vormen zijn leuk maar je hebt veelal een
fossiel of nucleair alternatief nodig voor als de natuur niet wee wil
- Mahimahi
- Elite Poster
- Berichten: 1192
- Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
- Locatie: Derde straatje op de rechterkant
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Hhrhrhr!!waterstof wordt niet echt verbrand. Waterstof is zeer reactief en als het in contact komt met zuurstof ontploft het met de vorming van waterdamp.



- Pi R²
- Elite Poster
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
InderdaadMahimahi schreef:Hhrhrhr!!waterstof wordt niet echt verbrand. Waterstof is zeer reactief en als het in contact komt met zuurstof ontploft het met de vorming van waterdamp.

de definitie van verbranden = binden met zuurstof
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
dus word het toch verbrand (warmte + 2 H2 + O2 => 2 H2O)Pi R² schreef:InderdaadMahimahi schreef:Hhrhrhr!!waterstof wordt niet echt verbrand. Waterstof is zeer reactief en als het in contact komt met zuurstof ontploft het met de vorming van waterdamp.![]()
de definitie van verbranden = binden met zuurstof
dit geeft geen CO2 omdat er geen coolstof in de reactie ziet
Benzine,diesel zijn Coolstof gebaseerde producten.
Laatst gewijzigd door gertd 06 jun 2008, 15:01, in totaal 1 gewijzigd.
- Pi R²
- Elite Poster
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
[muggezift-modus]gertd schreef: dus word het toch verbrand (warmte + 2 H2 + O2 => 2 H2O)
dit geeft een CO2 omdat er geen coolstof in de reactie ziet
Benzine,diesel zijn Coolstof gebaseerde producten.
ge zult bedoelen geeft geen CO2

en om helemaal juist te zijn, de warmte staat na de pijl:
2 H2 + O2 => 2 H2O + warmte.
Anders zou het een energie-gebruikend proces zijn in plaats van een energie leverend proces
Het is wel niet de warmte op zich die zorgt voor de productie van energie, maar het electronentransport in de redoxreactie. De warmte is een nevenproduct (verloren energie, tenzij ze dit kunnen opvangen)
[/muggezift modus]
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
[mierenneuk mode]Pi R² schreef: [muggezift-modus]
en om helemaal juist te zijn, de warmte staat na de pijl:
2 H2 + O2 => 2 H2O + warmte.
[/muggezift modus]
Je hebt warmte nodig om de reactie massaal te starten
je kan perfect een pot H2 laten staan (wel ondersteboven) zonder dat deze afgesloten is de H2 zal niet reageren met de zuurstof in de lucht
dit breng je op gang kan je op gang brengen met warmte
en je hebt gelijk dat je er meer warmte uit krijgt