Raar frequentiespectrum adsl2+

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
bc547
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jan 2008, 15:38
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb sinds kort cityconnect en ben wat aan het experimenteren met de instellingen/mogelijkheden.

Bij het bekijken van de frequentietabel van mijn modem viel het mij op dat rond 1900Khz er een gap is in het gebruikte spectrum (tones 420 tot 475 kunnen niet gebruikt worden wegens RFI). Mijn eerste idee is RFI van een AM radiostation, maar dit valt net buiten het AM radio spectrum volgens wikipedia. Weet er misschien iemand wat er storing kan veroorzaken op deze frequentieband, of waar zulke filter zich kan bevinden?

Zijn hier nog andere mensen die een gelijkaardig gat in het gebruikte spectrum hebben? (Ik zal morgen een grafiekje posten van het gebruikte spectrum voor de duidelijkheid)

Het gemakkelijkste is dit te controleren voor modems die ondersteund worden door DMT (http://dmt.mhilfe.de/). Voor Speedtouch modems moet je versie v7.35 hebben en verder moet je telnet toegang tot je modem hebben.


Mijn resultaten tot nu toe:
Speedtouch 536v6 (6.2 firmware):
Annex A: 11500 Kbit down/1196 Kbit up
Annex M: 10745 Kbit down/1934 Kbit up

Comtrend CT-536-1+
Annex A: 15600 Kbit down/1194 Kbit up
Annex M: 14540 Kbit down/1943 Kbit up

Zelfde comtrend CT-536-1+ maar dan wat getweakt op performance:
Annex A: 18040 Kbit down/1185 Kbit up
Annex M: nog niet getest

Bovenstaande snelheden zijn de effectieve snelheden die ik haal.


Mijn afstand tot de centrale is 1250 meter, de modem hangt rechtstreeks
aan de binnenkomende kabel van belgacom.
Joro
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 jan 2008, 17:51

Cityconnect, centrale Leuven. DMT toont zelfde gap.[/img]
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Wanneer je binnenhuisinstallatie is uitgerust met de ouderwetse adsl filters, zou dat wel eens de reden kunnen zijn.
Adsl2+ gebruikt een 2x zo breed spectrum.
Wanneer je een binneninstallatie met meerdere telefoonaansluitingen bekijkt, bestaat deze meestal uit een lange kabel waarop op verschillende afstanden de kontaktdozen zijn aangesloten.
Zit je met je modemaansluiting op één van de eerste dozen, dan heb je na deze doos, tot het einde een loos stuk kabel zitten.
Voor frequenties waarvoor dit eind kabel een kwart golflengte bedraagt, zal deze zich als een kortsluiting gaan gedragen.
Om een kortsluiting op 2MHz te krijgen, ongeveer het maximum voor adsl2+, zal dit eind lang moeten zijn: .66*300/2/4= 25 meter, een waarde die in een huis goed voor kan komen. (.66= verkortingsfactor van de kabel)
Bij elk langer eind wordt de frequentie lager.
Wanneer de kabel lang genoeg is (75 meter) kun je zelfs een 2e deuk in het spectrum krijgen.

Maar zelfs wanneer de afstand niet precies een kwart golflengte is zal je een aanzienlijke capacitieve of inductieve belasting op je aanluitpunt krijgen waardoor je een flinke verzwakking kan krijgen.

Eenzelfde effect krijg je wanneer je vanuit het bgc aansluitpunt parallelle aansluitkabels naar de kontaktdozen maakt.

Vooral bij adsl2+, waar het frequentiespectrum 2x zo hoog is als bij gewoon adsl is het nog belangrijker bij het bgc aansluitpunt een goed adslfilter te monteren, waarbij de huistelefooninstallatie op de pstn aansluiting is aangesloten en het adslmodem met zo'n kort mogelijke leiding op de adsl aansluiting is aangesloten.

Bijgaand een tekeningetje hoe zo'n spectrum er uit kan zien.(alleen zichtbaar wanneer je ingelogd bent)

bc547 schreef:Mijn afstand tot de centrale is 1250 meter, de modem hangt rechtstreeks
aan de binnenkomende kabel van belgacom.
Dus wanneer je huisbedrading achter het filter zit, kan dit de reden niet zijn.
Bijlagen
tek2.jpg
(14.23 KiB) 225 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Limburg 02 jun 2008, 02:43, in totaal 1 gewijzigd.
bc547
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jan 2008, 15:38
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Limburg schreef:Dus wanneer je huisbedrading achter het filter zit, kan dit de reden niet zijn.


Inderdaad.

De kabel van belgacom die van het straat binnenkomt, is direct gekoppeld (gesoldeerd) aan de modem zonder filter of aftakkingen voor binnenhuisbedrading. De reden hiervoor is om een slechte terminatie en signaalreflecties op de lijn te voorkomen.
bc547
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jan 2008, 15:38
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Joro schreef:Cityconnect, centrale Leuven. DMT toont zelfde gap.[/img]


Ik zit op de centrale van kessel-lo.

Ik heb ook toegang tot een 40tal adsl modems die op de DSLAM van e-leven zitten (ook adsl2+) in de centrale van Leuven (vismarkt). Dit zijn dezelfde comtrend modems als diegene die ik nu gebruik.

Op deze modems (heb er een 2tal random gepakt) zie ik geen gap in de gebruikte frequentieband. Ik ga morgen nog wat extra modems hiervan bevragen om zeker te zijn.
bc547
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jan 2008, 15:38
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb wat grafiekjes gemaakt van het signaalspectrum.

Aangezien de comtrend modem nu actief is en die niet ondersteund wordt door DMT heb ik zelf de grafiekjes gemaakt. De sync waarden in de titel van de grafiek zijn de effectieve snelheden die haalbaar zijn.

Afbeelding

Hierop is duidelijk te zien dat er een gap is rond tone 448 (=1900Khz). Deze gap zie ik ook als ik de speedtouch modem gebruik met DMT.

Ik heb ook van wat andere modems (E-leven, centrale vismarkt Leuven) grafiekjes gemaakt (http://134.58.250.2/personal/bc547/adsl/) en op geen enkel van deze grafieken is iets gelijkaardig te vinden.

Misschien een verloren/vergeten filter ergens op de lijn naar belgacom toe?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Tja vreemd geval.
Zo te zien aan de kromming van de randen is het een brede deuk waarbij een flink stuk onder de minimale s/n ratio verdwijnt en waarvoor de carriers dan ook niet gebruikt worden.
Het zou een impedantiesprong ergens in de bgc kabel kunnen zijn.

Zo heb ik hier in de aanvoerkabel (8 aders) naar m'n huis een verwisseling van 2 draden.
Dus 2 van de aansluitingen gebruiken geen gepaarde aders.
Bgc kwam er achter doordat ze 2 paren 'kwijt' waren.
Door de lijn door te 'fluiten' van één kant door er een soort hoorbare blokgolf op te zetten, kon hij aan de andere kant horen welke aders verwisseld waren.
Zo'n verwisseling, waardoor je niet gepaarde aders gebruikt, maakte met gewone telefonie geen verschil.
En ook isdn heeft er jaren over gedraaid.
Met ADSL en vooral ADSL2+ en VDSL krijg je rare verschijnselen door impedantiesprongen.
Ik denk niet dat Bgc gaat graven om dat soort 'foutjes', die vaker voorkomen, te herstellen.

Verder kan ik je geen advies geven, ik beheers wel de theorie, maar van hoe Bgc die theorie gebruikt weet ik weinig.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”