PSU = stabiliteit?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Kheopsys
Member
Member

Hallo!

Sinds ik naar Vista ben overgeschakeld is mijn systeem erg onstabiel geworden, ik heb om de vijf voet een blue screen, telkens met een andere stopmelding. Alle recente drivers zijn geïnstalleerd + updates voor windows vista. Wat ik heb opgemerkt is dat hoe meer aparaten ik aansluit, hoe sneller het systeem blijft hangen...zou dit dan iets met de PSU te maken kunnen hebben? Het is een vrij goedkope 550 watt psu - hoewel ik er onder XP geen problemen mee had.

Bedankt alvast als jullie me iets meer zouden kunnen vertellen.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Ga terug naar XP, Vista is bagger en vol problemen.
Als je systeem vroeger wel goed werkte, dan mag je ervan uit gaan dat Vista het probleem is.
Ik heb Vista ook gehad, elke dag blauwe-schermen, na een maand was ik het spuug en spuug zat.
Net zoals de rest van de slimme mensen.
XP draait hier jaren zonder problemen, Vista houdt het misschien 1 uur vol :lol:

Ga terug naar XP en donder die Vista in de vuilbak.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Kheopsys
Member
Member

Ik zou geen seconde twijfelen, maar het probleem is games...ik heb een Asus EAH3850 kaart, das een DX10 kaart...en op vista krijg ik daar gewoon een veel betere performance mee dan in XP.

Tenzij jij anders weet? :-D

Bedankt voor je antwoord.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Met welke spellen?

Er bestaan eigenlijk geen DX10 spellen, vrijwel alles is DX9 en gaat beter op XP.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Kheopsys
Member
Member

Je kan ze (nog) niet op DX 10 tien spelen maar hoe vreemd het voor jou ook mag klinken, ze gaan beter op Vista.

Age of Conan om maar een voorbeeld te geven, in XP 20 FPS, in Vista 60 tot 70 FPS. Ook Call of Duty 4 loopt beter onder Vista hier.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Het kan goed aan je voeding liggen, MAAR dan zou het ook aan je voeding moeten liggen in XP als je spellen speelt.
Ik weet bv van Crysis dat je gewoon wat files moet kopiëren en het ding loopt 2x zo snel onder XP als onder Vista.

Verder heb ik nog nergens vernomen dat Vista sneller zou zijn, hoe heb je dat gemeten?

Age of Conan is online, no way dat dat sneller kan zijn onder Vista.
Straffer nog, beide websites AOC en COD zijn online games, maar ze locken Firefox onder Linux gewoon vast.

Sorry ik weiger te geloven dat een online game al DX10 gebruikt en sneller onder Vista gaat.
Hoe heb je dat getest?

Afbeelding
tuurke
Plus Member
Plus Member

hoeveel ram heb je
vista sleurt ram

ben je zeker dat je alle drivers wel geinstalleerd hebt
amd of intel
Kheopsys
Member
Member

BasMSI schreef:Het kan goed aan je voeding liggen, MAAR dan zou het ook aan je voeding moeten liggen in XP als je spellen speelt.
Ik weet bv van Crysis dat je gewoon wat files moet kopiëren en het ding loopt 2x zo snel onder XP als onder Vista.

Verder heb ik nog nergens vernomen dat Vista sneller zou zijn, hoe heb je dat gemeten?

Age of Conan is online, no way dat dat sneller kan zijn onder Vista.
Straffer nog, beide websites AOC en COD zijn online games, maar ze locken Firefox onder Linux gewoon vast.

Sorry ik weiger te geloven dat een online game al DX10 gebruikt en sneller onder Vista gaat.
Hoe heb je dat getest?
Ik heb dat niet getest, ik neem gewoon waar van hoe de games in beide OS lopen. AoC heeft een latency en FPS metertje, hoewel je dat nu niet bepaald nodig hebt om te zien dat de graphics (ook in CoD4) in Vista veel beter zijn dan onder XP...maar ik geef graag toe dat het iets persoonlijk kan zijn (want ik vind geen referentie op het internet). Maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten hoe in XP dat aan te pakken (ik heb al Google geraadpleegd ja...)

Mijn vorige graphics card (MSI GF 7600GS) was geen verschil te zien, bij de Asus EAH 3850 wel...het zou dus wel eens aan de drivers kunnen liggen?? Ik heb ze in zowel XP als Vista in de meest recente updates uitgeprobeert.

Thx voor je antwoord.
Kheopsys
Member
Member

tuurke schreef:hoeveel ram heb je
vista sleurt ram

ben je zeker dat je alle drivers wel geinstalleerd hebt
amd of intel
Indd.

Op dit moment 2GB RAM, alle drivers zijn geïnstalleerd, de meest recente versies van MSI website (is een MSI moederbord, staan daar alle benodigde drivers op? Ik heb al naar andere gezocht...)

AMD Athlon 64 x2 4600+

Bedankt voor je antwoord.

ps: ik gebruik ook Vista64 en XP64 ofc.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb 2,5 GB en 2x Dual-core Opterons 270 (4 core).
Met een MSI 3850 512MB.
MSI K8N Master FAR PCIe 2.0 bord

Vista getest en weggesmeten, zoals bijna elke gamer je zal vertellen.

Ik ben administrator van http://forum.msi.com.tw en ja ik heb alle drivers.
Heck, hebben de BIOS aangepast voor Vista, zodat Vista dacht dat het mobo een Asus-Laptop is :-)
(Om te testen of Vista echt dom is, ja dat is het maar pakt het aan)

Kijk er gerust, geen probleem :lol:

Afbeelding
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Kheopsys schreef: Op dit moment 2GB RAM, alle drivers zijn geïnstalleerd, de meest recente versies van MSI website (is een MSI moederbord, staan daar alle benodigde drivers op? Ik heb al naar andere gezocht...)

Het is zinloos 64bit operating systemen te gebruiken als je niet boven de 3GB ram hebt!
Het enige wat je dan kan bereiken is extra swappen.
Het heeft echt geen zin, gebruik gewoon 32bit, want 64bit is NIET sneller en bovendien enkel zinvol als je bv CAD/CAM doet waar je tekeningen maakt ver boven de 4GB in berekeningen.
Meer bits is niet gelijk aan meer snelheid!

Afbeelding
Kheopsys
Member
Member

Doe ik zeker...maar het lijkt of je me niet wil geloven...ik zeg dat hier niet om andere mensen te pesten hoor :lol: de collector's edition van AoC heeft meer dan 60 EURO gekost, en daarom zet ik graag Vista 64 erop om er degelijk te kunnen op spelen. De game loopt beter en sneller op Vista, was het maar niet zo...het zou me heel wat last besparen...ik vraag me alleen af waarom het wel zo is. :lol: ok, het lijkt een persoonlijk geval te zijn want je probeert me al heel de tijd het tegendeel te bewijzen. Volgens mij is de Aus EAH 3850 en zijn driver gewoon een pro-vista-kaart...

Dat is amper een onderdeel van het probleem...dat Vista onstabieler wordt als ik er meer rand devices op aansluit...na SP1 en de drivers te hebben herinstalleerd, lijkt het iets beter te gaan. Sluit ik bvb 2 USB muizen aan, doet hij weer vreemd...daarom dacht ik aan de PSU...blijkbaar was ik fout.
Kheopsys
Member
Member

BasMSI schreef:
Kheopsys schreef: Op dit moment 2GB RAM, alle drivers zijn geïnstalleerd, de meest recente versies van MSI website (is een MSI moederbord, staan daar alle benodigde drivers op? Ik heb al naar andere gezocht...)

Het is zinloos 64bit operating systemen te gebruiken als je niet boven de 3GB ram hebt!
Het enige wat je dan kan bereiken is extra swappen.
Het heeft echt geen zin, gebruik gewoon 32bit, want 64bit is NIET sneller en bovendien enkel zinvol als je bv CAD/CAM doet waar je tekeningen maakt ver boven de 4GB in berekeningen.
Meer bits is niet gelijk aan meer snelheid!
Ik heb XP32 getest op dit systeem, dat was een ramp...geen idee waarom, nu heeft het geen zin om nog over te schakelen terug want er zijn extra RAM latjes onderweg, dus over enige tijd heb ik 4GB. Ik moet er wel bijzeggen dat de pc boer mijn 64 OS heeft aangesmeerd, geen rekening houdend met het aantal geheugen...
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik ben net overgeschakeld naar Vista Ultimate SP1 64bit op dit systeem: http://weyland.be/wrdprss/index.php/specs/

En ik ben net zoveel aan't vloeken toen dat XP pas uit was, toen wou ik ook de hele tijd terug naar Windows 2000. Natuurlijk zijn er ergernissen maar die tijden van pre-SP1 of de beta's/RC's zijn voorbij hoor, Vista draait supervlot punt uit.

Maar ik kan u ook verzekeren dat het supervlot draait, even vlot als m'n XP 32bit die er eergisteren nog opstond... Games draaien idd wat sneller en soepeler onder Vista. Ik kan al m'n games bijna spelen in 2560x1600, waar ik in XP nog naar 1920x1080 moest... Racedriver Grid bijvoorbeeld, dat draait als een trein op maximale settings, en dat is nu het recentste game dat ge kunt hebben :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Kheopsys
Member
Member

selder schreef:Ik ben net overgeschakeld naar Vista Ultimate SP1 64bit op dit systeem: http://weyland.be/wrdprss/index.php/specs/

En ik ben net zoveel aan't vloeken toen dat XP pas uit was, toen wou ik ook de hele tijd terug naar Windows 2000. Natuurlijk zijn er ergernissen maar die tijden van pre-SP1 of de beta's/RC's zijn voorbij hoor, Vista draait supervlot punt uit.

Maar ik kan u ook verzekeren dat het supervlot draait, even vlot als m'n XP 32bit die er eergisteren nog opstond... Games draaien idd wat sneller en soepeler onder Vista. Ik kan al m'n games bijna spelen in 2560x1600, waar ik in XP nog naar 1920x1080 moest... Racedriver Grid bijvoorbeeld, dat draait als een trein op maximale settings, en dat is nu het recentste game dat ge kunt hebben :)
Inderdaad, Vista heeft een zeer goede grafische performance, kwa laadtijden is het wat minder, bij sommige games misschien...Age of Conan laadt wel veel sneller op Vista bvb. maar een oudere game zoals Company of Heroes, daar heb ik dan op XP betere performance op. Maar over het algemeen verkies ik Vista voor games. Mijn probleem was alleen dat hij zo onstabiel is, en daarmee dat ik aan persoonlijke hardware problemen dacht...maar blijkbaar niet dus. Ik ben echter wel benieuwd wat DX 10 gaat doen, bij AoC is die optie inmiddels uitgeschakeld omdat er nog wat aan moest gewerkt worden...maar de vraag is...zal DX10 de performance of de kwaliteit verbeteren? of beiden...
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kheopsys schreef:Hallo!

Sinds ik naar Vista ben overgeschakeld is mijn systeem erg onstabiel geworden, ik heb om de vijf voet een blue screen, telkens met een andere stopmelding. Alle recente drivers zijn geïnstalleerd + updates voor windows vista. Wat ik heb opgemerkt is dat hoe meer aparaten ik aansluit, hoe sneller het systeem blijft hangen...zou dit dan iets met de PSU te maken kunnen hebben? Het is een vrij goedkope 550 watt psu - hoewel ik er onder XP geen problemen mee had.

Bedankt alvast als jullie me iets meer zouden kunnen vertellen.
het zou mss handiger zijn moest je die codes opschrijven....

Hier draait vista ook stabiel. Het klinkt mss raar maar soft van mijn mobo (abit) doet pc soms vastlopen (uguru).

PS: wat ik ook heb ontdekt is dat nod32 mij soms blauwe scherm geeft. Ik heb firewall van netlimiter hier en als er een melding komt dat nod32 probeert iets te doen in "my computer zone" dan krijg ik blauwe scherm.
tequila
Plus Member
Plus Member

Ik ken niet gek veel van windows pc's, maar dat klinkt toch al een serieus hardware probleem.
Installeer gewoon XP eens opnieuw op een nieuwe partitie om zeker te zijn dat het enkel onder Vista is (kan zijn dat er net nu problemen zijn gekomen met je hardware, kan ook gewoon aan Vista liggen).

Ik heb enkele jaren geleden iets gelijkaardigs aan de hand gehad omdat de fan van mijn graka stuk was. Iets waar je niet dadelijk aan denkt en je hoort die vaak ook niet draaien over de rest van de fans heen. Ik ken geen specifieke namen van tooltjes, maar draai eens iets dat de temperaturen van je onderdelen uitleest.
Als dit een driver-specifiek probleem was, denk ik wel dat je hierover meer zou terugvinden op het net.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

BasMSI schreef:... Ik ben administrator van http://forum.msi.com.tw en ...
Offtopic: dan heb ik ooit eens een FX5950Ultra van u gekocht :p
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Kheopsys
Member
Member

tequila schreef:Ik ken niet gek veel van windows pc's, maar dat klinkt toch al een serieus hardware probleem.
Installeer gewoon XP eens opnieuw op een nieuwe partitie om zeker te zijn dat het enkel onder Vista is (kan zijn dat er net nu problemen zijn gekomen met je hardware, kan ook gewoon aan Vista liggen).

Ik heb enkele jaren geleden iets gelijkaardigs aan de hand gehad omdat de fan van mijn graka stuk was. Iets waar je niet dadelijk aan denkt en je hoort die vaak ook niet draaien over de rest van de fans heen. Ik ken geen specifieke namen van tooltjes, maar draai eens iets dat de temperaturen van je onderdelen uitleest.
Als dit een driver-specifiek probleem was, denk ik wel dat je hierover meer zou terugvinden op het net.
Het is een Vista probleem...ik heb dit systeem van februari tot half mei op XP gehad en nooit 1 enkel probleem. Dus vermoedens is het een driver conflict, tenzij Vista om een of andere rede wel hardwarefouten zou opmerken en XP niet? Ik zal eens de combinatie van de hardware/drivers/vista opzoeken op het net...als ik een bluescreen krijg post ik die hier...van de website van Microsoft wordt je toch niet veel wijzer hoor...
tequila
Plus Member
Plus Member

Kheopsys schreef: Het is een Vista probleem...ik heb dit systeem van februari tot half mei op XP gehad en nooit 1 enkel probleem. Dus vermoedens is het een driver conflict, tenzij Vista om een of andere rede wel hardwarefouten zou opmerken en XP niet?
Het gaat niet om het al dan niet opmerken, wel om het al dan niet aanwezig zijn van hardware problemen. Vandaar dat ik voorstel om XP op een partitie te zwieren en even te testen. Als je niet zeker bent van een probleem kan je beter alle mogelijkheden uitsluiten.
De kans dat het Vista is, is groot omwille van de vista+graka drivers situatie. Maar als zich niet dadelijk een oplossing voordoet, kan je denk ik beter alle mogelijkheden uitsluiten.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
BasMSI schreef:... Ik ben administrator van http://forum.msi.com.tw en ...
Offtopic: dan heb ik ooit eens een FX5950Ultra van u gekocht :p
Nog meer off-topic, de wereld is klein :lol:

Afbeelding
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Kheopsys schreef: Het is een Vista probleem...ik heb dit systeem van februari tot half mei op XP gehad en nooit 1 enkel probleem. Dus vermoedens is het een driver conflict, tenzij Vista om een of andere rede wel hardwarefouten zou opmerken en XP niet? Ik zal eens de combinatie van de hardware/drivers/vista opzoeken op het net...als ik een bluescreen krijg post ik die hier...van de website van Microsoft wordt je toch niet veel wijzer hoor...
Tuurlijk wordt je er niks wijzer van, Microsoft heeft zelf al "toegegeven" dat Vista niet af is en dat ze al werken aan de opvolger.
Billy boy Gates heeft zelf niet eens vertrouwen in Vista, Vista is enkel vervroegd op de markt gekomen (nadat het al jaren te laat was) onder druk van Intel, want Intel kon niet meer wachten en moest bepaalde technologieën doordrukken want ze hadden er veel geld in gestoken.

Afbeelding
SvenVdb
Starter
Starter

Welke bleuscreen krijg je?
Ik had dit in begin ook met mijn moederbord(pc sinds februari). Even aan het googlen geweest op dat moederbord + bluescreen error. Driver gedownload ( blijkbaar probleem LAN of was het geluid(ben ik even vergeten) in samenwerking met vista) en nadien geen problemen meer gehad met VISTA ULTIMATE 64 Bit.
Waarschijnlijk toch nog ergens een driver niet goed hoor
Kheopsys
Member
Member

BasMSI schreef:
Kheopsys schreef: Het is een Vista probleem...ik heb dit systeem van februari tot half mei op XP gehad en nooit 1 enkel probleem. Dus vermoedens is het een driver conflict, tenzij Vista om een of andere rede wel hardwarefouten zou opmerken en XP niet? Ik zal eens de combinatie van de hardware/drivers/vista opzoeken op het net...als ik een bluescreen krijg post ik die hier...van de website van Microsoft wordt je toch niet veel wijzer hoor...
Tuurlijk wordt je er niks wijzer van, Microsoft heeft zelf al "toegegeven" dat Vista niet af is en dat ze al werken aan de opvolger.
Billy boy Gates heeft zelf niet eens vertrouwen in Vista, Vista is enkel vervroegd op de markt gekomen (nadat het al jaren te laat was) onder druk van Intel, want Intel kon niet meer wachten en moest bepaalde technologieën doordrukken want ze hadden er veel geld in gestoken.
Haha ja 'opvolger', waar we weer eens +300 EURO voor gaan mogen neertellen...
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

100 Euro :lol:

Afbeelding
Kheopsys
Member
Member

BasMSI schreef:100 Euro :lol:
alé, een hele geruststelling :lol: das de OEM versie dan
voor retail tel je er al 100 bij...en ultimate nog eens 100 EURO
:P
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Yep OEM, het leuke is dat je OEM mag gebruiken bij een nieuw stuk hardware, bv een nieuwe muis ofzo :lol:
Trouwens, bij Vista Ultimate zou je kode ook in XP Pro moeten werken heb ik me laten vertellen.
Weet niet zeker of het zo is want ik gebruik geen Vista meer, was de reboots na een paar weken meer dan zat.

Afbeelding
Rogue
Premium Member
Premium Member

ontopic

Wordt je PC niet te warm? Zet er eens een ventilator op & kijk of je het probleem dan nog hebt(kastdeur open & ventilator er voor).
Afbeelding
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Bij instabiele systemen kunt ge eens kijken naar de elco's rond de CPU

(zijn kleine ronde torentjes) meestel zo rond 1500 uF, dan moet je kijken of de bovenkant bol staat.

dat betekend dat ze heet gelopen zijn, en dat zijn capaciteit waarde, alsook zijn werkspanning zakken, tot ze op een gegeven ogenblik open spatten.

mijn asus moederbord was ook instabiel en heb daar de 6 elco's op vervangen en nu draait het moederbord weer 9 maanden zonder miserie
(kosten 9€) voor dat geld heb ik geen nieuw moederbord.
een tijd xp pr op gedraaid en nu al paar maanden vista 64 ultimate

greetz ikke

RF specialist

greetz ikke

RF spacialist
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Bolleke, dat zou kunnen, maar ik twijfel daar sterk aan.
Die opbollende/lekkende elco's was voornamelijk bij de K7 borden, op de AMD64 borden ben ik het eigenlijk nog nooit tegen gekomen.
Wil niet zeggen dat het niet kan, maar moeilijk.
Die lekkende elco's waren slechte series die door fabrikanten op de markt waren gedumpt, dat probleem is reeds lang van de baan.

Wel verdenk ik de voeding, echter Vista ook, want als XP er goed op loopt is het niet de voeding maar Vista.
Vista is geen lievertje en is zeker niet foutvrij.

Wel is het zo dat een slechte voeding de kans op lekkende elco's vergroot, ze moet dan immers veel meer klappen opvangen dan waar ze voor berekend zijn.
Maar vaak komt het niet zo ver omdat mensen de vastlopers/blauwe schermen zo moe zijn dat ze de voeding al vervangen hebben.

Trouwens, wat zit er allemaal in je systeem?
En heel belangrijk wat voor voeding is het?
Bij computer voedingen zeggen wattjes helemaal niks, maar heel belangrijk is de 12V max ampere waarde.
Er bestaan 500W voedingen die amper 20A op 12V halen, daar kan je een modern systeem echt niet fatsoenlijk meer op laten draaien.
Vooral in de zomer is er dan kaboem gevaar.

Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

bolleke64 schreef: (zijn kleine ronde torentjes) meestel zo rond 1500 uF, dan moet je kijken of de bovenkant bol staat.
Die tijd is wel voorbij hoor ;)
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

ditCh schreef:
bolleke64 schreef: (zijn kleine ronde torentjes) meestel zo rond 1500 uF, dan moet je kijken of de bovenkant bol staat.
Die tijd is wel voorbij hoor ;)
Het komt nog altijd voor, maar niet meer spontaan zoals met de K7/P3/P4 borden.
Nu heb je het enkel zitten als je te lang met een slechte voeding blijft klooien of als je een spanning overslag krijgt via bv een blikseminslag.
Maar het spontane lekken, wat ze vroeger deden is er eigenlijk niet meer bij, kan wel, maar niet vaak.

Afbeelding
Quincy
Starter Plus
Starter Plus
Contacteer:

BasMSI schreef:Yep OEM, het leuke is dat je OEM mag gebruiken bij een nieuw stuk hardware, bv een nieuwe muis ofzo :lol:
Trouwens, bij Vista Ultimate zou je kode ook in XP Pro moeten werken heb ik me laten vertellen.
Weet niet zeker of het zo is want ik gebruik geen Vista meer, was de reboots na een paar weken meer dan zat.
Dat kan ik verifiëren:

http://pro.tweakers.net/nieuws/49500/Do ... osoft.html

:wink:
"The surest sign of intelligent life in the universe is that none of it has tried to contact us."
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

ik herstel hier geregeld moederbordjes
ik koop de elco's steeds per 100

toevallig hier deze pc ook instabiel sinds gisteren
traag cpu 100% gebruik, blauw beeld, spontane reset

6 elco's vervangen en werkt weer prima.
werkt nu al weer 6 uur zonder uitval.

greetz ikke
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”