Homeconnect en telefoon centrale + alarm ?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ben het gebeuren rond homeconnect aan het volgen maar zie nergens onmiddelik iets staan dat dit systeem kan samen werken met een bestaande telefoon centrale en een alarm centrale dat aan gesloten is aan de telefoon .Iemand die deze informatie al verkregen heeft of ergens heeft zien staan in de documenten bij het pakket dat al te verkrijgen is ?

groetjes,
Snif
glenner05
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Sniffie schreef:Ben het gebeuren rond homeconnect aan het volgen maar zie nergens onmiddelik iets staan dat dit systeem kan samen werken met een bestaande telefoon centrale en een alarm centrale dat aan gesloten is aan de telefoon .Iemand die deze informatie al verkregen heeft of ergens heeft zien staan in de documenten bij het pakket dat al te verkrijgen is ?

groetjes,
Snif
Hoi

Wat betreft de telefooncentrale kan ik je niet helpen... Ik vermoed dat dit afhangt van type centrale...
wat je alarmsysteem betreft, ik ben alarmtechnieker. Wat voor type doormelding heb je? Een spraakkiezer zou moeten werken, aangezien dit net als een gewoon telefoontoestel je lijn opneemt en een berichtje voorleest... Maar als je op de meldkamer bent aangesloten of via sms berichten werkt zul je een probleem hebben... Dit werkt allemaal via digitale signalen, en dat lukt niet over voip hebben we al ondervonden... Welke centrale heb je? Ook zal je installateur waarschijnlijk ook jouw centrale niet kunnen contacteren, aangezien dit ook via een modem gebeurt. Het beste is dat je voor je alarm een aparte belgacom lijn houdt, discovery ofzo?
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

glenner05 schreef:
Sniffie schreef:Ben het gebeuren rond homeconnect aan het volgen maar zie nergens onmiddelik iets staan dat dit systeem kan samen werken met een bestaande telefoon centrale en een alarm centrale dat aan gesloten is aan de telefoon .Iemand die deze informatie al verkregen heeft of ergens heeft zien staan in de documenten bij het pakket dat al te verkrijgen is ?

groetjes,
Snif
Hoi

Wat betreft de telefooncentrale kan ik je niet helpen... Ik vermoed dat dit afhangt van type centrale...
wat je alarmsysteem betreft, ik ben alarmtechnieker. Wat voor type doormelding heb je? Een spraakkiezer zou moeten werken, aangezien dit net als een gewoon telefoontoestel je lijn opneemt en een berichtje voorleest... Maar als je op de meldkamer bent aangesloten of via sms berichten werkt zul je een probleem hebben... Dit werkt allemaal via digitale signalen, en dat lukt niet over voip hebben we al ondervonden... Welke centrale heb je? Ook zal je installateur waarschijnlijk ook jouw centrale niet kunnen contacteren, aangezien dit ook via een modem gebeurt. Het beste is dat je voor je alarm een aparte belgacom lijn houdt, discovery ofzo?
Op het moment werk de centrale nog me voice berichten . Dus bij melding beld hij een aantal nummers op en zegt welke melding er is . Brand , inbraak enz....
Meldkamer is verlopig niet van toepassing .
Type van de centrale ken ik zo niet van buiten , maar betrefd de meldingen ben ik dan al zeker dat het blijft werken .
Alvast bedankt voor de info ,nu nog de telefoon centrale ;-)
marsianus
Starter
Starter

glenner05 schreef: Hoi

Hoe moet de bekabeling dan gebeuren. Nu heb ik een telefoonabbo bij belgacom en netconnect bij dommel. De telefoonlijn komt binnen, gaat naar het alarmsysteem en wordt dan in 3 gesplitst. 1 lijn gaat naar een modem, 1 naar een telefoon en 1 naar een fax/telefoon.

Nu ben ik van plan over te stappen naar homeconnect. Hoe moet dat dan gebeuren. Eerst naar alarm en dan naar de siemens gigaset of nog anders?

PS: in geval van alarm belt het alarmsysteem enkele nummers op om inbraak, brand te melden; niet aangesloten op een meldkamer.
FullHD
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Telefoonlijn --> Siemens gigaset modem

Alles wat tot nu toe rechtstreeks op de telefoonlijn was aangesloten (telefoon- en faxtoestellen en het alarmsysteem) moet nu op de (2) telefoonaansluitingen van de Siemens gigaset worden aangesloten.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

FullHD schreef:Telefoonlijn --> Siemens gigaset modem

Alles wat tot nu toe rechtstreeks op de telefoonlijn was aangesloten (telefoon- en faxtoestellen en het alarmsysteem) moet nu op de (2) telefoonaansluitingen van de Siemens gigaset worden aangesloten.
Dus er zijn twee aansluitingen voorzien op de Siemens modem?
Dus laat ons zeggen, 1 aansluiting voor een telefooncentrale (alle telefoons in huis en de videofoon aan de deur )en de andere aansluiting voor het alarm (hopelijk valt de lijn nooit weg ).
Dit moet werken en hoe zit het trouwens met de 36 uren disconnects van ADSL? Blijkbaar krijg ik nergens een bevestiging betreft een telefoon centrale. Als ik over de modem lees dan vind ik wel terug dat deze een ingebouwde centrale heeft.Maar dan is de vraag kan deze samenwerken?
En ik bedenk nog iets bij stroom uitval hoe zit het dan geen telefoon, geen internet, geen werkend alarm systeem dat kan bellen! Het alarm blijft wel werken want gaat verder op batterij maar dat heeft dan geen buitenlijn. Dus dat staat hier dan te looien zonder dat iemand het weet, niet ik of de politie.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Het kan wel zijn dat je provider dit weigert.
Omdat de werking van de telefoon via vodsl of voip niet gegarandeerd is.
Moest er een inbraak zijn terwijl je telefoon niet werkt kunnen er dan bv problemen komen.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Devilzown schreef:Het kan wel zijn dat je provider dit weigert.
Moest er een inbraak zijn terwijl je telefoon niet werkt kunnen er dan bv problemen komen.
Idd , misschien het beste toch een goedkope belgacom lijn houden voor het alarm.

maar dan is de vraag werken beide op 1 systeem en is de bekabbeling dan mogelijk om de twee systemen te scheiden ?
glenner05
Plus Member
Plus Member

Sniffie schreef:
Devilzown schreef:Het kan wel zijn dat je provider dit weigert.
Idd , misschien het beste toch een goedkope belgacom lijn houden voor het alarm.

maar dan is de vraag werken beide op 1 systeem en is de bekabbeling dan mogelijk om de twee systemen te scheiden ?
Sorry voor de late reactie
ten eerste is het idd het beste om je belgacom lijn te houden voor je alarm, omdat een belgacom lijn blijft werken na een stroomstoring! Je siemens router valt uit, dus als je alarm hierop zit, geen doormelding, punt.
het is technisch perfect mogelijk om je alarm op je siemens aan te sluiten, als je een vocale kiezer hebt zoals jij. Net zoals fullHD al aangaf... In het geval van homeconnect gaat je binnenkomende lijn met enkel het ADSL signaal eerste naar de siemens, om via de telefoonuitgang eerst naar het alarm te gaan, en vandaar verder naar de telefoontoestellen. Wat die tweede telefoon uitgang op de siemens betreft, ik weet niet hoe dat gaat werken en of je die gelijktijdig kunt gebruiken, aangezien ik nog steeds op aansluiting wacht... Ik zal het zeker testen, want ik heb ook een spraakkiezer. Ik denk ook dat het mogelijk is om het stroomuitval probleem te verhelpen door je siemens te voorzien van een ups. Dan blijft die werken zonder spanning, dus zou je telefoon ook moeten werken, het adsl signaal zou moeten actief blijven aangezien dit binnenkomt op het belgacom netwerk...
BBB
Premium Member
Premium Member

Ik zou me ook graag willen aansluiten op homeconnect.
Het enige probleem is de alarmcentrale die ook is aangesloten op de telefoonlijn. Maar deze aansluiting wordt alleen gebruikt bij het onderhoud (er wordt niet automatisch een nummer gebeld bij alarm).
Iemand een idee of dit dan een probleem zou geven bij het onderhoud. (Ik vermoed dat ze een verbinding maken met het alarm, kan dit ook via dit systeem)
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

BBB schreef:Ik zou me ook graag willen aansluiten op homeconnect.
Het enige probleem is de alarmcentrale die ook is aangesloten op de telefoonlijn. Maar deze aansluiting wordt alleen gebruikt bij het onderhoud (er wordt niet automatisch een nummer gebeld bij alarm).
Iemand een idee of dit dan een probleem zou geven bij het onderhoud. (Ik vermoed dat ze een verbinding maken met het alarm, kan dit ook via dit systeem)
Blijkbaar is er totaal geen verschil van werking met de siemens tegen over een klasieke telefoonlijn. Het enige punt is dat wanneer de stroom uitvalt je niet kan gebeld worden of zelf kan bellen . Dus met een alarm en melding is dit dus niet veilig . Enige wat je kan doen is inderdaat een ups monteren voor stroom voorziening voor de siemens modem .
Heb hier over gebeld met dommel ook en het zou moeten werken maar ze geven hier voor geen ondersteuning wat te begrijpen is . Zij kunnen de garantie niet geven ,omdat stroom uitval nooit uitgesloten is en niets met dommel te maken heeft .

Ik heb alles besteld en ga het bekijken van zodra het hier is . Ik hou jullie mee op de hoogte .

Zijn er misschien mensen die ervaringen hebben met een ups en welke aan te raden .
BBB
Premium Member
Premium Member

Sniffie schreef: Blijkbaar is er totaal geen verschil van werking met de siemens tegen over een klasieke telefoonlijn. Het enige punt is dat wanneer de stroom uitvalt je niet kan gebeld worden of zelf kan bellen . Dus met een alarm en melding is dit dus niet veilig . Enige wat je kan doen is inderdaat een ups monteren voor stroom voorziening voor de siemens modem .
Bedankt Sniffie, dit is wat ik wilde weten.
Het enige wat ze doen is eigenlijk verbinding maken met het alarm tijdens een onderhoud, dus bij stroomuitval moet er niet gebeld worden.
glenner05
Plus Member
Plus Member

Sniffie schreef:
BBB schreef:Ik zou me ook graag willen aansluiten op homeconnect.
Blijkbaar is er totaal geen verschil van werking met de siemens tegen over een klasieke telefoonlijn. Het enige punt is dat wanneer de stroom uitvalt je niet kan gebeld worden of zelf kan bellen . Dus met een alarm en melding is dit dus niet veilig . Enige wat je kan doen is inderdaat een ups monteren voor stroom voorziening voor de siemens modem .
Heb hier over gebeld met dommel ook en het zou moeten werken maar ze geven hier voor geen ondersteuning wat te begrijpen is . Zij kunnen de garantie niet geven ,omdat stroom uitval nooit uitgesloten is en niets met dommel te maken heeft .

Ik heb alles besteld en ga het bekijken van zodra het hier is . Ik hou jullie mee op de hoogte .

Zijn er misschien mensen die ervaringen hebben met een ups en welke aan te raden .
Kleine
Member
Member

Ik heb een alarm met meldkamer (Securitas Direct), ik heb het reeds nagevraagd en in dit geval is het onmogelijk om het alarm op de router aan te sluiten. (zoals Glenner05 ook al aangaf)
Persoonlijk zou ik het alarm toch niet aansluiten op een router want inderdaad, bij stroompanne is er ook geen alarm meer. Toch niet naar de buitenwereld.

Bij Securitas is het wel mogelijk om een GSM module te laten installeren, op die manier heb je geen BGC-telefoonlijn meer nodig. Het nadeel hiervan is dat het plaatsen van zo'n module toch wel wat kost. De helpdesk schatte dit tussen de 150 en 200 euro.
Een andere oplossing zou inderdaad zijn om een Discovery line te behouden, uitsluitend voor het alarm maar met de aangekondigde prijsstijging van deze lijn wordt dit ook al een pak minder aantrekkelijk. Er moet dan ook een extra draadje binnengehaald worden. Ik veronderstel dat zo'n aansluiting ook weer wat geld kost.

Ik denk dat ik mijn telefonie gewoon ga behouden (heb nu een BGC classic line) en voorlopig alleen mijn Skynet ADSL GO ga vervangen door een Dommel NetConnect...
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 12 keer

Kleine schreef:Ik heb een alarm met meldkamer (Securitas Direct), ik heb het reeds nagevraagd en in dit geval is het onmogelijk om het alarm op de router aan te sluiten. (zoals Glenner05 ook al aangaf)
Persoonlijk zou ik het alarm toch niet aansluiten op een router want inderdaad, bij stroompanne is er ook geen alarm meer. Toch niet naar de buitenwereld.

Bij Securitas is het wel mogelijk om een GSM module te laten installeren, op die manier heb je geen BGC-telefoonlijn meer nodig. Het nadeel hiervan is dat het plaatsen van zo'n module toch wel wat kost. De helpdesk schatte dit tussen de 150 en 200 euro.
Een andere oplossing zou inderdaad zijn om een Discovery line te behouden, uitsluitend voor het alarm maar met de aangekondigde prijsstijging van deze lijn wordt dit ook al een pak minder aantrekkelijk. Er moet dan ook een extra draadje binnengehaald worden. Ik veronderstel dat zo'n aansluiting ook weer wat geld kost.

Ik denk dat ik mijn telefonie gewoon ga behouden (heb nu een BGC classic line) en voorlopig alleen mijn Skynet ADSL GO ga vervangen door een Dommel NetConnect...
zo ver ik weet komen er bijna altijd al '4' draadjes binnen, dus 2 'nummers'.

zou dit ff nakijken....
Kleine
Member
Member

icekiller2k6 schreef: zo ver ik weet komen er bijna altijd al '4' draadjes binnen, dus 2 'nummers'.

zou dit ff nakijken....
Aha, ik had oa hiervoor al 2 keer naar Dommel gebeld en had de indruk dat ze er daar eigenlijk niet zoveel over wisten.
(op den duur kwam het er bij één zelfs op neer dat HomeConnect en een apparte discovery line niet te combineren waren ... :roll: )
Nu ja, als je de prijsstijging van Discovery in rekening brengt is de terugverdientijd van een gsm-module zowiso al enkele maanden korter (ook als er voor die discovery line geen extra activatie en/of interventie kost zou zijn). Wat me vooral tegenhoud is de extra straling van zo'n module... geen idee hoe sterk dat is.
Met een baby op komst ben ik daar eigenlijk niet zo happig op.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 12 keer

begrijpelijk...

maar daarvoor kun je best belgacom bellen eerlijk gezgd.. vragen voor een 2de discoverylijn.. en dan uw andere lijn laten overzetten naar homeconnect.. (als je daar al +1 jaar abonnement hebt?)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kleine schreef:Wat me vooral tegenhoud is de extra straling van zo'n module... geen idee hoe sterk dat is. Met een baby op komst ben ik daar eigenlijk niet zo happig op.
Ik veronderstel dat je dan zelf ook geen GSM hebt, geen draadloze telefoon, geen wireless in huis (of zelfs bij je buren), geen babyfoon, ...

Nogmaals, tot op heden is er geen enkel bewijs dat de "straling" van de vermelde apparaten schadelijk is, trouwens een GSM die je niet gebruikt zorgt ook niet voor straling (het pollen van het netwerk is zeer beperkt).
Kleine
Member
Member

r2504 schreef:
Kleine schreef:Wat me vooral tegenhoud is de extra straling van zo'n module... geen idee hoe sterk dat is. Met een baby op komst ben ik daar eigenlijk niet zo happig op.
Ik veronderstel dat je dan zelf ook geen GSM hebt, geen draadloze telefoon, geen wireless in huis (of zelfs bij je buren), geen babyfoon, ...

Nogmaals, tot op heden is er geen enkel bewijs dat de "straling" van de vermelde apparaten schadelijk is, trouwens een GSM die je niet gebruikt zorgt ook niet voor straling (het pollen van het netwerk is zeer beperkt).
Toch wel, maar zoals ik al zei, ik weet niet of zo'n module hetzelfde niveau van straling heeft als een gewone gsm. Als dat het geval zou zijn lijkt het mij geen probleem.

Het is inderdaad niet bewezen of dit schadelijk is, het omgekeerde is evenmin bewezen. Feit is dat tegenwoordig blijkbaar alles draadloos moet, telefoneren, WIFI, zelfs een draad aan een toetsenbord en muis is blijkbaar al teveel. Geen verwijt naar iemand gewoon een bedenking ...
glenner05
Plus Member
Plus Member

Kleine schreef:Ik heb een alarm met meldkamer (Securitas Direct), ik heb het reeds nagevraagd en in dit geval is het onmogelijk om het alarm op de router aan te sluiten. (zoals Glenner05 ook al aangaf)

misschien een alternatief voor de meldkamer is een spraakkiezer? Die werkt wel perfect via Voip, heb het zelf getest via mijn homeconnect siemens router zoals ik al dacht. De kiezers die ik bij onze klanten installeer kunnen max vier nummers opbellen en vier verschillende gesproken boodschappen doorsturen. Plus hij blijft alle nrs opbellen totdat er iemand heeft gereageerd. Je moet ook geen abbo bij de meldkamer meer hebben, ook weer een voordeel. Mss eens informeren bij je installateur? Met dit systeem kan je natuurlijk niet direct weten in welke zone je een alarm hebt, dus je kan ook niet direct weten of het een echt of vals alarm is. De meldkamer daarentegen kan je wel precies zeggen welke zone(s) er in alarm zijn gegaan, das natuurlijk het nadeel aan dit soort kiezer....
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”