Vraag over de bewaarplicht van persoonlijke gegevens/internetverkeer (concrete vraag, zie onderaan)
Vorige week is in Nederland het omstreden Europees besluit over de wettelijke bewaarplicht van gegevens over internetverkeer geratificeerd ( http://www.ffii.be/node/492 ) waardoor alle gegevens, ook als je niet-crimineel bent, 12 maanden bewaard dienen blijven. Europa legt een termijn van 6 tot 24 (of was het 36?) maanden op.
Hoe zit de situatie concreet er uit in België? Het laatste wat ik las was de controverse rond de kostprijs: http://www.demorgen.be/dm/nl/991/Multim ... der-.dhtml
Op het ter ziele gegane forumadvocaat forum heeft Meon ook al eens dergelijke vraag gesteld: http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 283#133283
Ik heb even opgezocht in de huidige telecomwet: er staat enkel iets in over telefoonverkeergegevens. Callcenters ed. mogen maximaal 1 maand gegevens bijhouden. Over internet: ik vind nergens iets.
Maw: hoe lang blijven je dhcp gegevens bewaard bij je provider of bij websites? Wat zijn de huidige en toekomstige (bvb: terugwerkende kracht) wettelijke bepalingen hieromtrent?
Mijn vraag gaat concreet over een volgende situatie: Iemand die ik ken vermoedt dat iemand zijn mails meeleest via webmail. Hoe lang of hoe ver kan dus getraceerd worden of dat zo is, en zo ja wie dat is? Is hier een verschil bij voor personen bij hotmail aan de ene kant, edpnet, tn, bgc.. aan de andere kant, of google, yahoo enz aan een andere kant nog? Hoe lang worden de (dhcp) ip gegevens van een persoon wettelijk bijgehouden? dus maw: hoe lang kan hij getraceerd worden? aan zowel webmail als isp kant? Iemand hier een idee over?
Vraagje over telecomwetgeving: internetverkeer
-
- Premium Member
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
-
- Premium Member
merci, dat is hoe het in de toekoms ter uit zal zien, maar hoe zit het nu?
Ik vind 24 maand bewaarplicht trouwens gigantisch lang.
Ik vind 24 maand bewaarplicht trouwens gigantisch lang.
Volgens mij is het nog niet gestemd, ben niet zeker, maar dacht nog niet.
Aangezien de regering toch gaat vallen over een weekje, denk ik niet dat we ons zorgen moeten maken over die stemming.
In elk geval komt het erop neer dat miljoenen mensen in Europa getroffen worden door paranoïde politici die zonder kennis van zaken maar wat roepen alsook wetten maken.
Al dit gezever hebben we aan de USA te danken, die maken van een mug (9-11) een olifant waar heel de wereld last van heeft.
Bin Laden heeft zijn zin gekregen, volle aandacht en iedereen heeft nu last van zijn aanslag.
Aangezien de regering toch gaat vallen over een weekje, denk ik niet dat we ons zorgen moeten maken over die stemming.
In elk geval komt het erop neer dat miljoenen mensen in Europa getroffen worden door paranoïde politici die zonder kennis van zaken maar wat roepen alsook wetten maken.
Al dit gezever hebben we aan de USA te danken, die maken van een mug (9-11) een olifant waar heel de wereld last van heeft.
Bin Laden heeft zijn zin gekregen, volle aandacht en iedereen heeft nu last van zijn aanslag.