pc heeft vreemde kuren

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

Goede avond,

Sinds gisteren heeft mijn vaste pc heel vreemde kuren.

Wanneer de pc een tijdje niet wordt gebruikt wordt het scherm zwart en krijg ik de volgende melding
"Reboot and Select proper Boot device or insert proper Boot Media in selected Boot device and press any key"

Wanneer ik de installatie-cd van win XP gebruik om een herstel te doen krijg ik steeds de melding dat er geen harde schijven aanwezig zijn. Zelfs een herinstallatie van het OS werkt niet wegens dezelfde melding dat er geen harde schijven gevonden werden.

De laatste keer kreeg ik dit scherm wanneer ik een virusscan aan het uitvoeren was. Zou ik een virusprobleem hebben? Of is er misschien een BIOS probleem of zou het mss een hardware probleem kunnen zijn?

Pc heeft os WIN XP, een moederbord dual core, 3ghz, intel pentium4 processor.

Ik weet hier echt geen raad mee, hebben jullie een idee?
Lizard king
chant Hare Krishna and be happy
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik vrees dat uw harde schijf is aan het "sterven" is.

Waarschijnlijk wordt je harde schijf uitgeschakeld als je de computer een tijdje niet gebruikt.
Bij het herinschakelen ondervindt Windows problemen met je harde schijf.

Controleer eens de volgende instellingen (sorry, maar dit is voor de Engelstalige versie van Windows XP)
In de Nederlandstalige versie moet je op zoek naar Energiebeheer.

Start
Settings
Control Panel
Power Schemes tab
Turn off hard disks
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Als je nu nog op de pc bent kan je best een back-up nemen
want uw Harde schijf is bijna kapot, harde schijf kan bijna windows niet meer lezen.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

Amaai da klinkt niet zo goed :-( :-( . Ik had wel een vermoeden van een schijf-probleem want de schijf maakt af en toe een raar geluid!

Ik hoop dat ik hem nog aan de praat krijg en zo mijn gegevens kan recuperen!

Alvast bedankt voor de info
Lizard king
chant Hare Krishna and be happy
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Probeer misschien eens met een andere harddisk data-kabel?
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

Goede middag,

Ik heb ondertussen een nieuwe harde schijf geplaatst en heb nu het volgende probleem! De pc boot niet op via de cd van winXP. Hi doet gewoon niets!!
Wanneer je eerst de harde schijf instelt als First boot in line dan krijg ik een knipperend streepje. Boot ik via de cd dan krijg ik gewoon een zwart scherm en hhor ook de cd niet aanslaan

Ik heb in BIOS de nodige aanpassingen gedaan maar niets werkt.

Kan mij iemand hiermee helpen??
Alvast bedankt
Lizardking
chant Hare Krishna and be happy
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ben je zeker dat uw cd Bootable is ?
CD al eens proberen te booten in een andere pc/laptop?
tarzan1990
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2005, 19:07
Contacteer:

Is het een dell?
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Steekt de IDE & power cable tegoei derin?
Afbeelding
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Mee langs een dealer gaan, da's het beste.
Tenzij je zelf wilt rommelen en je hebt backups van al je gegevens.
Je zal niet de eerste zijn die door onkunde alles verliest en er dan achter komt dat je gegevens toch wel belangrijk zijn/waren.
Bij zo'n shop WEL aangeven dat ze NIET mogen formatteren, ander ben je de boel zeker kwijt!
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Echt hé, waarom het zelf doen als je 75 € kan uitgeven.
Afbeelding
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

tarzan1990 schreef:Is het een dell?

Neen geen Dell,

Ik heb alle kabels van het moederbord uitgetrokken en opnieuw ingestoken. Bij opnieuw opstarten kreeg ik de cd opgestart. Bij de installatie kreeg ik mijn nieuwe schijf geformateerd maar bij het kopieren van installatiebestanden vanop cd is de pc vastgelopen en kreeg ik een zwart scherm. Nu wil ik heropstarten maar geraak niet verder dan het allereerste scherm van de pc (scherm waarop je F2 ed kan indrukken voor BIOS)

Ik ben ten einde raad!!!

Zou mijn BIOS corrupt zijn of is mijn moederbord naar de vaantjes???
Mss moet ik toch eens naar een expert (winkel) gaan om het op te lappen??

Lizardking
chant Hare Krishna and be happy
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Rogue schreef:Echt hé, waarom het zelf doen als je 75 € kan uitgeven.


Dus jij werkt ook gratis voor je baas?
Dit slaat dus nergens op.
Als je het zelf niet kan moet je een expert inschakelen, en ja die moet je betalen.
Is heel normaal.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

lizardking schreef:Zou mijn BIOS corrupt zijn of is mijn moederbord naar de vaantjes???
Mss moet ik toch eens naar een expert (winkel) gaan om het op te lappen??


Het kan van alles zijn, ga naar een winkel en laat het nakijken.
Vraag wel op voorhand hoe ze te werk gaan, want de branche heeft helaas een slecht imago door een stelletje boeven die belachelijke prijzen hanteren.
Ik ben in elk geval zeker dat je BIOS niet naar de vaantjes is, want dan zag je helemaal niets meer.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
elldiablo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 apr 2006, 19:29
Locatie: Limburg Houthalen

BasMSI schreef:
Rogue schreef:Echt hé, waarom het zelf doen als je 75 € kan uitgeven.


Dus jij werkt ook gratis voor je baas?
Dit slaat dus nergens op.
Als je het zelf niet kan moet je een expert inschakelen, en ja die moet je betalen.
Is heel normaal.

ja ok maar 75 € is wel voor backupen , nieuwe hdd erin en instaleren ... 1 vriend moet er toch iets van kenne ... ik zouw alles op externe zetten wat belangrijk is .

en probeer een ander dvd/cd lezer , kan goed zijn dat uw lens wat versleten is en zo de nodige bestanden niet kan lezen .. oftewel is uw windows cd wat versleten .. heb dit ook al meegemaakt dat ik niets kon instaleren , door dat mijn dvd lezer en windows cd wat versleten waren.. na upgrade alles inorde
i believe in Technology ... they can changes this world to make it easy for us .
Politic ?? they make law's when they cant solve a problem ... Now how helpfull is that ...
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Alles wat belangrijk is zou ik op DVD zetten, is een veel beter bewaar medium.
Voor 75 euro heb je geen backup + nieuwe harddisk + installatie....
Zelfs niet bij een vriend.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
elldiablo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 apr 2006, 19:29
Locatie: Limburg Houthalen

BasMSI schreef:Alles wat belangrijk is zou ik op DVD zetten, is een veel beter bewaar medium.
Voor 75 euro heb je geen backup + nieuwe harddisk + installatie....
Zelfs niet bij een vriend.


bij vrienden gratis back up , gratis installtie daar zijn toch vrienden voor .. ale bij mij toch .. aleen Hdd kopen en klaar is kees :)

maar kom daar is hij nu nog niet mee geholpen, met onze zever :) . Laten we ff trg op topic komen ... enige nieuws topic starter ?
i believe in Technology ... they can changes this world to make it easy for us .
Politic ?? they make law's when they cant solve a problem ... Now how helpfull is that ...
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

BasMSI schreef:
lizardking schreef:Zou mijn BIOS corrupt zijn of is mijn moederbord naar de vaantjes???
Mss moet ik toch eens naar een expert (winkel) gaan om het op te lappen??


Het kan van alles zijn, ga naar een winkel en laat het nakijken.
Vraag wel op voorhand hoe ze te werk gaan, want de branche heeft helaas een slecht imago door een stelletje boeven die belachelijke prijzen hanteren.
Ik ben in elk geval zeker dat je BIOS niet naar de vaantjes is, want dan zag je helemaal niets meer.


Bedankt BasMSI voor de goede raad! Ik zal maandag eens naar een expert gaan en hopen dat het me niet te veel centjes gaat kosten

Lizardking
chant Hare Krishna and be happy
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Ik weet niet hou oud je PC is, maar het zou zomaar kunnen dat een nieuw batterijtje genoeg is om de boel op te lossen.
Zo'n herstelling kost bij de vakman normaal niet meer dan 25~30 euro, 1 uurtje werk incl batterij.
(voor die pietleuten: Vervangen, Instellen BIOS en PC nakijken op mogelijke andere oorzaken)
Een batterijtje gaat namelijk meestal tussen de 3 a 5 jaar mee.
Het kan zomaar zijn dat een BIOS instelling de boel van starten afhoud omdat de batterij leeg is.
Maar dat is simpel te checken, zet de PC op tijd in de BIOS, laat de PC een dag zonder stroom (stekker eruit!), start hem op en ga de BIOS in.
Loopt hij minuten of meer mis, dan mag je ervan uit gaan dat het je batterijtje is.

Het kan heel veel zijn, maar je wist hem precies te formatteren.
(je bent dus al je gegevens misschien al kwijt!)
Dit kan ook duiden op gebrekkig onderhoud aan ventilatoren, waardoor bepaalde dingen te warm worden.
Al met al krijg ik het idee dat we over een 3~6 jaar oude PC hebben.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Een BIOS met een lege batterij start gewoon met fabrieksinstellingen op.

Al met al krijg ik het idee dat we over een 3~6 jaar oude PC hebben.


Dat gevoel heb ik ook :?. Is het wel de moeite om aan deze pc te "klossen"? Er zijn precies wel meerdere onderdelen versleten aan je systeem. Van wat ik er uit opmaak is je moederbord waarschijnlijk dood.


[offtopic]
Alles wat belangrijk is zou ik op DVD zetten, is een veel beter bewaar medium.
Voor 75 euro heb je geen backup + nieuwe harddisk + installatie....
Zelfs niet bij een vriend.

Voor mijn vrienden doe ik dat voor de prijs van de HDD & een pint ;). DVD's zijn nu niet bepaald een gegeerd back-up-medium. Veel te fragiel naar mijn mening.
[/offtopic]
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”