cdrom player weigert alle dienst

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Hey,

Ik zit hier met een groot probleem. Ik zit hier met een pc waarvan de cdrom player alle dienst weigert. En ikm heb die vrij hard nodig.
Voor ge begint te klagen dat ik met een krot werk, ik zit een jaar in brazilie bij een familie en ik ga die hun pc niet upgaden met mijn geld.

Specificaties:
    Win 98 (se weet ik niet, het ene programma zegt van wel, het andere niet, windows system houdt het bij gewone editie),
    Creative CD-ROM CD4832E in IDE primary slave


In windows staat de drive soms in de lijst, soms ook niet. Als hij er staat en ge probeert iets te doen dan krijgt ge de error, dat de drive niet klaar is of er geen media insteekt (hetzelfde als bij een werkende drive zonder schijfje). Ook op de cd drive werken de knoppen niet (ge kunt hem dus ook niet opnenen) en het led-je licht nooit op.

Tijdens het opstarten zegt hij wel Primary IDE slave Creative CD-rom 4832E.

Dus wat kan ik hier aan doen, of is hij rijp voor het stort??

Greetz
Thomas
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wel, ik zou zeggen, kijk eens of alle connectoren nog goed vast zitten. Want als ze niet goed contact geven, dan kan je de raarste dingen tegen komen. Desnoods allemaal eens uittrekken, stof uithalen en dan terug proppen. Als dit niet helpt, dan zal je er helaas niet veel kunnen aan doen denk ik.

Cheers
Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Indien mogelijk zet hem eens op Secondery master, dus los van Primary.
Je hebt dan wel een 2e Idekabel nodig, dit wil wel eens helpen bij een slechte herkenning van de CDrom.
Anders zeker de kabel eens checken zoals Sub Zero hiervoor schreef.

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Ze0n

je kan mss de cd-rom drive eens kuisen, mss is de lens vuil., dan moet je wel zo'n kuis cd'tje kopen, dit raadt ik niet echt aan, maar is wel een mogelijkheid

Als je zo'n droge lucht blaas balgje hebt kan je eens (na dat de andere tips geprobeert zijn!) in de cd-rom drive 'blazen' niet gewoon met je mond erin blazen, hier zit veel te veel water in. dit kan echter als er wat zand ofzo in de blazer zit krasjes op de lens maken, maar als er stof op ligt, is dit een mogelijke oplossing, maar dan zou ik toch eerder voor de kuis cd gaan.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Ze0n schreef:Als je zo'n droge lucht blaas balgje hebt kan je eens (na dat de andere tips geprobeert zijn!) in de cd-rom drive 'blazen' niet gewoon met je mond erin blazen, hier zit veel te veel water in.

Toch opletten dat je geen blaas-systeem gebruikt waar de luchtstroom te sterk is, indien er een te sterke luchtstroom langs een Mosfet-chip voorbij stroomt kan dit leiden tot statische lading en aldus dit soort chip naar de ewige jachtvelden helpen.
(te sterke luchtstroom bvb bij haardroger welke op koude lucht blaast)
Misschien kan je uw gastgever er toch toe aanzetten om een nieuwe CD (lezer) in te bouwen, dan heeft hij er toch ook de voordelen van, dit indien de andere voorstellen niets opleverden.
In dat geval kan dat beter gebeuren door een firma in de plaatselijke omgeving, als jij deze installatie zou uitvoeren en er gaat iets mis... :???:
Nog een tip:Als je aan de PC werken uitvoerd kan je best alle kabels van de PC losmaken, zodanig als je nadien iets aanraakt dat je niets defect maakt door statische ontlading.(eerst met beide handen eens het chassis aanraken vóór je iets aanraakt zoals een printplaat)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gewoon wattestokje met alcohol het lensje voorzichtig reinigen.

Veel beter dan al die reinigings CDs die toch niks uithalen.
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Ik zal er een direct aan beginnen zenne met die bak is open te doen en alles is te bekijken. Ik heb dat al wel een gedaan, met ik ben een hardare leek, dus nu: hoe weet ik welke kabel voor wat dient en waar die losse kabels voor dienen??
Nog wel een vraagske: hoe zet ge die in secundary master?

En de lens reinigen, dat zal niet veel helpen denk ik, de cd drive gaat al niet open (niet via de knop op de drive, niet via software op de pc).

Greetz
Braziboy
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

braziboy schreef:nu: hoe weet ik welke kabel voor wat dient en waar die losse kabels voor dienen?? Nog wel een vraagske: hoe zet ge die in secundary master?


Gewoon de kabel van je CD volgen naar het moederbord... de waarschijnlijk lege connector ernaast is de secondary IDE (al zijn er nog oude moederborden met slechts 1 IDE channel).

Als je de slave wegneemt van een IDE channel kan het ook zijn dat je de disk op master (without slave moet plaatsen). Tevens zal je de CD moeten veranderen naar eveneens master (without slave).

braziboy schreef:En de lens reinigen, dat zal niet veel helpen denk ik, de cd drive gaat al niet open (niet via de knop op de drive, niet via software op de pc).


Kan je ook niet door het deurtje hoor... moet je de CD player wel iets verder voor demonteren !
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Waarschijnlijk zijn de meeste losse kabels die erin zullen zitten, dunne kabels om stroom te leveren. Om de cd-rom op secundary master te zetten zal je een 2e IDE-kabel nodig hebben (brede grijze kabel met 1 rode kant). Misschien zit deze al in de pc, anders zal je deze nog bij moeten kopen, deze moet dan op de secundary connector van het mobo worden aangesloten. Kijk eventjes aan welke kant de rode kant van de kabel is (die er nu aan zit) en je koppelt de (primary) brede kabel van de cd-romspeler af (de stroomkabel ook), dan neem je de cd-romspeler even uit de pc. Op de achterkant zijn een 6-tal pinnetjes met daar ergens een stukje tussen dat 2 van die pinnetjes verbindt. Nu staan deze nog zo dat de cd-romspeler slave is, kijk op je cd-romspeler hoe je deze moet zetten zodat je cd-romspeler master is. Nu steek je de cd-romspeler terug en sluit je hem aan aan de secundary IDE-kabel . Zie wel dat de rode kant aan dezelfde kant zit als daarjuist. Koppel de stroomkabel ook terug aan. Nu zou je cd-romspeler secundary master moeten zijn.

Als het bovenstaande niet geheel correct is, verbeter me aub.

Greetz,
Debruineogenboy
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

99% is juist, een klein detail alleen maar:

die ide kabel heeft niet altijd (zeker niet bij oudere pc's) een rode of andersgekleurde kant, maar 3x dezelfde kleur, als dit zo is, maakt het niet uit hoe de kbel steekt, zolang het maar een uiteinde is dat in het moederbord steekt
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Tja,

Ik heb dat hier al eens helemaal open gedaan. Cd-rom er uit gehaald, opgestart zonder, vindt hem dan niet, terug ingestoken, alleen gekuist, andere voeding gebruikt, allemaal niets. Op het moment heb ik geen 2e ide kabel ter beschikking, maar ik kan morgen mss wel iets regelen. Dus nog rustig afwachten. En dat van die 6 pinnetjes, ik heb gezien dat er 2 geconnect zijn, maar op de cd staat er geen handleiding, dus ff op internet op zoek gaan.

Greeetz
Thomas
Lukse
Premium Member
Premium Member
Berichten: 662
Lid geworden op: 28 okt 2003, 20:51

Hoe je hem op master of slave zet, vind je meestal op een etiketje op de disk zelf.

Edit:
Hmm, tgaat hier dus over ne CD-ROM.
Kdacht dat het over nen HD ging :?
Kweenie of da daar ook op staat.
Please excuse me, ben wa ziekjes :-)
Laatst gewijzigd door Lukse op 15 dec 2003, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Ik heb het al gevonden op de site van creative wat wat is, nu heel de manual is aan het lezen en alles van vanvoren terug aan het instaleren.
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Niks niks niks, da geeft helemaal niks, alle gedaan wat ze als oplossing geven, nu is er dus alleen nog de hoop dat hij zal werken in secundary master. Morgen even vragen aan een vriend die een pc-shop heeft om de drive ff te proberen in een andere pc en dan zullen we weten wat er aan te doen.

Greetz
Thomas
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”