Promotie Telenet: gratis draadloze installatie

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

Heb even een klein vraagje:

kzou het internet pack basicnet nemen (20 euro voor 1GB).
wordt bijna niet gedownload, enkel mail en wat internet gesurf.

nu zie ik de promotie van Telenet.
waar moet ik zelf nog voor zorgen?

Is dit een router dat zij zelf plaatsen (van Dlink ofzo???), en dit instellen op je laptop (wordt een nieuwe HP laptop).
Of is dit dan mss een acces point ofzo?
Omdat er mss een printer zou op aansluiten dan op die router.

Indien ik dit verkies, betaal ik dus 50 euro activatie.
Anders komt er daar dan NIETS meer bij é (ik kijk al TV via distributie).

Edit: heb zonet ook gekeken om eventueel Belgacom ADSL te nemen (heb reeds een telefoonlijn van Belgacom), maar daar heb je maar 400 MB voor 20/maand. ==> beter Telenet nemen in mijn situatie?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Als je echt, maar dan ook echt toekomt met die 1GB is dit zeker een goede keuze denk ik.

Ze installeren een access point. Dit wil ondermeer zeggen dat je zoiezo maar met 1PC op internet kan, dat je geen printer kan aansluiten en je eigenlijk volledig afhankelijk bent van telenet.

Hoe gaat dit alles in zijn werk, telenet installeert bij jou een access point, mits jouw laptop al een draadloos kaartje heeft hoeven ze niets op je laptop te installeren, het eenige dat je moet doen is je laptop aanzetten en inloggen met de gegevens die telenet jouw bezorgd (op jouw draadloos netwerk).

Je zal enkel de activatie betalen, maar laat je niet 'omkopen' met het bedrag dat je normaal dient te betalen voor deze draadloos installatie. Een dergelijk access point is gemakkelijk voor 50€ te vinden in de winkel.

Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent, als je verder nog vragen hebt, ons forum en zijn users staat altijd klaar ;)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

EDPnet heeft, geloof ik, nog steeds het beste light abonnement op de markt met hun Max Starter abo (6Mbit / 1GB / 20€), maar als je bereid bent om je telefoonlijn ook om te schakelen (dus geen Belgacom factuur meer), dan heb je bij Tele2 onbeperkt internet (4Mbit) plus telefonie (en eventueel GSM) voor slechts 30€/maand.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ja als je met 1GB toekomt valt dit mee. Maar met 1GB doe je wel niet meer veel tegenwoordig. Wat lichte websites surfen en beetje emailen, niet meer dan een uurtje per dag. Dan zal het wel moeten lukken.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Zoals hierboven al werd gezegd, ben je waarschijnlijk afhankelijk van Telenet.

Als je ook nog adsl kunt ontvangen (cfr. afstand), moet je eens rondkijken op dit forum.
(1 Gb is soms heel snel vol, als je pc wat updates binnenhaalt)
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

Geachte,

het is voor mijn nonkel, weet haast met moeite hoe je een PC moet opstarten. Hij heeft het redelijk druk altijd, dus veel surfen ed zal het zeker en vast niet zijn. Om te antwoorden, idd, met die 1GB komt hij toe.

Ik ben enkel een beetje 'teleurgesteld' ivm die acces point.

L-army schreef:Ze installeren een access point. Dit wil ondermeer zeggen dat je zoiezo maar met 1PC op internet kan, dat je geen printer kan aansluiten en je eigenlijk volledig afhankelijk bent van telenet.

Hoe gaat dit alles in zijn werk, telenet installeert bij jou een access point, mits jouw laptop al een draadloos kaartje heeft hoeven ze niets op je laptop te installeren, het eenige dat je moet doen is je laptop aanzetten en inloggen met de gegevens die telenet jouw bezorgd (op jouw draadloos netwerk).


Als ik er bv een 2e pc op wil aansluiten, moet ik zelf kijken dan voor een router ofzo? Dan heb ik dat acces point niet meer nodig?
En indien ik een nieuwe printer met WLAN ingebouwd heb, kan ik deze dan aansluiten op die acces point, zodat ik met de laptop kan printen?

Alvast super bedankt voor de reacties.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Ik zou hem dit aanraden, mijn vader die ook geen bal van PC's kent heeft dat ook:

http://www.tele2.be/nl/internet/adsl1mb/index.html

Dat is 1 Mbit ADSL, genoeg voor beginners, start bedrag 20 euri en kan oplopen tot max 30 euri maar absoluut niet hoger.

Zie de tarieven: http://www.tele2.be/nl/internet/adsl4m/ ... index.html

Voor de af en toe surfer is dit ideaal, zeker omdat er ook een limiet zit op het max bedrag!
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

nogChoco schreef:maar als je bereid bent om je telefoonlijn ook om te schakelen (dus geen Belgacom factuur meer), dan heb je bij Tele2 onbeperkt internet (4Mbit) plus telefonie (en eventueel GSM) voor slechts 30€/maand.


Ik denk dat dit eerder 40€ per maand zal zijn. Bij Tele2 moet je wel goed opletten voor de kleine lettertjes! Wat bieden ze en wat niet (in vergelijking met andere operatoren).

Maar als je een kleine surfer bent, kun je eventueel ook dit overwegen:
http://www.dommel.com/nl/adsl/netconnec ... ?cust=home

Er zijn heel wat providers. Kijk maar eens rond op dit forum.
Persoonlijk zou ik nooit bij telenet gaan.

Je vindt hier genoeg verhalen terug, over klanten die een kosteloze installatie werd aangeboden, maar achteraf wel een factuur in de bus kregen, etc...

Alvast veel succes in je zoektocht.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Je gaat een nieuwe computer kopen met Windows Vista erop dus. Je moet Vista dus updaten en de eerste service pack is al iets van een 700 MB in grootte. Daar zit je dan met je 1 gig per maand. OK, het is wel maar één keer dat het moet gebeuren maar goed...

Als ADSL ook mogelijk is, dan heb je keuze te over aan goedkope light abo's. Er is zelfs een topic over, met als titel "light abo's" (gebruik zoekfunctie eens).

Edit: kijk ook eens op www.xs.be
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Goztow schreef:kijk ook eens op www.xs.be


Goztow, deze test is niet zo betrouwbaar. Als je 200 Gb download invult, houdt deze geen rekening met bv happy-hours. Waardoor hij enkel de duurdere abonnementen eruit haalt, wat niet correct is. Een limiet van 100 Gb (theoretisch) die je download in happy-hours (praktijk) komt ook 200 Gb op uit..

Ik denk dat hij best manueel de specs eens vergelijkt.
Die kleine lettertjes kunnen een groot verschil maken.
Gebruikersavatar
Fustigateur
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49

nogChoco schreef:EDPnet heeft, geloof ik, nog steeds het beste light abonnement op de markt met hun Max Starter abo (6Mbit / 1GB / 20€), ...


Ja zeker! Het beste light abonnement wat er op de markt is. En als je over de limiet gaat betaal je 1 euro per giga. Voor iemand die niet veel surft is dit een gedroomd abo. Goeie snelheid, goedkoop abonnement en bijkopen van volume valt goed mee in prijs.

De andere abo's van EDPnet zijn serieus aan herwaardering toe. Terwijl ze vroeger met hun 20 giga een voortrekkersrol speelden, zijn ze nu hopeloos aan het achterop huppelen. Straks krijg je bij Telenet en Skynet evenveel volume.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Fustigateur schreef:Straks krijg je bij Telenet en Skynet evenveel volume.


Maar dan nog zal er een serieus verschil in prijs per extra GB zitten. Maar je hebt gelijk, ze mogen bij Edpnet ook wel eens beginnen bewegen. ADSL2+ voor iedereen (vanaf juli) zou al een begin zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Fustigateur schreef:Straks krijg je bij Telenet en Skynet evenveel volume.


Straks in het jaar 2037 of wat ?

Trouwens evenveel, man ik wist niet dat jij zo naief was... enkele GB's erbij in het beste geval ja.
Gebruikersavatar
Fustigateur
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49

Er zal inderdaad voor wat het abonnement betreft nog steeds een verschil zijn van 10 euro, wat de prijs per "giga" bij edpnet goedkoper maakt. Maar als alternatieve provider ga je toch meer moeten bieden dan alleen maar dat, anders blijft iedereen bij skynet of telenet. En alleszins iemand die bij een andere provider zoals dommel of dxadsl zit. Die gaan eens goed lachen met dat abonnement van edpnet. Denk wel dat ze niet verder gaan kunnen dan hun volume in 1 keer naar 30 of 40 giga te laten stijgen. Er zijn ondertussen voldoende andere providers die dit ook aanbieden tegen de prijs van EDPnet max 6.
Gebruikersavatar
Fustigateur
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49

r2504 schreef:
Fustigateur schreef:Straks krijg je bij Telenet en Skynet evenveel volume.


Straks in het jaar 2037 of wat ?

Trouwens evenveel, man ik wist niet dat jij zo naief was... enkele GB's erbij in het beste geval ja.


8 giga erbij en ze zitten bij telenet en skynet ook aan 20, kan dat niet misschien?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Gent32m schreef:
Goztow schreef:kijk ook eens op www.xs.be


Goztow, deze test is niet zo betrouwbaar. Als je 200 Gb download invult, houdt deze geen rekening met bv happy-hours. Waardoor hij enkel de duurdere abonnementen eruit haalt, wat niet correct is. Een limiet van 100 Gb (theoretisch) die je download in happy-hours (praktijk) komt ook 200 Gb op uit..

Ik denk dat hij best manueel de specs eens vergelijkt.
Die kleine lettertjes kunnen een groot verschil maken.

Het is dan ook correcter om er niet mee rekening te houden. Want dan ben je verplicht om je downloaden tot bepaalde tijdstippen te beperken. En die tijdstippen zijn verschillend bij elke provider. M.a.w.: bijna niet te doen om hiermee correct te vergelijken.

Extreem voorbeeld: iemand kan zeggen: in happy hours tellen we geen data maar je happy hour duurt maar 1 uur en je abbo is 4 Mbit. Dan heb je zogezegd ongelimiteerd, terwijl je bij Dommel veel meer zal kunnen downloaden voor een niet ongelimiteerd abo. Om dan nog maar te zwijgen van de snelheid die niet zal kunnen gegarandeerd worden tijdens dat uur, als iedereen dan begint te downloaden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

Gent32m schreef:
nogChoco schreef:maar als je bereid bent om je telefoonlijn ook om te schakelen (dus geen Belgacom factuur meer), dan heb je bij Tele2 onbeperkt internet (4Mbit) plus telefonie (en eventueel GSM) voor slechts 30€/maand.


Ik denk dat dit eerder 40€ per maand zal zijn. Bij Tele2 moet je wel goed opletten voor de kleine lettertjes! Wat bieden ze en wat niet (in vergelijking met andere operatoren).


Dit is de huidige promo bij Tele2.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

kurt002 schreef:Als ik er bv een 2e pc op wil aansluiten, moet ik zelf kijken dan voor een router ofzo? Dan heb ik dat acces point niet meer nodig?
En indien ik een nieuwe printer met WLAN ingebouwd heb, kan ik deze dan aansluiten op die acces point, zodat ik met de laptop kan printen?


Je zal in beide gevallen een router moeten gebruiken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

Tele2 is inderdaad een goede optie, je krijgt er ook een modem bij waar die laptop op kan.
Ben je dus meteen klaar!
Volume is daar ook geen issue meer zoals gezegd maximaal 30 euro.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

sorry voor ff offtopic te gaan maar
SP1 van vista is 1gb enkel als je standalone downloadt (die dus voor ALLE mogelijke combi's van windows past)
na alle updates was het sp1 60mb hier
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

L-army schreef:
kurt002 schreef:Als ik er bv een 2e pc op wil aansluiten, moet ik zelf kijken dan voor een router ofzo? Dan heb ik dat acces point niet meer nodig?
En indien ik een nieuwe printer met WLAN ingebouwd heb, kan ik deze dan aansluiten op die acces point, zodat ik met de laptop kan printen?


Je zal in beide gevallen een router moeten gebruiken.


Dat klopt niet helemaal he ... als de gebruiker het standaard expressnet abonnement neemt ( dus geen basicnet of comfortnet ) dan kan hij wel 2 pc's aansluiten zonder een router te gebruiken ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ditCh schreef:Dat klopt niet helemaal he ... als de gebruiker het standaard expressnet abonnement neemt ( dus geen basicnet of comfortnet ) dan kan hij wel 2 pc's aansluiten zonder een router te gebruiken ...


Het probleem is dat hij reeds drie devices heeft... twee PC's en een netwerk printer. Zelfs indien het maar één PC en netwerkprinter zou zijn zou het trouwens nog niet lukken omdat je dan met dynamische IP-adressen zit die soms ook nog eens in een ander subnet vallen.

Kortom... zodra je eigenlijk meer dan één toestel hebt ben je beter af met een router, ook al zouden twee in theorie nog lukken met een access point.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

r2504 schreef:Het probleem is dat hij reeds drie devices heeft... twee PC's en een netwerk printer. Zelfs indien het maar één PC en netwerkprinter zou zijn zou het trouwens nog niet lukken omdat je dan met dynamische IP-adressen zit die soms ook nog eens in een ander subnet vallen.

Kortom... zodra je eigenlijk meer dan één toestel hebt ben je beter af met een router, ook al zouden twee in theorie nog lukken met een access point.


De TS zegt "als ik een 2de pc zou aansluiten", dus hij heeft er nog geen 3. Ik zie trouwens dat hij voor basicnet zou gaan, dan gaat het 2de IP adres helemaal niet meer op ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ditCh schreef:De TS zegt "als ik een 2de pc zou aansluiten", dus hij heeft er nog geen 3. Ik zie trouwens dat hij voor basicnet zou gaan, dan
gaat het 2de IP adres helemaal niet meer op ...


Hij zegt eveneens... "En indien ik een nieuwe printer met WLAN ingebouwd heb".

In ieder geval, ik denk dat hij het ondertussen wel begrepen heeft.
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

r2504 schreef:
ditCh schreef:De TS zegt "als ik een 2de pc zou aansluiten", dus hij heeft er nog geen 3. Ik zie trouwens dat hij voor basicnet zou gaan, dan
gaat het 2de IP adres helemaal niet meer op ...


Hij zegt eveneens... "En indien ik een nieuwe printer met WLAN ingebouwd heb".

In ieder geval, ik denk dat hij het ondertussen wel begrepen heeft.


Ik heb het 'ongeveer' begrepen :-D

Mag ik iedereen van harte bedanken voor alle reacties.

Ik moet zeggen, de knoop is doorgehakt.
Voor mijn nonkel, wordt het Telenet Basic (20 euro voor 1 GB).
Hij zal woensdag zn nieuwe laptop (HP DV9830EB) ontvangen (met WIFI ingebouwd), en donderdag komt er een telenet technieker langs.
Ik heb hiervoor zelf gebeld nr Telenet en ook gevraagd ivm die printer die er bij besteld is. Het betreft een HP Photosmart AIO C7280 met draadloos ontvangst.
Bij Telenet wist men te zeggen dat ik géén extra router nodig heb om de laptop met die printer te doen communiceren.

=> 50 euro activatie betalen
=> 20 euro per maand voor 1 GB
=> géén extra router in zjin situatie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kurt002 schreef:Ik heb hiervoor zelf gebeld nr Telenet en ook gevraagd ivm die printer die er bij besteld is. Het betreft een HP Photosmart AIO C7280 met draadloos ontvangst.
Bij Telenet wist men te zeggen dat ik géén extra router nodig heb om de laptop met die printer te doen communiceren.


Nooit naar Telenet luisteren... de mensen hebben daar gewoon geen kwalificaties om op dergelijke vragen te antwoorden en hebben dat hiermee duidelijk bewezen.

Eerst en vooral krijg je bij BasicNet slechts één IP-adres, dus ofwel je PC ofwel je Printer zal er geen hebben, en zelfs al moest je ExpressNet hebben (wat wel twee IP-adressen heeft) dan zijn deze dynamisch en weet je dus nooit naar welk adres je moet printen. (en in het ergste geval zitten ze zelfs in een ander subnet).

Ik vrees dus dat het enige alternatief zal zijn je printer met een kabel aan te sluiten op je PC... of alsnog zelf een router te kopen (persoonlijk is dat z'n investering al waard voor louter de firewall wat mij betreft).
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

r2504 schreef:Ik vrees dus dat het enige alternatief zal zijn je printer met een kabel aan te sluiten op je PC... of alsnog zelf een router te kopen (persoonlijk is dat z'n investering al waard voor louter de firewall wat mij betreft).


OK, ik zal dan direct een router gaan halen. Dan kan ik de printer alsnog draadloos verbinden met netwerk (printer staat verder dan router).

Ik zou een DLink DIR 615 of een DLink 635 aanschaffen.
Mss niet heel goedkoop, maar ik zal dan zeker in orde zijn é.
Zou de 635 een verder signaal kunnen geven dan de 615?

615:
http://www.dlink.be/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... YRsejZa4Q=

635:
http://www.dlink.be/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... TgL0YVt+zf


Alvast bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kurt002 schreef:Ik zou een DLink DIR 615 of een DLink 635 aanschaffen. Zou de 635 een verder signaal kunnen geven dan de 615?


Beide gebruiken de wireless-N standaard welke betere resultaten geeft qua dekking dan een a/b/g standaard, mar dan moet je laptop en printer natuurlijk ook wel N ondersteunen om er ten volle van te kunnen genieten.

Op zich zijn beide routers geen slechte keuze denk ik, al moet je dit misschien eens navragen bij mensen die er effectief één in gebruik hebben.

Wel spijtig van je gratis AP bij Telenet natuurlijk :-(
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

r2504 schreef:
kurt002 schreef:Ik zou een DLink DIR 615 of een DLink 635 aanschaffen. Zou de 635 een verder signaal kunnen geven dan de 615?


Beide gebruiken de wireless-N standaard welke betere resultaten geeft qua dekking dan een a/b/g standaard, mar dan moet je laptop en printer natuurlijk ook wel N ondersteunen om er ten volle van te kunnen genieten.

Op zich zijn beide routers geen slechte keuze denk ik, al moet je dit misschien eens navragen bij mensen die er effectief één in gebruik hebben.

Wel spijtig van je gratis AP bij Telenet natuurlijk :-(


De printer maakt gebruik van: draadloos 802.11g
De laptop van: 802.11b/g WLAN

Ik denk dat een N-router eigenlijk te veel is zeker? Maar ik zie daar 2 antenne's (of 3) op staan, dus ik dacht dat het bereik véél hoger ging zijn...
Heb nog even op de site gekeken van Dlink, en zag het volgende:
DI-524 of een DIR-300

Die laatste stond dat hij 'nieuw' is, dus mss iets beter dan?
Nu twijfel ik dus tussen die 2.
Graag een advies welke ik moet nemen.

Eventueel neem ik er, als ik zie dat signaal te zwak is, volgende erbij:
DWL-G710 repeater.

Info:

DI-524: http://www.dlink.be/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... gUtOnaZ4A=
DIR-300: http://www.dlink.be/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... 8YsurQZoE=

DWL-G710: http://www.dlink.be/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... sXsezQbg==

Alvast bedankt voor iemand die me nu kan helpen beslissen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kurt002 schreef:Ik denk dat een N-router eigenlijk te veel is zeker? Maar ik zie daar 2 antenne's (of 3) op staan, dus ik dacht dat het bereik véél hoger ging zijn...


Of je betere ontvangst hebt bij meerdere antenne's is niet altijd te voorspellen. Wireless is een vrij complex gegeven (zeker bij de N-standaard).

Wat je moet kopen is dan ook moeilijk te zeggen... als je geen N-apparaten hebt heeft het op zich weinig nut een N-router te kopen, tenzij je later (maar wat is later ?) wel N-apparaten zou aankopen.

Langs de andere kant is het prijsverschil ook maar iets van een 30 euro... en als je kijkt naar een Linksys WRT-160N is het zelfs nog minder.
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

r2504 schreef:
kurt002 schreef:Ik denk dat een N-router eigenlijk te veel is zeker? Maar ik zie daar 2 antenne's (of 3) op staan, dus ik dacht dat het bereik véél hoger ging zijn...


Of je betere ontvangst hebt bij meerdere antenne's is niet altijd te voorspellen. Wireless is een vrij complex gegeven (zeker bij de N-standaard).

Wat je moet kopen is dan ook moeilijk te zeggen... als je geen N-apparaten hebt heeft het op zich weinig nut een N-router te kopen, tenzij je later (maar wat is later ?) wel N-apparaten zou aankopen.

Langs de andere kant is het prijsverschil ook maar iets van een 30 euro... en als je kijkt naar een Linksys WRT-160N is het zelfs nog minder.


Nja, maar het is nu een nieuwe laptop + printer met een "g" standaard.
Dus zou er nu een modem naar aankopen voor die 2 (dus géén N-router).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kurt002 schreef:Dus zou er nu een modem naar aankopen voor die 2 (dus géén N-router).


Zoek misschien even op specifieke forums betreffende de wireless routers die je voor ogen hebt, misschien kan je op basis daarvan je keuze sturen.
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

Iemand die het exacte type weet? Telenet kan hem dan wel locken in accespoint mode maar dat betekent niet per defenitie dat je daar niet omheen kan duiken of een andere firmware op kunt laden.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dbr schreef:Iemand die het exacte type weet? Telenet kan hem dan wel locken in accespoint mode maar dat betekent niet per defenitie dat je daar niet omheen kan duiken of een andere firmware op kunt laden.


Het zijn wel degelijke accesspoints en deze missen dus de nodige hardware (interne switch), maw. je kan daar nooit een router van maken. Vroeger gebruikte TN Linksys WAP54G AP's, vandaag de dag geen idee.

Zelf heb ik hier een WRT54GR... simpel, goedkoop en goed signaal.

Maar nogmaals, check forums (bv. http://www.dslreports.com/forum/dlink ) als je een specifiek model wil aankopen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Snap echt niet waarom ze bij telenet nog altijd access points gebruiken. Een router is zoveel handiger en veiliger. Ze verkwisten gewoon ipv4 adressen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Avenger 2.0 schreef:Snap echt niet waarom ze bij telenet nog altijd access points gebruiken.


- Om te vermijden dat je meer PC's zou aansluiten dan in je contract
- Om support ellende te vermijden ivm. port forwarding vragen
- Om support ellende met routers zo ie zo te vermijden
- ...

Voor iemand met een beetje kennis is dit allemaal geen probleem, maar er zijn nog altijd meer dan genoeg internetters die dit absoluut niet hebben.

Nu de TS kan ook nog altijd een gewone BEFSR41 (4 poorts router zonder wireless) bijvoorbeeld aankopen, en hierachter zijn gratis AP van Telenet plaatsen. Nu ja, voor amper enkele eurootjes extra heb je meteen ook een wireless router.
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

Het type wat Telenet kado geeft is een Dlink DWL-G700AP alle logins werden erbij geleverd en er is geen beperking op het aantal aan te melden toestellen. Wel moeten ze draadloos zijn, een enkele computer met draad aansluiten is dus niet mogelijk.

DCHP staat standaard uit maar kan wel aangezet worden.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dbr schreef:er is geen beperking op het aantal aan te melden toestellen.


Aangezien het een AP is zijn deze wel beperkt tot het aantal IP-adressen dat je krijgt van TN.

dbr schreef:DCHP staat standaard uit maar kan wel aangezet worden.


Dit is louter voor de management interface... als je daar DHCP opzet neemt deze een adres in beslag van je slechts twee adressen op een ExpressNet en kan je er maw. nog slechts één PC aanhangen !
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

IK snap niet waarom TLN blijf hangen bij hun filosofie om geen routers te promoten. dat stampt nog uit de prehistory, toen de mensen maar 1 pc had, wauw die er 2 hadden moesten maar 3€/mnd opleggen voor een extra IP adres.

tegenwoordig zijn er meer mensen met meer dan 4 netwerk toestellen

2 pc's laptop een wifi printerhub en als ze dan nog en voip telefoon hebben, ist al om zeep
Thuis en directe omgeving gebruik ik: op de modem en 1ste router:
ik heb hier 5 gewone pc's kids, inbouw pc, 2 laptops, voip telefoon, wifiphone, wifi nabaztag, my book rj45 printer hub en dan nog in de auto 2de router, voip telefoon, 2 pc's, my book rj45, printer hub en ne laptop.
dus eerste router moet al 14 ip adressen uitgeven
op de 2de router 6 ip adressen.

ok dit is niet standaard meer, maar 5 netwerk toestellen is geen uitzondering meer

greetz ikke

RF specialist
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

r2504 schreef:
dbr schreef:er is geen beperking op het aantal aan te melden toestellen.


Aangezien het een AP is zijn deze wel beperkt tot het aantal IP-adressen dat je krijgt van TN.

dbr schreef:DCHP staat standaard uit maar kan wel aangezet worden.


Dit is louter voor de management interface... als je daar DHCP opzet neemt deze een adres in beslag van je slechts twee adressen op een ExpressNet en kan je er maw. nog slechts één PC aanhangen !


Dat is niet waar, ik zeg dat simpelweg omdat het hier werkt met 6 aangemelde netwerk-devices. of je ook geen computerlimiet hebt kan ik niet zeggen, we hebben hier 4 computers. Maar als ik bridge mode uit zet en de dchp van de AP aan dan krijg ik een lokaal 192.168.xxx.xxx netwerk. hierop werken de 4 computers, de netwerklaserprinter, en de all-inone.(die gebruiken beiden geen internet)
Het enige wat ik heb bemerkt is dat de snelheid direct langzaamer wordt zodra de AP als router fungeert, een andere router/voip-gateway (linksys spa 9000) heeft hetzelfde probleem.
Die berperking lijkt dus geactiveerd door het motorola modem.
Als ik 4 connecties heb in bridge dan krijg ik op steedtest voor alle ip's waarden rond de 15/16mbit zodra in routerstand wordt dit 6 mbit.
Dus schijnbaar zit daar nog ergens iets gelimiteerd of verkeerd ingesteld.

irritant is dat.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”