De minister liet tijdens het EU-beraad in Brussel weten dat hij zich eraan stoort dat de regels voor thuiskopieën van onder andere films en muziek overal anders zijn: "Nu heeft het ene land een heffing op lege dvd's en cd's, en het andere op dvd-spelers'.
De minister is van mening dat deze verschillen in wetgeving de interne markt verstoren omdat de prijzen van bijvoorbeeld onbeschreven cd's en dvd's tussen EU-landen nu sterk verschillen, meldt NRC. Waar het ene land de informatiedragers belast, ligt bij andere landen de kopieerheffing namelijk op bijvoorbeeld dvd-recorders.
Onderzoek door EU
De minister lijkt gehoor te krijgen bij de EU. De Europese Commissie heeft de lidstaten naar hun mening over deze kwestie gevraagd. Plasterk noemt het verzoek een voorzichtig initiatief, maar vindt het een goede zaak dat de Commissie in ieder geval actie onderneemt.
EU wil vrije markt
Het vraagstuk stak de kop op tijdens een debat over grensoverschrijdende online auteursrechten. Tijdens dit debat stelde de Europese Commissie voor om nationale monopolies van auteursrechtenorganisaties zoals Buma/Stemra te beëindigen en op die manier artiesten de mogelijkheid te geven zelf te kiezen voor een partij die hun rechten exploiteert.
Plasterk verzet zich tegen dit plan, omdat hij van mening is dat het vrijwel onmogelijk zou zijn voor Buma/Stemra om het hoofd boven water te houden in een vrije markt. Een besluit over deze kwestie is nog niet genomen.
Bron: Webwereld.nl 22/5/2008
Plasterk wil EU-brede heffing thuiskopieën
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Laten we het dan zeggen zoals het is niet alle media, die gebrand wordt is auteursrechtelijk beschermd hoe zit het met deze media, kunnen gebruikers dan geld terug eisen !?
'k zou liever iets in de zin zien dat gebruikers zelf moeten aangeven wat ze auteursrechtelijk gebrand hebben en dan zo zelf een vergoeding betalen, de mensen de kans geven om dit zelf te doen en niet alles zomaar gaan belasten en zo ook onrechtvaardig gelden innen.
'k zou liever iets in de zin zien dat gebruikers zelf moeten aangeven wat ze auteursrechtelijk gebrand hebben en dan zo zelf een vergoeding betalen, de mensen de kans geven om dit zelf te doen en niet alles zomaar gaan belasten en zo ook onrechtvaardig gelden innen.
- Ofloo
- Elite Poster
Misschien kan dit wel betekenen dat de cd voor ons goedkoper wordt, niet alle landen zijn met zulke heffingen gediend ! Als er 1 apparaat moet komen kan het goed zijn dat dit als gevolg heeft dat de heffing in BE gewoon afgeschaft wordt.
Waarom zouden auteursrechten organisaties immers rechten hebben op media, er wordt niet enkel muziek op cd/dvd beschreven, er bestaat nog altijd zoiets als DATA !!
Waarom zouden auteursrechten organisaties immers rechten hebben op media, er wordt niet enkel muziek op cd/dvd beschreven, er bestaat nog altijd zoiets als DATA !!
Ik weet het zo niet. Ik bestel mijn DVD'tjes rustig in NL atm. In België zijn de heffingen dan ook belachelijk duur geworden. 70 cent voor een DVDtje. Kom op zeg. Koop een spindle van 100 DVD's voor 30 € & die kost dan 100 € in België ![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Het ergste van al dit is dat dit een heffing is ten voordele van SABAM, & we weten allemaal hoeveel geld de auteurs daar van zien...
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Het ergste van al dit is dat dit een heffing is ten voordele van SABAM, & we weten allemaal hoeveel geld de auteurs daar van zien...
![Afbeelding](http://users.skynet.be/sb171129/userbase/5713.png)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dat kan ik alléén interpreteren als zijnde dat Buma/Stemra kunstmatig en onterecht gesubsidieerd wordt (net zoals SABAM zich onterecht financieerd met taks op CD/DVD's die je gebruikt voor data).Blue-Sky schreef:Plasterk verzet zich tegen dit plan, omdat hij van mening is dat het vrijwel onmogelijk zou zijn voor Buma/Stemra om het hoofd boven water te houden in een vrije markt.
In meerdere interviews heb ik tussen de regels door al kunnen lezen dat artiesten hun percentje op iTunes onder de 10% zit.
Zolang artiesten zich vrijwillig laten uitzuigen door zulke diensten, ipv zelf een downloadservice te starten, verdienen ze geen bescherming, imo.
Zolang artiesten zich vrijwillig laten uitzuigen door zulke diensten, ipv zelf een downloadservice te starten, verdienen ze geen bescherming, imo.
Lijkt me iig een goede zaak ten voordele van de muzikant. Nu hebben ze alleen de keus of ze wel of niet bij deze organisaties gaan. Een beetje concurrentie hiertussen zal de inkomsten van de muzikanten ten goede komen.Tijdens dit debat stelde de Europese Commissie voor om nationale monopolies van auteursrechtenorganisaties zoals Buma/Stemra te beëindigen en op die manier artiesten de mogelijkheid te geven zelf te kiezen voor een partij die hun rechten exploiteert.
Wat eigenlijk alleen maar bevestigd dat zulke auteursrechtenorganisaties inkomsten die voor de muzikanten zijn bedoeld ten onrechte opsouperen om "de muzikant te beschermen".Plasterk verzet zich tegen dit plan, omdat hij van mening is dat het vrijwel onmogelijk zou zijn voor Buma/Stemra om het hoofd boven water te houden in een vrije markt.
Er zou eens een ECHTE auteursrechtenorganisatie moeten worden gecreëerd, die de rechten van de muzikant voorop stelt & die ook daadwerkelijk uitbetaald wanneer er inkomsten binnenkomen. Ik heb de indruk dat SABAM & consorten maar een parasiet zijn die trachten te overleven op inkomsten die niet voor hun bestemd zijn & het koeieneren van de consument (Denk ook aan pesterijen als DRM, ...).
- brooklyn
- Elite Poster
Ik koop nooit DVDs in Belgie ze kunnen de boom in.
![Afbeelding](http://img185.imageshack.us/img185/1986/5713up1.png)
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Plasterk, ja lachen, da's zo'n lawaai konijn in de nederlandse regering, die man die uit alleen maar plannen.
Hij is de Geert Wilders van de regering, veel lawaai maar weinig tot geen daden.
Niet vergeten, die gast was vroeger Columnist bij een Buitenhof, de verhalen van die man hoe het allemaal beter kon, nu is hij zelf een van de regering maar hij doet verder alsof hij nog altijd columnist is.
De boel opstoken, ja daar is hij goed in, maar deftig regeren heeft meneer nog nooit van gehoord.
Trouwens, nu ik erover nadenk, de Nederlandse regering is net zo goed bezig als Leterme I....veel lawaai -> geen daden.
Hij is de Geert Wilders van de regering, veel lawaai maar weinig tot geen daden.
Niet vergeten, die gast was vroeger Columnist bij een Buitenhof, de verhalen van die man hoe het allemaal beter kon, nu is hij zelf een van de regering maar hij doet verder alsof hij nog altijd columnist is.
De boel opstoken, ja daar is hij goed in, maar deftig regeren heeft meneer nog nooit van gehoord.
Trouwens, nu ik erover nadenk, de Nederlandse regering is net zo goed bezig als Leterme I....veel lawaai -> geen daden.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Van mijn part mogen ze ook SABAM en die andere VZW'tjes zoals BEBAT, RECUPEL die heffingen op allerlei zaken nemen ook eens regulariseren tot één Europese instelling!
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Helemaal mee eens, en dan mensen aanstellen die het moeten controleren uit diverse landen.Ken schreef:Van mijn part mogen ze ook SABAM en die andere VZW'tjes zoals BEBAT, RECUPEL die heffingen op allerlei zaken nemen ook eens regulariseren tot één Europese instelling!
En meteen zakkenvullers vervolgen, want teveel EU Politici lopen hun zakken te vullen met niks doen.
Laat ze dan, als ze toch bezig zijn, meteen de BTW en Inkomsten-belasting ook ineens overal gelijk maken.
Het probleem is echter, dat ze over het algemeen de slechtste politici naar Europa sturen....
Je weet wel, nog erger dan Leterme & co
![Cry :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
- Fustigateur
- Pro Member
Dat zouden ze zeker niet willen, want de auteursrechtenorganistaties van nu sjoemelen al jaren tegen de sterren op. En wanneer dat 1 europese organisatie zou worden, zou het gedaan zijn met foefelen. Sabam en CO zouden zich daar erg tegen verzetten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Met die beschrijving doe je de man tekort, het is een van de betere kabinetsleden.BasMSI schreef:Plasterk, ja lachen, da's zo'n lawaai konijn in de nederlandse regering, die man die uit alleen maar plannen.
Plasterk is een bekend wetenschapper en bijzonder hoogleraar in de moleculaire microbiologie.
Hij heeft wel wat vijanden in het gelovig deel der natie, als overtuigd atheïst is hij een fervent tegenstander van het creationisme en intelligent design.
Verder heb ik ook weinig waardering voor de zittende Nederlandse regering.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronald_Plasterk
- Ofloo
- Elite Poster
'k Vraag me af wat die organisaties eigenlijk voor de artiesten doen, maar dan echt voor de artiesten !?Ken schreef:Van mijn part mogen ze ook SABAM en die andere VZW'tjes zoals BEBAT, RECUPEL die heffingen op allerlei zaken nemen ook eens regulariseren tot één Europese instelling!
'k Denk dat artiesten beter gediend zullen zijn met online verkopers waar ze hun media kunnen verkopen en dan per aangekocht item een % verkrijgen op zijn minst zal er op die manier toch nog iets naar de artiest vloeien, geen tussen organisaties meer zoals sabam !
Grofweg gezegd: niets. Consumenten & kleine organisaties lastigvallen(de grote laten ze immers met rust wegens dat die geld hebben voor te procederen). Met het bloedgeld hiervan worden de lonen betaald.Ofloo schreef: 'k Vraag me af wat die organisaties eigenlijk voor de artiesten doen, maar dan echt voor de artiesten !?