pc start niet direct op en klok is gestopt

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
christel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Wanneer ik mijn pc wil aanzetten, start hij niet op. Het ledje gaat ook niet branden. Er zit wel stroom op, want mijn scherm staat wel aan.
Na een 5 of 10 minuten start hij dan plots vanzelf op (als ik de stroom laat aanstaan), en alles is normaal, behalve dat de klok uren achter loopt. De klok staat dus stil terwijl de PC UIT staat.
Iemand een idee waaraan dit kan liggen?
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Je moet je PC eens binnen doen om er een nieuw batterijtje in te laten steken.
Dan is in elk geval je klok weer in orde.
Verder is een PC gelijk een auto, als je een tikje hoort of problemen hebt moet je hem binnen doen, want doorgaan is doorgaans hogere kosten.
Met je auto blijf je ook niet doorrijden als het olie lampje brand of wel?
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

BasMSI schreef:Met je auto blijf je ook niet doorrijden als het olie lampje brand of wel?
dan giet ik er olie bij; verversen is niet nodig (zie elders op het forum)

kan ook een probleem met de voeding zijn
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Ja en neen.
De klok is met zekerheid een probleem van het batterijtje.
De voeding kan te maken hebben met het opstarten, overbelast, ja dan kan het zijn dat hij na minuten (afkoeling) start.
In elk geval zou ik langs een dealer gaan, want aangezien je batterij leeg is, is mijn vermoeden dat je systeem 3~5 jaar oud is (zeg me als ik mis zit)
Dan zou het een AMD K7 CPU kunnen zijn, die kunnen hetzelfde vertonen, ga je door, dan is er kans dat je de processor verbrand en je zwaar in de kosten valt.
Doe je PC binnen en laat het nakijken, het zou niet meer dan 40~60 euri mogen kosten incl batterij.
Als het natuurlijk klopt wat ik zeg, maar doordoen met hetzelfde probleem gaat je met zekerheid voor veel hogere kosten stellen.
christel
Plus Member
Plus Member

Aan ieder die reageerde: dank u wel. Ondertussen heb ik de batterij vervangen. Bleek dat er nog maar 0,9 V opstond ipv 3. Dat is dus 1 probleem opgelost. Maar die klok vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, dat niet opstarten baart me meer zorgen.
Zeggen jullie nu dat ik de bak direct moet binnendoen, of wacht ik liever nog tot het nog eens/een paar keer voorvalt? Want ik zie het al gebeuren: in de wnkel zal het ding natuurlijk perfect werken, hier doet ie het ook maar af en toe.
Kan er iets verschrikkelijks gebeuren als ik zo blijf doordoen?
christel
Plus Member
Plus Member

BasMSI schreef:Ja en neen.
De klok is met zekerheid een probleem van het batterijtje.
De voeding kan te maken hebben met het opstarten, overbelast, ja dan kan het zijn dat hij na minuten (afkoeling) start.
In elk geval zou ik langs een dealer gaan, want aangezien je batterij leeg is, is mijn vermoeden dat je systeem 3~5 jaar oud is (zeg me als ik mis zit)
Dan zou het een AMD K7 CPU kunnen zijn, die kunnen hetzelfde vertonen, ga je door, dan is er kans dat je de processor verbrand en je zwaar in de kosten valt.
Doe je PC binnen en laat het nakijken, het zou niet meer dan 40~60 euri mogen kosten incl batterij.
Als het natuurlijk klopt wat ik zeg, maar doordoen met hetzelfde probleem gaat je met zekerheid voor veel hogere kosten stellen.
Ja, mijn pc is van 2001, het is er eentje uit de aldi (medion).
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Zie hier

Dat was een voorbeeld uit mijn PC ook 'n Medion, dat zou moeten functioneren dus. (meon had destijds ook zo'n model)

Of je men deze actueel nog kan kopen via Medion, weet ik niet.
Even zoeken kan je op het web via googlen.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

christel schreef: Ja, mijn pc is van 2001, het is er eentje uit de aldi (medion).
Dan is het al geen AMD zoals Bas beweerd ...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Dat kan zijn, ik heb ooit nog een ander accu model 'n screenshot van gemaakt. dit hier
christel
Plus Member
Plus Member

Blue-Sky schreef:Zie hier

Dat was een voorbeeld uit mijn PC ook 'n Medion, dat zou moeten functioneren dus. (meon had destijds ook zo'n model)

Of je men deze actueel nog kan kopen via Medion, weet ik niet.
Even zoeken kan je op het web via googlen.

Euhhh, ik weet begot niet waar je het over hebt. Wat is dit?
christel
Plus Member
Plus Member

Blue-Sky schreef:Dat kan zijn, ik heb ooit nog een ander accu model 'n screenshot van gemaakt. dit hier
Is het de bedoeling dat ik een accu vervang ofzo? Ik ken daar echt niks van, ik zou niet weten hoe eraan te beginnen.
tuurke
Plus Member
Plus Member

als je batt plat is , gaat ge meestal je bios moeten resetten
als dat al niet gebeurt is

alles gewoon terug zetten naar hoe het vroeger was
Blue-Sky
Erelid
Erelid

christel schreef:Is het de bedoeling dat ik een accu vervang ofzo? Ik ken daar echt niks van, ik zou niet weten hoe eraan te beginnen.
Als je dat nog nooit gedaan hebt, beter niet aan beginnen.

Op de screenshots kun je zien dat er smalle en iets bredere afmetingen zijn. (op de soldeer lippen)
Dit om te voorkomen dat de accu met verkeerde polariteit aangesloten wordt.

Beter laten uitvoeren doen door iemand die daar ervaring mee heeft. (pc verkoper ergens in je omgeving)

Ook het soldeer apparaat heeft aan de spits een 0 potentiaal (nul)

Dit om andere onderdelen niet te beschadigen.
Kaween vragen, die zit op 'n herstel dienst en is expert in die zaken.
christel
Plus Member
Plus Member

tuurke schreef:als je batt plat is , gaat ge meestal je bios moeten resetten

en wat is een bios als ik vragen mag?
Rafken
Plus Member
Plus Member

christel schreef:

Afkorting van Basic Input/Output Sysytem. In het Nederlans: Basis Invoer/uitvoersysteem. BIOS laat de computer elke keer wanneer deze opstart herkennen wat er allemaal mee verbonden is: muis, toetsenbord, scherm,...
xenne
Elite Poster
Elite Poster

Blue-Sky schreef:Als je dat nog nooit gedaan hebt, beter niet aan beginnen.
maar de batterij is blijkbaar toch al vervangen?

waarschijnlijk zit er ook nog een slecht contact op de voeding, of is die aan het sterven. u zal wel merken of het probleem nog voorvalt de komende dagen. zelf een nieuwe voeding steken is niet zo moeilijk, kwestie van paar vijsjes en stekkers. als u dat laat plaatsen mag u betalen voor bestek en werkuren
Blue-Sky
Erelid
Erelid

xenne schreef:maar de batterij is blijkbaar toch al vervangen?

waarschijnlijk zit er ook nog een slecht contact op de voeding, of is die aan het sterven. u zal wel merken of het probleem nog voorvalt de komende dagen. zelf een nieuwe voeding steken is niet zo moeilijk, kwestie van paar vijsjes en stekkers. als u dat laat plaatsen mag u betalen voor bestek en werkuren
Ja, overzie ik iets...
Waar is die batterij al vervangen?

Als de PC een tijdje opstaat dan werkt het terug, omdat de platte batterij even 'n beetje geladen werd, om dan direct weer plat te zijn.

'n Nieuwe laten insolderen in een PC handel, in de omgeving, stad waar je woont.

Slecht kontakt in de voeding kan ook.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

Blue-Sky schreef:Ja, overzie ik iets...
Aan ieder die reageerde: dank u wel. Ondertussen heb ik de batterij vervangen. Bleek dat er nog maar 0,9 V opstond ipv 3. Dat is dus 1 probleem opgelost
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Ja heb ik overzien. :?
tuurke
Plus Member
Plus Member

bios goed zetten en tis opgelost
ik000ike
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

per toeval geen service pack 3 geinstaleerd :twisted: lol
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
christel
Plus Member
Plus Member

xenne schreef:
Blue-Sky schreef:Als je dat nog nooit gedaan hebt, beter niet aan beginnen.
maar de batterij is blijkbaar toch al vervangen?

ja, de batterij heeft mijn vriend vervangen. als het probleem van niet opstarten zich nog 1x voordoet, snel ik naar de winkel!
christel
Plus Member
Plus Member

Rafken schreef:
christel schreef:

Afkorting van Basic Input/Output Sysytem. In het Nederlans: Basis Invoer/uitvoersysteem. BIOS laat de computer elke keer wanneer deze opstart herkennen wat er allemaal mee verbonden is: muis, toetsenbord, scherm,...
En hoe moet ik die bios resetten dan?
christel
Plus Member
Plus Member

Blue-Sky schreef:
xenne schreef:maar de batterij is blijkbaar toch al vervangen?

Ja, overzie ik iets...

Als de PC een tijdje opstaat dan werkt het terug, omdat de platte batterij even 'n beetje geladen werd, om dan direct weer plat te zijn.

'n Nieuwe laten insolderen in een PC handel, in de omgeving, stad waar je woont.

Slecht kontakt in de voeding kan ook.
de batterij heeft mijn vriend nu vervangen.
maar het probleem van niet opstarten deed zich enkel voor nadat de PC een hele nacht had uitgestaan.
in elk geval, als het zich nog voordoet, ga ik wel naar een winkel ofzo.
christel
Plus Member
Plus Member

tuurke schreef:bios goed zetten en tis opgelost
hoe moet ik dat doen?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Zoek eens via google, je kan andere reply's afwachten.
Flashen niet te snel doen misschien werkt het dan helemaal niet meer.

:wink:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 19 mei 2008, 09:37, in totaal 1 gewijzigd.
christel
Plus Member
Plus Member

ik weet zelfs niet wat flashen is...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Zie vierde antwoord welke te lezen is in vorige link, beter wachten op 'n antwoord van een expert. (meon of andere)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

christel schreef:ik weet zelfs niet wat flashen is...
Uw borsten laten zien ... :twisted: :twisted: :twisted:
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

christel schreef:maar het probleem van niet opstarten deed zich enkel voor nadat de PC een hele nacht had uitgestaan.
Je wacht tot het lampje van de voorverwarming uit is vooraleer je start?
tuurke
Plus Member
Plus Member

uw bios resetten , is niet je bios flashen!
als ge new batt steekt is het best dat ge uw bios reset , en dan de gegevens terug zet .

hoe in bios geraken , meestal is dat pc starten en op del drukken.Als pc opstart komt het meestal onderaan op het scherm waar ge in je bios menu moet geraken. Daar dan setup default drukken . best is dit te laten doen door iemand die daar verstand van heeft .De gegevens kan je vinden in je moederbord handleiding.

ik heb hier in een pc es een batt vervangen , en iedere keer na boot bleef em ram errors geven , ik heb bios geresset en het probleem was opgelost.
Laatst gewijzigd door tuurke 19 mei 2008, 11:04, in totaal 1 gewijzigd.
christel
Plus Member
Plus Member

deej schreef:
christel schreef:maar het probleem van niet opstarten deed zich enkel voor nadat de PC een hele nacht had uitgestaan.
Je wacht tot het lampje van de voorverwarming uit is vooraleer je start?
??? Normaal gezien, wanneer ik de stroom aanzet, gaat er een lampje vooraan op de bak branden.
Deze keren niet, het is net alsof mijn bak geen stroom krijgt. (En wees gerust, alle kabels zijn gecheckt, mijn vriend is electricien, dus dat zit wel snor) Maar als ik dan gewoon alles laat staan, dus met de stroom aan, is de boel na 10 minuten ofzo toch opeens opgestart.
Beter kan ik het niet uitleggen.
christel
Plus Member
Plus Member

ditCh schreef:
christel schreef:ik weet zelfs niet wat flashen is...
Uw borsten laten zien ... :twisted: :twisted: :twisted:
>Zou dat helpen, denk je?
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

christel schreef: ??? Normaal gezien, wanneer ik de stroom aanzet, gaat er een lampje vooraan op de bak branden.
Deze keren niet, het is net alsof mijn bak geen stroom krijgt. (En wees gerust, alle kabels zijn gecheckt, mijn vriend is electricien, dus dat zit wel snor) Maar als ik dan gewoon alles laat staan, dus met de stroom aan, is de boel na 10 minuten ofzo toch opeens opgestart.
Beter kan ik het niet uitleggen.
Ik heb zo al een boel van die Medions gezien, om een of andere reden branden daar vaak de moederborden door als je front-usb met enige regelmaat gebruikt.
En dan klopt het dat hij niet van de eerste keer start, vaak na diverse pogingen wel.
Je kan terug naar de winkel gaan, maar het is een Medion zonder garantie, verwacht je dus aan hele dikke kosten.
Dit af en toe niet opstarten wordt nog erger tot helemaal niet meer starten.
Beter naar een nieuwe kast uitkijken, dat gaat goedkoper zijn dan die Medion te laten maken.
En een ander merk moederbord gaat er wel in, maar je verliest enorm veel functionaliteit, zoals front-USB, Firewire, Scart, Wlan etc...
christel
Plus Member
Plus Member

Dit is tenminste een duidelijk antwoord.

De front USB gebruik ik wel niet veel, maar heel af en toe nog niet 1x/maand.
In elk geval, zoals gezegd: als het nog voorvalt, hoor ik wel wat ze in de winkel zeggen. Anders maar sparen voor een nieuwe dan.
Dank je.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Om het kru te stellen. Maak backup van je belangrijke data en gebruik hem tot hij het opgeeft. Alles wat je moet laten maken, al zijn het werk kosten, gaat meer zijn dan dat een pc uit 2001 nog waard is.
christel
Plus Member
Plus Member

crapiecorn schreef:Om het kru te stellen. Maak backup van je belangrijke data en gebruik hem tot hij het opgeeft. Alles wat je moet laten maken, al zijn het werk kosten, gaat meer zijn dan dat een pc uit 2001 nog waard is.
OK, zal ik doen. Ik schaf me eerstdaags een externe hard disk aan en zet er al het belangrijke op. Bedankt.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Een backup is altijd goed, zeker als hij het begeeft.
Wel niet vergeten dat je data niet verloren is als hij het begeeft, de harddisk is normaal gezien gewoon in takt.
Echter, gegevens van een niet werkende computer halen kost veel meer tijd dan dat je een backup maakt.
Hou er rekening mee dat je in bv outlook je gegevens moet exporteren wil je ze later gemakkelijk weer gebruiken.
Alsook je favorieten, gebruik de export functie om daar een backup van te maken.
En verder gewoon "Mijn Documenten" kopiëren naar je backup-medium, dan zou je normaal gezien vrijwel alles moeten hebben.
Programma's laten zich niet makkelijk kopiëren, beter geen tijd in steken als je ze zo weer kunt installeren.
christel
Plus Member
Plus Member

BasMSI schreef:Een backup is altijd goed, zeker als hij het begeeft.
Wel niet vergeten dat je data niet verloren is als hij het begeeft, de harddisk is normaal gezien gewoon in takt.
Echter, gegevens van een niet werkende computer halen kost veel meer tijd dan dat je een backup maakt.
Hou er rekening mee dat je in bv outlook je gegevens moet exporteren wil je ze later gemakkelijk weer gebruiken.
Alsook je favorieten, gebruik de export functie om daar een backup van te maken.
En verder gewoon "Mijn Documenten" kopiëren naar je backup-medium, dan zou je normaal gezien vrijwel alles moeten hebben.
Programma's laten zich niet makkelijk kopiëren, beter geen tijd in steken als je ze zo weer kunt installeren.
Dank voor de info. En als ik nu eens gewoon heel mijn C-schijf kopieer naar een externe HD?
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

christel schreef: Dank voor de info. En als ik nu eens gewoon heel mijn C-schijf kopieer naar een externe HD?
Dat is het nu juist, dat gaat niet.
Je kan het wel kopiëren, maar om dan weer de gegevens terug in Outlook te krijgen kan uitlopen op een ramp.
Ook programma's kan je niet zomaar kopiëren.
Als je bv. Outlook gebruikt, maak een export van je gegevens, je zal me dankbaar zijn als het wel fout gaat.
Gewoon je contacten en emails exporteren, het beste wat je kan doen voor de zekerheid.
Verder hoef je normaal enkel "Mijn documenten" te kopiëren, maar heel C kan ook....
Echter ik hamer dringend op een export van je Outlook gegevens als je dat gebruikt.
Terug kopiëren van backup naar C op een nieuwe PC kan je vergeten, zo werkt het niet.
Dit is Windows, daar lijkt alles makkelijk maar de praktijk is een ramp in die zaken :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”