Belgacom biedt wel, Telenet niet op voetbalrechten.

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

Belgacom biedt wel, Telenet niet op voetbalrechten

Telenet heeft vandaag geen bod uitgebracht op de tv-rechten van het Belgische voetbal. Daardoor lijken op het eerste zicht de kansen van Belgacom, dat wel een bieddossier indiende, te stijgen om het voetbal voor de tweede keer op rij binnen te halen. Maandag wijst de Profliga de voetbalrechten toe.

(tijd) - De tv-rechten voor het Belgisch voetbal werden aangeboden in zeven loten. Een deel slaat op de rechtstreekse uitzending van de wedstrijden voor de betaalzenders en een ander deel op de samenvattingen en de magazines voor het open net.

Alle partijen hadden tot vandaag 17 uur de tijd om een bod uit te brengen. Uit een rondvraag van De Tijd bij de media- en telecombedrijven die daarvoor in aanmerking komen, blijkt dat er op zijn minst vier kandidaten zijn: Belgacom, de VRT, de RTBF en de Waalse kabeltelevisiebedrijven. Telenet, VMMa (VTM, 2BE en JIM) en RTL-TVi doen niet mee. SBS Belgium (VT4 en VijfTV) en BeTV, het Waalse betaaltelevisiebedrijf, wilden geen commentaar kwijt.

Telenet dingt dus, zoals het al had aangekondigd, niet mee naar de rechten. 'We blijven bij ons standpunt', zegt Carine Leroi, de pr-vrouw van Telenet. 'We kunnen geen bod doen en houden de liga en Belgacom aansprakelijk voor eventuele schade'. Telenets beslissing is het gevolg van de beroepsprocedure van concurrent Belgacom tegen een beslissing van de Raad voor de Mededinging, waardoor Telenet niet zeker is of het de rechten exclusief kan gebruiken, als het die zou binnenhalen.

Belgacom doet wel mee, voor de loten voor het betaalsegment, maar wil niet kwijt met wie het eventueel zal samenwerken bij het binnenhalen van de rechten. Drie jaar geleden, toen Belgacom de rechten verwierf voor 36 miljoen euro per seizoen, ging de telecomgroep in zee met VRT en RTBF voor uitzendingen in open net. Het is waarschijnlijk dat Belgacom nu weer zo’n scenario voor ogen heeft.
Open segment

Voor de loten van het open segment zijn er al zeker biedingen van de VRT en de RTBF. 'We dromen ervan onze Studio1-voetbalprogramma's op vrijdag-, zaterdag-, zondag- en maandagavond op Eén verder te zetten', zegt VRT-woordvoerster Diane Waumans, die bevestigt dat de openbare zender een bod heeft binnengebracht.

VMMa doet enigszins verrassend niet mee. Dat heeft volgens het mediabedrijf onder meer te maken met een bepaling in het lastenboek die zegt dat de liga reclametijd tijdens en rond voetbalprogramma’s kan inpalmen, wat uiteraard moeilijk ligt voor een commercieel tv-station. Mogelijk doet RTL-TVi om dezelfde reden niet mee en maakt de bepaling ook de participatie van SBS onzeker.

De Waalse kabelaars wilden, zoals een aantal andere partijen, geen nadere gegevens verstrekken, maar gaan hoogstwaarschijnlijk voor het betaalsegment. BeTV deed drie jaar geleden mee met Telenet, maar laat nu niet in zijn kaarten kijken. Het valt niet uit te sluiten dat BeTV een akkoord sloot met Telenet en probeert de rechten voor de twee binnen te halen. Dat kan mogelijk de reden die Telenet aanhaalt om niet te bieden, omzeilen.

Drie jaar geleden, toen Belgacom het voetbal binnenhaalde voor de neus van Telenet, ging er heel wat heisa vooraf aan de toewijzing van de rechten. De Profliga maakt zich sterk dat de procedure deze keer waterdicht is en dat er dus geen betwistingen meer kunnen zijn zoals vorige keer.

Maandag wijst de Liga de rechten toe, althans in principe. Morgen is er immers nog een algemene vergadering van de voetbalbond. Die moet zich uitspreken over de competitiehervorming, een dossier dat gekoppeld is aan dat van de rechten. Indien de hervorming niet wordt goedgekeurd, brengt dat de toekenning van de rechten in het gedrang. Maar een kenner van het dossier wijst erop dat de studiecommissie van de bond positief heeft geoordeeld over de hervorming en de algemene vergadering volgt steeds de aanbevelingen van de commissie.

Het valt af te wachten voor welk bedrag de rechten zullen worden toegekend. De liga hoopt door de hervorming van de competitie meer te vangen dan vorige keer. Een bedrag dat daarbij vaak wordt genoemd is 50 miljoen euro per seizoen.

BB/SR

22:34 - 16/05/2008
Copyright © De Tijd
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik kijk niet meer naar voetbal sinds er zoveel geld mee gemoeid is. Schandalig. Vroeger was ik zo'n voetbal kiddo maar nu, ze mogen de pot op met hun dwaze sportje. Er zouden geen voetbal'uitzend'rechten moeten zijn. Iedere zender zou vrij moeten zijn.

Maar ja, natuurlijk gaat het altijd om geld in deze wereld. Alsook in België.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik denk niet dat er nu evenveel zal geboden worden :wink:
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ken schreef:Ik kijk niet meer naar voetbal sinds er zoveel geld mee gemoeid is. Schandalig. Vroeger was ik zo'n voetbal kiddo maar nu, ze mogen de pot op met hun dwaze sportje. Er zouden geen voetbal'uitzend'rechten moeten zijn. Iedere zender zou vrij moeten zijn.

Maar ja, natuurlijk gaat het altijd om geld in deze wereld. Alsook in België.

eh? er is altijd veel geld gemoeid geweest met voetbal
voodoodoll
Plus Member
Plus Member
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 dec 2007, 17:36

De Profliga heeft het bod van 44 miljoen van Belgacom, VRT en RTBF niet aanvaard wegens onvoldoende.

Bron: VRT TT
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Dan moeten ze geen veiling houden maar gewoon zeggen hoeveel ze willen.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ze willen 50 miljoen krijgen. Ge moet natuurlijk dom zijn om dat op voorhand te zeggen, goed wetende dat (hoogstwaarschijnlijk) enkel Belgacom een bog ging uitbrengen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Fustigateur
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49

En wie betaalt die 44 miljoen van Belgacom? Juist, de consument die door datzelfde bedrijf al jaren in de zak wordt gezet via hun monopolie op koperdraad. En aldus veel te veel betaalt. Zo is het gemakkelijk om overal met de miljoenen euro's te zwaaien. Ze zijn op een oneerlijke manier verkregen. Bandieten! De politiek laat maar begaan want ze zitten in het complot.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zo'n bom geld voor ploegen waar geen deftige Belgische ploeg meer uit te selecteren valt.
Tja, 't zal tegenwoordig nodig zijn om de politie te betalen.
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

Fustigateur schreef:En wie betaalt die 44 miljoen van Belgacom? Juist, de consument die door datzelfde bedrijf al jaren in de zak wordt gezet via hun monopolie op koperdraad. En aldus veel te veel betaalt. Zo is het gemakkelijk om overal met de miljoenen euro's te zwaaien. Ze zijn op een oneerlijke manier verkregen. Bandieten! De politiek laat maar begaan want ze zitten in het complot.


enkele opmerkingen.

1. van die 44 miljoen komen er 36 miljoen van belgacom. het overige gedeelte betaalt de vrt en rtbf.

2. belgacom heeft geen monopolie op de koperdraad want dan zouden er geen alternatieve providers bestaan. belgacom laat alternatieve operatoren toe omdat het zelfs moet van het bipt. trouwens, er bestaan ook nog andere netwerken in belgie voor internet, en nee, ik heb het niet over de kabel hoor.

3. en het valt op, als er een topic is, waar de naam belgacom valt, dan komt fusti op de proppen, natuurlijk met opmerkingen die kant noch wal raken, want iets anders moet je niet verwachten van deze jongen.

4. en wat heeft de politiek er mee te maken. niks! zuiver niks.
belgacom draait al jaren niet meer op belastingsgeld.
het enige wat de staat doet, is winsten optrekken van hun aandeel in de firma, niet meer, maar dit staat volledig los van de rest.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

hollebollegijs schreef:2. belgacom heeft geen monopolie op de koperdraad want dan zouden er geen alternatieve providers bestaan. belgacom laat alternatieve operatoren toe omdat het zelfs moet van het bipt. trouwens, er bestaan ook nog andere netwerken in belgie voor internet, en nee, ik heb het niet over de kabel hoor.


Belgacom is toch de enige eigenaar van de koper als ik me niet vergis? En die andere netwerken waar jij het over hebt, zijn die ook voor de consument toegankelijk?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Belgacom bezig samen met Telenet 90% van alle aansluitingen, was het niet? Dan kunnen we wel spreken van een kwasi monopolie op de koperdraad, sinds Telenet op de kabel werkt.
voodoodoll
Plus Member
Plus Member
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 dec 2007, 17:36

hollebollegijs schreef:
1. van die 44 miljoen komen er 36 miljoen van belgacom. het overige gedeelte betaalt de vrt en rtbf.



Da's dus 1 miljoen meer dan vorige keer? Hoewel men toen een deel doorverkocht heeft aan VRT en RTBF en deze keer zij "zelf" moesten bieden.

Nog altijd niet wat men bij de Profliga verwachtte, me dunkt :lol:
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

Lord Utopia schreef:Belgacom bezig samen met Telenet 90% van alle aansluitingen, was het niet? Dan kunnen we wel spreken van een kwasi monopolie op de koperdraad, sinds Telenet op de kabel werkt.


belgacom en telenet bezitten samen 80% van de breedbandabonnementen.
dus de klanten kiezen nog vooral voor deze providers, dat heeft niets met monopolie te maken, maar we zijn weer aan het afwijken van dit topic.

vrijdag zal de beslissing vallen.
en de voetbalbond moet niet de grote slopkop uithangen. eerst nog 3 jaar wachten om te zien of de competitiehervormingen met play-offs het niveau van het voetbal omhoog zullen krikken en dan pas kunnen ze wat meer geld vragen.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Bates
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:56

Nog steeds geen beslissing over tv-rechten Jupiler League

Afbeelding

De Profliga heeft vandaag opnieuw geen beslissing genomen over de toekenning van de televisierechten voor de Belgische voetbalcompetitie voor de periode 2008-2011. Afgelopen maandag had de Profliga nog een bod van Belgacom van ruim 44 miljoen afgewezen omdat dat niet aan de verwachtingen voldeed. Volgende vrijdag volgt er een nieuwe vergadering om tot een akkoord te komen.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Als ik Belgacom was zou ik zelfs durven lager bieden nu. Die profliga raakt haar competitie toch niet eens aan de straatstenen kwijt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”