E-Leven ADSL 'Router' & RJ11 Kabels

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer

Hallo allemaal :)

Iemand die ik ken zit in de problemen. Zij hebben een groot gebouw met kamers. Elke kamer is voorzien van een RJ11 kabel. In elke kamer staat een (ADSL?) Modem. In de kelder staat een Router van Belgacom. Nu support belgacom die niet meer, en waren ze overgestapt naar E-Leven. Maar met dat E-leven zo goed als dood is ...

Wat zou het beste zijn om te doen ? Gewone router daar dumpen met ADSL of ? Ethernet over RJ11 gaat wel maar is niet super denkek ?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Misschien een long shot, maar kan je niet langs beide kanten een dsl modem zetten, die met elkaar communiceren ?
In de plaats van de oude router, zet je gewoon een nieuwe modem/router

modem/router
|
switch
| | | ...
dsl modems
|
koperpaar
|
dsl modem in kamer

Alternatief: vervang die oude koper door nieuwe (minimum cat5). Kan afhankelijk van de afstanden/situatie even duur worden als vorige oplossing.

Alternatief: wireless

Ethernet over rj11 is af te raden, want werkt alleen als je 2 paar werkende koper hebt, bovendien zal de kabel nauwelijks afgeschermd zijn.
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

nogal summiere info ?

Je spreekt over een router welke niet meer wordt gesupporteerd door Belgacom, maw, was een soort van corporate abbo dan ?

boel buitensmijten, zien voor modem met ingebouwde router en DHCP, of aparte modem en router met DHCP .... vandaaruit aftakken met behulp van CAT5/6, mss met wat switches ertussen om kablering in lengte per kamer/verdiep te minimaliseren ...

my two cents ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dupondje schreef:In elke kamer staat een (ADSL?) Modem. In de kelder staat een Router van Belgacom.
Lijkt me bizar... een router kan je enkel plaatsen na een modem, dus waarom zou je dan nog een modem op de kamers hebben ? Maar het maakt niet uit, je moet toch een alternatief hebben.
didi79 schreef:Misschien een long shot, maar kan je niet langs beide kanten een dsl modem zetten, die met elkaar communiceren ?
Dure oplossing als je het mij vraagt, en alles behalve eenvoudig.

Best oplossing is die van AgentVortex... al de rest is één groot compromis.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ik denk dat hij bedoeld dat er niet zo makkelijk herkabelt kan worden en het dus moet gedaan worden met 2 draadjes/1 paar per kamer (RJ11)

Ik heb hier nog niet echt stilgestaan of je hier ethernet over kan pompen, dit gaat wel vanaf 4 draadjes/2 paar.

Er zijn wel oplossingen met converters en GSHDSL modems maar dat gaat de boel wel duur maken...

Iemand die hier meer over weet mischien ?

Anders vind ik wifi ook wel goed. Het is toch maar 1 gebouw, dus wat antennes bovenste verdiep/beide uiteinden ofzo zoals ze in hotels doen...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Overal kan je een nieuwe kabel leggen, op sommige plaatsen is het soms moeilijker dan op andere, maak bv. een cat5 utp kabel aan die oude kabel en trek die er zo door.
dupondje
Premium Member
Premium Member

Internet -> Router -> Catalyst 2900 LRE XL -> Cisco 576 LRE CPE (op elke kamer)

Zoiets :)
Rogue
Premium Member
Premium Member

AnD schreef:Overal kan je een nieuwe kabel leggen
Je moet toch toegeven dat dit een vrij loos statement is. Past goed samen met "met een hamer past alles".
Afbeelding
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Rogue schreef:"met een hamer past alles".
LOL @ statement :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dupondje schreef:Internet -> Router -> Catalyst 2900 LRE XL -> Cisco 576 LRE CPE (op elke kamer)
Daar kan je een serieuze hamer voor kopen en veel gaatjes boren !

Ik kan AnD enkel gelijk geven... beter een keertje moeite doen ipv. halve oplossingen te bedenken.

Ik zeg het niet graag... maar een andere oplossing is Power Line Communication (of homeplugs).
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Rogue schreef:
AnD schreef:Overal kan je een nieuwe kabel leggen
Je moet toch toegeven dat dit een vrij loos statement is. Past goed samen met "met een hamer past alles".
Als je 2 linkse handen hebt dan is het inderdaad moeilijk.
Rogue
Premium Member
Premium Member

bullshit. soms gaat het gewoon niet. kabelgoten vol, überhaupt geen kabelgoten aangelegd, enz...
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Rogue schreef:bullshit. soms gaat het gewoon niet. kabelgoten vol, überhaupt geen kabelgoten aangelegd, enz...
Er zijn elegante oplossingen genoeg vandaag de dag.
dupondje
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
dupondje schreef:Internet -> Router -> Catalyst 2900 LRE XL -> Cisco 576 LRE CPE (op elke kamer)
Daar kan je een serieuze hamer voor kopen en veel gaatjes boren !

Ik kan AnD enkel gelijk geven... beter een keertje moeite doen ipv. halve oplossingen te bedenken.

Ik zeg het niet graag... maar een andere oplossing is Power Line Communication (of homeplugs).
Het is een gebouw, met 40'tal kamers ... is niet zo simpel. Die cisco router & modems zijn er al ... dus het zal gewoon adsl router reconfiggen zijn & gaan :D
Rogue
Premium Member
Premium Member

Nogal stom om kabelgoten te gaan aanleggen als er RJ11 in de muur hangt. Ik vind gewoon dat je zo niet moet veralgemenen. Wat denken jullie dat dat kost trouwens.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Rogue schreef:Nogal stom om kabelgoten te gaan aanleggen als er RJ11 in de muur hangt.
Dat is jou idee... voor mij zou die RJ11 er meteen uitgaan.
Rogue schreef:Wat denken jullie dat dat kost trouwens.
En wat denk je dat je huidige oplossing op termijn kost. Nu zolang het gewoon een config is, want dat was initieel niet geheel duidelijk, is het natuurlijk geen probleem.

Ik veronderstel dat die 40 kamers (studentenkot ?) hun verbinding ook niet gratis krijgen, dus dan mag je ook verwachten dat de eigenaar af en toe eens een investering doet.
Rogue
Premium Member
Premium Member

Mja daar ben ik mee akkoord, maar dat moet dan ook niet meteen de duurste oplossing zijn he :)

Ik ben al op plaatsen netwerken gaan installeren waar de UTP(cat6) ingemetseld in de muur zat. Gl met dat te vervangen hoor :P
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Rogue schreef:Mja daar ben ik mee akkoord, maar dat moet dan ook niet meteen de duurste oplossing zijn he :)

Ik ben al op plaatsen netwerken gaan installeren waar de UTP(cat6) ingemetseld in de muur zat. Gl met dat te vervangen hoor :P
Ga je nu voorbeelden aanhalen om je gelijk te halen ? Als het 40 kamers (studentenkamers) zijn dan mag je wel eens investeren en het direct fatsoenlijk doen.
Rogue
Premium Member
Premium Member

AnD schreef: Ga je nu voorbeelden aanhalen om je gelijk te halen ? Als het 40 kamers (studentenkamers) zijn dan mag je wel eens investeren en het direct fatsoenlijk doen.
Ik vind dit echt enorm kort door de bocht.
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Rogue schreef:
AnD schreef: Ga je nu voorbeelden aanhalen om je gelijk te halen ? Als het 40 kamers (studentenkamers) zijn dan mag je wel eens investeren en het direct fatsoenlijk doen.
Ik vind dit echt enorm kort door de bocht.
Jij vind veel als iemand anders iets zegt, zolang jij je gelijk maar haalt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”