De Europese richtlijn over het bijhouden van data, waarbij telecombedrijven verplicht worden de gegevens van het telecomverkeer gedurende 6 tot 24 maanden bij te houden, dreigt de privacy te schenden en het telefonie- en internetverkeer tot een kwart duurder te maken. Dat zegt advocaat Geert Somers, voorzitter van de juridische werkgroep bij de Belgische associatie voor internet serviceproviders (ispa), aan Datanews.
Omzetting
België heeft de richtlijn nog niet omgezet in een Belgische wet. Een eerste deadline van 15 december 2007 werd niet gehaald, wegens de problemen met de federale regering. Er ligt nu een wetsvoorstel op tafel bij minister van telecom Vincent Van Quickenborne. Daarover is weinig geweten, al lijkt het erop dat het veel verder gaat dan wat Europa oplegt.
Privacy
Als dat in zijn huidige vorm wordt goedgekeurd, dreigt het recht op privacy flink te worden ingeperkt, merkt Somers op in Datanews. "Eigenlijk komt het erop neer dat ieder van ons als een potentiële verdachte aan het preventieve toezicht van de overheid wordt onderworpen (...) Nochtans is het efficiënter om de strijd tegen zware criminelen te voeren via gerichte opsporingen, waarbij gegevens pas bijgehouden worden van zodra iemand verdacht wordt". Ook de Liga voor de Mensenrechten trekt volgens Datanews aan de alarmbel.
Prijs
Daarnaast dreigt het telecomverkeer ook fors duurder te worden. De operationele kosten verbonden aan de bewaarplicht zijn immers enorm hoog. Voor grote operatoren zou het 100 miljoen euro per jaar kunnen kosten, leerden studies in het buitenland. "Indien de kosten bij de operatoren worden gelegd, zullen zij die verhalen op hun klanten", aldus de voorzitter van de werkgroep van ispa. "Een prijsstijging met 25 procent is niet uitgesloten". (belga/sam)
09/05/08 17u38
Bewaarplicht maakt telefonie en internet 25 procent duurder
-
- Elite Poster
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
RoflGoztow schreef:Dat geeft niet: bij ons is die prijsstijging al in de huidige prijs inbegrepen.
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
En Quickie wil juist alles goedkoper maken... is wel serieus wat roet in zijn eten.
kijk, al bij al zo duur is belgie niet qua telefoontarieven.
je kan bij belgacom zeer goedkoop of zelfs gratis bellen.
er zijn diverse tariefplannen bij belgacom en proximus waarmee je gratis of voor een beperkt bedrag zeer vele minuten kan bellen naar alle netwerken, zowel vast als mobiel.
dus al dat geklaag over belgie is duur is overdreven.
er zijn diverse tariefplannen bij belgacom en proximus waarmee je gratis of voor een beperkt bedrag zeer vele minuten kan bellen naar alle netwerken, zowel vast als mobiel.
-
- Erelid
Oja, het kan altijd goedkoper. Dommel: onbeperkte telefonie voor 49,95...Rafken schreef:kijk, al bij al zo duur is belgie niet qua telefoontarieven.
Belgacom: 59,25
Telenet: 55,00
Scarlet: 50,20
Tele2: 49,90
Belgacom is hier toch wel de duurste in zijn soort.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 13 keer
Gij werkt bij BGC zeker?Rafken schreef:kijk, al bij al zo duur is belgie niet qua telefoontarieven.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Met internet inbegrepen... zoniet is het bij TN 22.34Lord Utopia schreef:Oja, het kan altijd goedkoper. Dommel: onbeperkte telefonie voor 49,95...
-
- Erelid
37,45 als we enkel telefonie bij Belgacom nemen. Dat is bijna een internet abo :s
je kent duidelijk het gamma van belgacom niet.Lord Utopia schreef:Oja, het kan altijd goedkoper. Dommel: onbeperkte telefonie voor 49,95...Rafken schreef:kijk, al bij al zo duur is belgie niet qua telefoontarieven.
Belgacom is hier toch wel de duurste in zijn soort.
-
- Erelid
Verbeter mij dan? Het enige gamma dat ik ken, is het gamma dat op de website staat. Verbeter mij, graagRafken schreef: je kent duidelijk het gamma van belgacom niet.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Erelid
De klant is bereid om 25% meer te betalen.
-
- Elite Poster
george orwell had met zijn boek 1984 het al voorspeld.SantaSCSI schreef:Oeh oeh oeh ik wil 50% meer betalen, kies mij kies mij!!!!!
Seriously, nog duurder? Ik ben ook geen voorstander van dat bewaren van gegevens. Van privacy blijft niet al te veel meer over dan.
kijk maar eens naar alle camera's die overal geïnstalleerd worden, bijvoorbeeld op de bussen, dat is nog maar een begin.
ze gaan precies weten wat ge allemaal doet zelfs zit ge thuis in uwe luie zetel zit.
BIG BROTHER is watching you.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik bel voor 10€ (lijn + gesprekskosten inbegrepen) / maand. Voor dat bedrag heb je bij Belgacom nog niet eens een lijn (waarop je Happy Time of whatever kan zetten). En dan heb je nog niet eens gebeld.Rafken schreef:kijk, al bij al zo duur is belgie niet qua telefoontarieven.
Er wordt hier veel naar het binnen- en buitenland gebeld en regelmatig naar GSM. Gemiddeld maandelijks verbruik : 650 minuten. En ja, het is uiteraard via VOIP, so what?
Dus al dat gebeweer dat Belgacom niet duur is, is dikken truut.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.