Wat verdient overheid aan brandstofprijs?
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Trouwens, het verschil in verbruik tussen snel en traag optrekken is bijna te verwaarlozen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Een 2tal jaar geleden was ik in Amerika voor stage van school.
Zaten in de staat Texas.
Hier kon het dus erg warm zijn.
Ik weet goed dat wij op een bepaald moment ergens aan een Tankstation zijn gestopt om iets te eten.
Niet lang na ons kwamen de flikken aan in zo ene Amerikaanse flikkenbak waarschijnlijk ene 5liter V8 ofzo.
Die kwamen ook iets eten.
Awel wij hebben daar een uur gezeten en toen wij daar vertrokken zaten die flikken daar nog.
Ze hadden gewoon de auto laten draaien om de wagen koel te houden met de airco vanwege de hitte.
Zaten in de staat Texas.
Hier kon het dus erg warm zijn.
Ik weet goed dat wij op een bepaald moment ergens aan een Tankstation zijn gestopt om iets te eten.
Niet lang na ons kwamen de flikken aan in zo ene Amerikaanse flikkenbak waarschijnlijk ene 5liter V8 ofzo.
Die kwamen ook iets eten.
Awel wij hebben daar een uur gezeten en toen wij daar vertrokken zaten die flikken daar nog.
Ze hadden gewoon de auto laten draaien om de wagen koel te houden met de airco vanwege de hitte.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 13 keer
Volledig mee eens r2504, 'k zou zelfs durven zeggen, dat mensen met firmawagens die veel onderweg zijn en veel in de file staan minder rond rijden in hun vrije tijd dan mensen zonder firmawagen. Als ik de vrijdag thuis kom van mijn werk, na een ganse week van West-vlaanderen naar Antwerpen, of West-vlaanderen naar Brussel gereden te hebben, dan ben ik die auto spuugzat en rij ik liever met de fiets, of carpool ik met iemand anders mee!r2504 schreef:Omdat je theorieen absoluut niets met firmawagens te maken hebben... net zoals dicht bij het werk wonen. Ik heb collega's die ook dicht bij het werk wonen, maar als je dagelijks naar klanten moet maakt dat niets uit... je kan niet bij iedere klant dichtbij wonen.Goztow schreef:Waarom "daar gaat je theorie"? Dicht bij je werk gaan wonen is wel één van de meest milieuvriendelijke ingrepen die je kan doen, hoor.
Wat is dat nu weer voor nonsens... denk je echt dat dat het enige criteria is om een firmawagen te krijgen ? Trouwens denk je dat ik voor m'n plezier iedere dag in de file sta omdat ik een firmawagen heb ? Ik rij ook liever naar klanten waar ik op 20 minuten ben dan die op meer dan een uur rijden.Goztow schreef:Mensen die alle dagen een uur moeten rijden om naar hun werk te komen, krijgen een firmawagen. En net daarom vinden ze het niet erg om een uur te rijden. Van een vicieuze cirkel gesproken?
Niks tegen firmawagens, maar je komt met het ene absurde vooroordeel na het andere af ? Net zoals het ondoordacht gebruik... nogmaals, ik rij evenmin voor m'n plezier rond als jij.Goztow schreef:Edit: ik wil toch even verduidelijken dat ik op zich niks tegen firmawagens heb. Wel tegen het ondoordacht gebruik ervan.
Waar haal je toch dergelijke conclusies vandaan ? Jij hebt blijkbaar echt het idee dat ik 's morgens een uurtje vroeger opsta, en 's avonds een uurtje later thuis ben omdat ik het fijn vind met m'n firmawagen rond te rijdenGoztow schreef:Het is niet omdat je firma je een bepaald voordeel geeft, dat je het absoluut moet zo veel mogelijk gebruiken.
Wederom nonsens... iemand met drie kinderen kan die eveneens perfect met een Opel Corsa naar school brengen... 15 jaar geleden waren er trouwens haast geen monovolumes en deed iedereen het ook. Trouwens ik heb collega's met een monovolume en die doen daar 's morgens eveneens de kinderen mee naar school... wat is daar anders aan dan iemand die eveneens een monovolume heeft (maar dan niet als firmawagen) ?Goztow schreef:Ook ben ik tegen het ondoordacht toekennen van de wagencategorie. Voorbeeld: iemand die lange afstanden naar zijn werk doet en als firmawagen een volumewagen krijgt. Die mens zit daar ganse dagen alleen in.
Waarom wil jij beslissen welke firmawagen ik krijg, en hoe ik die gebruik. Wat mij betreft is mijn firmawagen een kleine compensatie voor het feit dat ik iedere dag elders heen moet en dus gewoon niet naast m'n werk kan gaan wonen, laat staan het openbaar vervoer kan gebruiken. Ik oordeel toch ook niet dat jij met je loon op vakantie gaat met het vliegtuig (en dat beter met de fiets zou doen).Goztow schreef:Ik ga niet zagen als ik een zuinige firmawagen krijg, ook al staat het model me misschien niet 100 % aan...
Als je dus wil discussieren... gelieve dat dan met concrete feiten te doen, en geen vooroordelen die op niets steunen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het gaat hem niet over wat we overdag doen (dat is puur functie gebonden), maar je laat wel uitschijnen dat we ons woon/werk verkeer onverantwoord afleggen en voor ons plezier kilometers gaan rondrijden.Goztow schreef:Ow, dus je bent vertegenwoordiger of iets dergelijk? Ik zeg toch ook niet dat truckers niet met een vrachtwagen mogen rijden?
Ik kan je gerust vertellen dat ik net zoals iedereen tracht zo efficient mogelijk op mijn werk te geraken (en al is dat niet altijd de meest ecologische manier, ik geloof ook niet dat iemand anders - zonder firmawagen dan - 15 minuten langer onderweg wil zijn om 5 km uit te sparen).
Ik heb geen concrete cijfers over mensen die puur een firmawagen als financiele compensatie krijgen (en jij waarschijnlijk ook niet), maar volgens mij zijn die sterk in de minderheid tov. de mensen waar het eerder functie gebonden is (vertegenwoordigers, techniekers, consultants, ...).Goztow schreef:Ik heb het over firmawagens als compensatie, als verloning, niet over materiaal dat je voor je werk gebruikt...
Persoonlijk ben ik ook van mening dat firmawagens eerder moeten voorbehouden zijn voor mensen die het vanwege hun functie nodig hebben, en niet voor zij die er iedere dag gewoon mee naar kantoor rijden (maar ook dat is geen enkel bewijs dat deze laatste het ecologisch op een onverantwoorde manier gebruiken).
Ik heb een firmawagen, doe 40 000 km / jaar (wat niks zegt, aangezien 10 km Brusselse ring niet te vergelijken is met 10 km E17) en ben het rijden met de wagen kotsbeu. Feit is dat bedrijven zouden aangesproken moeten worden op het aantal kilometers dat ze werknemers nodeloos (en in eigen tijd) laten rond rijden. Satellietkantoren hebben en niet mogen gebruiken vind ik zo'n voorbeeld.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
-
- Deel van't meubilair
Wij hebben satellietkantoren... maar uiteindelijk is het de klant die de plaats van tewerkstelling kiest, en niet mijn bedrijf. Langs de andere kant zou ik dan ook wel graag zien dat men de klant dan laat opdraaien voor de extra afstand (en tijd die ik eventueel in de file sta), maar commercieel is dat not done.The_Borg schreef:Satellietkantoren hebben en niet mogen gebruiken vind ik zo'n voorbeeld.
Heb hier al is gehoord om van thuis uit te werken... wordt niet toegestaan dus dan maar de baan op. Als de bedrijven daar nu al eens verandering in zouden brengen zijn we ook alweer een stap verder. Dan kunnen ze ook ineens de internet kosten betalen van de werknemer en dat helpt de loonkostendruk ook naar beneden. win-win for all !
Please help, looking for a way to get rich and fast
BMW 120d ?selder schreef:Doorgassen of niet, dat maakt allemaal geen fluit uit. Ik rij op de autostrade 's nachts aan zo snel als mijn kar me vooruit krijgt (215 is meer een gemiddelde dan uitzondering) en ik zit op 6,5L/100km.
Handgeschakelde 143pk 6 versnelliings 2liter...
-------------------
woon zelf in Antwerpen en vriendin in Frankfurt, elk weekend pendel ik dus op en neer
vergelijking (heen en weer) :
* auto - 3u rijden : 1 tankbeurt (65€) + koffie of drive-in onderweg (10€) = 75€
* trein - 3u30 rijden : op voorhand besteld ticket ICE-sneltrein : +-150€
* vliegtuig - 50min + wachttijden en check-in : op voorhand besteld : +-100€
met het verschil dat ik zowel voor trein als vliegtuig mijn auto moet laten staan in Brussel en de nodige parkingkosten moet betalen. om nog maar te zwijgen van het feit van ginder geen eigen vervoer te hebben...
There are two types of planes : Fighters and Targets
Eerder een 118d of 318d, en met efficient dynamics zijn die karren echt enorm zuinig. Die zijn met het grootste gemak onder de 5l/100km te krijgen, als je dan natuurlijk 215 gaat rijden....ook een geval van 'den baas betaalt toch alles dus raggen maar'.stephan schreef:BMW 120d ?selder schreef:Doorgassen of niet, dat maakt allemaal geen fluit uit. Ik rij op de autostrade 's nachts aan zo snel als mijn kar me vooruit krijgt (215 is meer een gemiddelde dan uitzondering) en ik zit op 6,5L/100km.
Handgeschakelde 143pk 6 versnelliings 2liter...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Alleen gaat je baas het niet leuk vinden als je rijbewijs ingetrokken wordt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Dat hangt een beetje af van het type werk... Mijn baas zal het aan zijn r**t roesten of ik mijn rijbewijs kwijtspeel of niet.
Ik zal er enkel zelf last van hebben want met het openbaar vervoer naar de klant (of verlof nemen)
Ik zal er enkel zelf last van hebben want met het openbaar vervoer naar de klant (of verlof nemen)
If you can't beat them, confuse them.
-
- Deel van't meubilair
Die heeft 150 PK (beperkt) of 163 PK ... althans de 320Dstephan schreef:BMW 120d ?