Niemand houdt van Antwerpenaars
Limburgers zijn allemansvrienden en Antwerpenaars dikke nekken. Dat denkt tenminste de rest van Vlaanderen, volgens een enquête van bureau Compagnie.
Vlaanderen is op de wereldkaart een onooglijk vlekje, maar toch leven hier sterke (voor)oordelen over de buren. Compagnie uit Gent ondervroeg 800 Vlamingen online en langs de telefoon over de andere provincies. Wat de Vlamingen denken over een bepaalde provincie, ontdekt u op de kaart hierboven. Hieronder vertellen we wat de inwoners van elke provincie denken over de anderen.
West-Vlaanderen
De West-Vlamingen voelen zich het nauwst verwant met Oost-Vlamingen. De helft wil er werken, twee op de vijf wil er wonen. Oost-Vlamingen zijn in hun ogen haast even vriendelijk als Limburgers. De aversie voor Antwerpenaars is groot: de helft vindt het dialect ergerlijk, en 9 op de 10 schrijft Antwerpenaars een (veel) te hoge dunk van zichzelf toe.
Oost-Vlaanderen
Oost-Vlamingen zijn net zo lief voor West-Vlamingen als omgekeerd. Maar het West-Vlaams lusten ze niet. De inwoners zijn een tikje te conservatief, maar aan hun vriendelijkheid twijfelt men niet. Ook Oost-Vlamingen moeten niets van Antwerpenaars hebben.
Antwerpen
Antwerpenaars zijn behoorlijk positief over de West-Vlamingen, hoewel die hen verafschuwen. Maar de Limburgers zijn de lievelingen van de Antwerpenaars. Hun mening over de eigendunk van anderen is nogal gelijk verdeeld, met een piekje van afkeer voor Vlaams-Brabanders.
Vlaams-Brabant
De Brabanders blijken echte doorsnee-Vlamingen. Altijd in voor een trip naar de (West-)Vlaamse kust, maar jammer dat de inwoners onverstaanbaar zijn. Dol op Limburgers maar niet op het Limburgs. Wars van Antwerpen en zijn inwoners.
Limburg
Limburgers gaan het liefst op vakantie in West-Vlaanderen. Maar als ze moeten verhuizen, dan liever naar Vlaams-Brabant. Want daar wonen volgens hen de vriendelijkste Vlamingen. Van Antwerpenaars houden ze niet en alleen het West-Vlaams klinkt hen nog ergerlijker in de oren.
bron
Vlaanderen is op de wereldkaart een onooglijk vlekje, maar toch leven hier sterke (voor)oordelen over de buren. Compagnie uit Gent ondervroeg 800 Vlamingen online en langs de telefoon over de andere provincies. Wat de Vlamingen denken over een bepaalde provincie, ontdekt u op de kaart hierboven. Hieronder vertellen we wat de inwoners van elke provincie denken over de anderen.
West-Vlaanderen
De West-Vlamingen voelen zich het nauwst verwant met Oost-Vlamingen. De helft wil er werken, twee op de vijf wil er wonen. Oost-Vlamingen zijn in hun ogen haast even vriendelijk als Limburgers. De aversie voor Antwerpenaars is groot: de helft vindt het dialect ergerlijk, en 9 op de 10 schrijft Antwerpenaars een (veel) te hoge dunk van zichzelf toe.
Oost-Vlaanderen
Oost-Vlamingen zijn net zo lief voor West-Vlamingen als omgekeerd. Maar het West-Vlaams lusten ze niet. De inwoners zijn een tikje te conservatief, maar aan hun vriendelijkheid twijfelt men niet. Ook Oost-Vlamingen moeten niets van Antwerpenaars hebben.
Antwerpen
Antwerpenaars zijn behoorlijk positief over de West-Vlamingen, hoewel die hen verafschuwen. Maar de Limburgers zijn de lievelingen van de Antwerpenaars. Hun mening over de eigendunk van anderen is nogal gelijk verdeeld, met een piekje van afkeer voor Vlaams-Brabanders.
Vlaams-Brabant
De Brabanders blijken echte doorsnee-Vlamingen. Altijd in voor een trip naar de (West-)Vlaamse kust, maar jammer dat de inwoners onverstaanbaar zijn. Dol op Limburgers maar niet op het Limburgs. Wars van Antwerpen en zijn inwoners.
Limburg
Limburgers gaan het liefst op vakantie in West-Vlaanderen. Maar als ze moeten verhuizen, dan liever naar Vlaams-Brabant. Want daar wonen volgens hen de vriendelijkste Vlamingen. Van Antwerpenaars houden ze niet en alleen het West-Vlaams klinkt hen nog ergerlijker in de oren.
bron
- X-2datop
- Pro Member
- Contacteer:
Dat Antwerpenaren dikke nekken zijn wil ik gerust beamen, dat is trouwens een aangeboren afwijking door een teveel aan hersencellen denk ik :pljd schreef:De waarheid komt eindelijk boven
Ik ben zelf antwerpenaar, en eigenlijk kom ik vrij goed overeen met iedereen die ik ken. Ik sta effectief bekend als iemand met een groot "stoefgehalte", net zoals de meerderheid antwerpenaren, maar ook als iemand die zijn gestoef wel waar kan maken.
In mijn ogen is het probleem niet bij de antwerpenaren, maar bij de rest die geen tolerantie kunnen opbrengen voor karaktertrekken van andere mensen. Ook is dit meer een maatschappelijk gegeven dan een persoonlijk gegeven aangezien alle limburgers die ik ken hoegenaamd geen probleem hebben met mijn "dikke nek". Ons hoofdkantoor is gelegen in Tongeren en zelf ben ik kind aan huis bij verschillende Limburgse stadsbesturen ... dus zo'n erg zal het dan toch allemaal niet zijn.
Dat men het Antwerpse dialect niet kan pruimen snap ik best, het is effectief redelijk grof en plat. Doch het verschil dat ik meemaak is:
* Iedereen verstaat het Antwerpse dialect, maar de andere vlaamse dialecten zijn meestal onverstaanbaar buiten de eigen streek ....
* Het antwerpse dialect is door zijn flexibele tongval een ideaal uitgangspunt om andere talen te leren spreken met een correcte uitspraak. Als je een west-vlaming engels hoort praten trekt het namelijk op geen ballen, ook al is het grammaticaal in orde.
My 2 cents,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
klopt, het dialect is daar de oorzaak van.
Ik ben geboren in Gent, daar gewoond tot mijn 13j, dan naar brussel en dan naar Antwerpen gaan wonen.
Antwerpenaars spreken veel brutter, maar bedoelen hetzelfde. Zijn ook iets rechter voor de raap. Wat schaapjes kan schokkeren.
Ik ben geboren in Gent, daar gewoond tot mijn 13j, dan naar brussel en dan naar Antwerpen gaan wonen.
Antwerpenaars spreken veel brutter, maar bedoelen hetzelfde. Zijn ook iets rechter voor de raap. Wat schaapjes kan schokkeren.
de koe zegt boe
X-2datop schreef: Dat Antwerpenaren dikke nekken zijn wil ik gerust beamen, dat is trouwens een aangeboren afwijking door een teveel aan hersencellen denk ik
wat?? om eerlijk te zijn zou ik het limburgs toch duidelijk als best verstaanbare taal in vlaanderen aanduiden hoor, dit doordat limburgers zo goed als geen letters/woorden/halve zinnen weglaten wanneer ze iets vertellen. Verder is de uitspraak en klank der limburgse taal imo het neutraalste in Vlaanderen. Dit zorgt ervoor dat limburgers vaak gepest worden door hun "traagheid" om iets te vertellen, ze rammelen namelijk niet alles af maar leggen alles verstaanbaar voor iedereen & mét nuances uit.X-2datop schreef: * Iedereen verstaat het Antwerpse dialect, maar de andere vlaamse dialecten zijn meestal onverstaanbaar buiten de eigen streek ....
flexibele tongval? en ik die dacht dat dat antwerps nogal plat was.X-2datop schreef: * Het antwerpse dialect is door zijn flexibele tongval een ideaal uitgangspunt om andere talen te leren spreken met een correcte uitspraak. Als je een west-vlaming engels hoort praten trekt het namelijk op geen ballen, ook al is het grammaticaal in orde.
game on
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
misschien moet antwerpen maar onafhankelijk worden. De draaischijf van Belgie.
Dan kan de rest bij Walonie
PS. Zit wel een racistisch tintje in deze topic
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Daar hebt ge die arrogantie al: ons bij Walonie voegen en al onmiddellijk zeggen voor wie we moeten stemmen ookbambipower schreef:misschien moet antwerpen maar onafhankelijk worden. De draaischijf van Belgie.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
You're kidding, right? Ik heb hier ne collega van uit Lanaken en als die een telefoontje doet met de "locals" dan versta ik daar werkelijk geen ene woord van!Rogue schreef:wat?? om eerlijk te zijn zou ik het limburgs toch duidelijk als best verstaanbare taal in vlaanderen aanduiden hoor, dit doordat limburgers zo goed als geen letters/woorden/halve zinnen weglaten wanneer ze iets vertellen. Verder is de uitspraak en klank der limburgse taal imo het neutraalste in Vlaanderen.
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Mijn schoonouders zijn van Neerharen (een gehucht van Lanaken). De eerste keer dat ik op bezoek ging, vroegen ze of ik de auto in de gats gezet hadcloink schreef:You're kidding, right? Ik heb hier ne collega van uit Lanaken en als die een telefoontje doet met de "locals" dan versta ik daar werkelijk geen ene woord van!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
... je hebt dan tenminste nog verstaan dat het over de auto ging, mijn respect ! Als mijn schoonzus in het "Lanakens" aan het "kallen" is (euh), versta ik er absoluut geen enkel woord meer van. Het KLINKT halverwege als één of ander wazig Duits accent (maar het is duidelijk geen Duits, want anders zou ik het namelijk wel verstaan). Maar ook "Genkers" (ahem) en "Hasseleers" is voor mij net even begrijpelijk als je eerste beste Japanner of Marokaan.Uzzi schreef:Mijn schoonouders zijn van Neerharen (een gehucht van Lanaken). De eerste keer dat ik op bezoek ging, vroegen ze of ik de auto in de gats gezet hadcloink schreef:You're kidding, right? Ik heb hier ne collega van uit Lanaken en als die een telefoontje doet met de "locals" dan versta ik daar werkelijk geen ene woord van!
- regeri
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 2 keer
zeg en als je zo doorgaat dan duw ik je gans met de moul in de drek .
Ik vind het wel wat hebben zo die dialecten,iedere provincie,ieder stad,veel dorpen etc.
Vind het jammer dat er vaak nederlands gesproken wordt thuis tegen de kinderen,terwijl ouders gewoon dialect spreken.
Het gaat wel om de nederlandse en franse dialecten welke van oorsprong ook uit België zijn.
ps Gats betekend smalle gang of weggetje naast een huis oftewel steeg
Ik vind het wel wat hebben zo die dialecten,iedere provincie,ieder stad,veel dorpen etc.
Vind het jammer dat er vaak nederlands gesproken wordt thuis tegen de kinderen,terwijl ouders gewoon dialect spreken.
Het gaat wel om de nederlandse en franse dialecten welke van oorsprong ook uit België zijn.
ps Gats betekend smalle gang of weggetje naast een huis oftewel steeg
Live life to the Max
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
De echte dialecten verdwijnen dan misschien wel, het accent blijft (gelukkig) nog. En dat heeft ook zijn charmes.
En oh ja. Als er iemand het meest neutraal en verstaanbaar spreekt, dan zijn het toch wel de Vlaams-Brabanders zeker? Was da nu?
En oh ja. Als er iemand het meest neutraal en verstaanbaar spreekt, dan zijn het toch wel de Vlaams-Brabanders zeker? Was da nu?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Klopt helemaal ^^
antwerpenaren vind ook ik dikke nekken, west-vlaams is best begrijpbaar, doe gewoon een inspanning
Ik weet niet wat ik moet vinden van Vlaams-brabanders, ik zie niet echt een cliché, naast het feit dat ze heel erg mooi kunnen spreken misschien
Heb tot mijn 12 jaar in Gent gewoon, ben dan verhuisd naar hier, en het Gents vind ik de gemeenste taal, daarom niet de gemeenste mensen.
De Limburgers tot slot, bwa, die vallen nog wel mee, redelijk sympa ja
antwerpenaren vind ook ik dikke nekken, west-vlaams is best begrijpbaar, doe gewoon een inspanning
Ik weet niet wat ik moet vinden van Vlaams-brabanders, ik zie niet echt een cliché, naast het feit dat ze heel erg mooi kunnen spreken misschien
Heb tot mijn 12 jaar in Gent gewoon, ben dan verhuisd naar hier, en het Gents vind ik de gemeenste taal, daarom niet de gemeenste mensen.
De Limburgers tot slot, bwa, die vallen nog wel mee, redelijk sympa ja
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Schoolvoorbeeld hoe dikkenekkerig Antwerpenaren zijn .X-2datop schreef:Dat Antwerpenaren dikke nekken zijn wil ik gerust beamen, dat is trouwens een aangeboren afwijking door een teveel aan hersencellen denk ikljd schreef:De waarheid komt eindelijk boven
Ik ben zelf antwerpenaar, en eigenlijk kom ik vrij goed overeen met iedereen die ik ken. Ik sta effectief bekend als iemand met een groot "stoefgehalte", net zoals de meerderheid antwerpenaren, maar ook als iemand die zijn gestoef wel waar kan maken.
In mijn ogen is het probleem niet bij de antwerpenaren, maar bij de rest die geen tolerantie kunnen opbrengen voor karaktertrekken van andere mensen. Ook is dit meer een maatschappelijk gegeven dan een persoonlijk gegeven aangezien alle limburgers die ik ken hoegenaamd geen probleem hebben met mijn "dikke nek". Ons hoofdkantoor is gelegen in Tongeren en zelf ben ik kind aan huis bij verschillende Limburgse stadsbesturen ... dus zo'n erg zal het dan toch allemaal niet zijn.
Dat men het Antwerpse dialect niet kan pruimen snap ik best, het is effectief redelijk grof en plat. Doch het verschil dat ik meemaak is:
* Iedereen verstaat het Antwerpse dialect, maar de andere vlaamse dialecten zijn meestal onverstaanbaar buiten de eigen streek ....
* Het antwerpse dialect is door zijn flexibele tongval een ideaal uitgangspunt om andere talen te leren spreken met een correcte uitspraak. Als je een west-vlaming engels hoort praten trekt het namelijk op geen ballen, ook al is het grammaticaal in orde.
My 2 cents,
X
Oe kuj nu gjin westvloams verstane. Das tog totaal gjin moeilukke tale.
Laatst gewijzigd door Matthias 30 apr 2008, 13:51, in totaal 1 gewijzigd.
Als ik dit zo hoor hebben we dan toch heel wat moeite met elkaar te verstaan
Ach, misschien had ik niet zo moeten veralgemenen. Wss verstaat niemand gewoon niemand ^^. Uiteindelijk is het maar een kwestie van gewoon beide partijen AN te laten praten, misschien dat de ene daar al wat meer moeite mee heeft als de anderen . Maar jullie kiezen er nu wel juist de duitse grensgebieden er uit ^^(lanaaks-maastrichts enzo)
Ach, misschien had ik niet zo moeten veralgemenen. Wss verstaat niemand gewoon niemand ^^. Uiteindelijk is het maar een kwestie van gewoon beide partijen AN te laten praten, misschien dat de ene daar al wat meer moeite mee heeft als de anderen . Maar jullie kiezen er nu wel juist de duitse grensgebieden er uit ^^(lanaaks-maastrichts enzo)
Limburgers zijn het best verstaanbaar, in het leger bij den theorie moest altijd eene limburger het aan het bord uitleggen, de rest van Vlaanderen verstaat ge gewoon niet ! Een limburger kan perfect ABN praten als hij wilt, de rest van Vlaanderen verre van.
En ja Antwerpenaars, een beetje zoals den snelle Eddy hé, denken dat ze meer zijn en altijd een groot bakkes en altijd liggen stoefen en liggen blazen.
Leuvenaars zijn dan altijd smartasses met hunnen jama ik heb voor een helpdesk gewerkt blablabla
En die van aan de zee versta je niet, ze spreken ook nooit de G uit, zo is het bruhhe ipv van Brugge
Limburgers roeleren weer zoals altijd
grapje hé mensen
En ja Antwerpenaars, een beetje zoals den snelle Eddy hé, denken dat ze meer zijn en altijd een groot bakkes en altijd liggen stoefen en liggen blazen.
Leuvenaars zijn dan altijd smartasses met hunnen jama ik heb voor een helpdesk gewerkt blablabla
En die van aan de zee versta je niet, ze spreken ook nooit de G uit, zo is het bruhhe ipv van Brugge
grapje hé mensen
Ha, ene van Aaslt... 'n oude mop...Sunreezer schreef:Ik ben van Aalst en ik versta beter Antwerps en Brussels dan Gents.
Uit de analen van de Tour de France ...
De strip courreur "Thomas Pips" had 'n platte tube en en dikke meneer met dikke car, stopte bij Pips welke aan het bijpompen was.
Met de vraag Alost .... Pips keek verbolgen naar de dikke legume...
Hij wou te verstaan geven, zie je niet dat a lost.
=====================================
Wie weet wie destijds die strips in de gazet tekende?
Ik ben geboren en getogen in Antwerpen , ik woon pal in het centrum , als dan toch niemand van Antwerpen houdt gelieve hier dan zondags ook ni meer in mijne weg te komen lopen , kunnen wij ni aandoen dat Antwerpen , de Zoo,de kathedraal,het centraal station , de meir , de keyserlei enz enz enz heeft en al de rest van Vlaanderen weinig tot niks bezienswaardig . Ge zou voor minder ne dikkenek krijgen , we zijn nu eenmaal in hét centrum van de wereld geboren , jaloers ? Tegen uw ouders reclameren !
PS : West-Vlaams is geen dialect maar een onderontwikkelde oertaal
Limburg mogen ze aan Nederland geven , het gemiddeld IQ zal stijgen in beide landenCoop schreef:Limburgers zijn het best verstaanbaar, in het leger bij den theorie moest altijd eene limburger het aan het bord uitleggen, de rest van Vlaanderen verstaat ge gewoon niet ! Een limburger kan perfect ABN praten als hij wilt, de rest van Vlaanderen verre van.
grapje hé mensen
-
- Elite Poster
de rest niks?Corleone schreef:Ik ben geboren en getogen in Antwerpen , ik woon pal in het centrum , als dan toch niemand van Antwerpen houdt gelieve hier dan zondags ook ni meer in mijne weg te komen lopen , kunnen wij ni aandoen dat Antwerpen , de Zoo,de kathedraal,het centraal station , de meir , de keyserlei enz enz enz heeft en al de rest van Vlaanderen weinig tot niks bezienswaardig . Ge zou voor minder ne dikkenek krijgen , we zijn nu eenmaal in hét centrum van de wereld geboren , jaloers ? Tegen uw ouders reclameren !
ooit in brugge geweest? ieper? hasselt? brussel? daar zijn ook vele bezienswaardigheden. waarschijnlijk ben je nooit buiten antwerpen geweest, anders zou je zulke onzin niet uitkramen.
je bewijst enkel dat dit onderzoek klopt. een antwerpenaar heeft een zeer dikke nek en een zeer hoog gedacht van zijn eigen.
en nee, ik ben niet jaloers hoor. helemaal niet.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Wees gerust,ik ben daar overal al meerdere keren geweest , en kben altijd blij terug in Antwerpen te zijnhollebollegijs schreef:de rest niks?Corleone schreef:Ik ben geboren en getogen in Antwerpen , ik woon pal in het centrum , als dan toch niemand van Antwerpen houdt gelieve hier dan zondags ook ni meer in mijne weg te komen lopen , kunnen wij ni aandoen dat Antwerpen , de Zoo,de kathedraal,het centraal station , de meir , de keyserlei enz enz enz heeft en al de rest van Vlaanderen weinig tot niks bezienswaardig . Ge zou voor minder ne dikkenek krijgen , we zijn nu eenmaal in hét centrum van de wereld geboren , jaloers ? Tegen uw ouders reclameren !
ooit in brugge geweest? ieper? hasselt? brussel? daar zijn ook vele bezienswaardigheden. waarschijnlijk ben je nooit buiten antwerpen geweest, anders zou je zulke onzin niet uitkramen.
je bewijst enkel dat dit onderzoek klopt. een antwerpenaar heeft een zeer dikke nek en een zeer hoog gedacht van zijn eigen.
en nee, ik ben niet jaloers hoor. helemaal niet.
Btw , die post was eigenlijk grappig bedoeld en ik had eigenlijk ni verwacht dat iemand dat serieus zou nemen
Antwerpen leeft !
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Het probleem is... Iedereen zegt van Antwerpenaren dat nen dikke nek hebben. Op den duur begin je je daar gewoon naar te gedragen en is het leuk om reacties uit te lokken wat dat betreft.
Zo ben ik van nature verre van pocherig en zelfs eerder timide/schuw. Maar als ik zodadelijk een bende Limburgers voor me heb, dan zal ik zeker de kans niet laten schieten om een opmerking te maken over hoe goed Antwerpen wel niet is en hoe onderontwikkeld Limburg... (zonder dat ik dat dan meen uiteraard...). Maar als je dan - zoals bolle - alles serieus meent te nemen, dan krijg je natuurlijk al snel de indruk dat elke Antwerpenaar overdreven chauvinistisch is.
Eerlijk gezegd: mij zal het worst wezen waar ik in België woon. Zolang ik niet te ver van werkgelegenheid zit, min of meer rustig en als het even kan een beetje gezonde lucht.
Zo ben ik van nature verre van pocherig en zelfs eerder timide/schuw. Maar als ik zodadelijk een bende Limburgers voor me heb, dan zal ik zeker de kans niet laten schieten om een opmerking te maken over hoe goed Antwerpen wel niet is en hoe onderontwikkeld Limburg... (zonder dat ik dat dan meen uiteraard...). Maar als je dan - zoals bolle - alles serieus meent te nemen, dan krijg je natuurlijk al snel de indruk dat elke Antwerpenaar overdreven chauvinistisch is.
Eerlijk gezegd: mij zal het worst wezen waar ik in België woon. Zolang ik niet te ver van werkgelegenheid zit, min of meer rustig en als het even kan een beetje gezonde lucht.
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
http://youtube.com/watch?v=z0mxktUospM
Je denk waarschijnlijk dat dit fel overdreven is, maar ik hoor dit soort taal dagelijks.
Je denk waarschijnlijk dat dit fel overdreven is, maar ik hoor dit soort taal dagelijks.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
da's nog vrij verstaanbaar, .. 'k heb al erger gehoord, da's zowat Nederlands met Frans erdoor op zijn wat ritmisch uitgesproken, en dan zeggen ze dat de Antwerpenaar dikke nekken hebben die gasten denken ook dat ze interessant zijn.