3 tier

Plaats reactie
no name
Member
Member

Hello,

Ik moet op men werk een interne site gaan herschrijven in asp.net
Om het allemaal wat overzichtelijk en onderhoudbaar te maken wilde ik het 3 tier princiepe toepassen.
Ik ken dit princiepe in theorie maar ik weet niet echt hoe ik hier in praktijk juist moet aan beginnen...

heb al gegoogled maar meer dan wat het is kom je niet tegen.
kan er iemand mij mss enige info geven of eventueel boeken waarin dit mooi staat uitgelegd?

Thx,
Stefan
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

3-tier ... voor een interne bedrijfssite ? Is het dan echt zo'n groot belangrijk spul dat dit absouluut nodig is ?

Denk er toch even over na of het echt wel nodig is om in een 3-lagen-model te werken. The more layers, the more problems you might have.
no name
Member
Member

het is ni zomaar een simpel intern sitje maar komt echt wel vrij complexe data bij kijken...

en dan nog, het mag mss niet nodig zijn, maar zo leren we nog is iets nieuws e :wink:
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Ons project vb.net voor module programmeren moest ook in 3tier zijn. Het klinkt moeilijk, maar het is in feite gemakkelijk. Uw normale dataklassen komen in de laag Data, de klassen waarmee je met de database connecteert komen onder de DA laag (data-accessors) en de forms onder de GUI laag. Ik zal eens moeten kijken hoe we dat hebben gedaan in asp.net gezien we het programma webbased moesten uitbreiden.

Het gemakkelijke is inderdaad dat het gemakkelijk te onderhouden is + er is een structuur aanwezig. Uitbreiden is dan opeens een stuk gemakkelijker. Of 3tier nodig is in een bedrijfssite? Goh, ik zou ja zeggen, maar het hangt een beetje af van de omvang van de site. als de applicatie niet al te groot is zou ik twijfelen, maar anders gewoon 3tier gaan.
no name
Member
Member

het is echt wel groot en complex wat er allemaal gebeurd. dus ik zou het liefst toch 3 tier gebruiken.

het is eigelijk voor onze klant waar we gehuisvest zijn en onze klant kennende zijn uitbreidingen en wijzigingen gemeen goed, dus structuur en overzichtelijkheid is een must! :)

Het is een iets andere werkwijze van programmeren dus eens ge der me weg zij is er nix moeilijks meer aan...
Volgende week is beginnen proberen en foefelen en dan zien we wel e :)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

3 tier, is dat hetzelfde als MVC (model-view-controller)?
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Het leek mij ook gewoon MVC, maar blijkbaar is het toch nog iets anders.
Wikipedia schreef:Comparison with the MVC architecture

At first glance the three tiers may seem similar to the Model-view-controller (MVC) concept, however topologically they are different. A fundamental rule in a three-tier architecture is the client tier never communicates directly with the data tier; in a three-tier model all communication must pass through the middleware tier. Conceptually the three-tier architecture is linear. However, the MVC architecture is triangular: the View sends updates to the Controller, the Controller updates the Model, and the View gets updated directly from the Model.

From a historical perspective the three-tier architecture concept emerged in the 1990's from observations of distributed systems (e.g., web applications) where the client, middleware and data tiers ran on physically separate platforms. Whereas MVC comes from the previous decade (by work at Xerox PARC in the late 1970's and early 1980's) and is based on observations of applications that ran on a single graphical workstation; MVC was applied to distributed applications much later in its history (see Model 2).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Development”