Aankoop blanco DVD's in Duitsland

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Zoals gewoonlijk wil ik weer een stapeltje blanco DVD's bestellen bv. via http://stores.ebay.de/miexmedia-c. Stukken goedkoper.
Tot nu toe heb ik geen enkel probleem gehad,maar verneem nu dat de douane deze pakken soms tegenhoudt om er auteursrechten op te claimen.
Nu dacht ik dat de douane zich alleen met taxen en BTW bezighield (en daar ben ik 100 % in orde, want van ander EU-land).

Iemand ervaring of nuttige info ?

Om te besparen op de verzendingskosten denk ik er ineens 500 te bestellen, dus maakt wel verschil.
Gebruikersavatar
Fustigateur
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49

Mogen die van de douane zomaar pakketjes opentrekken? Dit is toch een verzending tussen 2 EU-landen? :?
DrTho
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 apr 2008, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

elke x aantal pakketjes wordt geopend en bekeken door douane.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

de meeste shops willen niet meer verzenden naar belgië. maar de keren dat ik het gedaan heb geen problemen gehad.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
CuBe
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 sep 2007, 10:58
Contacteer:

Lijkt me toch straf hoor...

Auvibel legt een verbod op?

Tegenwoordig loopt het gerucht dat Auvibel buitenlandse webshops een verbod oplegt om nog lege media (CD, DVD,…) aan Belgische eindgebruikers te verkopen.

Dit is totaal onjuist!

Voor zoveel als nodig wil Auvibel benadrukken dat het geenszins de bedoeling is om het te koop aanbieden en verkopen van DVD-R’s en CD-R’s door buitenlandse webshops op het Belgische grondgebied te verhinderen en/of te beperken.

Met de vorderingen tot staking beoogt Auvibel uitsluitend dat deze te koop aanbiedingen en verkopen met eerbiediging van de Auteurswet zouden plaatsvinden.

Dit betekent dat de buitenlandse webshops de dragers op hun website te koop aanbieden met vermelding, voor in België gevestigde eindgebruikers, van de vergoeding voor eigen gebruik en dat ze bij de verkoop van dragers aan in België gevestigde eindgebruikers daadwerkelijk de vergoeding voor eigen gebruik aanrekenen, daarvan tijdig aangifte doen bij Auvibel en deze vergoeding betalen aan Auvibel.

In plaats van deze activiteiten te belemmeren, heeft Auvibel er een objectief belang bij dat deze verkopen blijven doorgaan, maar dan vergezeld van de noodzakelijke en verplichte aangiftes.

Vrij verkeer van goederen in Europa?

De toepassing van de thuiskopievergoeding in België vormt geen inbreuk op artikel 28 van het EG-verdrag die handelt over de maatregelen van gelijke werking als kwantitatieve beperkingen.

In een geval gelijkaardig aan dat van de thuiskopie(1) oordeelde de Raad van State op 2 februari 2004 in arrest nr. 127.673 dat :
- niet werd aangetoond dat de bestreden vergoeding(2) ruim hoger zou liggen dan de vergoedingen die in andere lidstaten bestaan;
- de vergoeding van toepassing is op het in België op de markt brengen van alle goederen, ingevoerd of niet en dat zij dus zowel rechtens als feitelijk dezelfde invloed heeft op de verhandeling van nationale producten en op die van producten uit andere lidstaten;
- de vergoeding dan ook bezwaarlijk kan worden beschouwd als een maatregel die de handel tussen de lidstaten, al dan niet rechtstreeks, daadwerkelijk of potentieel kan belemmeren in de zin van de rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap.

(1) Dit arrest gaat over de vergoeding voor reprografie die geïnd wordt door Reprobel, maar de vergoeding voor het kopiëren voor eigen gebruik die geïnd wordt door Auvibel is gebaseerd op dezelfde wet.
(2) In casu de vergoeding voor reprografie.


Bron: http://www.auvibel.be/nl/index.html
Sunreezer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 nov 2007, 19:10

Ik heb er al eens laten overkomen uit UK en die zijn ook niet gecontroleerd geweest hoor.
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Berichten: 504
Lid geworden op: 20 apr 2005, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Er zijn nog genoeg shops uit Duitsland, Luxemburg en andere landen die gewoon aan Belgische eindgebruikers verkopen zonder Auvibel aan te rekenen. Wie zoekt die vindt!
Sunreezer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 nov 2007, 19:10

Maar probeer ze hier in Belgie maar niet door te verkopen op een of andere site want Auvibel krijgt je te pakken, neem het maar van me aan.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ze controleren de verkopen via het internet.
(ebay) etc... koop je daar aan heb je prijs.

Wanneer jij echter een pakje zonder afzender in de bus krijgt is er geen enkel vuiltje aan de lucht. Gewoon zorgen dat de verkoop nergens geregistreerd staat.
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Normaal mogen de omringende landen geen lege cd/dvd's opsturen naar België. En ja je zal moeten betalen als ze het nakijken bij de douane . En ze zijn er streng op geworden .
Ik bestel mijn dvd's nog altijd bij cdrwinkel en laat ze leveren bij een nederlander. Geen probleem en geen tax ofzo betalen . 39 euro voor spindel van 100 (verbatinum )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”