Internet via satelliet de toekomst?

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fustigateur
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49

Op dit moment is internet via satelliet nog een marginaal gegeven. Ook al omdat de snelheden allesbehalve meekunnen met die van ADSL en kabel.

Maar de komende jaren zou daar wel eens verandering in kunnen komen wanneer de <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Ka_band" target="_blank">Ka-band</a> in gebruik wordt genomen. De snelheid zou dan opeens drastisch verhogen.

Meer lees je er over in een krantenbericht van <a href="http://www.lalibre.be/societe/cyber/article/417210/l-internet-par-satellite-attaque.html" target="_blank">La Libre</a>.

Mogelijks een flink probleem voor monopolisten Belgacom (koperdraad) en Telenet (Kabel).
area32
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 dec 2005, 12:10
Locatie: West-Vlaanderen, Roeselare
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Contacteer:

Als dat erdoor komt EN de prijs valt mee dan ga ik weten wat ik moet kiezen. Ben zoiezo ooit van plan naar TV Vlaanderen over te stappen en op die manier zijn de kosten van een schotel meer gerechtvaardigd.

TV, internet en telefoon via VoIP met één instalatie in eigen beheer... mooi
KK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 02 okt 2004, 04:38

De vraag is dan wel of je tegelijkertijd zal kunnen internetten, telefoneren en TV kijken via dezelfde schotel. Iets wat in een gemiddeld gezin toch regelmatig het geval zal zijn.
powerload
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2005, 08:38
Locatie: merksem
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ik denk niet echt dat satelliet internet een grote concurent kan zijn , je hebt namelijk last van verschrikkelijk hoge ping-waarden.
area32
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 dec 2005, 12:10
Locatie: West-Vlaanderen, Roeselare
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Contacteer:

KK schreef:De vraag is dan wel of je tegelijkertijd zal kunnen internetten, telefoneren en TV kijken via dezelfde schotel. Iets wat in een gemiddeld gezin toch regelmatig het geval zal zijn.

Met verschillende LNB's is dit mogelijk op 1 schotel.
powerload schreef:Ik denk niet echt dat satelliet internet een grote concurent kan zijn , je hebt namelijk last van verschrikkelijk hoge ping-waarden.

Ik game niet, dus of de ping nu 20ms of +800 ms is, ik kan er mee leven
powerload
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2005, 08:38
Locatie: merksem
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ik game niet, dus of de ping nu 20ms of +800 ms is, ik kan er mee leven

Ja ok, zelfs dan nog setup-kosten en aankoop van materiaal is zeer duur(http://www.bysky.nl/index.php/Product_overzicht).
Dus ik zou niet weten waarom iemand voor satelliet-internet zou kiezen tenzij je in the middle of nowhere woont :roll: .
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

area32 schreef:Ik game niet, dus of de ping nu 20ms of +800 ms is, ik kan er mee leven


VoIP met dergelijke latency lijkt me ook wel onaangenaam :p
area32
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 dec 2005, 12:10
Locatie: West-Vlaanderen, Roeselare
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Contacteer:

ditCh schreef:
area32 schreef:Ik game niet, dus of de ping nu 20ms of +800 ms is, ik kan er mee leven


VoIP met dergelijke latency lijkt me ook wel onaangenaam :p

I know, maarja ik bel niet graag en dus niet veel. Ne schone reden om nog minder te bellen :twisted:
area32
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 dec 2005, 12:10
Locatie: West-Vlaanderen, Roeselare
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Contacteer:

powerload schreef:
Ik game niet, dus of de ping nu 20ms of +800 ms is, ik kan er mee leven

Ja ok, zelfs dan nog setup-kosten en aankoop van materiaal is zeer duur(http://www.bysky.nl/index.php/Product_overzicht).
Dus ik zou niet weten waarom iemand voor satelliet-internet zou kiezen tenzij je in the middle of nowhere woont :roll: .

Daarom dat ik erbij zet "als de prijs nog meevalt". Het is nog niet voor direct maar je weet nooit dat het een waardige vervanger wordt voor de bekabelde mogelijk heden.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

powerload schreef:Dus ik zou niet weten waarom iemand voor satelliet-internet zou kiezen tenzij je in the middle of nowhere woont :roll: .

Laat dat nu net de doelgroep zijn die ze voor ogen hebben.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Had je voor internet via een satellietschotel niet nog altijd een 2de internetverbinding nodig via een andere manier om data "naar" het internet te sturen?

Ik kan me niet inbeelden dat ge met zo'n huis/tuin/schotel een signaal tot bij die satelliet krijgt...

Dus wat blijft er dan nog overeind van die doelgroep "in the middle of nowhere"?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Alles gaat via de schotel. Zoek maar eens op "astra2connect". De info stond trouwens ook in het Artikel van "La Libre".

En ook in België verkrijgbaar....
voodoodoll
Plus Member
Plus Member
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 dec 2007, 17:36

selder schreef:Had je voor internet via een satellietschotel niet nog altijd een 2de internetverbinding nodig via een andere manier om data "naar" het internet te sturen?

Ik kan me niet inbeelden dat ge met zo'n huis/tuin/schotel een signaal tot bij die satelliet krijgt...

Dus wat blijft er dan nog overeind van die doelgroep "in the middle of nowhere"?


Het is de LNB die het échte werk doet met het ontvangen en verzenden. Met een huis-, tuin- en keuken-LNB kan je dat dus niet :wink: Je moet dus eentje hebben die ook data kan verzenden, niet enkel ontvangen. Qua schotel zal een van 60cm wel volstaan denk ik (zonder lezen op de site van de aanbieder) als men één van de Astra-satellieten gebruikt op 23°O.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

powerload schreef:Ik denk niet echt dat satelliet internet een grote concurent kan zijn , je hebt namelijk last van verschrikelijk hoge ping-waarden.


Hangt ervan af als ze op een LEO-satelliet (2000km) zitten zal het enorm goed meevallen. Als je een gewone satelliet op 36.000 km moet je op een 600ms latency rekenen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Block schreef:
powerload schreef:Ik denk niet echt dat satelliet internet een grote concurent kan zijn , je hebt namelijk last van verschrikelijk hoge ping-waarden.


Hangt ervan af als ze op een LEO-satelliet (2000km) zitten zal het enorm goed meevallen. Als je een gewone satelliet op 36.000 km moet je op een 600ms latency rekenen.


LEO voor Internet toepassingen, bestaat dat ?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Block schreef:Hangt ervan af als ze op een LEO-satelliet (2000km) zitten zal het enorm goed meevallen. Als je een gewone satelliet op 36.000 km moet je op een 600ms latency rekenen.
De Astra op 23° E is een geostationaire satelliet.
jackie
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2008, 15:11
Locatie: antwerpen

kijk eens bij Hatelsat , prijzen zijn redelijk.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Harelsat zeker? Via astra2connect heb je dus één schotel met één speciale lnb nodig om tv te kijken en te internetten.
Deus Ex Machina
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jun 2008, 09:14
Bedankt: 2 keer

Ik heb dit weekend een demo gezien van surfen via de schotel bij www.esvj.be (aangename gast trouwens! Mocht altijd terugkeren om nog eens te testen! En hij gaf een degelijke uitleg)

Het surfen zelf ging goed. De hogere response tijd werkt niet storend. Pagina's worden vlug geladen.
Je hebt een grote schotel nodig (80cm). Voip, TV en internet kon via dezelfde schotel gedaan worden.
Zal binnenkort eens vragen om een speedtest te doen op userbase.be
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Internet via satelliet kon je al geruime tijd via Aramiska, die hun NOC hadden staan in het belgacomterrein te Liedekerke (Er staan daar 3 grote schotels, en tal van kleine).

Deze provider is failliet gegaan, waarna ??????-networks het overnam (ook deze naam kwijt ;-)), en inmiddels ook failliet is.

Klanten van hun waren oa alle schepen van greenpeace.
Laatst gewijzigd door krisken op 09 jul 2008, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Deus Ex Machina schreef:(aangename gast trouwens! Mocht altijd terugkeren om nog eens te testen! En hij gaf een degelijke uitleg)


Do I sense some gay love? :wink:

j/k
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Deus Ex Machina
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jun 2008, 09:14
Bedankt: 2 keer

Maglor schreef:
Deus Ex Machina schreef:(aangename gast trouwens! Mocht altijd terugkeren om nog eens te testen! En hij gaf een degelijke uitleg)


Do I sense some gay love? :wink:

j/k

:P

Mijn vrouw kan er mee lachen :D
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”