iemand zit op mijn draadloos netwerk!!!

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
jojo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jul 2003, 12:29
Locatie: leuven

(ik weet niet waar ik dit moet plaatsen...)


dit weekend was ik het ganse weekend weg, en stond mijn pc af.
maar mijn wireless modem niet...

toen ik thuiskwam kreeg ik een mail van skynet dat mijn volume op was.
Ik val achterover, daar ik de dag voor ik vertrok pas een volume van 5gb had bijgekocht.

Wanneer ik keek naar de verbindingstijden en volumes dan zag ik dat er deze zaterdag een kleine 3GB gedownload is, en dat terwijl mijn pc niet eens opstond.
Ik kan dus alleen maar concluderen dat iemand anders op mijn wireless modem zit...

daarbij stel ik mij devolgende vragen:
* kan iemand dit per ongeluk doen??? (of moet je dit echt opzettelijk gaan doen!?)
* wat kan ik doen om dit te verhelpen???

Moet ik hiermee naar skynet stappen???

alvast bedankt voor jullie hulp!

jojo

[mod="Sub Zero"]Ik heb effe je post verplaatst. Hoort hier beter thuis...[/mod]
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Per ongeluk.. Dat kan moeilijk. Het is waarschijnlijk iemand van je buren die dit opmerkte en die beginnen downloaden is op jouw lijn.

Wat ze bij Skynet gaan zeggen... Dat weet ik niet, maar niet al te veel denk ik. Ze gaan zeggen dat je je maar moest beveiligd hebben tegen deze zaken. Het staat mooi in de handleiding. Dus het is jouw fout (volgens hen).

Wat kun je er nu aan doen... Je kunt al beginnen met een WEP-sleutel in te stellen. Dit moet je doen op de router en op alle draadloze netwerkadapters. Dit zorgt voor een versleuteling tussen de draadloze netwerkadapters en de router. Iemand van buitenaf zal dan geen toegang kunnen krijgen tot je router.

Je hebt normaal gezien ook een optie waar je de MAC-adressen kan ingeven van de draadloze adapters die toegang hebben tot de router. Je zoekt dus de MAC-adressen op van de draadloze adapters en geeft die in in de router. Je stelt deze dan zo in dat hij enkel een verbinding aanvaart van de opgegeven adapters en al de rest weigert. Dit is de meest veilige manier.

De manier van de WEP-sleutel is nog altijd te kraken. Het hangt af van de hoeveelheid verkeer... Maar als er genoeg verkeer is (vb in bedrijfsomgeving) dan heb je genoeg pakketjes om de WEP-key eruit te halen. Je hebt zo een 2-3 miljoen pakketjes nodig. Bij een thuisgebruiker kan dit misschien een dag of 2-3 duren.

Cheers
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Nuja, als je buur met een wireless device zit en die krijgt ineens een feed van iemand anders.. mja, dan kan dat...maar dan zou hij zich toch vragen moeten stellen rond het feit: 'vanwaar krijg ik nu mijn internet?'.

Nu er bestaan, dacht dat ze hotspotters noemen, die rondrijden met een portable met wireless device in en die rijden gewoon rond, toch winxp zegt dat hij een goed signaal ontvangen heeft.. indien het niet beveiligd is.. kan die persoon even lekker surfen.

Nu, het is niet noodzakelijk dat dit via je wireless modem gebeurd is.. het kan ook zijn dat iemand jouw login en pwd heeft, daarom adviseer ik het volgende: wijzig jouw pwd op 'mijn-abonnement' op de Skynet Support site.
En stel vervolgens een WEP key in op de wireless router. Installeer dan diezelfde wep key eveneens op de usb of pcmcia adapters in portables. Vanzodra die wep-key's goed installed zijn, zal je wirelles modem enkel connecties aanvaarden van toestellen metdezelfde wep-key. Dus zal niemand meer vanop straat, vanuit de auto, jouw bandbreedte opsoeperen.

Hoe je een wep-key installeert hangt af van de toestellen, raadpleeg daarom de handleiding van je toestellen en eventueel het Skynet Solution Center. Indien je toch een correcte wep-key reeds geinstalleerd had, dan vermoed ik dat iemand jouw login en pwd heeft...-> wijzigen is de boodschap.

Wat je er mee moet doen? Het lek dichten. Mee naar Skynet stappen? Neen hoor, dit is niet de fout van Skynet, wel van diegene die jouw installatie geconfigureerd en beveiligd heeft...je kan een abuse doen.. maar véél zal dat niet uithalen.. jouw traffic krijg je niet terug.
I love it when a plan comes together!
jojo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jul 2003, 12:29
Locatie: leuven

Sub Zero schreef: Ze gaan zeggen dat je je maar moest beveiligd hebben tegen deze zaken. Het staat mooi in de handleiding. Dus het is jouw fout (volgens hen).

Wat kun je er nu aan doen... Je kunt al beginnen met een WEP-sleutel in te stellen.
Cheers


dat van die WEP sleutel lukt mij niet (zie andere topic(s) van mij)
want dan slaat mijn modem of zo tilt... (in ieder geval marcheert internet dan langs geen kanten meer, en blijkbaar ben ik de enige niet, want dat heb ik hier ook bij anderen gezien.)

ivm die hoeveelheid verkeer: ik download per maand ongeveer 25 à 30 gb
da is zeker genoeg om die wepsleutel te ontcijferen...

nog één vraagje: hoe zoek ik het MAC-adres op van mijn adaptor???

thanks
jojo
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Skynet waarschuwen zal niet veel helpen.

kijk:

http://www.practicallynetworked.com/support/wireless_secure.htm

Toch niet zo moeilijk he? Dit was de 5e link in een search op google met de woorden: "wireless network security"


greetz,

Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ik weet niet welke modem je hebt, maar ik vermoed dat je een standaard model van Belgacom hebt? Wel die zijn prachtig uitgelegd op hun Solution Center, trouwens de procedure bij andere apparaten wijkt helemaal zo véél niet af.

Nu als Skynet zal horen dat je geen wep-key geinstalled had.. ja dan gaan ze zeker niks doen..dan beken je eigen schuld eh.

MAC-adres: WinXp/Win2000: Start > uitvoeren/run -> cmd -> "ipconfig /all" intikken zonder "". Vervolgens kijk je bij de juiste adapter en bij pysichal adres heb je het mac adres.
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nob schreef:Skynet waarschuwen zal niet veel helpen.

Wat kun je vaststellen als je uw verbindingstijden opvraagt? Kun je normaal toch nagaan van wanneer en tot wanneer er gesurft werd op je lijn, tijdens uw afwezigheid. Best dit schriftelijk doorgeven aan BGC/Skynet, al was het maar om hun officiele reactie zwart op wit te krijgen. :P
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Blue, ik denk dat die router constant verbonden is, anders zou er niemand op kunnen surfen als hij weg was he. ;)
Dus aan je verbindingstijden ga je niet veel zien, hooguit aan de hoeveelheid data die verzonden is.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nob schreef:Dus aan je verbindingstijden ga je niet veel zien, hooguit aan de hoeveelheid data die verzonden is.

Ja,..idd aan de trafiek wel niet aan de tijd. Dit is wel onvoorzichtig zo'n draadloos ding indien je niet de nodige en maximum mogelijke veiligheid inschakelt.
Wie er te lichtzinnig mee omspringt moet helaas de gevolgen dragen, je zou al voor minder :x worden.
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Mja, als je zoiets neemt moet je je realizeren dat dat "gevaren" met zich mee kan brengen he. Het probleem is dat Skynet ea het zo promoten dat het enorm eenvoudig lijkt allemaal. Maar dat is het niet altijd.

Big companies and their profit making bussiness. :(

greetz,

Nob
Gast

Blue-Sky schreef:
Nob schreef:Dus aan je verbindingstijden ga je niet veel zien, hooguit aan de hoeveelheid data die verzonden is.

Ja,..idd aan de trafiek wel niet aan de tijd. Dit is wel onvoorzichtig zo'n draadloos ding indien je niet de nodige en maximum mogelijke veiligheid inschakelt. Wie er te lichtzinnig mee omspringt moet helaas de gevolgen dragen, je zou al voor minder :x worden.


zaterdag is er gedurende 21 uur verbinding geweest en voor een kleine 2.6 gb gedownload.

ik zal dat van het macadres zeker proberen (al betwijfel ik of ik dat al niet gedaan had.) (en WEP zal ik misschien nog eens proberen, al denk ik dat dat weer niet zal lukken.)
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Anonymous schreef:zaterdag is er gedurende 21 uur verbinding geweest en voor een kleine 2.6 gb gedownload.

Dat is maar iets minder dan mijn gemiddelde maandelijkse trafiek, wat zouden de gevolgen kunnen zijn als er langs deze weg (uw verbinding) illegale zaken verspreid worden, gerechtelijke instanties over de vloer ?
Ik zou zeggen, uitkijken en het maximum aan veiligheid inschakelen.
Je verspeelde niet alleen je tegoed aan trafiek, je kan bovendien nog andere problemen krijgen, dit soort mensen welke daarvan misbruik maken hebben zeker geen goede bedoelingen :evil:
Ik ken het type van je wireless niet, bij bepaald model kan je door middel van een stelschroefje op de achterzijde van je modem het hf niveau verzwakken zodat je de actie radius kan verkleinen. (straling gaat minder ver)
Zo instellen dat je nog wel verbinding krijgt, experimenteren hé :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

De hele uitleg hoe je een wep-key kan installeren staat fijn met prentjes op de help center. Gewoon zoeken op "draadloos netwerk beveiligen" en dan komt je bij deze post uit:

Hoe mijn draadloze verbinding beveiligen? (Siemens Santis draadloos)

De uitleg is wel voor de Siemens Santis 50/500 maar veel verschilt dit niet indien je een andere modem hebt.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

jojo schreef:daarbij stel ik mij devolgende vragen:
* kan iemand dit per ongeluk doen??? (of moet je dit echt opzettelijk gaan doen!?)

dit kan per ongeluk gebeuren, als ik naast jou woon, en ik heb juist een wireless set gekocht, ik zet die op en jeeej, ik heb connectie, 99% van de mensen gaan niet beseffen dat het niet op hun inet verbinding is

ps, degenen die rondrijden met hun laptopke heten wardrivers :)

Moet ik hiermee naar skynet stappen???


neen, het is _jou_ verantwoordelijkheid om je wireless connectie te beveiligen, je gaat toch ook geen utp-kabel door de voordeur naar uiten laten hangen :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

2 mogelijkheden:
- Iemand zit op je wifi netwerkje
- Iemand heeft je skynet login en paswoord
(of skynet was fout, maar dat is te onwaarschijnlijk)

Hoe weet je welke van de 2 het is...
zaterdag is er gedurende 21 uur verbinding geweest en voor een kleine 2.6 gb gedownload.

Verbindt je modem automatisch als iemand een request maakt voor een internet verbinding of staat hij non stop aan en reconnect hij automatisch elke 36 uur?
Houdt je modem ook een connectie log bij?
Zo ja vergelijk die dan eens met die van skynet, als die overeenkomen dan zat iemand om je wifi netwerkje, als er geen spoor is in je modem van een connectie dat weekend dan heeft iemand je login en paswoord...

MAC en WEP zijn beide spijtig niet voldoende om de pro's te stoppen :(
NuKeM
Gebruikersavatar
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2003, 14:23
Locatie: Deurne
Contacteer:

Als WEP Key niet zo goed lukt, kun je je draadloze verbinding makkelijker beveiligen via een MAC adres, in je router geef je gewoon het MAC adres in van je netwerkkaart, dit maakt dat alleen maar jouw MAC adres kan inloggen, je kunt meerdere MAC adressen ingeven, voor al wie je toegang wil geven tot je wireless netwerk :twisted:
Gast

ghost-be schreef:Als WEP Key niet zo goed lukt, kun je je draadloze verbinding makkelijker beveiligen via een MAC adres, in je router geef je gewoon het MAC adres in van je netwerkkaart, dit maakt dat alleen maar jouw MAC adres kan inloggen, je kunt meerdere MAC adressen ingeven, voor al wie je toegang wil geven tot je wireless netwerk :twisted:


ik heb ondertussen de beveiliging via het mac-adres toegepast.
Nu hou ik bij wanneer mijn computer heeft aangestaan, en dan zal ik dat regelmatig vergelijken met de verbindingstijden die skynet weergeeft.

Een wardriver zal het niet geweest zijn denk ik:
die kan moeilijk zijn auto aan de kant zetten en daar 21 uur blijven... neem ik aan.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Euh Jojo,

Hoe staat je wireless modem ingesteld?

Altijd 36h connections, en dan ff reconnecten? Of disconnect hij wanneer er geen wireless connections meer zijn? Hoe zit dat?

Als die connectie niet verbreekt wanneer er geen wireless connections meer zijn ofzo... is het best mogelijk dat die kerel signaal kreeg, ff 3Gb er doorgesleurd heeft op een uurtje en weer weg.. allez ja :)

Heo het komt: hangt af van jouw opstelling en configuratie.
Is de mogelijkheid van compromised password en login uitgesloten?
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
FDR115
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2003, 20:24
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Aye jojo, ik heb hier plots hetzelfde probleem!
aleen.... ik heb geen wireless verbinding.
Is uw probleem al opgelost.?
Ik zoek me suf hier achter een trojan of zoiets.
Maar heb nog niets gevonden.
Heb een hardware firewall, NAV2002 laatste patches+ZA-pro...
k'zou ni weten hoe hij hier is binnengeslopen maar feit is..
mijn volume steeg plots van ~1,5 GB september naar 7,5 GB november.
Raar is dat mijn upload-volume constant bleef.
Who is General Failure and why is he reading my hard disk?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

The Oddity schreef:Nuja, als je buur met een wireless device zit en die krijgt ineens een feed van iemand anders.. mja, dan kan dat...maar dan zou hij zich toch vragen moeten stellen rond het feit: 'vanwaar krijg ik nu mijn internet?'.


Waarom zou die persoon vragen moeten stellen ?

De meeste WIFI configuraties op de laptop staan ingesteld op 'Accept all', en niet een specifiek access point. Als jouw AP morgen sterker is dan je gebuur zijn eigen AP (omdat hij bijvoorbeeld op een andere plaats in huis zit) dan zit hij op jou AP zonder dat hij dit ook maar beseft.

WEP en MAC filtering zijn hier een goede oplossing... al zijn beide peanuts voor een wardriver. Beide kunnen mits wat traffiek binnen enkele minuten gekraakt worden. Het is dus wachten op WPA/TKIP als nieuwe security standaard voor WIFI.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

r2504,

Je moet het in de context bekijken eh...
als die persoon thuis nu een laptop heeft maar geen AP heeft.. (bvb enkel AP op het werk.. en hij gaat thuis plotseling Internet hebben.. nuja, dan kan hij zich die vraag toch stellen!). Ma kom laat ons niet te véél off-topic gaan.

Trouwens, zoals je zelf zegt en ik hoger al gezegd heb: mac en wep op de ap en je hebt het probleem niet. Trouwens die mac is toch al redelijk deftig.. en wat betreft die wardrivers.. wil het hen nog zien doen, maybe wel mogelijk.. maar er zijn zovele punten in het land (public) waarom die bij je thuis in boergat X kraken... kans is klein.. wil dus ff zeggen, dat paniek niet nodig is.. als je wireless hebt.. gewoon wep/mac security settings instellen en het is in orde.

FDR,

Heb je de connectietijden al gechecked? Zijn erbij dat jij onmogelijk een connectie hebt kunnen maken op die datum? Wel, dan is het simpel: jouw pwd en login zijn compromised op een of andere manier.. iemand weet ze dus.. en gebruikt die om lekker af en toe ff te downloaden :).
Maw: change your pwd.

Indien het gewoon een vaststelling is dat je meer download hebt: windowsupdate, liveupdate, etc.. durft soms véél Mb's zuipen ;-)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

The Oddity schreef:r2504,
Indien het gewoon een vaststelling is dat je meer download hebt: windowsupdate, liveupdate, etc.. durft soms véél Mb's zuipen ;-)


De dag dat WindowsUpdate 5GB er door sleurt leer ik linux :mrgreen:!

Nu voor de iets meer technische mensen is het niet zo moeilijk om ook de MAC adresfilter te bypassen. Radio signalen hangen in de lucht, je moet dus gewoon "even luisteren" en daarna het MAC adres spoofen. Is echt niet moeilijk hoor, ik ga alleen de details niet uitleggen.

Idealiter zou zijn dat die AP's een ingebouwde RADIUS server zou hebben die voor alternerende encryptiekeys zorgt (LEAP / PEAP / EAP-TLS / EAP-MD5) maar dat gaat de huis-tuin-keukengebruiker alleen maar meer verwarren.

Dus, zoals hierboven is gezegd: MAC filter erop, paswoord vervangen naar iets met minstens 8 karakters (12 is eigenlijk beter) en vooral je AP afzetten als je weggaat.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Mja, Deej,

Ik weet wel dat Windowsupdate alleen niet zoveel traffic veroorzaakt, ik wil alleen maar zeggen, als er véél background applicaties zichzelf updaten dan kan dat nogal wat traffic veroorzaken... 5Gb is idd wel véél maar, kom als je netwerkje hebt en alles via 1 connectie.. mja...

Moeten gewoon meer details hebben om te weten, wat zo'n traffic kan verzoorzaken...
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
FDR115
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2003, 20:24
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

K'heb voor de zekerheid mijn paswoord veranderd...
(Tnx Odity, er begint ergens een lichteke te branden bij mij)
Ik zit nu al (5de dag v.d. maand) op mijn normale maandelijks volume !!
Afgelopen woensdag en donderdag mijn PC bijna niet aangeraakt en zie...
735.866.427 bytes?
04/12/2003 10:03:17 36u 00m 01s 47.096.200 bytes 735.866.427 bytes
En nu afwachten hé.
Normaal haal ik zo'n 25.000.000 à 45.000.000 bytes download/36uur.

01/11/2003 08:35:21 35u 59m 59s 12.277.813 bytes 391.084.379 bytes
02/11/2003 20:35:31 35u 59m 59s 17.378.449 bytes 389.216.098 bytes
04/11/2003 08:35:36 35u 59m 59s 48.284.867 bytes 914.211.946 bytes
05/11/2003 20:35:41 3u 22m 37s 6.911.476 bytes 28.167.331 bytes
05/11/2003 23:58:21 30u 36m 58s 25.747.014 bytes 776.756.847 bytes
07/11/2003 12:12:58 36u 00m 00s 18.984.140 bytes 140.769.212 bytes
09/11/2003 00:13:09 36u 00m 00s 7.929.429 bytes 158.424.558 bytes
10/11/2003 12:13:19 36u 00m 00s 39.625.558 bytes 653.837.770 bytes
12/11/2003 00:13:25 35u 27m 32s 25.937.991 bytes 427.955.664 bytes
13/11/2003 11:41:00 36u 00m 00s 35.297.845 bytes 308.675.637 bytes
14/11/2003 23:41:11 36u 00m 00s 10.907.709 bytes 24.177.940 bytes
16/11/2003 11:41:20 36u 00m 00s 22.356.083 bytes 420.987.410 bytes
17/11/2003 23:41:27 35u 59m 59s 18.730.805 bytes 457.197.077 bytes
19/11/2003 11:41:35 36u 00m 00s 26.104.407 bytes 525.351.937 bytes
20/11/2003 23:41:42 36u 00m 00s 6.205.119 bytes 20.376.660 bytes
22/11/2003 11:41:51 36u 00m 00s 2.402.517 bytes 2.967.260 bytes
23/11/2003 23:41:56 36u 00m 00s 16.129.968 bytes 502.976.395 bytes
25/11/2003 11:42:07 35u 59m 59s 39.235.196 bytes 351.766.930 bytes
26/11/2003 23:42:17 35u 59m 59s 17.730.352 bytes 504.338.561 bytes
28/11/2003 11:42:22 36u 00m 00s 12.463.789 bytes 121.136.152 bytes
29/11/2003 23:42:27 21u 23m 57s 3.012.981 bytes 11.625.843 bytes
Who is General Failure and why is he reading my hard disk?
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zit er nu ergens een "kennis" met zijn handen in het haar waarom je paswoord niet meer werkt ???
Allez ja, welk lichtje begint er te branden ? (want ge hebt mij wel curieus gemaakt zenne)
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
FDR115
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2003, 20:24
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Wel, k'heb onlangs problemen gehad met mijne router...
Ik kon niet meer in het management.
Die is dus een dikke maand weggeweest voor herstelling.(!)
Heb uitijndelijk een nieuwe gekregen maar.
Men wist me te zeggen dat met de oude wel nog op internet kon...
Maar het management was en bleef ontoegankelijk.
Dus.... ik denk dat daar het lichteke brand.
Vroeger veranderde ik elke 2 maand mijn paswoord.
Maar da begon te vervelen vooral omdat mijn inspiratie om een nieuw deftig paswoord te vinden begon op te drogen.
Wa leren we hieruit...
Regelmatig uw volume nakijken én paswoord regelmatig veranderen.
Heb nu een trukske daarvoor...
Ergens in een paswoord zitten 2 karakters die gevormd worden door
de maand + x maar dan zijn plaats in het alfabet
x = vaste waarde van 1 tot 10
Paswoord altijd minstens 8 karakters.
En de i, o, s, word vervangen door 1,0,5....
Bijvoorbeeld ... je hebt 9 kinderen, x word dus 9
we zijn in de december = 12 > 12+9 = 21 > 2 & 1 = b & a
Paswoord is "mijnpaswoord"
word dan "m1jnbapa5w00rd"
Elke maand veranderd enkel dat middelste deel in mijn paswoord
en zo blijft het ook simpel te onthouden, én moeilijk te kraken.


nu effe afwachten of het wijzigen paswoord effect heeft gehad.
Who is General Failure and why is he reading my hard disk?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Lijkt me duidelijk dat gewoon iemand uw pwd had en flink zitten downloaden heeft op uw account. Wat betreft uw pwd, ik verander dat niet zo héél veel meer. Enkel bij vermoedens dat er iets verdachts gebeurd, dan wijzig ik dat.

Zo'n encryptie zoals jij het gebruikt is eigenlijk beke overkill.. gewoon een pwd kiezen met enkel nummers en letters door elkaar.. niet te voor de hand liggend...

Dat kan maybe wel op uw manier uitkomen.. maar om daar zo'n functie achter te zoeken met maanden enzo.. tzou voor mij te véél werk zijn..

een goed pwd is voor mij iets à la i2xm9a4f --> waar er totaal geen betekenis achter zit wat betreft getallen of letters...gewoon "zinloze tekenset".
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
FDR115
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2003, 20:24
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Wel,... dat is de bedoeling hé, dat het een zinloze tekenset lijkt.
maar als je dus regelmatig wilt veranderen, en het niet wilt opschrijven,
dan moet er ergens een systeem inzitten.
Der is niks zo frustrerend als uw paswoord vergeten.
T'is misschien overkill maar ik wil een paswoord dat ik met een
weinig denkwerk (sic) altijd kan terugvinden.
en niet iets in de zin van "jan" of "pita"
Who is General Failure and why is he reading my hard disk?
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

The Oddity schreef:Mja, Deej,

Ik weet wel dat Windowsupdate alleen niet zoveel traffic veroorzaakt, ik wil alleen maar zeggen, als er véél background applicaties zichzelf updaten dan kan dat nogal wat traffic veroorzaken... 5Gb is idd wel véél maar, kom als je netwerkje hebt en alles via 1 connectie.. mja...

Moeten gewoon meer details hebben om te weten, wat zo'n traffic kan verzoorzaken...


was ma aan het zwammen hé Oddity. niet over struikelen, was niet slecht bedoeld zenne.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

The Oddity schreef:een goed pwd is voor mij iets à la i2xm9a4f --> waar er totaal geen betekenis achter zit wat betreft getallen of letters...gewoon "zinloze tekenset".


Voor brute force attacks bestaan er geen zinloze paswoorden... "paswoord" is dan even moeilijk als "i2xm9a4f". Zinloze paswoorden zijn dan ook enkel goed om mee-lezers over je schouders het moeilijk te maken (mens kan nu eenmaal eenvoudiger iets zinvols onthouden).

Als je echt een goed paswoord wil, dat ook brute force attacks het wat moeilijker (maar niet onmogelijk) maakt gebruik dan enkele leestekens in je paswoord.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Als je echt een goed paswoord wil, dat ook brute force attacks het wat moeilijker (maar niet onmogelijk) maakt gebruik dan enkele leestekens in je paswoord.


en kies zeker ook een lang paswoord. met elke letter meer stijgt de benodigde rekentijd om alle lettercombinaties te proberen exponentiëel.
Gebruikersavatar
FDR115
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2003, 20:24
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Ja maar skynet laat geen leestekens toe in zijn paswoorden...
:-(
Who is General Failure and why is he reading my hard disk?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ik denk het wel FDR... anders eens proberen en je ziet wel ;-).

Nu, r2504, je hebt een punt... mijn zinloos pwd is even makkelijk voor brute-force als FDR het zijne.. enkel zal het kortste sneller gevonden worden..net zoals Deej komt te bevestigen...(man, man, wat een technische kennis hebben we hier samen vanavond :))

I know Deej.. maja.. altijd puntjes op de i proberen hebben eh.

Nu, in gans mijn idee laat ik wel het idee van Brute-force vallen, waarom: omdat Skynet reageert op BruteForce attacks. Je kan maar X-aantal keer proberen. Bij X-aantal foute logins, zet je jezel vast.. maw: voor die skynet login, zijn pwd te vinden zal nen brute force toch niet het beste zijn.

Ik ben van mening: mijn zinloos pwd en zorgzaam zijn met je pwd :)
I love it when a plan comes together!
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

er zijn brute force aanvallen maar er zijn ook dictionary attacks, die dus bestaande woorden proberen, deze geven veel sneller resultaat dan bruteforces als het een bestaand woord is
aja, dictionaries kennen ook al de trukjes van i=1 e=3...


dus een zinloos pass is tegen deze bestand
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

SeNsEi Ze0n schreef:maar er zijn ook dictionary attacks, die dus bestaande woorden proberen


Hangt ervan af hoe goed de dictionary is he (en tot op heden heb ik er nog geen goede gezien, laat staan dat hij bijvoorbeeld nederlandstalige woorden bevat).
Gebruikersavatar
FDR115
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2003, 20:24
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Hier ... http://www.informationweek.com/story/IWK20021031S0004
een prachtig en zeer volledig artikel over de gevaren en vooral
de beste manieren om draadloze netwerken te beveiligen.
Who is General Failure and why is he reading my hard disk?
fd2k
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jul 2003, 18:26
Locatie: BE

Tip voor mensen die ook op andere plaatsen surfen (i.e. cybercafe, school, vrienden,...):

Als je je mail via het internet leest (webmail), zorg er dan voor dat je een alias hebt voor je mail, anders maak je het malafide personen wel echt makkelijk.

Ik ken maar al te veel mensen die geen alias aanmaken voor hun e-mail adres en dan simpelweg [email protected] gebruiken als e-mailadres.

Waarom is dit belangrijk?

Wanneer een malafide persoon bv een simpele keylogger op de pc waar je op surft heeft geinstalleerd, heeft hij in een keer je login en paswoord! In het geval van een alias heeft hij enkel je paswoord (en je e-mailadres).

PS Voor de mensen die het niet weten: een keylogger is een klein programmaatje dat in de achtergrond op de pc draait en dat alle toetsaanslagen op het keyboard opslaat in een bestand. Dit bestand wordt op regelmatige tijdstippen automatisch naar de malafide persoon doorgestuurd.
Linux .... because I reboot less than windows users install ;)
Gebruikersavatar
FDR115
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2003, 20:24
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Effe om te melden dat mijn probleem dus is opgelost.
en ik heb prettige gedachten over iemand die nu achterblijft
met een waardeloos routerke... :lol:
Thx to all...
Who is General Failure and why is he reading my hard disk?
C-Phest
Premium Member
Premium Member
Berichten: 621
Lid geworden op: 08 dec 2003, 17:40
Locatie: Leuven

The Oddity schreef:Nu er bestaan, dacht dat ze hotspotters noemen, die rondrijden met een portable met wireless device in


Die noemen WarDrivers en hebben zelfs een eigen kledinglijn ;)

http://www.thinkgeek.com/tshirts/coder/60f0/

En dan heb je natuurlijk nog de big boss:

http://www.jinxhackwear.com/scripts/details.asp?affid=-1&productID=198

Zalige T-Shirts :lol:


On-Topic dan ;) : Soms gebeurt het ook al eens dat je per ongeluk op je buurman's netwerk sukkelt hoor. Ik heb het deze week voorgehad toen ik de nieuwe portable van m'n vriendin aan het installeren was ... ik zat op iemand anders zijn wireless netwerk zonder dat ik het door had.
Als ik dan ging kijken zag ik zelfs nog een twee AP (Access Point) maar die was dus wel beveiligd.

Styno (ook poster op dit forum) heeft ergens een overbuur zitten wiens zender langs straatkant door de venster soms sterker doorkwam dan zijn zender die in de gang staat (zitten muren tussen). "Ik pak de snelste" zegt die netwerk kaart dan.
Die vond op een dag ineens ook de andere computers niet meer :)

Het zijn dus zeker niet altijd kwaadwillende personen die op je netwerk komen. Ik zou zelfs durven stellen dat het meestal zelfs per ongeluk gebeurt. Wat weet de gemiddelde gebruiker met z'n Belgacom boetiek wireless setje nu of hij op zijn AP zit of op een andere?

Default settings = sowieso bad idea maar maak hen dat maar eens duidelijk .. het werkt toch? :wink:
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

C-Phest,

ivm juiste benaming: was al gezegd eh me dunkt...

Wat weet de gemiddelde gebruiker met z'n Belgacom boetiek wireless setje nu of hij op zijn AP zit of op een andere?


Moest die gemiddelde gebruiker nu al eens deftig zijn manual lezen en eens kijken op de support site van Skynet, zou je al héél véél weten over veiligheid van AP's, instellingen en de nodige beveiliging die je moet treffen...
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”