RJ11 connector aansluiten + hoe zo'n tang gebruiken?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Hey hallo,

een klein vraagje: hoe sluit je de kabel in een RJ11 connector aan?

Ik ben verhuisd en de Belgacom man is langsgeweest, maar hij heeft niet alles willen aansluiten want voor Internet zit ik bij EDPnet.
Dus hij heeft:
- contactdoos gemaakt op het aansluitpunt waar de BGC kabel binnenkomt (in de woonkamer)
- in die contactdoos ook de UTP kabel aangesloten die mijn elektricien had gelegd
- het uiteinde van die UTP kabel in het waskot gechecked.

Maar hij heeft op dat uiteinde geen RJ11 connector willen plaatsen. Volledig in zijn recht, maar wel een beetje flauw vind ik.

Dus nu moet ik zo'n RJ11 connector aansluiten.
Ik heb net zo'n tang daarvoor gekocht en ook enkele connectors.
Van die UTP kabel heeft hij 2 draadjes apart gehouden (blauwe en blauw witte) Ik neem aan dat die 2 het ADSL signaal bevatten?
Moet ik de andere ook nog aansluiten?
En in welke posities moeten die 2 zitten in die connector? De 2 middelste van de 4?

En misschien een kleine uitleg over hoe je met zo'n tang moet werken kan ook wel helpen :oops:
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Rogue
Premium Member
Premium Member

Een ADSL-lijn is een gewone telefoonkabel(geen UTP), waar je RJ11 op kan zetten. Zoek de juiste kleurencombinatie, steek de draadjes erin en knijp de stekker toe met de tang.

Ik weet eerlijk gezegd niet of je dit ook over een UTP -kabel kan doen. De kabeltjes lijken me te dik voor een RJ11.
Afbeelding
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Ook mogelijk : zet een RJ-45 op die UTP en haal zo'n klein telefoonkabeltje en een "verbindingsblokje" waar RJ-11 en RJ45 in past.
Dan kan je de 2 kabeltjes in elkaar klikken met dat blokje en heb je geen problemen.

Ik gebruik zoiets constant om bijv. een fax aan te sluiten op de gestructureerde bekabeling op m'n werk.
Floris Bakker for president!
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

hallo,

inderdaad beetje belachelijk van die bgc gast, da's 2 seconden werk. je neemt de connector, rj11 vast, steekt de blauwe en witblauwe in de twee middelste gaatjes en nijpt hem dicht. indien je problemen heb om ze in het midden te krijgen, dan steek je de oranje er ook bij, dan heb je
oranje, blauw, witblauw, witoranje

de kabel zou geen probleem mogen zijn, tenzij je van die super geshielde kabel gebruikt hebt, dan zou ik een aftakdoosje zetten uit de brico en werken met een 5 polige stekker.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Misschien nog een heel domme vraag, maar moet je die draden strippen of niet?
Mijn Engels is best goed, maar de Engelse uitleg bij die tang is zo cryptisch dat ik er echt niets begrijp :oops:
Peterken
Premium Member
Premium Member

Neen, je hoeft niet te strippen.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”